• Helenagjl

    Vilken barnvagn rekommenderar ni?

    Hej!
    Är på jakt efter en bra barnvagn till kommande barnet. Vad rekommenderar ni? Går i tankar kring en sittvagn kombinerat med liggdel.

    Är inne på Brio Happy Duo eller kombivagn alternativt Kronan Duo.

    Vad rekommenderar ni och varför?

    Tack!

  • Svar på tråden Vilken barnvagn rekommenderar ni?
  • citronträd

    Vi ska också ha barn & är på jakt efter barnvagn.
    Den vi har funderat på är Emmaljunga mondial duo combi för att den känns rymlig, stabil och komfortabel. 
    Vi bor på landet, går på många skogsvägar/grusvägar & åker bil om vi ska någon stans(åker aldrig kollektivt). 
    Nackdelarna är väl att den är ganska klumpig och tung så skulle vi bo i stan & åka kollektivt mycket så skulle jag nog inte köpa den. 

    Ni som har en emmaljunga mondial duo combi, vilken bil kör ni? 
    Vi kör nu en bmw 3-serien kombi men det blir för tight då vi har en fralla som åker i bur & ska samsas om utrymmet bak..

  • Anonym (newbie)

    Har du kollat på barnvagnsblogg.com? Jag är helt ny på det här med vagnar, och tycker att hennes recensioner och jämförelser är en hjälp i djungeln.

    Jag vill helst ha skumfyllda hjul (lufthjulens fördelar utan punkteringsrisken), bra dämpning, vändbar sittdel, och en vagn som är lätt att fälla ihop. Framförallt ska den vara lätt och skön att köra, jag har hund och kommer att vara ute mycket.

    Just nu tycker jag Brio go next verkar bra, nackdelarna är att selen inte är ställbar i höjd, att den inte har skumfyllda hjul (luft bak och punkteringsfria som det INTE fastnar grus i fram, och att sittdelen inte har fullt liggläge.

    Hmm... Den kanske inte är optimal ändå?

  • Lali

    Kronan duo S, utan tvekan. Den är otroligt smidig men ändå rejäl och stabil. Fungerar utmärkt på alla underlag. Liggdelen är toppen då den är rymlig med bra sufflett, sittdelen har mycket bra sele och fullt liggläge. Bättre vagn hittar du inte.

  • EttSuntLeverne
    Naaw skrev 2014-07-27 18:44:05 följande:

    Bugaboo Buffalo


    Nej, nej, nej! Inte någon Bugga öht! Du kommer att ångra dig! Jag hade en Cam - helt ny, kostade apmycket. Sålde den inom ett halvår. Helt kass. Värdelös sittdel om barnet fortfarande sover i vagn.
  • sommarbarnet
    Lali skrev 2014-07-27 19:15:54 följande:

    Kronan duo S, utan tvekan. Den är otroligt smidig men ändå rejäl och stabil. Fungerar utmärkt på alla underlag. Liggdelen är toppen då den är rymlig med bra sufflett, sittdelen har mycket bra sele och fullt liggläge. Bättre vagn hittar du inte.


    Ja suffletten! Går ju hur långt ner som helst om man vill!
  • Bestemor

    Brio go hade min dotter till sitt barn.

    En helt fantastisk vagn att köra.

    Den körde jag i all terräng. Gick långpromenader med vagn och hund i alla väder.

  • sommarbarnet
    Helenagjl skrev 2014-07-27 15:19:15 följande:

    Jag vill ha något som fungerar bra på asfalt som på skogsvägar, i lätt snö osv. Halvt terräng.


