• Anonym (Morsan)

    Hur mkt ska man "lägga sig i" i barnens lek och är det okej att säga till kompisen???

    Hejsan!
    Jag har en 4,5 år gammal liten kille som precis börjat ta hem kompisar för att leka.
    På dagis går det jätte bra! Vi har fått höra att han är duktig socialt, blir vald av andra barn att leka med osv.

    Här hemma har det också gått bra om än lite intensivt. Det är ju sååå kul att få visa sina leksaker osv! :)

    Det är dock mitt första barn och jag är idag efter att ha haft bästa kompisen här i flera timmar, helt slut! Oftast har de lekt utan problem, men efter några timmar så märkte jag att de inte riktigt orkade mer och började bli otåliga med varandra.

    Då gick jag in och försökte distrahera dem med mat, film, lekar osv. De är ju ännu så små och jag vet inte hur mkt man som förälder bör "lägga sig i"???

    När sen kompisen sa ngt sårande till vår son så kom vår son och berättade det för mig. Jag kände att jag hamnade i en himla svår sits! Å ena sidan så visste jag inte helt vad som hänt eftersom jag inte såg 100% vad som hänt. Sen kände jag att min son - om han tolkat det kompisen sagt rätt - faktiskt hade rätt. Och det vill jag ju inte ta ifrån honom!!

    Samtidigt så vågade jag inte riktigt säga till kompisen eftersom det här med hemmadejter är så nytt för dem och jag inte vill att kompisen ska bli avskräckt och inte komma hit mer!! Min son blev jätte ledsen och jag är ganska säker på att han inte kände att han fick uppbackning från morsan!

    Hur gör ni i sådana här situationer???
    Tack snälla för ditt svar!!

  • Svar på tråden Hur mkt ska man "lägga sig i" i barnens lek och är det okej att säga till kompisen???
  • Dina08

    Jag tycker att du gjorde helt rätt, dvs försökte förebygga trötthetsbråk. Kanske ska de träffas lite kortare stunder, så att du slipper hantera dessa konflikter. Sedan det din son berättade: dels berättar han nog inte sin egen eventuella del i konflikten, dels kan små barn råka säga dumma saker av misstag. Du har en sådan maktställning när kompisen inte har sin förälder med sig, att du bör vara försiktig med att utnyttja den makten. Det kan vara skrämmande att bli tillsagd av en främmande förälder. Däremot skulle jag prata med mitt eget barn efteråt om att det inte var ett ok sätt att uttrycka sig på och fundera gemensamt på hur det kunde bli så. Kanske finns en naturlig förklaring.

  • Sisisisi

    Börja med kortare tid, två timmar är kanske lagom. Ha lite planerad lek att ta till om det behövs, måla, rita, dega, baka, spela... Vissa barn kan leka med varandra ett dygn utan att tröttna på varandra, andra har bara kul nån timme...

    Självklart kan du säga till barn som kommer till er och leker. Hos oss gäller samma regler för barnens kompisar som för mina barn.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Alvolina

    Sånt kan kännas knepigt ibland, förstår dig absolut! Jag tycker att det är viktigt att ändå säga ifrån, avbryta leken eller vad man nu måste göra när barnen blir oense. I liknande situationer brukar jag försöka förstå vad som har hänt. Vad har mitt barn för ansvar i situationen? Sen brukar jag förklara för BÅDA barnen vikten av att hjälpa varandra, vara snälla och prata med varandra för att man ska kunna vara kompisar. Nu är min son endast tre år men denna metod verkar fungera rätt bra för honom och kompisarna.

  • Alvolina

    Det jag menar är att ingen får någon direkt tillsägelse men på ett avslappnat sätt ändå en påminnelse om hur man uppför sig. Direkt efteråt brukar de leka hur bra som helst.

  • Anonym (Morsan)
    Dina08 skrev 2014-07-21 23:15:26 följande:

    Jag tycker att du gjorde helt rätt, dvs försökte förebygga trötthetsbråk. Kanske ska de träffas lite kortare stunder, så att du slipper hantera dessa konflikter. Sedan det din son berättade: dels berättar han nog inte sin egen eventuella del i konflikten, dels kan små barn råka säga dumma saker av misstag. Du har en sådan maktställning när kompisen inte har sin förälder med sig, att du bör vara försiktig med att utnyttja den makten. Det kan vara skrämmande att bli tillsagd av en främmande förälder. Däremot skulle jag prata med mitt eget barn efteråt om att det inte var ett ok sätt att uttrycka sig på och fundera gemensamt på hur det kunde bli så. Kanske finns en naturlig förklaring.


