• Anonym (-.)

    Ica maxi ljuger och påstår att jag har missat 13 gånger med självscanning!

    Jag har, sedan jag handlat i den där affären (flera år), haft mycket stora problem med kassapersonalen. Dom beter sig extremt otrevligt och det händer att dom förföljer mig. Dom viskar och gör sig lustiga över mig. Jag har ofta lämnat klagomål.

    Jag har scannat i många år och jag är extremt noggrann. Dom behandlar mig som om jag vore en tjuv. Dom har absolut ingen anledning att göra det.

    För ca 6 månader sedan ifrågasatte jag varför jag alltid får så otroligt många avstämningar när jag alltid klarat alla avstämningar. Jag gick till förbutiken och krävde svar. Då påstod kassörskan att jag missat tre avstämningar. Jag blev mycket chockad och upprörd för att jag vet att jag alltid klarat avstämningarna. Jag är dessutom väldigt noggrann. Några veckor senare så blev det något fel på scanern. Kassörskan sade att jag missat en tomfiskburk. Jag handlade ca 25 tonfiskburkat + massa annat för ungefär 700-800 kr. Jag blev väldigt skärrad över detta.

    Nu på senare tid har jag fått ännu fler avstämningar. Alltså väldigt, väldigt många.Idag fick jag nog och gick fram till förbutiken igen för att ifrågasatte detta. Då fick jag hör att jag missat totalt 13 avstämningar!! Jag blev oerhört chockad och upprörd att dessa människor ljuger om att jag missat så många! Jag vet att jag inte har gjort det!Jag har missat en gång - absolut inte 13!

    Jag tycker att detta är extremt obehagligt. Jag vill polisanmäla dom. Kom gärna med råd.Jag mår jättedåligt över detta!

  • Svar på tråden Ica maxi ljuger och påstår att jag har missat 13 gånger med självscanning!
  • Chrysabelle
    Anonym (Ingen som "ger") skrev 2014-07-31 16:27:32 följande:
    Din sk återbäring har du själv betalat för med råge. Detta vill nu också behålla. Mycket vill ha mer!
    Eh, va?
  • PerG

    Historiskt är ju svårt att säga något, men med tanke på hur du beskrivit att du agerat när du blivit arg för avstämningarna och att du flera gånger pratat med butikschefen och de i förbutiken är det ju inte så konstigt att personalen känner igen dig numera när du kommer till butiken och kanske t.om. "tisslar och tasslar"? Det behöver dock inte betyda att de vill bli av med dig utan snarare att de pratar om dig just för att du blivit upprörd tidigare?

    Kan du ha missuppfattat det där med 13 missade avstämningar med att det snarare var 13 genomförda avstämningar enligt statistiken?

    Att man helt plötsligt får fler avstämningar behöver ju inte bero på att någon är ute efter en. Jag har självscannat på Ica Maxi i hur många år som helst och har aldrig missat en enda avstämning så jag befinner mig troligen på "högsta nivån" och har numera avstämning i snitt med 2-4 månaders mellanrum skulle jag tro (handlar 1 gång/vecka i snitt). Trots det har det ändå hänt att jag fått avstämning väldigt tätt efter att jag haft det en annan gång även om man intuitivt tycker det borde gå minst ett par veckor innan nästa gång. 

    I den situationen som du nu befinner dig i så har du ju egentligen bara ett antal val för att gå vidare:

    1. Acceptera situationen och fortsätt tro att de är ute efter dig och fortsätta självscanna trots det (om de verkligen är ute efter dig kommer samtal med butikschefen eller förbutiken ändå inte hjälpa så det är ju lönlöst att lägga energi på det isåfall eller hur?)
    2. Strunta i självscanningen och gå till en vanlig kassa i fortsättningen (granska kvittot efteråt ifall du är rädd att kassapersonalen försöker sätta dit dig)
    3. Byt butik

  • FrauCasio
    Anonym (lite liknande) skrev 2014-07-30 13:13:19 följande:

    Hej TS. Jag har råkat ut för en liknande rad av händelser hos Ica men inte i samma omfattning som du. Jag storhandlar (med scanner) nästan alltid hos Coop och där har jag aldrig någonsin haft problem. Men ibland kompletteringshandlar jag hos en Ica-butik för att den ligger närmare, brukar då också använda scanner. Detta händer rätt sällan, kanske 7-8 ggr/år och hittills har jag fått avstämning alla gånger utom en.. Har inte heller haft något fel vid avstämningarna förutom en gång då jag scannat en vara två gånger istf. en men de sade då att sådana fel (som uppenbarligen inte är med flit, man vill ju knappast betala dubbelt för en vara), inte ska påverka antalet kommande avstämningar. Oftast har jag bara köpt 5-6 varor så avstämningarna har gått fort och personalen har aldrig varit otrevlig. Men jag skulle aldrig storhandla där eftersom jag vet att jag får avstämning i stort sett varenda gång.. Har frågat dem vid något tillfälle varför det blir såhär men de har ingen förklaring. Nu är kanske inte min berättelse riktigt jämförbar med din, men det verkar ju ändå som att deras system på något sätt kan haka upp sig eftersom sånt här kan hända trots att man inte scannat fel en massa gånger!


