• Anonym (partypingla)

    Är det mycket alkohol?

    Är det mycket att vara tjej 18 år och dela på en flaska vodka med sin kompis på förkrök varje helg utan att ens bli speciellt full? Och sen dricka mer på krogen? Har inga som helst alkoholproblem överhuvudtaget utan bara en undran, blir för full ibland efter krogen men det blir ju alla. Men om man berättar det för tex en psykolog, inte kan dom föra vidare det då ifall den tycker det är för mycket?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-22 10:27

  • Svar på tråden Är det mycket alkohol?
  • Anonym (woel)

    En flaska sprit från systembolaget är 75 cl. En halv sådan innehåller alltså 37,5 cl.
    Denna mängd alkohol motsvarar drygt 9 glas vin (varje glas innehåller 15 cl). 

    Det innebär att du på förfesten dricker nästan lika mycket alkohol som det finns i 2 hela flaskor vin. Och du påstår att du inte blir särskilt påverkad av detta. Dessutom fortsätter du att dricka mer under kvällen.

    Jag är ledsen, men detta är för mycket. Det är inte normalt. Och om alla dina vänner dricker lika mycket så har även de problem. Jag tror dock inte att det är sant att merparten av 18-åriga tjejer inte blir särskilt påverkade av denna mängd alkohol. Tvärtom tror jag att de allra flesta blir totalt drängfulla och fyllesjuka av denna mängd.

    Jag förstår inte riktigt vad du menar när du frågar om en psykolog skulle kunna föra detta vidare. Du är 18 år och har laglig rätt att dricka osunda mängder alkohol. Det är inget brott att missbrukar alkohol så länge man inte stör någon annan. En psykolog har ingen rättighet att föra informationen vidare till dina föräldrar eller Socialtjänsten (om det var sådant du undrade över).

  • Anonym (partypingla)
    Anonym (M) skrev 2014-07-21 21:13:38 följande:

    Varför startade du denna tråden?


    Vill kolla vad andra dricker/drack när dom var unga, vad folk anser är okej helt enkelt! Utan att ha problem, dvs. bara vid något festtillfällen på helgen med vänner. Sånt går ju inte att diskutera i verkligheten, då är man rädd att i värsta fall bli dömd.
  • sextiotalist
    Anonym (partypingla) skrev 2014-07-21 21:04:29 följande:
    Okej då måste den här generationen förstöra sina kroppar då för alla mina vänner och bekanta dricker det. Undra hur det var förr då
    Det hände nog också, men det beror på vilka kretsar man umgicks i, för mig och mina vänner så kunde man dela på en flaska vin på sin höjd.

    Ja, det är ingen hemlighet att de som super hårt förstör sin lever, men ungdomarna idag dricker mindre än när jag var ung.

    Jag pluggade på en teknisk högskola och för mig var två snaps (10 cl) precis lagom, kanske en punsch efter detta. Men då var det allt jag drack med alkohol under en kväll
  • sextiotalist
    Anonym (partypingla) skrev 2014-07-21 21:25:35 följande:
    Vill kolla vad andra dricker/drack när dom var unga, vad folk anser är okej helt enkelt! Utan att ha problem, dvs. bara vid något festtillfällen på helgen med vänner. Sånt går ju inte att diskutera i verkligheten, då är man rädd att i värsta fall bli dömd.
    Jag har träffat få som fixar det (och det gäller även killar).
    Jag hade nog tagit det som ett rejält varningstecken
  • GrönaDruvan

    I din ålder förfestade jag alltid med 1 flaska vin (8,5%) och 3-4 cider. Det var rätt mycket och jag blev bra onykter. Drack alltid nåt mer ute och blev ofta rejält full.

    Låter mycket det du dricker. Väldigt mycket.

  • Fjärilslarv

    ja det är mycket.
    och det kostar ju mycket också, hur har man råd med det när man är så ung?

  • Fjärilslarv

    Nu är jag nykterist sen många år, men de få ggr jag varit full har jag druckit typ hälften av det som du dricker på en förfest under hela kvällen.

  • ölburk2
    Anonym (woel) skrev 2014-07-21 21:25:31 följande:

    En flaska sprit från systembolaget är 75 cl. En halv sådan innehåller alltså 37,5 cl.
    Denna mängd alkohol motsvarar drygt 9 glas vin (varje glas innehåller 15 cl). 

    Det innebär att du på förfesten dricker nästan lika mycket alkohol som det finns i 2 hela flaskor vin. Och du påstår att du inte blir särskilt påverkad av detta. Dessutom fortsätter du att dricka mer under kvällen.

    Jag är ledsen, men detta är för mycket. Det är inte normalt. Och om alla dina vänner dricker lika mycket så har även de problem. Jag tror dock inte att det är sant att merparten av 18-åriga tjejer inte blir särskilt påverkade av denna mängd alkohol. Tvärtom tror jag att de allra flesta blir totalt drängfulla och fyllesjuka av denna mängd.

    Jag förstår inte riktigt vad du menar när du frågar om en psykolog skulle kunna föra detta vidare. Du är 18 år och har laglig rätt att dricka osunda mängder alkohol. Det är inget brott att missbrukar alkohol så länge man inte stör någon annan. En psykolog har ingen rättighet att föra informationen vidare till dina föräldrar eller Socialtjänsten (om det var sådant du undrade över).


    Hmm, det var väl förr, är det inte 70 cl i ett helrör numera? Vad nu det skulle ha med saken att göra.
    I Gambia köper jag alltid 1 liters flaskor med gin för hemmabruk, eller 25 cl plastflaska att ha i fickan ibland.., riktigt behändigt med plastflaska i portionsförpackning
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (..)

    Jag har alltid som mest kunnat dricka 2-3 drinkar innan jag blir full..även på den tiden jag var ute varje helg...så för mig låter det där som helt hysteriska mängder. Jag har bara träffat en person som druckit så och han hade alkoholproblem.. 

  • Aileen Allannah

    När jag var drygt tjugo drack jag som mest. En förfest innebar tre-fyra xider eller liknande, och en kvarting Absolut. Rätt korta förfester, från åtta till elva eller något sånt. Väl på krogen drack jag ett par tre sexor och ett par xider.

    Då tyckte jag inte att det var så mycket, men nu fattar jag inte att jag ens kunde stå på benen efter allt det. Aldrig bakfull, alltid hyfsat städad på krogen. Så ja, ts, jag tycker du dricker i mesta laget. I och med att du har ångestproblematik redan så bör du nog se över ditt drickande så det inte blir för mycket och inte längre hanterbart.

Svar på tråden Är det mycket alkohol?