• Anonym (????)

    Känner ni till någonting om ryggkliniken i Strängnäs?

    Som rubriken lyder. Berätta gärna allt du vet.

  • Svar på tråden Känner ni till någonting om ryggkliniken i Strängnäs?
  • Strängnäspatient

    Hej!


    Jag har blivit opad för spinal stenos i Strängnäs för några år sen och är nu frisk! Dock behöver jag träna och stretcha ryggen kontinuerligt men stenosen är borta! Jag blev opad av klinikchefen dr Ruiz. Han och alla andra jag mötte där var både vänliga och ytterst professionella. De bryr sig verkligen. Har man dålig rygg måste man inse att man behöver träna alltid sen. Själva operationen är bara första steget. Men för vissa tillstånd är det nödvändigt. I Strängnäs är de experter och jag hade träffat många innan som inte alls var lika proffsiga. Jag mådde bra direkt efter operationen och var ute och gick utomhus 24 timmar efteråt. Innan kunde jag knappt stå upp och endast gå ca 300 meter innan jag fick fruktansvärt ont.

  • Anonym (????)
    Strängnäspatient skrev 2014-07-24 16:27:11 följande:

    Hej!


    Jag har blivit opad för spinal stenos i Strängnäs för några år sen och är nu frisk! Dock behöver jag träna och stretcha ryggen kontinuerligt men stenosen är borta! Jag blev opad av klinikchefen dr Ruiz. Han och alla andra jag mötte där var både vänliga och ytterst professionella. De bryr sig verkligen. Har man dålig rygg måste man inse att man behöver träna alltid sen. Själva operationen är bara första steget. Men för vissa tillstånd är det nödvändigt. I Strängnäs är de experter och jag hade träffat många innan som inte alls var lika proffsiga. Jag mådde bra direkt efter operationen och var ute och gick utomhus 24 timmar efteråt. Innan kunde jag knappt stå upp och endast gå ca 300 meter innan jag fick fruktansvärt ont.


    Vad roligt att ni skriver era erfarenheter.
  • Anonym (????)
    Strängnäspatient skrev 2014-07-24 16:27:11 följande:

    Hej!


    Jag har blivit opad för spinal stenos i Strängnäs för några år sen och är nu frisk! Dock behöver jag träna och stretcha ryggen kontinuerligt men stenosen är borta! Jag blev opad av klinikchefen dr Ruiz. Han och alla andra jag mötte där var både vänliga och ytterst professionella. De bryr sig verkligen. Har man dålig rygg måste man inse att man behöver träna alltid sen. Själva operationen är bara första steget. Men för vissa tillstånd är det nödvändigt. I Strängnäs är de experter och jag hade träffat många innan som inte alls var lika proffsiga. Jag mådde bra direkt efter operationen och var ute och gick utomhus 24 timmar efteråt. Innan kunde jag knappt stå upp och endast gå ca 300 meter innan jag fick fruktansvärt ont.


    Vad roligt att ni skriver era erfarenheter.
  • Anna muller

    Hej min man ska op i Strängnäs för spinal stenos är 47 år han har varit sjukskriven i 6 månader han har träffat 3 läkare dom säg att ska träna och vila.

    Nu säger en läkare att ska op spinal stenos av dr Omar Alsaleh vi får svar imorgon när det blir op. Vi är nervösa oroliga Hur det kommer bli 3 läkare säger tränna 1 säger op. Han ramlade av moppen 2014 06 23 slåg till revbena på höger sida och höger ben. va sjukskriven 2 månader sen jobbat. sen dess har han ont i rygg och bröstrygg orka inte gå långt är det nån som vet mera om Strängnäs

    hör av mig sen efter våra op tack i förväg.????

  • bcris78

    Då var vi där igen "Strängnäs är bäst" --- Okay - på vad då? Jag har följt ryggkirurgin i 20 år - forskat - och satt mig in i ämnet.
    Strängnäs har alltid ansetts som gulligast -- men det är inte det som det handlar om. Det är Resultaten vi skall veta - blir någon bättre av ryggoperation ?


