• Anonym (SmalaAnna)

    Inte en slump att överviktiga personer är feta/överviktiga ?!!

    Jag tror, som rubriken lyder att det inte är en slump att de personer som är överviktiga just är det. Varje människa har ju möjlighet att påverka hur "stor" man blir, så tror jag. Sedan har man ju såklart olika gener, vissa har lättare att bli överviktiga än andra.

    T ex, när man är ute på cafe, restauranger och köpcentrum så ser man många överviktiga, och visst är det dom som sitter och mumsar i sig glass, godis m.m.

    Som igår tex, då var jag och shoppade på ett köpcentrum och då sitter det ett par på en bänk (tro mig, de två tog upp hela bänken själva), enormt stora alltså. Och självklart sitter de och äter den största mjukglassen som finns att köpa med choklad och strössel på. Det är ju just sånna människor som ska hålla sig ifrån sånt.

    Att vara överviktig är ju hälsofarligt och jag menar att många har ett val, antingen äta mindre och eller fortsätta att äta onyttigt tills det blir för mycket för kroppen och man drabbas av sjukdomar.

    Jag blir nästan lite arg när jag ser sånt, framförallt för att de skulle kunna anstränga sig mer för att inte vara tjocka.

    Jag tror som sagt att det finns en anledning till att just de personer som är tjocka har blivit det. Sen kan man ju träna hur mycket som helst och kämpa med att gå ner i vikt, men äter man fel så har den träningen inte så stor betydelse.

  • Svar på tråden Inte en slump att överviktiga personer är feta/överviktiga ?!!
  • dessan59
    ts

    jag är överviktig, äter inte så mycket, men är tjock ändå. Jag har alltid varit smal, till jag fick hypotyreos(måste äta levaxin) min ämnesomsättning går på sparlåga

    och det är inte roligt, även äter jag medicin som ger viktuppgång....om jag har valt att gå upp i vikt själv?? nä !
  • Anonym (yoda)
    Tow2Mater skrev 2014-07-11 20:12:12 följande:

    Tja, som allt annat "man" vill att andra ska borja gora eller sluta upp med, piska och morot:

    1) Forbjud inhemsk tillverkning/import/användning/kop av vissa varor i lag.

    2) Låt individer ta ett storre ekonomiskt ansvar over sin egen sjukvård - dvs betala mera själva i proportion till hur "hälsosam" man anses vara.

    3) Premiera motionsvanor ekonomiskt eller med andra fordelar, t ex friskvårdstimmar, gratis gym etc.

    Men i slutändan, man kan inte backa bandet som samhället ser ut idag. Vi behover generellt inte arbeta fysiskt och gora av med de kalorier vi stoppar in, som man ju ofta gjorde forr.


    Individualiserad sjukförsäkring. Skrämmande.

    Men ... arbetarklassen/underklassen hade tynat bort fortare. Good for you!

    Minska klassklyftorna är ett mer humant sätt. Det är ingen slump (ordet använt i rätt kontext, till skillnad från i trådstarten) att övervikt är mer utbrett bland de grupper som är mer socioekonomiskt utsatta.
  • Aniiee
    Anonym (lm) skrev 2014-07-11 20:22:21 följande:

    Du har rätt. Är man fet så äter man mera än man förbrukar. Visst finns det mediciner och sjukdomar som sänker ens ämnesomsättning och förbrukning, men samma regel gäller fortfarande. Då måste du äta ännu mindre för att inta hamna över din förbrukning. 

    Det är heller inte så stor skillnad i ämnesomsättning mellan friska personer, de med "låg ämnesomsättning" förbränner ca 10% mindre än de som ligger i övre skiktet. Skillnaden är inte större än så, kanske 15% i extremfall... 

    Kraftig benstomme är en annan ogiltig ursäkt som man hör ofta.

    I de allra flesta fall (alla?) är det lättja och/eller för stor matgladhet som ligger bakom fetma. Fett är trots allt energi, vilket inte kan skapas ur tomma intet. Kroppen kan inte heller fungera utan att förbränna ett visst mått energi varje dag. Det vore som att påstå att en bil kan köras utan bränsle, alltså omöjligt.

    Sedan att alla inte har viljestyrkan att gå ner i vikt, det har jag viss förståelse för. Alla kanske inte prioriterar sin hälsa, utan tycker det är värt att äta gott och ofta.


    10-15%? Beg to differ....... Sen sätter jag mig emot lättja/matgladhet också, då jag är av åsikten att det mest handlar om okunskap (dålig utbildning) och socioekonomiska faktorer till mycket högre grad, vilket är extremt tydligt i framför allt USA, mindre så i Sverige.
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Bunny on speed
    Anonym (SmalaAnna) skrev 2014-07-11 20:06:43 följande:

    Men vad är det du inte förstår???

