• kma

    Hur kan alla runt omkring mig ha råd med hus?

    Jag är 28 år och har alltid haft en dröm om att bo i hus. Är även uppvuxen i hus så det känns därför också självklart för mig att bo i hus i framtiden också.

    Jag känner att jag kommer vara olycklig hela livet om jag måste bo i en hyresrätt med min familj. Jag vill kunna ge mina barn det jag också har haft.

    Blir lite ledsen när jag ser alla runtomkring mig som bor i hus. Alla mina vänner och alla andra bekanta lever vuxna familjeliv. Jag brukar till och med tänka "jag aldrig kommer kunna skaffa hus för jag har inte pengar till kontantinsats men den stora frågan är då, varför kan dom och inte jag?! Dom har inte heller pengar till kontantinsats. Finns inte en möjlighet att folk i min ålder har så mycket pengar. Det ska vara arv i så fall men alla har inte ärvt.

    Så hur funkar det? Tar alla lån på hus samt topplån på kontantinsatsen? Och hur får dom det att gå runt när dom dessutom skaffar barn och är mammalediga på en inte så stor summa pengar. Killen i hushållet tjänar inte miljoner heller direkt utan en vanlig inkomst.

    Kommer jag också kunna flytta till hus? Sjävklart lär man ju ha en stadig inkomst och det kommer jag få i höst. Min kille har egen firma som går bra och som växer och växer.

    Berätta gärna också hur ni andra har gjort som har hus och som inte har haft råd med kontantinsats.

    Jag vill så gärna ha hus i framtiden!

  • Svar på tråden Hur kan alla runt omkring mig ha råd med hus?
  • Flash Gordon
    kma skrev 2014-07-11 18:05:31 följande:

    Tack malima för att du delade med dig. Tyvärr kommer vi inte kunna spara ihop så mycket pengar :( jag är 28 och killen 38 så det tar ju säkert 10 år innan vi har sparat ihop till så mycket pengar.

    Men alla dom som inte spar pengar till hus, hur har dom råd??


    De har inte råd. Därför lånar de. Sedan gäller det att ha tillräckligt höga inkomster för at kunna betala av räntorna varje månad.

    Vad är det för summa ni inte kan spara ihop? Talar vi om ett hus för 750.000 eller ett hus för 3.750.000?

    Har man ett mål brukar man kunna spara mer än man tror.
  • tystlängtan

    Jag är 25 år och blev klar med studierna för lite drygt 1 år sedan. Har dock jobbat lite extra samtidigt. Sedan min man fick jobb för 4 år sedan valde jag att spara hela CSN-lånedelen och även min man sparade en hel del. Efter 1 år (dvs för 3 år sedan) köpte vi bostadsrätt och la ca 200 000 kr i kontantinsats som vi hade sparat ihop det senaste året.

    Nu har vi ganska normala löner (får ut mellan 35 000-40 000 kr/mån tillsammans), men vi försöker fortsätta leva ungefär som vi gjorde förut. Sparar så mycket vi kan och räknar med att kunna flytta om ca 5 år och pengarna vi beräknar ha fått ihop då består av:

    - ca 1,5 milj sparat från löner och CSN (under ca 9 år)
    - ca 300 000-400 000 kr i värdeökning på bostadsrätten

  • Flisan79

    Här är mest folk som var smarta nog att köpa en liten lägenhet när vi var runt 20, dvs för 15 år sedan. Önskar att jag gjort det och på så fått in en fot på bostadsmarknaden.

    Här i Stockholm är ju ca 3000000kr minimipris. Insatts på det ca 500 000kr.

  • Sebastian72

    Vad många glömmer är att dom tror att det är "ordning" i huset bara för att man fått lån och betalningsplan. En rejäl buffert rekommenderas åt alla husägare, i längden. Finns alltid något som kräver åtgärder. Mer eller mindre dyrt.

  • Evm

    För oss och alla runt oss så har vi varit runt 35 när vi köpt hus och på åren innan har vi alla hunnit göra hyfsade bostadskarriärer. Vi ligger i mitten ungefär med vår kontantinsats på 1.6 miljoner.

    Vi betalar typ 9000/ månad för boende, inkl allt: räntor (lån på 2.9), sophämtning, samfällighet, el, försäkring, vatten.

  • Seven Costanza

    Jag tror absolut att det finns de som lånar till rubbet, både insats, lagfart, pantbrev etc om de tillåts det av banken. Som jag förstått det var detta enklare att få igenom hos bankerna för några är sedan. Dock tror jag att även många med medelmåttiga inkomster faktiskt har sparat ihop till insats, lagfart, pantbrev och buffert utan några större problem, särskilt om de jobbat och levt snålt i några år innan de får barn och därmed kunnat spara mycket pengar per år (minst 100-200 000).

    Jag tror kanske inte att så många har större insats än 15% om man inte gjort bostadkarriär, men vi som t ex bor utan barn i en billig hyresrätt kommer inte ha så svårt att på 4-5 år spara ihop till det som krävs för att köpa ett hus för ca 3 miljoner. Man får börja spara och ha en plan och inte tro att man ska kunna köpa hus NU NU NU direkt när man kommer på tanken. Tror att massor med folk som köper lite dyrare hus faktiskt har planerat för det i flera år. Vi sparar järnet INNAN vi får barn, sen köper vi hus efter första föräldraledigheten tänkte vi . Det är inte omöjligt att spara ihop några hundra tusen på några år!

  • Seven Costanza

    TS: VET du att de runt dig som har hus inte hade kontantinsats eller gissar du? Jag tror som sagt inte att det är omöjligt även för dem som inte har ärvt. Vi har inte ärvt en spänn och inte gjort bostadskarriär heller. Man kan inte säga att det är omöjligt innan man ens försökt! Vi tyckte också det kändes hopplöst i början men summan växer undan för undan och då känns då det lättare att motivera sig. Vi har endast gjort avkall på utemat, kläder och resor, annars lever vi som vanligt.

    Har ni redan barn? Annars är mitt råd att vänta med det några år och spara så mkt ni kan innan dess. Vad kostar husen ungefär där ni vill bo?

  • copl2
    Norrlandsguld skrev 2014-07-11 18:23:08 följande:
    Hoppas det är ok att jag frågar.
    Vad kostar det att bo i hus? Klart beroende på vart man bor, men i runda slängar.
    Har en hyreslägenhet på 2 rum som jag betalar ca 4800 för o jag undrar om det inte skulle vara nästan samma som i ett hus för ca 300-400 000.
    Jag bor i ett hus vi köpte för 375.000:- och har lån på allt. Om man räknar in allt, räntor, amorteringar och drift inkl försäkring kostar det oss c:a 4.900:-/mån.

    Nu håller vi på och renoverar upp det och har hittills i år lagt ut c:a 100.000:- ur hushållsbudgeten (på dränering, ny veranda, värmepump). Vi kommer att fortsätta så under de närmaste åren tills vi har gått över hela huset med nytt kök, badrum, inreda källaren, pool, ny fasadbeklädnad osv.
  • Flizus

    Varför ska det vara omöjligt att spara ihop till en kontantinsats om personen har ett arbete?

Svar på tråden Hur kan alla runt omkring mig ha råd med hus?