    Tack för ditt svar! Ja lite kortare stunder låter nog som en bra ide! Jag förstår att min maktställning gör det känsligt ifall jag skulle ta min sons parti. Samtidigt så har jag mina egna erfarenheter av föräldrar som alltid tog mina vänners parti i liknande situationer. Jag har alltid haft väldigt låg självkänsla och detta i sig, var väl kanske inte hela orsaken till det, men en liten bidragande orsak kanske. Jag har själv haft en mycket tuff barndom med mobbning osv och jag vill att min son ska kunna skydda sig själv på ett sunt sätt där han tar hand om sig själv och får må bra. Jag hoppas bara inte att om jag inte säger till kompisen, indirekt säger att det är okej för kompisen att behandla min son illa???

  • Anonym (Morsan)
    Sisisisi skrev 2014-07-21 23:18:10 följande:

    Börja med kortare tid, två timmar är kanske lagom. Ha lite planerad lek att ta till om det behövs, måla, rita, dega, baka, spela... Vissa barn kan leka med varandra ett dygn utan att tröttna på varandra, andra har bara kul nån timme...

    Självklart kan du säga till barn som kommer till er och leker. Hos oss gäller samma regler för barnens kompisar som för mina barn.


    Tack för ditt svar!
    Dina barn har kanske känt varandra och lekt hemma hos er länge? I vårt fall så är det så pass nytt att ta hem kompisar och jag vill ju inte skrämma iväg hans vänner genom att korrigera dem det första jag gör. Speciellt som en annan skrev här - eftersom jag har en så pass stor maktställning när min son har sin mamma här och kompisen inte har det. Antar att det beror lite på hur man säger till kompisen. Men jag har upptäckt att det kräver ganska så mycket energi för att ha koll på hur de klarar att leka på egen hand och medla när det behövs. Så frågan är väl hur mycket man måste vara på sin vakt liksom?
  • Anonym (Morsan)
    Alvolina skrev 2014-07-21 23:26:15 följande:

    Sånt kan kännas knepigt ibland, förstår dig absolut! Jag tycker att det är viktigt att ändå säga ifrån, avbryta leken eller vad man nu måste göra när barnen blir oense. I liknande situationer brukar jag försöka förstå vad som har hänt. Vad har mitt barn för ansvar i situationen? Sen brukar jag förklara för BÅDA barnen vikten av att hjälpa varandra, vara snälla och prata med varandra för att man ska kunna vara kompisar. Nu är min son endast tre år men denna metod verkar fungera rätt bra för honom och kompisarna.


    Ja det har jag också tänkt på. Jag är bara rädd för att min son ska känna det som att jag tar kompisens parti. Jag har själv erfarenheter från min barndom där mina föräldrar alltid tog mina vänners parti. Jag var rejält mobbad och hade riktigt låg självkänsla och jag vill ju inte att min son ska behöva bära en massa skuld som inte är hans. Men man kanske ska försöka säga ifrån om det handlar om något "allvarligt" och mer distrahera dem om båda börjar bli trötta. Mitt problem blir när min son kommer till mig och min son säger typ: "X säger att jag är dum mamma och han har tagit den leksaken jag ville leka med". Om jag då alltid säger: "ja men då kanske du kan leka med något annat" eller "ok men han är ju här bara en liten stund så kan du leka med något annat?", så kanske min son tolkar det som att jag alltid låter hans vänner få sin vilja igenom???
  • Anonym (Isa)

    Jag tycker absolut att man kan säga till andras barn, jag till och med förutsätter att andra tänker likadant och säger till min son om han gör dumheter hemma hos andra?

    Vet man inte exakt vad som hänt så brukar man ändå kunna läsa av situationen och få ett hum om vad som hänt och vems "fel" det var. Om inte så kan man alltid fråga och säga att jag hörde att XX kom till mig och var lite ledsen, eller jag hörde att ni höjde rösterna här inne så jag skulle vilja att ni berättade för mig vad det handlade om.