    Men det vet vi inte -- det görs inga sådana redovisningar - Ingen klinik kan visa sig bättre än annan. Register saknas. Strängnäs är piggast på att operera samma Pat flera gånger -- utan att de blir bättre för det. Det har inträffat rena rama stolpskottsoperationer även där - kanske mest där - vi vet inte det.


    Ryggkirurgi har klart sämst resultat av all Ortopedisk kirurgi - så har det varit alltid. I Sverige och utomlands.


    Att operera Spinal Stenos har blivit en stor fluga nu inom ryggkirurgin. Men bara i Sverige . Inte i USA eller England. Obegripligt varför. Troligen är det de privata klinikerna som driver på --mer kirurgi - mer pengar.  Dessa SS OP gjordes alltid på 65-93 åringar förut. Men nu tycks vem som helst få det. Varning för pers som är under 60 år.


    Det avlider 50 - 100 pers varje år pga ryggoperation - mest vid Spinala stenos OP. Det är ett mkt stort ingrepp i ryggen (om det är CENTRAL STENOS vi talar om ) Inte Lateral stenos. Det är något helt  annat - men fortf klena resultat. Jag skulle aldrig rekommendera någon OP Spinal Stenos --- 4 äldre personer har jag plockat bort ur den kön. Alla tillfrisknade spontant.inom 6 månader. Jag såg på deras historia och symtom att de skulle bli bättre.  Så säger forskningen också. Den riktiga kontrollerade forskningen - inte enskilda klinikers eller patienters uppfattning.


    Christer

  • Quallow

    Nej, Strängnäs har jag inga höga tankar om. Tänker inte rekommendera det till någon. Vilda chansningar, felopererad x 3 och diagnoser som inte betyder ett sk*t. Visst var dom trevliga som folk säger oftare än att något blivit bra. Iallafall till en början. Sen hände något som gjorde att det vände. Det trevliga blev snabbt skeva leenden och jag förstod tidigt att något inte stod rätt till. "Jag förklarade ju det för dig på uppvaket." Slutdiskuterat. Strängnäs handlingar har blivit sågat av flera läkare både muntligt och skriftligt. Eftersom Strängnäs anser att han gjort rätt, trots att varken MR, symton, diagnos eller journaltext matchade en millimeter, kan jag inte göra ett sk*t. Läkare håller varandra hårt bakom ryggen, ingen vill städa upp efter någon annan och ingen vill göra rätt, trots att dom vet... eller påstår sig veta hur man löser problemet. Efter 21 år och nio operationer står jag kvar på ruta 1. Jag har opererats för helt andra saker än jag lider av. Nu väntar sjukersättning. Eller nödslakt. Jag har inte hört något annat iallafall. Det är inte sjukvård. Det är sjuk vård. Stoppa plågsamma människoförsök!

    Jag är för övrigt kollegan som min kollega skrev om. Jag hamnade här av en slump men hör gärna av dig, kära kollega så jag får stilla min nyfikenhet. Vem är du? Hihi!

    Ha det gott!

  • faraba

    Hej!

    Jag skall skrivas ut idag efter en Stabiliseringsopration. Allt har gått bra. Ett stort tack till alla personalen. Jag kände mig väldigt omhändertagande. Hoppas att alla andra omtagningar skall fungera som den här kliniken.

  • maxpain

    Hej

    Tjaa...var ska man börja.. sökt hjälp sedan 07 jobbade till all ork tog slut för 3 år sedan. Har en sponidiolys medfödd haft mkt ryggsmärtor sedan tonåren men pressade på jobbade hårt fysiskt. Fick känningar av ischias 06-07 försökte få hjälp i tid som vårdguiden rekommenderar för att undvika permanenta skador på nerver osv..

    Opererad 3 ggr, gått ner 25kg var relativt vältränad innan. Har fruktansvärda smärtor och jaa...det känns som att lida tills mediciner hjärnan hjärtat sätter stopp....jaa det går inte och "bädda in"..

    Har varit på:

    1.Spenshult =inget fel enl läkaren

    2.Akuten x3 =inget vi kan göra el vad vill du vi ska göra..