    Då är det lufthjul du ska ha. De ger bättre dämpning på ojämt underlag och funkar jättebra på asfalt. Men som någon annan nämnde, kolla in barnvagnsbloggen.
  • Naaw
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-27 19:37:37 följande:
    Nej, nej, nej! Inte någon Bugga öht! Du kommer att ångra dig! Jag hade en Cam - helt ny, kostade apmycket. Sålde den inom ett halvår. Helt kass. Värdelös sittdel om barnet fortfarande sover i vagn.
    Tja, jag har en Cam som jag köpte ny 2008 och som fortfarande används dagligen (flera barn). Den är fortfarande i tiptopskick förutom att jag fått köpa nya swivelhjul en gång. Min 2-åring sover middag hur gott som helst i den varje dag. Funkar överallt och året runt, även i snö med terränghjulen. Så det är knappast vagnen det var fel på i ditt fall...
  • EttSuntLeverne
    Naaw skrev 2014-07-28 12:44:19 följande:

    Tja, jag har en Cam som jag köpte ny 2008 och som fortfarande används dagligen (flera barn). Den är fortfarande i tiptopskick förutom att jag fått köpa nya swivelhjul en gång. Min 2-åring sover middag hur gott som helst i den varje dag. Funkar överallt och året runt, även i snö med terränghjulen. Så det är knappast vagnen det var fel på i ditt fall...


    Sittdelen är inte ergonomisk att ligga och sova i.
  • Sannas Mamma

    Baby Merc S6plus 3in1! Beställde från barnvagnar-webbutik.se och jag är så otroligt nöjd. 4000spänn inkl matchande babyskydd och leverans ända in i lägenheten. Den e underbar i både city och terräng, och den har massa finesser och finns i mängder med färger och mönster.

  • Naaw
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-28 12:52:01 följande:
    Sittdelen är inte ergonomisk att ligga och sova i.
    Sittdelen är ergonomisk. Och den går utmärkt att sova i. Det är bara nyfödda som behöver helt plant liggläge.
  • Helenagjl
    Lali skrev 2014-07-27 19:15:54 följande:

    Kronan duo S, utan tvekan. Den är otroligt smidig men ändå rejäl och stabil. Fungerar utmärkt på alla underlag. Liggdelen är toppen då den är rymlig med bra sufflett, sittdelen har mycket bra sele och fullt liggläge. Bättre vagn hittar du inte.


    Jag har funderat lite på Kronan Duo. Dock den utan svängbara framhjul då jag inte gillar det. Tror du den är lika bra som Kronan Duo S?
  • Helenagjl

    Måste bara skriva in att jag är väldigt tacksam för alla svar ni skrivit in. Det hjälper mig i mitt val!

  • Anonym (Vilken)
    Helenagjl skrev 2014-07-29 18:38:41 följande:

    Måste bara skriva in att jag är väldigt tacksam för alla svar ni skrivit in. Det hjälper mig i mitt val!


    Jag letar också vagn vilken lutar det åt för dig efter alla bra svar du fått :)
  • Lali

    Ja, jag tror att liggdelen är lika bra på den vanliga. Vill bara säga att vi aldrig haft problem med de svängarna hjulen och de går att låsa, lättkörd överallt med andra ord.


    Helenagjl skrev 2014-07-29 18:36:53 följande:

    Jag har funderat lite på Kronan Duo. Dock den utan svängbara framhjul då jag inte gillar det. Tror du den är lika bra som Kronan Duo S?


  • En blå giraff

    Har testat flera märken på vagnar och tycker mest om Brio. Den bästa vagnen vi någonsin haft var Brio Nova modell 2005 som vi hade till äldsta sonen. Föregångaren till Brio Happy. Happy hade vi sedan till barn nr 2. Också bra men klumpigare. Beror nog på vilka miljöer man rör sig i också. En vagn med små hjul kanske är jättebra om man bor med en trång hiss och mest går på asfalterade gator där det är skottat på vintern. Vi är ofta ute i skog/mark och går och det kan vara mycket snö. Vår vagn har stora hjul vilket är ett måste då.

  • En blå giraff

    Jag röstar på lufthjul vilket gör att vagnen blir väldigt bekväm att köra. Har heller knappt behövt pumpa mer än 1-2 ggr/år. 

    Till ett större barn som inte längre sover i vagnen mer än korta stunder så kan jag rekommendera Brio Sitty som är supersmidig och skön att köra, med lite större däck också.

Svar på tråden Vilken barnvagn rekommenderar ni?