• Forumvärd

    Dödsstraff- för eller emot?

    Dödsstraff är just för tillfället ett hett debattämne i USA. En av anledningarna till det är att det tog hela 2 timmar att avrätta dubbelmördaren Joseph Wood. Du kan läsa om det i dagens Aftonbladet
    Vad tycker du?
    Är du för eller emot dödsstraff och finns det fall där dödsstraff är berättigat?
    Diskutera gärna i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dödsstraff- för eller emot?
  • mr me
    Jeaninne skrev 2014-07-24 16:30:50 följande:
    Nej, jag tog det inte ur luften. Men om du kollar på amerikansk populärkultur t.ex. - böcker och filmer - så ser du att en mycket vanlig skräck, som författarna spelar på, är att bli oskyldigt dömd och avrättad. Eller att en nära anhörig, allra värst ens son, ska bli det. Det finns i bakhuvudet hos amerikanarna hela tiden.
    Haha, nja. Jag tror iofs att amerikanerna är långt mer rädda för att bli nedslagna, knivskurna eller skjutna av gangsters än att bli oskyldigt dömda för brott som de sedan även avrättas för. Det sista händer liksom inte. Aldrig. De få och enstaka undantag som finns under 1900-talet är extrema fall.

    Amerikansk populärkultur är propagandistisk och reflekterar inte det amerikanska rättsmedvetandet. Den domineras av "liberaler" och vissa grupper som bedriver lobbying för upphävandet av dödsstraffet samt mildare straff i allmänhet, trots att det enda som visat sig kunna knäcka kriminaliteten i USA är hårdare tag mot brottslingarna.

    USA var som allra våldsammast 1979. Då hade mellan 1972 och 1976 alla dödsstraff upphävts av högsta domstolen. Sedan dess har man successivt återinfört dödsstraffet i delstat efter delstat samt i allmänhet skärpt straffen för grova brott, vilket fått betydande effekt om man ser till brottsstatistiken.
  • Dorian Ertymexx

    Helt emot. Om brottslingar tror att de riskerar dödsstraff blir de bara mer desperata och grymma. Bara att se hur det är i USA.


    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (+++)
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-24 20:11:22 följande:

    Helt emot. Om brottslingar tror att de riskerar dödsstraff blir de bara mer desperata och grymma. Bara att se hur det är i USA.


    Fast Japan och Kina har dödsstraff, de har mycket låg brottslighet. Samma med Saudiarabien och många andra länder i Asien.
  • lille Birger

    Om det rör sig om feminister som försökt sabotera jämställdheten kan jag tänka mig dödsstraff som dom, men annars är jag emot det.

  • Linnez
    tobbe01 skrev 2014-07-24 15:30:53 följande:

    Helt emot. Jag vill ha längre fängelsestraff och lite då och då kan mördaren få klara sig på en brödbit och en flaska vatten ett par dagar.


    Jag är kluven! Vissa saker ska man bli skjuten i huvudet för! Grova pedofiler, de som dödar barn, de ska ha ett skott i huvudet anser jag, som medmänniska. Men jag är också emot. Tycker inte att staten ska ha rätten att begå mord, döda och ha rätt till det.  Och risken att någon blir dödad för ett brott de inte begått?
    Så livstidsfängelse med vatten och bröd låter bra,Skål
  • Anonym (+++)
    Linnez skrev 2014-07-24 21:04:29 följande:
    Jag är kluven! Vissa saker ska man bli skjuten i huvudet för! Grova pedofiler, de som dödar barn, de ska ha ett skott i huvudet anser jag, som medmänniska. Men jag är också emot. Tycker inte att staten ska ha rätten att begå mord, döda och ha rätt till det.  Och risken att någon blir dödad för ett brott de inte begått?
    Så livstidsfängelse med vatten och bröd låter bra,Skål
    Man får ju också tänka på att när det gäller pedofiler och liknande så är det vi som har skapat dom, det bör man tänka på.
  • Lady Godiva
    mr me skrev 2014-07-24 13:25:26 följande:
    Det är svårt att veta om någon som skriver ett dylikt inlägg verkligen menar allvar, men jag får väl bemöta det ändå. Det är hursomhelst verkligen inte sant.

    Andelen 4% är en ren hitte-på-siffra som lanserats av motståndare till dödsstraff. Hade man vetat att någon är oskyldig, eller åtminstone inte känt sig säker på personens skuld, så hade man givetvis inte avrättat personen ifråga.

    Personerna bakom andelen "4%" har försökt sig på något slags extrapolation från andra typer av brott och hur ofta det blir fel då och tillämpat det på dödsdömda. Så kan man givetvis inte göra, det är ett stort logiskt fel att ens försöka.

    Man kan inte tänka att "4% av alla som döms för snatteri visar sig senare vara oskyldiga, det är säkert likadant för dödsdömda". Detta eftersom bevisbördan vid exempelvis mord är så vansinnigt mycket högre och det ofta både finns teknisk bevisning, vittnen och inte minst erkännanden från den dömde.

    Dessutom är det inte samma sak att vara oskyldig som att vara dömd på grunder som av någon inte kanske anses tillräckliga. Även i de fall där det konstaterats i efterhand att bevisningen varit bristfällig så har det inte varit några som helst tvivel om att den avrättade var en våldsförbrytare med i de flesta fall många liv på sitt samvete.

