Inlägg från: linnis83 |Visa alla inlägg
  • linnis83

    Gravid igen - gick det bättre andra gången?

    Hej tjejer! Får jag hoppa in med er?

    Plussade äntligen igår ganska precis ett år efter mitt MA i v. 14 (avstannat i v 6). Vi hade planerat utredning till hösten så det känns fantastiskt att det äntligen tog sig!
    Hoppas bara det  lilla fröet vill stanna den här gången...
    Jag tycker redan nu att jag har börjat känna av lite symtom, molvärk och lite illamående samt ömma bröstvårtor. Förra gången började illamåendet först i slutet av v. 6 och var väldigt milt.

    Jag kollar oxå på pappret varje gång jag går på toa och hoppas att det inte ska vara blod där... Hoppas man kan få ett tidigt VUL och se så att det finns nåt liv där inne.
    Skulle helst vilja ha både i v.8-9 och efter v 12, känner inte för att gå med ingenting i magen i 2 månader igen... = (

  • linnis83
    Bella 89 skrev 2014-07-25 16:26:40 följande:
    Hej linnis83! 

    Du är mer än välkommen. Vilken vecka är du i just nu? 
    Vad hemskt att du var ovetande så länge, hur var det med symptomen under tiden efter att graviditeten avstannat? 

    Får verkligen hoppas att det kommer gå bra den här gången, för oss alla. Har du gjort några ändringar i din livsstil den här gången gentemot förra?
    Jag är i v 5 bara (4+4 enl senaste mens, 4+1 enl ÄL-test).

    Ja, jag kände mig väldigt lurad när det visade sig att det knappt hade funnits nåt liv alls i magen... Tyckte nog att symtomen började när bebis redan var död, väldigt konstigt tycker jag... Men kanske moderkakan fortsatte att utvecklas, tror det är den som utsöndrar hormonerna.

    Har inte gjort några förändringar ännu, men kommer nog att vara lite mer noga med vad jag äter och så, även om jag vet att det förmodligen inte hade nåt med missfallet att göra....

    Håller tummar och tår för att det ska gå bra för oss båda!
  • linnis83
    Bella 89 skrev 2014-07-25 17:19:26 följande:
    linnis83

    Då är vi på samma dag, är också på 4+4 enligt mens, är inte helt hundra på när ägglossningen var dock. 

    Hade ingen aning om att moderkakan spelade så stor roll med hormonerna, man lär sig något nytt varje dag. Hoppas de låter dig göra vul tidigt, finns nog en viss möjlghet att en hög oro kan öka risken för massfall

    Du har rätt i att det troligen inte hade något med missfallet att göra, väldigt sunt tänkt. Själv skällde jag på mig själv flera månader efter missfallet och var helt övertygad det var mitt fel. Nu motionerar jag minst 30 minuter av dagen, äter 4-5 gånger om dagen varav massa frukt och grönsaker. Och tar folsyra, järn och d-vitamin. 
    Kul att vi är på samma dag! Har du några symtom ännu?
  • linnis83
    Teresiat skrev 2014-07-25 19:58:48 följande:

    Hej linnis! Kul att vi är fler som hittar hit :) vad hemskt med ma i v 14... Man tycker verkligen bm borde vara mer generösa med ultraljuden.. Hoppas din bm är förstående, annars kanske du kan göra det privat..

    Bella, vadå vägra innan vecka 12?! Gör dom det inte ens om du betalar för det? Hmm.. Men men, oavsett om du gör det innan så kommer du inte kunna pusta ut helt och hållet förens efter v12. Fast jag förstår hur det känns att måsta vänta. Jag har tänkt boka in mitt den 1-2 september... Känns som en eeeeeevighet tills dess ;/

    Jag vaknar också en - två ggr på natten av att måsta gå och kissa.. Vilket mysko gravsymtom... Så var det inte förra graviditeten :)

    Bella oroa dig inte för magontet. Det är fullt normalt. Jag önskar jag hade ont i magen också ;)


    Tack! Ja, det var inte roligt när det kom så sent, man trodde ju lixom att man var rätt safe när man hade klarat v.12... I min stad finns ingen privat gyn vad jag vet, så det blir till att flirta med bm här... = ) En kollega gick igenom typ samma för ett år sedan och hon fick ett extra ul i v 12 när hon blev gravid igen. Vet dock inte om hon hade MA eller om det var "vanligt" missfall. Vill ju helst inte gå så många veckor igen om det ändå inte finns nåt liv, särskilt som det verkar ta så sjukt lång tid att bli gravid... (10 mån försök både första gången och den här)
  • linnis83
    Bella 89 skrev 2014-07-25 20:09:33 följande:

    Teresiat:

    Bm började tjata om hur en massa ultraljud bara är omödig risk, att hjärtat oftast inte syns ändå och att det inte spelar någon roll för dör barnet så dör det, ett ul kan inte ändra det. Började storlipa i telefonen, hur kan man säga sånt liksom.

    Men att vakna och behöva kissa är ju ett jättebra symptom. Då har livmodern växt lite och lagt sig fint. Gillar att du också vill ha magont, sånt man bara vill som gravid. Själv skulle jag inte klaga över lite illamående.


    Tråkig ton från bm, hoppas man slipper få med en sån att göra... = /
    Bella 89 skrev 2014-07-25 22:17:47 följande:
    Graviditeten, enda gången i livet man vill må riktigt, riktigt dåligt :D Har ändå haft en del idag, samma magont, säkert 20 toabesök, får motion i alla fall. Metallsmak i munnen, lite ömma bröst, ett yrselanfall och sov middag med. Får hoppas du mår rejält uselt imorgon :).

