• Anonym (Finns det?)

    Finns detta radhus i Stockholm?

    Hej alla familjelivare! Jag har en tanke om hur jag vill bo inom några år och undrar om någon kan hjälpa mig med tips på var jag skulle kunna hitta något liknande.

    Vi bor just nu i ett barnvänligt område nära vatten och parker innanför tullarna i Stockholm och trivs jättebra. Vi har ett barn i förskoleåldern och har börjat tänka på att kanske ändå flytta ut lite och få en liten gräsmatta/trädäck lagom till hon börjar skolan och ett ev syskon börjar förskolan. Jag har dock ingen aning om var detta ska ligga.

    Det jag tänker mig när jag önskedrömmer är 1) Ett radhus, typ ett sådant vitt i funkisstil som de nyproducerade brukar vara. Kök, vardagsrum, badrum och sovrum på nedre plan, tre sovrum och ett badrum på övre plan. 2) Bildat medelklassområde (hellre vridet en smula mer år vänster snarare än höger). 3) "Småstadskänsla" med naturliga mötesplatser som torg och park. Gärna i närheten av vatten. 4) Bra förskolor och skolor i närområdet. 5) Under 40 minuters restid kommunalt in till stan. 6) "Tryggt" område (inte så stökigt i närmaste centrum när barnen är större och ska åka kommunalt själva t ex).

    Jag gissar att Årsta/Älvsjö/Enskede kanske kan ge oss en del av detta. Var i de områdena i så fall och finns det andra? Vi har bott i Hägersten och jag gillar Mälarhöjden men det är mest äldre villor där och jag tror inte det passar oss som reser mycket och inte är så händiga. Jag har även bott i Solna, hur är de nya områdena i Solna/Sundbyberg? Jag tycker skatten är för låg i Solna och att det märks i kvalitén på samhällsservice som skolor och förskolor men det är nog annorlunda i Sundbyberg?

    Tacksam för input!

  • Svar på tråden Finns detta radhus i Stockholm?
  • UniqueSnowflake
    slutdiskuterat skrev 2014-07-29 15:12:58 följande:
    Öster om pendelspåret är det slumrande och ångestladdat förortsliv på konstgjord andning. Väster om spåret är det förortsbetong och bilburet stök.
    Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi inte tycker om.

    (.^_^.)
  • Anonym (Norrort)
    Harmagedon skrev 2014-07-29 15:17:25 följande:

    Förlåt om jag ger råd du inte bett om. Men det är nog enklare att hitta något om du börjar fundera ungefär vilka områden (söder eller norr om stan?) ni vill bo i. Det måste ju funka med pendling till jobb etc. Sedan är det lättare att hitta ett hus som passar en och kanske bortse från någon av sina ursprungliga "krav" för att få ihop det med plånboken.


  • Anonym (njaaaa)
    Anonym (Finns det?) skrev 2014-07-29 13:07:57 följande:

    2) Bildat medelklassområde (hellre vridet en smula mer år vänster snarare än höger).


    Det blir nog svårt att få ihop "bildat" med "vänstervridet".
  • mr me
    UniqueSnowflake skrev 2014-07-29 15:23:31 följande:

    Snällllla säg att du skämtar? Fittja, alby, hallunda? De är rena ghetton. Jag skulle hellre rekommendera div villastäder t ex Hässelby villastad, Årsta villastad, Norra och Södra Ängby, mm, om man nu vill köpa något som inte är tokdyrt. .


    Nej, varför skulle jag skämta? Jag bor själv i ett sådant "ghetto" och eftersom TS så tydligt deklarerat sin politiska hemvist så kunde jag väl få tipsa henne precis som alla andra gör?

    Om hon nu är så vänster så skulle hon förmodligen trivas bra med sina barn på "Fittja Beach" som såhär års är väldigt mångkulturellt och hennes barn skulle få gå i en skola med väldigt mycket "mångfald" och med total avsaknad av "vithetsnorm".

    Det borde ju vara rena drömmen, egentligen, och jag försöker inte ens vara ironisk när jag skriver det.

    Och det finns, dessutom, nybyggda radhus i precis den nyfunkisstil som TS tycks efterlysa. Det är bara att titta här:

    www.funkia.se/projekt-html/fittja/fittja.html

    Varför skulle det vara ett skämt? Anar jag rasism i ditt inlägg? Är det så att man "snällllla" måste skämta om man föreslår någon att flytta till ett invandrartätt "ghetto"?
  • UniqueSnowflake
    Omg jag börjar haja varför någon tipsade om Hallunda, Fittja, Skogås, Alby.... TS vill inte bo i de områden jag skrev ner, alldeles för direktörstätt. Trots att de är rätt alldagliga...
    Anonym (njaaaa) skrev 2014-07-29 15:31:12 följande:
    Det blir nog svårt att få ihop "bildat" med "vänstervridet".

    (.^_^.)
  • UniqueSnowflake

    Mr mre, jo, jag förstod ironin lite för sent. Tack och ursäkta.


    (.^_^.)
  • mr me
    UniqueSnowflake skrev 2014-07-29 15:41:19 följande:

    Mr mre, jo, jag förstod ironin lite för sent. Tack och ursäkta.


    Men det var ju inte någon ironi? Rynkar på näsan Jag var allvarlig...
  • MHBW81

    Det är väldigt mycket nyproduktion på gång i Älta. Kanske titta ditåt?


    Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Anonym (Finns det?)

    Tusen tack för alla tips! Verkligen! Vi har funderat en hel del på områden, söder/norr om och så vidare. Har hittills bott i 9 bostäder i Stockholm i allt från miljonprojektsområden till välbärgade villaområden. Har genom det bildat mig vissa uppfattningar men vill gärna ha alla möjliga tips på områden jag kanske inte tänkt på eller missat.