    Även om man inte känner kompisen så bra så är det viktigt, i alla fall för mig, att se till att man håller en bra nivå och uppför sig. Och visar tydligt vad som är ok och vad som inte är ok när man leker hemma hos oss. Jag tror inte att det skulle ha någon negativ inverkan på "relationen" barnen emellan så att kompisen inte vill komma och leka mer. Tvärtom brukar barn snabbt förstå att här är ett hus där föräldrarna bryr sig och har koll, här känner jag mig trygg.

  • Anonym (x)

    Som de flesta skriver, börja med lite kortare stunder max 2 timmar. I 5-årsåldern kan de gå vilt till och det är jättekul med alla leksaker som måste tas fram så ibland blir det mer stök än lek till en början, men det beror på barnen också.
    Jag tycker du ska prata till båda barnen om det uppstår bråk så inte andra killen blir rädd och senare prata med din pojke, det är svårt för stunden att veta vad som hänt då man inte sett. Bryt när de börjar bli konflikter, fika, gå ut mm.
    Mina barn tog med kompisar när de började nollan och då lekter de ofta fr ca 15-17 sen var de helt slut och lagom för middag hemma i lugn och ro

  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Isa) skrev 2014-07-22 08:31:07 följande:

    Jag tycker absolut att man kan säga till andras barn, jag till och med förutsätter att andra tänker likadant och säger till min son om han gör dumheter hemma hos andra?

    Vet man inte exakt vad som hänt så brukar man ändå kunna läsa av situationen och få ett hum om vad som hänt och vems "fel" det var. Om inte så kan man alltid fråga och säga att jag hörde att XX kom till mig och var lite ledsen, eller jag hörde att ni höjde rösterna här inne så jag skulle vilja att ni berättade för mig vad det handlade om.

    Även om man inte känner kompisen så bra så är det viktigt, i alla fall för mig, att se till att man håller en bra nivå och uppför sig. Och visar tydligt vad som är ok och vad som inte är ok när man leker hemma hos oss. Jag tror inte att det skulle ha någon negativ inverkan på "relationen" barnen emellan så att kompisen inte vill komma och leka mer. Tvärtom brukar barn snabbt förstå att här är ett hus där föräldrarna bryr sig och har koll, här känner jag mig trygg.


    Tack för ditt svar! Ja det är lite så jag tänker också. Inte minst för att vara konsekvent och tydligt visa att man inte förminskar sitt eget barn och underminerar självkänslan genom att aldrig ta hens parti. Samtidigt så har man ju en maktposition där kompisen lätt kan hamna i underläge och då kanske det inte blir roligt att komma hem till oss. Usch vad svårt!
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (x) skrev 2014-07-22 08:40:06 följande:

    Som de flesta skriver, börja med lite kortare stunder max 2 timmar. I 5-årsåldern kan de gå vilt till och det är jättekul med alla leksaker som måste tas fram så ibland blir det mer stök än lek till en början, men det beror på barnen också.

    Jag tycker du ska prata till båda barnen om det uppstår bråk så inte andra killen blir rädd och senare prata med din pojke, det är svårt för stunden att veta vad som hänt då man inte sett. Bryt när de börjar bli konflikter, fika, gå ut mm.

    Mina barn tog med kompisar när de började nollan och då lekter de ofta fr ca 15-17 sen var de helt slut och lagom för middag hemma i lugn och ro


    Ja lite kortare stunder är nog att föredra, tror jag. Ja jag försökte distrahera, gå emellan, hjälpa dem varva ner osv osv osv. Jag var helt slut när kompisen åkte hem! Och kommer det vara så varje gång så vet jag inte om jag orkar. Men så var detta också hela dagen och man kanske ska nöja sig med ett par timmar. Men frågan för mig är väl fortfarande hur mkt man som förälder ska delta??
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Morsan) skrev 2014-07-22 09:00:26 följande:
    Tack för ditt svar! Ja det är lite så jag tänker också. Inte minst för att vara konsekvent och tydligt visa att man inte förminskar sitt eget barn och underminerar självkänslan genom att aldrig ta hens parti. Samtidigt så har man ju en maktposition där kompisen lätt kan hamna i underläge och då kanske det inte blir roligt att komma hem till oss. Usch vad svårt!
    Ja det är svårt. Särskilt med barnens kompisar som man inte känner så bra. Men vi har ofta barn här hemma och leker så tydligen funkar det konceptet som vi kört

