• Riktigtorolig

    14 åring har sex?

    Hur skulle ni reagera om eran nyss fyllda 14 åriga dotter berättade att hon redan haft sex med 5 stycken killar? Hon säger att hon endast har haft ett förhållande med en av killarna. Är väldigt orolig eftersom att dom dessutom är mycket äldre än henne, 4-5 år äldre.

  • Svar på tråden 14 åring har sex?
  • cirkusmusen

    Innerst inne kanske jag skulle bli lite orolig, men inte försökt visa det för henne. Skulle pratat om hur viktigt det är med skydd osv. Nu är jag dock väldigt långt ifrån de scenariot så jag vet inte riktigt.. 

  • Muslimsktjej

    Skulle fått hjärtattack och dött. Antagligen.

  • jagärjagvemärdu

    det är rätt vanligt att 14åringar har sex men hela 5 st är kanske lite väl mycket men ja, det är väl en smaksak. prata med henne om hur viktigt det är att sex ska vara på bådas villkor och se till att skaffa preventivmedel till henne. ungdomsmottagningen brukar vara bra på sådant, p-info osv. annars finns det nog inte mycket mer du kan göra än att se till att finnas där. jättefint att er relation är så pass öppen att hon pratar om sex med dig, är nog rätt ovanligt för 14åringar, grattis :)

  • Sofia2

    Skulle bli orolig. Dessutom är det brottsligt för en 5 år äldre att ha sex med henne, hon räknas som underårig, men det mår kanske inte hon bättre av att höra. Jag skulle nog ha bokat in en tid hos ungdomsmotagningen eller hos en barnmorska för samtal för er två att gå till tillsammans. Tror att det är viktigt att ni pratar om det och att det synliggörs som ett "problem" och inte bara sopas under mattan. Inser hon riskerna? Vad händer om hon blir gravid? Vilket beslut är hon (ni eftersom hon inte är myndig) beredd att ta då?

    Jag har också hört att ungdomar med framtidsdrömmar utsätter sig för färre risker. Vilka drömmar har din dotter? Att få henne att ändra sitt beteende kan bara ske genom hennes egen vilja, inte genom din logik, förbud eller motivering. Hon själv måste fundera på vinsterna med att vänta. 

    Jag tror tidig sexdebut handlar om den egoboost det ger dessa ungdommar, genom att känna sig sedda och vuxna. Jag tror det är viktigt att hon får dessa behov tillgodosedda på andra sätt, och där tror jag föräldrar kan stötta mycket. Det är ju även vuxet att kunna ta beslutet att säga nej till sex. Erfarenheten har hon ju redan - och den tar ingen ifrån henne.

    Bekräfta att hon är stor att ta egna beslut men att du har önskningar om ändrat beteende eftersom hon är dig så kär. Prata om hennes erfarenheter och fråga om hennes "första gång" - berätta om din egen och dina egna förväntningar, misslyckanden, rädslor du hade då. Då kanske hon berättar om sina rädslor, som kan vara en källa till förändring. 


     

  • Drottningen70

    Jag skulle börja följa ungen som en skugga och aldrig låta henne gå ut själv tills vi gått till botten med saken.

  • viseversa

    Jag hade tagit reda på vilka dessa kullar är och anmält dom då det är OLAGLIGT att som vuxen ha sex med barn.

  • jagärjagvemärdu

    Suck dessa moralkärringar till mammor. Antar att ni inte har döttrar själv, eller så håller ni era inlåsta, eller så vet ni helt enkelt inte vad era barn sysslar med. Om du vill fortsätta ha en bra relation med din dotter (som du verkar ha) är det viktig att du bemöter henne på rätt sätt. Stötta, prata och SE TILL att hon skyddar sig. Köp hem kondomer så hon vet var de finns (även om hon skaffar t.ex. p-piller är det viktigt att hon skyddar sig mot könssjukdomar). Om du börjar skrika, gorma och skälla på henne kommer hon inte sluta ha sex utan fortsätta, men inte berätta det för dig längre. Risken finns då att om hon skulle bli utnyttjad, berättar hon inte det för dig. Den relation ny byggt upp är väldigt bra och du ska också få henne att förstå att hon alltid kan komma till dig om det är något. Förstår att du blir orolig men det finns inte mycket mer du kan göra, bara till att inse att världen har förändrats. 

    Och du VAD du än gör, anmäl INTE. Fyfan, förstår inte ens att det finns folk som säger att du ska göra. 6 kap 4 § BrB (sexuellt utnyttjande av barn) är till för att skydda barn från att bli utnyttjade  40-åriga gubbar, inte för att hysteriska mammor ska anmäla sin 14-åriga dotters 18-åriga pojkvän. Blir så arg så jag kokar. 
    Killen/killarna hade visserligen inte dömts (lagen är inte svart på vitt om ni inte visste det) men anmälan hade följt med honom. Han hade aldrig kunnat jobba på en förskola, inte bli polis och troligen haft svårt att få ett jobb överhuvudtaget då han står anmäld för SEXUELLT UTNYTTJANDE AV BARN. En 14-åring är kanske ett barn i lagens mening, men de flesta är väldigt utvecklade och har inte en barnkropp, så hennes sexpartners är inte pedofiler bara för de är något år äldre. Var istället stolt för att din dotter är mogen och har ett intellekt som en 18-19 åring och inte  sexar runt med fjortisar.

    Hade jag haft en 18-19-årig pojkvän när jag var 14 år och min mamma anmält honom, förstört mitt förhållande och hans framtid (fråga andra i den åldern och du får samma svar), hade jag aldrig förlåtit henne. 

  • boundforglory

    Jag hade tagit tag i det direkt, pekar på att allt inte står rätt till och risken för stora problem i framtiden med t ex alkohol och droger känns inte främmande.

  • The Liptongirl
    Självklart skulle jag bli orolig, men samtidigt glad för att hon berättade det för mig. Det är ingen självklarhet att döttrar berättar detta för sina förälrar. Ta med henne till ungdomsmottagningen och skaffa ett preventivmedel till henne. Och prata med henne om vad det innebär att ha sex och konsekvenserna. Men var glad för att du har hennes förtroende och förstör inte det genom att anmäla dessa killarna. 
  • jagärjagvemärdu
    The Liptongirl skrev 2014-07-22 23:03:54 följande:
    Självklart skulle jag bli orolig, men samtidigt glad för att hon berättade det för mig. Det är ingen självklarhet att döttrar berättar detta för sina förälrar. Ta med henne till ungdomsmottagningen och skaffa ett preventivmedel till henne. Och prata med henne om vad det innebär att ha sex och konsekvenserna. Men var glad för att du har hennes förtroende och förstör inte det genom att anmäla dessa killarna. 
    Äntligen någon som förstår!
Svar på tråden 14 åring har sex?