Wittra skrev 2014-07-27 12:20:55 följande:
Tallink Silja är det fartyg som verkat mest intressant utifrån vad jag läst i tråden men även utifrån deras hemsida, recensioner osv på nätet. Blir nog Silja symphony om vi åker igen. Då sparar vi också hellre undan lite extra pengar och uppgraderar hytt, väljer bort buffé-konceptet osv.
när jag satt i myllret på buffén och åt tänkte jag roat på vad en man sagt till oss när vi åkte på charter för flera år sedan till Egypten. Mannen åkte med sin fru och tonåriga barn, de hade annars åkt reguljärt innan och han var inte helt tänd på detta med charter. Han sa bland annat uttryck som "alla går där, som lämmeltåg, alla trängs osv"....Jösses.....jag som INTE åkt reguljärt utan chartrat hela tiden kan bara konstatera att trängseln på chartern var inte jämförbar med hur det var på Birka. Speciellt i sjösalen, helt enormt massa människor. Sjukligt stressigt att äta i sådan miljö...Funderade emellanåt på hur det skulle gå ifall det skulle börja brinna eller annat....
precis som med charter så är det samma på kryssningsbåtar, är det högsäsong så är det. Då är det folk överallt.
Jag har åkt på charter i lågsäsong och vi har kunnat kliva på flyget utan att köa mer än kanske 10 min vid boarding. . Och jag har åkt kryssningar när det bara är att knalla på båten raka vägen och maken och jag har haft eget bord i buffen.
Jag har också varit med om att den dyrare resturangen på Birka varit knökfull med folk och det har varit högljutt och stimmigt även där , så kan det bli när rederierna ibland har erbjudanden i sina resturanger till bra priser. Då när vi passerade buffen på vägen var det inga köer alls och lugnt och stillsamt. Istället var ju allt folket på resturangen....
Så kan det också bli...
Men tumregeln är att högsäsong = fullbokat
och högsäsong betyder också att alla möjliga personer finns i dessa köer. Då får man räkna med stimmiga barnfamiljer, fulla partysugna personer, gamla tanter och farbröder, personliga assistenter som är ute med sina brukare i rullstol osv osv. Högsäsong är ett helt annat klientel än när man åker på andra tidpunkter under året.