• Onkel Anneli

    tips: kattsäkra balkong

    Jag har skaffat katt och behöver fixa balkongen så att han inte katt ramla/hoppa ut.

    Tips på vad man kan använda och var man kan köpa sakerna mottages gärna.

    Jag tänkte själv om det kan fungera att sätta upp spaljéer runt hela och en blomlåda i hålet. I hålet (eller vad man nu ska kalla det) tänkte jag binda något mellan stängerna så att det blir som en väv så katten inte kommer igenom.



    Ja det ser förjäkligt ut nu...


    Är du besviken på min sidfot? Jag är besviken på min sidfot.
  • Svar på tråden tips: kattsäkra balkong
  • Onkel Anneli

    Inte kan ramla ut ska det stå


    Är du besviken på min sidfot? Jag är besviken på min sidfot.
  • Lena

    Nätstaket som fästs i taket och ända ner är lätt att sätta upp och säkert.

  • Onkel Anneli
    Lena skrev 2014-07-24 17:19:25 följande:

    Nätstaket som fästs i taket och ända ner är lätt att sätta upp och säkert.


    Taket går bara ut en liten bit så det hade blivit ont om plats på balkongen för det hade lutat in över väldigt mycket. Men det finns kanske nät som är lite formbart men ändå hyfsat stelt (om du hänger med)
    Är du besviken på min sidfot? Jag är besviken på min sidfot.
  • Onkel Anneli


    Fast det kanske räcker?
    Är du besviken på min sidfot? Jag är besviken på min sidfot.
  • riboflavin

    Bygg en hel bur av fyrkantslist och klä med nät så blir det stablit och du kan hänga upp krukor och annat. Lättast är att bygga sektioner och klä på marken och sen sammanfoga ute på balkongen. Gör minimal åverkan och är lätt att ta bort sen.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • nemo1

    Ett stelt nät är lätt för katten att klättra i. Köp rådjursnät, jag har viltstängsel, samma som rådjursnät men bredare. Du behöver ett bredare så att det täcker det undre gallret.  Intill husfasaden har jag expanderstänger så att jag inte behövde göra åverkan på huset. Du får nog bygga som en bur om du inte har helt tak. En spaljé räcker absolut inte, katter kan mer än vad du tror.

  • tobbe01

    Jag bor på fjärde våningen och jag köpte ett plastnät (hos Zooplus) och nätade in balkongen. På lite avstånd så syns det inte och jag har blommor som hamnar i fokus. Nätet jag köpte kostade mindre än 200 och så fick jag kattgodis och kattmats-prov dessutom. (nej jag jobbar inte på Zooplus )

  • Onkel Anneli

    Tack för tipsen. Det får bli till att bygga lite i helgen.


    Är du besviken på min sidfot? Jag är besviken på min sidfot.
  • nemo1
    tobbe01 skrev 2014-07-24 18:49:50 följande:
    Jag bor på fjärde våningen och jag köpte ett plastnät (hos Zooplus) och nätade in balkongen. På lite avstånd så syns det inte och jag har blommor som hamnar i fokus. Nätet jag köpte kostade mindre än 200 och så fick jag kattgodis och kattmats-prov dessutom. (nej jag jobbar inte på Zooplus smile5.gif )
    Detta nät klarar inte flera minusgrader på vintern utan vittrar sönder, räcker med att man tar på det med ett finger så går det sönder. Jag rekommenderar starkt rådjursnät, det håller garnaterat och de må vara svart men syns knappt ändå utifrån.
  • tobbe01
    nemo1 skrev 2014-07-24 22:39:08 följande:
    Detta nät klarar inte flera minusgrader på vintern utan vittrar sönder, räcker med att man tar på det med ett finger så går det sönder. Jag rekommenderar starkt rådjursnät, det håller garnaterat och de må vara svart men syns knappt ändå utifrån.
    Okej? Ja min katt blev två år nu i juni och jag har bara haft nätet en vinter. Får hålla kolla självklart och se vad som händer. Bor i Sundsvall så vi har ju inte så stränga vintrar här.
Svar på tråden tips: kattsäkra balkong