• kixan

Får man köra bil i flip flop och ballerinaskor?

Tow2Mater skrev 2014-08-04 16:03:54 följande:

En anledning till som jag tycker låter rimlig:

"Try using a clutch, for example, that requires heavy pressure to depress it. It's a relatively small pedal and so it exerts a lot of pressure on the ball of the foot, whereas, the sole of a shoe distributes that pressure more evenly. Repeated use of the clutch could end up being painful, causing cramp or other spasms in the foot, which could result in the driver losing control of the car and a potential prosecution for driving without due care and attention."

www.telegraph.co.uk/motoring/road-safety/9517409/Choosing-the-right-driving-shoes.html

EN gång har jag kört en bil med sådan koppling. Eller rättare sagt lastbil. Jag fick sjukt ont i foten av att koppla och då hade jag ändå bra stabila skyddsskor på mig. Men det har aldrig hänt varken förr eller senare och då är jag ändå yrkeschaufför och har kört alla möjliga bilar och lastbilar...

Många tradarchaffisar (som kör långa sträckor med få stopp alltså) kör ju helst barfota (eller i strumpor) också, en del har som regel att inga skor får komma in i hytten öht, de stannar på översta trappsteget.
    A -03, F -05, V -10
Svar på tråden Får man köra bil i flip flop och ballerinaskor?