    Att ha anorexia är en väldigt allvarlig sjukdom.

    Du kan inte säga att alla som är överviktiga har en sjukdom?? Kan du det?? Vet du att alla som är överviktiga har en sjukdom????? Vet du det??

    Svara gärna på de frågorna??? Så du får fram något vettigt!

    Tror du att alla som är överviktiga inte har den minsta möjlighet att kunna påverka det själva?? Tror du det?

    Ge mig gärna svar på de frågorna, annars visar det att du verkligen har noll koll!!


    Oj, så aggressiv.

    Du har ignorerat mina tidigare inlägg. Läste du dem? Vad ger dig rätten att döma mig?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (lm)
    Aniiee skrev 2014-07-11 20:28:20 följande:
    10-15%? Beg to differ....... Sen sätter jag mig emot lättja/matgladhet också, då jag är av åsikten att det mest handlar om okunskap (dålig utbildning) och socioekonomiska faktorer till mycket högre grad, vilket är extremt tydligt i framför allt USA, mindre så i Sverige.
    10-15% är inte en åsikt, utan fakta enligt en studie på PubMed.

    Okunskap är en form av lättja. Om man lider av ett problem och inte orkar ta reda på hur problemet ska lösas, vad är lättja om inte det. Socioekonomiska faktorer håller jag med dig om när det gäller USA från ett stort perspektiv. 
  • Bunny on speed

    Må vara att kraftig benstomme inte gör skelettet värst mycket tyngre, men kroppsbyggnad påverkar tror jag. Breda höfter, bred rygg etc lär ge högre vikt.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • dfuoih
    mona83 skrev 2014-07-11 19:48:46 följande:
    Ja ska du lyckas med att inte stoppa i dig några kalorier så får du nog sluta äta helt.

    Tyvärr så är viktuppgång en biverkning på många mediciner. Så ditt påstående håller inte. Var liksom det första som läkaren sa till mig när han informerade om medicinen.
    Jodå. Det är din ämnesomsättning som påverkas. Biverkningen är inte "viktuppgång" utan minskad ämnesomsättning. Du bör justera ditt kalorintag för att matcha din sänkta ämnesomsättning.
  • Anonym (Phew!)

    Alltid dessa diskussioner om överviktiga människor, och huruvida det är deras eget fel, om Gastric Bypass operationer ska bekostas av landstinget. Överviktiga människor som sitter på en bänk och äter glass. Skattemedel. Bla bla bla...

    Har ni inget viktigare för er? Det sitter ett överviktigt par på en bänk och käkar glass. Jahaja? Och? Stör det dig så mycket att du måste sitta på familjeliv och starta en hel tråd om ämnet, och sedan engagera dig i detta i flera timmar, så tycker jag att DU borde söka hjälp. Det låter inte sunt att engagera så kraftigt som du gör. Jag var också och handlade idag, jag lade inte ens märke till folk. JO! Jag lade märke till att en kvinna hade ett snyggt klädesplagg. Var nära på att fråga henne var hon hade köpt det.

  • Aniiee
    Anonym (lm) skrev 2014-07-11 20:42:27 följande:
    10-15% är inte en åsikt, utan fakta enligt en studie på PubMed.

    Okunskap är en form av lättja. Om man lider av ett problem och inte orkar ta reda på hur problemet ska lösas, vad är lättja om inte det. Socioekonomiska faktorer håller jag med dig om när det gäller USA från ett stort perspektiv. 
    En studie, 100 studier eller en metastudie?  Hur många personer ingick i den studien? Vilka parametrar hade den? Vilka hänsyn tog den till hur folket som ingick i studien lever? Frågar av nyfikenhet, kunskap är alltid bra att ha.
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Anonym (lm)
    Anonym (lm) skrev 2014-07-11 20:42:27 följande:
    10-15% är inte en åsikt, utan fakta enligt en studie på PubMed.

    Okunskap är en form av lättja. Om man lider av ett problem och inte orkar ta reda på hur problemet ska lösas, vad är lättja om inte det. Socioekonomiska faktorer håller jag med dig om när det gäller USA från ett stort perspektiv. 
    Ska tillägga att jag inte håller med om socioekonomiska faktorer då vi pratar Sverige, det går att äta billigt och nyttigt om man vill. Återigen lättja och villigt påtagande av offerkoftan. 

    Jag var själv en smällfet gris en gång i tiden. Trodde som de flesta andra tjockisar att jag dragit en nitlott i genlotteriet och att jag var maktlös. En dag fick jag nog och lade om kosten och började motionera, vips -30 kg på 5 månader.  Och det var inte ens svårt, enda som krävs är att man tar av sig offerkoftan och slutar tjata om gener och låga ämnesomsättningar. Felet beror nästan alltid uteslutande på en själv.
Svar på tråden Inte en slump att överviktiga personer är feta/överviktiga ?!!