    Tanken var att det skulle vara min bm, men nu blir det verkligen inte så utan måste gå ut på jakt igen.
    Ja, visst är det märkligt det där att man går och längtar efter att må illa! = )

  • linnis83
    Teresiat skrev 2014-07-27 14:55:41 följande:

    Jag har börjat blöda lite :( ringde sjukvårdsupplysningen och de kopplade mig vidare till gynjouren. Hon jag pratade med sa att de absolut inte gör några ultraljud om jag inte blöder så mycket att jag behöver åka in till akuten för att jag farfar för mitt eget liv... Förklarade att jag har haft sent MA tidigare men det spelade ingen roll.. "Finns inget att göra, är det missfall så är det. Och det ska vi vara tacksamma för då det är kroppens sätt att göra sig av med ett missbildat foster".. HERREGUD vad frustrerad och ledsen jag blir på vår sjukvård. Att de inte kan ge oss en tid så att vi kan få veta svart på vitt om det är kört eller inte..


    Neeej! Håller alla tummar och tår för att bönan är ok! Låter ju bra att du har slutat blöda i alla fall. Men verkligen taskigt av dom att inte låta dig komma in på vul! =(
    Vad sa din bm på inskrivningen? Har du tagit nåt mer gravtest och sett om det fortfarande är starkt? Kram till dig!

    När jag var på inskrivning förra gången (tror det var i v 8-9 nånstans) och bm kollade urinen så frågade hon "När var det nu du hade din sista mens?". Så här i efterhand har jag tänkt att hon kanske reagerade på att testet redan då var svagare än vad det borde vara... Känner att jag vill hålla lite mer koll själv den här gången så tänkte ta ett till digitalt i slutet på den här veckan och se om det slår om till 3+ (fick 2-3 i fredags).

    Drömde inatt att jag vaknade med blod i trosorna och hade fått mf.... Inte roligt, skönt att vakna och inse att det inte var så...
  • linnis83
    Teresiat skrev 2014-07-28 18:12:43 följande:

    Hej tjejer! Har inte varit hos bm, mindes fel datum... Det är nästnästa vecka jag ska dit.. Har inte tagit något mer test utan jag tror det blir att åka och göra ett privat ul i morgon. Känner mig inte jättehoppfull då jag tycker mina symtom avtagit. 800 kr och kommer vilja göra ett i vecka tolv också, så då blir det ganska mycket pengar tillslut. Men men, det är fasen inte värt att gå runt och vara så kluven. Man kan liksom inte släppa tankarna på annat, vill bara ligga i sängen och sova. Inte direkt så jag hade tänkt mig sista semesterveckan.. Men men, får försöka tänka positivt.

    När ni fick mf, hade ni ont när det börja blöda? Kom det mkt blod på en gång?


    Ja, 800 var ju inte billigt... Men det kan ju vara värt det för att få slippa gå runt och inte veta.....

    Mitt mf började med lite kraftigare mensvärk på kvällen. Tänkte att det kan man ju ha, så jag oroade mig inte direkt. Gick och lade mig och vaknade efter nån timme av att jag hade börjat blöda. Absolut ingen flod, satte på mig en binda och det kom knappt nåt mer på hela natten. Åkte in på vul på morgonen och fick konstaterat att det inte fanns nåt där.... Hemskt! Väntade och väntade på att det skulle komma igång, men hände knappt nånting alls på flera dagar, så jag tjatade till mig Cytotec till slut. Ingen rolig upplevelse det heller, men det var ju skönt att få ut skiten i alla fall... Blev väldigt långdraget för min del, blödde i över 2 månader....

    Trist avslut på semestern... = ( Jag fick mitt under första semesterveckan...
    Håller tummarna för bra besked imorgon!
  • linnis83
    Teresiat skrev 2014-07-28 23:14:38 följande:

    Åh det är verkligen aldrig kul med mf. Och som ni säger, det är säkert olika för alla...

    Jag kollade fel igen!! Haha, är jag vimsig eller vad?! Det går inte att boka några privata ul här innan 11/8.. Så där rök den möjligheten.. Vi får helt enkelt anta att allt är bra. Igår kom det kanske två femkronor bruna flytningar (alltså ej färskt blod) och idag har det kommit en halv femtiöring. Har ingen molvärk längre... Känns som att det är för lite för att man ska utesluta att pyret i magen lever.

    Hur mår ni??


    Låter ju positivt att det är så lite och inget färskt blod. = )

    Själv har jag väldigt mycket molvärk/växtvärk, mest på natten. Vet ju att det är ett vanligt symtom och att det är ett bra tecken, men lite nervös blir jag allt.... = /
  • linnis83
    Teresiat skrev 2014-07-28 23:14:38 följande:

    Åh det är verkligen aldrig kul med mf. Och som ni säger, det är säkert olika för alla...

    Jag kollade fel igen!! Haha, är jag vimsig eller vad?! Det går inte att boka några privata ul här innan 11/8.. Så där rök den möjligheten.. Vi får helt enkelt anta att allt är bra. Igår kom det kanske två femkronor bruna flytningar (alltså ej färskt blod) och idag har det kommit en halv femtiöring. Har ingen molvärk längre... Känns som att det är för lite för att man ska utesluta att pyret i magen lever.

    Hur mår ni??


    Hur har det gått för dig?
  • linnis83

    Nu har jag bokat tid för inskrivning! Frågade om vul men fick till svar att jag skulle prata med bm på första besöket OM jag fortfarande känner mig orolig (vilket jag ju förmodligen kommer att göra...). 4 veckor kvar till dess....*suck*

    Hur går det för er andra?

Svar på tråden Gravid igen - gick det bättre andra gången?