    Privat läkare=remiss

    Rygg o led Uddevalla=remiss

    Spine center Gtb blokader 3ggr 2 olika läkare den ena relaterade till en 18årings rygg dvs helt frisk (häng kvar till senare i texten) =inget fel

    Strängnäs steloperation l5 sponidiolys= mer ont än någonsin

    Capio halmstad läkare säker innan op trots vädjan/frågan på op-bordet om detta, höft"kulan slioades ner. 14 dagar efter knappt- fick vansinnesträning som bla spräckte mina ärr mm och gjorde mig sämre än någonsin träffade annan läkare akut som stark ifrågasatte igreppet mm. Hjälpte mig remiteras men detta skulle gå genom flaskhalsen" Shalgrenska"

    Läkaren här säger att min rygg är helt slut och jag börr acceptera detta men skickar motvilligt vidare

    Åker även till rematologen vid annat tillfälle där det konstateras att jag inte har ngn rematologisk sjukdom strax därefter konstaterar hon att jag inte lämnat ngt blodprov men kan lämna det på vägen ut...

    Kommer till slut till Ängelholm där jag opererades för 7 v sedan.

    Har mkt svårt för att sitta ligga stå gå belasta

    Axlar nacke är helt glödande liksom båda skinkor svanskota svank..

    Bytt vårdcentral 4 ggr

    Blivit utskämd och utskälld för att fråga fel sak, rest 100tals mil som jag ofta betalat själv...

    Har sökt akut flertal ggr utan hjälp

    Gått i åtgärder pga fk

    Varit utan inkomst mm mm

    Kan inte göra en enda sak längre,- men inget är fel...mer än möjligtvis jag. .

  • Hertin

    Ett ganska tråkigt bemötande ända ifrån början. Otrevlig personal med undantag av damen som skötte dagrum och frukost. En eloge till henne.

    Anlände och blev bemött med ungefär "vad gör du här"-attityd ifrån en ung receptionist.

    Fick en del papper att fylla i och en instruktion om hur jag tar mig till avdelningen.

    Väl framme blir jag hänvisad till ett rum som delas med flera andra och får en instruktion om vilken garderob som är min.

    Jag tar blodprov, urinprov och tvättar mig med Descutan. Sedan äter jag lunch en trappa upp.

    Min nästa anhalt är sjukgymnast 13.15 och strax innan jag ska dit kommer läkaren in och vill utbyta ett par ord.

    Han förklarar, på vad jag tycker är svårförståelig svenska, att operationen ej kommer att genomföras.

    Jag förstår inte varför och ber honom förklara igen. Förstår fortfarande inte och tillkallar sköterska. Jag ber sköterskan om att få träffa VD för anläggningen och efter en tid får jag träffa henne. Tillsammans med läkare går vi igenom allt igen.

    Jag får inte någon förklaring till varför operationen inte kunde genomföras. En otroligt stel och kall versamhetschef visar oss till dörren. Jag reagerar med ilska och uppgivenhet. Säger barnsliga saker och beter mig på ett barnsligt sätt men all min reaktion anser jag vara naturlig för en person i mitt ställe.

    Inatt har jag legat och ömsom hyperventilerat ömsom gråtit hela natten. Min smärta är outhärdlig och min chans till räddning försvann just strax efter jag tvättat mig med Descutan...

    Otroligt oförstående läkare och övrig personal. Arbetar man med människor anser jag att en smula empati och förståelse för smärtpatienter bör vara två egenskaper att besitta, annars kan man arbeta med annat.

    Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs AB har ett ansett rykte men det kan nog vara så att de lever på gamla meriter. Enligt rykte (och fakta) har många läkare slutat och idag finns enbart utländska läkare kvar med en viss språkförbistring som konsekvens.

    Nu håller jag tummarna att jag hittar en ny operation någonstans snarast annars får jag söka mig utomlands, till Löt återvänder jag aldrig. Ni borde skämmas.

    Karl

    #ryggkirurgi #kirurgi #ryggklinik #löt #strängnäs

Svar på tråden Känner ni till någonting om ryggkliniken i Strängnäs?