• Donaldduck1234

    Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?

    OBS! Denna tråd handlar inte om att bli övertalad om att föda vaginalt, därför ber jag er som håller på den linjen att sluta läsa nu. Denna tråd handlar om att jag vill ha tips för hur jag kan bemöta kommande situation med förlossningsvården och vad ni har för erfarenheter av argument och bemötande i samtal med läkare, barnmorskor vad gäller planerat kejsarsnitt/eventuella deals i förlossningsplanen.

    Planerat kejsarsnitt
    Min samlade bedömning är att jag vill ha ett planerat kejsarsnitt.

    Jag tog upp detta i veckan med min barnmorska och hon började genast övertala mig att föda vaginalt (jag är i v. 26 redan så det är sent påpekat från min sida). Jag känner att jag är förbi steget "tyckande" & "tänk ett varv till" utan jag vill prata med en läkare eller barnmorska på förlossningsvården om detta för att höra om vad det finns för lösningar och alternativ.

    Nu har jag en tid med mödravårdens läkare om två veckor (egentligen hade jag velat ha en remiss till mitt förstaval av sjukhus i stockholm med det vägrade hon ju eftersom det förmodligen kommer att bli ett till övertalningsförsök till vaginal förlossning).

    - hur gör jag för att få ett planerat kejsarsnitt i Sthlms län utan medicinsk orsak?
    - Om jag inte lyckas hålla min linje (PK eller vaginalt är pest eller kolera för min del) tror ni att det finns möjlighet att man kan få mäta bäcken och mäta/röntga baby innan förlossningen?
    - Någon som tjatat sig till en platsgaranti på ett sjukhus (finns bara ett jag kan tänka mig föda vaginalt på), helst i Sthlmsområdet?
    - kan man kompromissa på det sättet att jag går med på vaginalt fram till BF, men har det inte satt igång då får jag ett planerat kejsarsnitt så fort jag går över tiden?

    Någon som har erfarenheter av dessa situationer? Tips? Om jag yttrar något av de tre sista sakerna till vårdpersonal - är jag "körd" då för planerat kejsarsnitt? Och finns det ingen lag som säger att kvinnan ska få ha sista ordet om sin egen förlossningsmetod (eller är allt budgetstyrt)?

    tack för hjälpen! :)

  • Svar på tråden Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?
  • DinaMii
    Donaldduck1234 skrev 2014-07-24 10:28:26 följande:

    Tack, DinaMii! Berätta gärna hur det går för dig på samtalet sedan.  :)


    Ja du med! Min remiss är inte ens skickad än, det sker sent här i landstinget..

    Här är en videoblogg oxå, Vanja. I det här avsnittet är hon på sitt snittsamtal.



    Tror förresten inte att dom kan mäta ditt bäcken när du är gravid. Jag har gjort en bäckenmätning och det är en vanlig slätröntgen som är skadlig för fostret, min gjordes mellan mina graviditeter.. Tillväxtul kan dom göra, men då vet dom ju fortfarande inte hur stort bäcken du har.. Men det kanske kan göras med någon annan metod också..?
  • Marie90

    Kolla in Sannas avsnitt i gravid vecka för vecka, hon fick bäckenet röntgad väldigt sent i graviditeten för då är risken som minst för fostret.

    Är du rädd och framförallt om dina nära släktingar har haft komplicerade vaginala förlossningar så borde det inte vara några problem att få röntgen i alla fall men som sagt, så sent som möjligt för att barnet ska vara så färdigt som möjligt...

    Lycka till!

  • Limaliie

    Jag var ute ännu senare än dig med att gå på aurorasamtal på spec.mvc. Var där i v 34 eller 35.

    Har ett högt sf-mått,gigantisk mage men normalstort barn enligt 2 TUL, ändå är jag livrädd för att föda stort barn och att mitt bäcken är för litet då jag är 1.53 bara.

    Fick prata med en bm på spec.mvc, ingen läkare var med eftersom den enda som fanns tillgänglig just då hade semester. Vi kom fram till att jag skulle få igångsättning i v 38+5 vilket är på tisdag. Ska dit på måndag för bedömning av tappen osv men även om jag är omogen kommer jag nog få gel för att få den att mogna. Vill helst föda vaginalt så jag pratade aldrig om kejsarsnitt direkt men fick ändå infopapper om det med hem.