    Som sagt. Man ska inte tro på alla filmer och tv-serier man ser. TV-serier som "Prison break" och filmer som "Nyckeln till frihet" är fiktion. Det är inte på riktigt. Det är hitte på. Det ser inte ut så i verkligheten.
    Himmel, så mycket sk*t du pratar. Jo, man avrättar folk utan att vara helt hundra på att de verkligen är skyldiga. Du vet att det i USA är 12 lekmän som ska sitta och besluta om du är skyldig eller ej, va? Dessa 12 är människor, som reagerar mänskligt när åklagarna visar hemska bilder från brottsplatser, ser de en vacker ung tjej som blivit våldtagen och mördad är risken stor att de reagerar helt känslomässigt och dömer den skyldige fast de inte är helt säkra (och fast de inte "får" göra så).

    Din ålder och ditt kön kan vara stora faktorer för huruvida du blir dömd till dödsstraff eller ej. Juryer är mindre benägna att döma unga kvinnor till dödsstraff än äldre män. Dessutom har etniciteten ofta stor betydelse, fortfarande är mer sannolikt att du döms till strängare straff om du är svart än om du är vit. Med ett sådant "rättssystem" är det ganska givet att det begås misstag och att oskyldiga avrättas.

    Siffran 4% oskyldigt avrättade vet jag inte hur man räknat fram, men helt klart har man använt sig av ett säkrare tankesätt än att "4% av de som döms för snatteri är oskyldiga" och överfört det till eventuella mördare. Du vill gärna att de som är emot dödsstraff ska vara idioter och därför idiotförklarar du alla som är emot. Där har vi ju ett logiskt feltänk om något.

    Det finns många argument som talar emot dödsstraff. Att det inte är det minsta avskräckande, som ju tanken med dödsstraff var, är väl ett av de viktigaste. Om det inte är avskräckande utan folk mördar varandra lika glatt ändå finns det absolut inga incitament att ha dödsstraff.

    Men framförallt är det moraliskt fel med dödsstraff. Staten säger att det är fel att döda, att mord ska straffas. Om staten då straffar mord genom att döda säger man emot sig själv. Staten har aldrig rätt att ta en människas liv, oavsett vad denne kan ha gjort.

    Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Lady Godiva
    Moonis skrev 2014-07-24 15:48:46 följande:

    Emot. Att döda en annan är straffbart så varför ska staten få döda då. Blir lite öga för öga och är bakåtsträvande.


    Exakt. Någon, minns inte vem, sade att "Öga för öga och tand för tand skapar ett blint och tandlöst samhälle", vilket är helt sant.
    Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Jeaninne
    Anonym (+++) skrev 2014-07-24 20:12:45 följande:
    Fast Japan och Kina har dödsstraff, de har mycket låg brottslighet. Samma med Saudiarabien och många andra länder i Asien.
    Nu är jag inte Dorian, men jag undrar om inte Dorian menar att när en bankrånare redan skjutit ner en bankkassörska t.ex., och vet att det är kört - han kommer att avrättas vad han än gör nu. Så kan han lika gärna gå loss och skjuta ihjäl allihop, och alla kunder, och alla poliser som kommer till platsen... blir han nedskjuten av polisen i processen. så är det humanare än att hamna på death row, typ.
  • Jeaninne
    Lady Godiva skrev 2014-07-24 21:08:43 följande:
    Himmel, så mycket sk*t du pratar. Jo, man avrättar folk utan att vara helt hundra på att de verkligen är skyldiga. Du vet att det i USA är 12 lekmän som ska sitta och besluta om du är skyldig eller ej, va? Dessa 12 är människor, som reagerar mänskligt när åklagarna visar hemska bilder från brottsplatser, ser de en vacker ung tjej som blivit våldtagen och mördad är risken stor att de reagerar helt känslomässigt och dömer den skyldige fast de inte är helt säkra (och fast de inte "får" göra så).

    Din ålder och ditt kön kan vara stora faktorer för huruvida du blir dömd till dödsstraff eller ej. Juryer är mindre benägna att döma unga kvinnor till dödsstraff än äldre män. Dessutom har etniciteten ofta stor betydelse, fortfarande är mer sannolikt att du döms till strängare straff om du är svart än om du är vit. Med ett sådant "rättssystem" är det ganska givet att det begås misstag och att oskyldiga avrättas.

    Siffran 4% oskyldigt avrättade vet jag inte hur man räknat fram, men helt klart har man använt sig av ett säkrare tankesätt än att "4% av de som döms för snatteri är oskyldiga" och överfört det till eventuella mördare. Du vill gärna att de som är emot dödsstraff ska vara idioter och därför idiotförklarar du alla som är emot. Där har vi ju ett logiskt feltänk om något.

    Det finns många argument som talar emot dödsstraff. Att det inte är det minsta avskräckande, som ju tanken med dödsstraff var, är väl ett av de viktigaste. Om det inte är avskräckande utan folk mördar varandra lika glatt ändå finns det absolut inga incitament att ha dödsstraff.

    Men framförallt är det moraliskt fel med dödsstraff. Staten säger att det är fel att döda, att mord ska straffas. Om staten då straffar mord genom att döda säger man emot sig själv. Staten har aldrig rätt att ta en människas liv, oavsett vad denne kan ha gjort.
    Det finns en väldigt bra roman som handlar om just detta. Den heter "True Lies", och är spännande från första sidan till den sista! Läs den! För även om det är en roman, så tror jag att den träffar rätt på de mänskliga mekanismerna, precis som du beskriver dem.
Svar på tråden Dödsstraff- för eller emot?