    Jag har ett jobb som finns överallt. Min man jobbar mitt i stan, därav att det gärna inte får ta allt för lång tid in.

    Haka inte upp er på vänstervridet. Menar bara att när jag föreställer mig området (som jag inte vet om det finns) i huvudet så har fler bott på söder än Östermalm innan de flyttade dit. Det är ju dock snarare en diffus känsla snarare än ett mätbart krav så bortse från det om ni har ett bra område att tipsa om.

    Tack igen och tipsa som sagt gärna mer!

  • Anonym (Här har jag fyllt i en anonym signatur)
    MHBW81 skrev 2014-07-29 15:55:23 följande:

    Det är väldigt mycket nyproduktion på gång i Älta. Kanske titta ditåt?


    Området kring Älta hade jag också tipsat om (t.ex. Hedvigslund, som jag tror att det nybyggda radhusområdet heter). Väldigt trevligt och relativt nära till stan.

    Annars känns ju både Enskede och Kärringstan mot Kärrtorpshållet och t.ex. Björkhagen som klockrena ställen om man har ett krav på att grannarna ska ha en specifik politisk syn (folk som är super-borgerliga i sin livsstil, men som röstar vänster, äter ekologiskt, och 'kämpar mot orättvisor' - så länge de inte själva, eller t.ex. priset på deras bostäder, riskerar att påverkas, m.m.). Är också relativt lugna områden med skapliga skolor i närheten. 
  • Anonym (Finns det?)

    Haha, jag tar den där den ska sitta :). Har bott i Aspudden ett tag och tyckte faktiskt hipsterskäggen var väl långa där samtidigt som sopsorteringen bl a motsägelsefullt var bland den sämsta. Så vem vet, jag kanske tröttnar på charaderna och hamnar i Djursholm innan det är färdigt ;). Samtidigt är faktiskt Aspudden enda stället jag bott på där jag lärt känna mina grannar snabbt och fortfarande håller kontakten med några, det färgar säkert min uppfattning om vilket område jag "borde" bo i för att trivas. Jag har dock trivts bra i norrförort också, bara inte känt mig lika "hemma".

    Och jag förstår att det är provocerande och lätt att bli fördomsfull mot mig när jag uttrycker önskemål om något så laddat som bildning och politisk riktning. Jag borde inte sagt något så hade jag fått tips om bostadsområden istället för syrliga gliringar.

    Till syvene och sist handlar det inte om att jag har krav på vad mina grannar röstar på, det handlar om var jag tror att jag skulle trivas, känna mig hemma och ha lättast att bygga bra relationer till mina grannar.

    Tack igen för alla tips jag fått, jag kollar upp dem och tar dem i beaktande!


    Anonym (Här har jag fyllt i en anonym signatur) skrev 2014-07-30 09:36:51 följande:

    Området kring Älta hade jag också tipsat om (t.ex. Hedvigslund, som jag tror att det nybyggda radhusområdet heter). Väldigt trevligt och relativt nära till stan.

    Annars känns ju både Enskede och Kärringstan mot Kärrtorpshållet och t.ex. Björkhagen som klockrena ställen om man har ett krav på att grannarna ska ha en specifik politisk syn (folk som är super-borgerliga i sin livsstil, men som röstar vänster, äter ekologiskt, och 'kämpar mot orättvisor' - så länge de inte själva, eller t.ex. priset på deras bostäder, riskerar att påverkas, m.m.). Är också relativt lugna områden med skapliga skolor i närheten. 


  • Anonym (Hmmmm)

    Värmdö , Gustavsberg i charlottendal så har dom ungefär det du beskriver.

  • Anonym (Här har jag fyllt i en anonym signatur)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2014-07-30 12:15:53 följande:

    Värmdö , Gustavsberg i charlottendal så har dom ungefär det du beskriver.


    Kapar tråden lite.

    Vet du om man fixar att åka in till stan (typ T-centralen, inte Slussen) under fyrtio minuter därifrån (en vanlig vardag) med kommunala medel alternativt egen bil. Har själv haft funderingar på Gustavsberg.
  • Errol Flynn
    UniqueSnowflake skrev 2014-07-29 15:23:31 följande:

    Snällllla säg att du skämtar? Fittja, alby, hallunda? De är rena ghetton. Jag skulle hellre rekommendera div villastäder t ex Hässelby villastad, Årsta villastad, Norra och Södra Ängby, mm, om man nu vill köpa något som inte är tokdyrt. .


    Hässelby Villastad är fina grejer
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • shine

    Vistaberg är ett nybyggt och mysigt område med mycket barnfamiljer. Nära till naturen och skidbacken. Tar 5 minuter med cykeln till pendeln, sen 15 minuter in till city.

  • Tessa76

    Kolla Vistaberg i Huddinge. Nybyggt område med fina hus o radhus i varierande storlek. 16 min till t-cenralen m pendeln.

  • MHBW81
    Anonym (Här har jag fyllt i en anonym signatur) skrev 2014-07-30 12:34:58 följande:

    Kapar tråden lite.

    Vet du om man fixar att åka in till stan (typ T-centralen, inte Slussen) under fyrtio minuter därifrån (en vanlig vardag) med kommunala medel alternativt egen bil. Har själv haft funderingar på Gustavsberg.


    Litet tillägg till denna. Värmdö har länge haft stora problem med lokaltrafik vintertid med inställda bussar som inte kommer fram. Kan nog bli bättre om Värmdö kommun lägger tid och energi på vägar och att se till att dessa vägar sköts om ordentligt. Och sen tar det lång tid att åka varje morgon.
    Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
Svar på tråden Finns detta radhus i Stockholm?