    NU har jag dock ångrar mig så in i norden och vill snittas. Men jag är ju jättesent ute och lär inte bli beviljad snitt i v 38+4

    Dock står det i mina journaler och förlossningsbrev att de ska hålla koll på att allt  går framåt och inte drar ut på tiden, gör det det ska de avbryta.

    Mitt tips är alltså att tänka igenom verkligen om det är igångsättning eller snitt du kan tänka dig, så du inte ångrar dig som jag   får inte heller röntga mitt bäcken... "även korta kvinnor kan föda barn"

  • DinaMii
    Limaliie skrev 2014-07-24 15:37:59 följande:

    Jag var ute ännu senare än dig med att gå på aurorasamtal på spec.mvc. Var där i v 34 eller 35.

    Har ett högt sf-mått,gigantisk mage men normalstort barn enligt 2 TUL, ändå är jag livrädd för att föda stort barn och att mitt bäcken är för litet då jag är 1.53 bara.

    Fick prata med en bm på spec.mvc, ingen läkare var med eftersom den enda som fanns tillgänglig just då hade semester. Vi kom fram till att jag skulle få igångsättning i v 38+5 vilket är på tisdag. Ska dit på måndag för bedömning av tappen osv men även om jag är omogen kommer jag nog få gel för att få den att mogna. Vill helst föda vaginalt så jag pratade aldrig om kejsarsnitt direkt men fick ändå infopapper om det med hem.

    NU har jag dock ångrar mig så in i norden och vill snittas. Men jag är ju jättesent ute och lär inte bli beviljad snitt i v 38+4 smile4.gif

    Dock står det i mina journaler och förlossningsbrev att de ska hålla koll på att allt  går framåt och inte drar ut på tiden, gör det det ska de avbryta.

    Mitt tips är alltså att tänka igenom verkligen om det är igångsättning eller snitt du kan tänka dig, så du inte ångrar dig som jag smile1.gif   får inte heller röntga mitt bäcken... "även korta kvinnor kan föda barn"


    Jag är 157 och min son var 56 cm när han föddes, bara 1m kortare än mej och mitt bäcken var för litet, akutsnitt.. Ändå är det ingen garanti att jag får ett beviljat snitt för det nu...... Tyvärr..

    Så jag hoppas jag träffar en vettig läkare.

    Lycka till!
  • Limaliie
    DinaMii skrev 2014-07-24 19:47:19 följande:
    Jag är 157 och min son var 56 cm när han föddes, bara 1m kortare än mej och mitt bäcken var för litet, akutsnitt.. Ändå är det ingen garanti att jag får ett beviljat snitt för det nu...... Tyvärr..

    Så jag hoppas jag träffar en vettig läkare.

    Lycka till!
    Har du fått göra bäckenröntgen efter det för att konstatera litet bäcken?
    Isåfall låter det konstigt att du inte skulle få snitt beviljat.

    Hur upptäckte de på förlossningen att du hade för trångt bäcken?
  • DinaMii
    Limaliie skrev 2014-07-24 20:07:06 följande:
    Har du fått göra bäckenröntgen efter det för att konstatera litet bäcken?
    Isåfall låter det konstigt att du inte skulle få snitt beviljat.

    Hur upptäckte de på förlossningen att du hade för trångt bäcken?
    Jepp dom trodde att han passerat det trängsta i bäckenet och dom drog med sugklocka. Han rörde sej inte en millimeter. Sen när dom snittade och öppnade så såg dom att det var alles för trångt för att han skulle kunna komma ner och förbi. Och när bebisen står mot dom där fråga taggarna blir mamman ofta illamående.. Och jag spydde som en gris i 20 timmar, just eftersom han bara stod mot dom där taggarna hela tiden..... Spyorna var värst, värkarna på förlossningen i 21 timmar var inte alls lika dryga, trots att jag inte använde syrgasen..

    Efteråt så var jag på en bäckenmätning och där såg man att mitt bäcken är för litet. Sen om det var bara för sonen eller om det är för alla barn det vet jag inte.. Det är väl det jag ska iväg och prata om.

    Läkaren som lämnade resultatet för 3 år sen sa att jag måste få en liten bebis med exakt rätt krystarbete för att det ska kunna gå, men det var kanske bara hennes åsikt, eftersom jag nu fått höra att jag "iaf kanske kan testa vaginalt".

    Eh, nejtack.. För både min och bebisens säkerhet.. Skiter i hur kollad man är, jag vägrar testa igen
Svar på tråden Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?