    Man får självklart också känna av situationen och att alla barn är olika. Mina barn ska inte ha bestämmanderätt om precis allt bara för att vi är hemma hos oss, har man kompisar här får man dela med sig. På samma sätt som andra barn inte bara kan stövla in och ta för sig av mina barns saker utan att fråga. Det är som med allt annat i livet, tänk på hur det skulle kännas om det var tvärtom? Och behandla så som du själv vill bli behandlad.
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Isa) skrev 2014-07-22 09:04:53 följande:

    Ja det är svårt. Särskilt med barnens kompisar som man inte känner så bra. Men vi har ofta barn här hemma och leker så tydligen funkar det konceptet som vi kört

    Man får självklart också känna av situationen och att alla barn är olika. Mina barn ska inte ha bestämmanderätt om precis allt bara för att vi är hemma hos oss, har man kompisar här får man dela med sig. På samma sätt som andra barn inte bara kan stövla in och ta för sig av mina barns saker utan att fråga. Det är som med allt annat i livet, tänk på hur det skulle kännas om det var tvärtom? Och behandla så som du själv vill bli behandlad.


    Åh vad enkelt du får det att låta! Det låter tryggt och konsekvent plus att era barn säkert känner att ni finns där för dem i slutänden. Själv är jag inte alls så trygg i detta. Kanske är det bristen på erfarenhet. Det handlar säkert om hur man säger till också. Man måste ju inte såga kompisen i fotknölarna om hen gjort något fel, även om man markerar tydligt vad hen gjort fel. Just den balansgången är nog inte så lätt, tror jag. Å andra sidan så blir man nog trygg om man är konsekvent. Inte verkar det vara lätt inte! Puh!
  • vampyria2

    Nät det gäller att lägga sig i så är det bra att göra det men att göra det på ett skjyst sätt, lätt va

    Nej men i början när jag inte känner de andra barnen då brukar jag gå dit de är om det är något problem, vara ganska avslappnad och se lugn och glad ut, sen säger jag nått i stil med "men oj har det blivit lite tjafs, vad var det som hände?" Sen låter jag barnen berätta var och en vad de tycker har hänt och sen frågar jag hur de tycker att vi ska lösa det hela och avslutar med att med glimten i ögat säga det jag tycker att de ska tänka på tex om killen hade sagt nått elakt så kan man säga till honom nu när han vet att jag är inte arg, då är det lätare för honom att höra att jag inte vill att man säger så, det blir inte hotfullt för honom men samtidigt så ser mitt barn att jag säger till.

    Sen ju längre tiden går och ju mer man lär känna barnen så kan man säga till det man tycker är fel men då är det viktgit att man även säger till sina egna ungar också, ibland i vilket fall  

  • Anonym (Morsan)
    vampyria2 skrev 2014-07-22 09:22:21 följande:

    Nät det gäller att lägga sig i så är det bra att göra det men att göra det på ett skjyst sätt, lätt va

    Nej men i början när jag inte känner de andra barnen då brukar jag gå dit de är om det är något problem, vara ganska avslappnad och se lugn och glad ut, sen säger jag nått i stil med "men oj har det blivit lite tjafs, vad var det som hände?" Sen låter jag barnen berätta var och en vad de tycker har hänt och sen frågar jag hur de tycker att vi ska lösa det hela och avslutar med att med glimten i ögat säga det jag tycker att de ska tänka på tex om killen hade sagt nått elakt så kan man säga till honom nu när han vet att jag är inte arg, då är det lätare för honom att höra att jag inte vill att man säger så, det blir inte hotfullt för honom men samtidigt så ser mitt barn att jag säger till.

    Sen ju längre tiden går och ju mer man lär känna barnen så kan man säga till det man tycker är fel men då är det viktgit att man även säger till sina egna ungar också, ibland i vilket fall  


    Tack för ditt svar! Ja det låter ju perfekt! Jag antar att detta funkar under förutsättning att man själv är avslappnad/inte stressad/kan behålla lugnet osv.

    Kanske blir man lugnare med tiden, hoppas jag. Det var ju första gången vår 4-åring hade med sig en kompis här hemma.

    Nytt även för hans mor också.
Svar på tråden Hur mkt ska man "lägga sig i" i barnens lek och är det okej att säga till kompisen???