    Du handlar där för sällan och handlar få varor, det avgör avstämningarna! Det finns en logik i detta system som är uppbyggd i att det finns en röd genomsyrande tråd! Det är självklart, finns inget som heter slumpen när det gäller pengar! Allt är utstuderat!
  • PerG
    Chrysabelle skrev 2014-07-31 16:22:11 följande:
    Jag talade om priset. Om allt man ska ha inte finns, får man ändå åka någon annanstans.
    Det är en av anledningarna till att jag handlar på Ica Maxi istället för Willys. Bensinpengarna och den extra tiden och böket för att åka till två affärer gör att det inte är värt det.

    Dock händer det att jag "bunkrar" t.ex. krossade tomater och andra torrvaror på Willys nån gång eftersom de är billigare på dessa.
  • Anonym (Ingen som "ger")
    Chrysabelle skrev 2014-07-31 16:32:09 följande:

    Eh, va?


    Ja läs inlägget. Den sk återbäringen har du själv betalat i form av köp av dyrare varor!
  • PerG
    FrauCasio skrev 2014-07-31 16:39:27 följande:
    Du handlar där för sällan och handlar få varor, det avgör avstämningarna! Det finns en logik i detta system som är uppbyggd i att det finns en röd genomsyrande tråd! Det är självklart, finns inget som heter slumpen när det gäller pengar! Allt är utstuderat!
    Jepp, självklart är det inte enbart slumpen som styr. Annars hade trogna kunder med få missade avstämningar tröttnat på systemet och istället sällankunder som slarvar kommit undan, så istället har man nog relativt avancerade algoritmer som sedan har ett visst mått av slump (för att inte kunna förutses).
  • Anonym (-.)

    Vill bara säga att jag har lämnat tråden.
    Det är inte lönt att diskutera vidare eftersom det finns ett antal individer vars enda syfte är att förstöra och kränka. Dessutom orkar jag inte hålla på att övertyga folk om att denna vidriga historia är sann. Tänk efter: nästa gång kanske det är ni själva som blir drabbade! 

    Tack till er som har velat hjälpa mig!

  • Anonym (Ingen som "ger")
    Anonym (-.) skrev 2014-07-31 17:31:05 följande:

    Vill bara säga att jag har lämnat tråden.

    Det är inte lönt att diskutera vidare eftersom det finns ett antal individer vars enda syfte är att förstöra och kränka. Dessutom orkar jag inte hålla på att övertyga folk om att denna vidriga historia är sann. Tänk efter: nästa gång kanske det är ni själva som blir drabbade! 

    Tack till er som har velat hjälpa mig!


    Hejdå.
  • Anonym (älskar scanning)
    hennmau skrev 2014-07-31 21:07:01 följande:

    HUR kan man missa en avstämning?


    Enkelt.
    Folk scannar 3 cocacola trots att de tagit 1 cocacola 1 sprite och 1 fanta. Jag hoppas och tror det är vanligare att man scannat fel än att man struntat i att scanna.

    (Själv har jag inte missat någon avstämning, men det är kanske för att jag lyssnade på instruktionerna och läste foldern jag fick när jag anslöt kortet.)
  • EnGladPingvin
    hennmau skrev 2014-07-31 21:07:01 följande:

    HUR kan man missa en avstämning?


    Jag har lyckats med det två gånger (på typ 4 år). En gång var det en vara jag trodde jag scannat in, men uppenbarligen inte kollat på scannern när jag gjorde det. Det var en vara som dels hade en streckkod på sig, men också en streckkod vid hyllan. Det var den vid hyllan man skulle använda, men det stod ingenstans så jag scannadepå varan och fick väl för mig att den var inscannad.

    En annan gång var hyperstressad och missade helt enkelt att scanna flera varor. Jättepinsamt, men personalen bara log och sa att jag verkade stressad. I efterhand kan det verka slarvigt och väldigt olikt mig, men det enda jag kan säga är att jag var någon annanstans i huvudet den dagen. Det var absolut inte med flit. Efter det har jag varit supernoga och kollat noggrant att varje vara blivit inscannad.


  • PerG
    Anonym (-.) skrev 2014-07-31 17:31:05 följande:

    Vill bara säga att jag har lämnat tråden.
    Det är inte lönt att diskutera vidare eftersom det finns ett antal individer vars enda syfte är att förstöra och kränka. Dessutom orkar jag inte hålla på att övertyga folk om att denna vidriga historia är sann. Tänk efter: nästa gång kanske det är ni själva som blir drabbade! 

    Tack till er som har velat hjälpa mig!


    Men frågan är ju lite hur man agerar i den situationen om man råkar ut för den.

    Jag kan ärligt säga att om jag hade varit i din situation och drabbats på det sätt du har och inte ville byta butik så hade jag valt att sluta självscanna och betala i vanlig kassa för att ge mindre risk för att bli utsatt för avstämningar gång på gång.
    Att gå i konfrontation med personalen och ifrågasätta ser jag inte som något som skulle ge mig något eftersom "vinsten" (dvs. att slippa många avstämningar) jag skulle få är så liten i förhållande till den "badwill" jag skulle ha hos personalen om jag ofta gick i konfrontation.

    Du har ju rent konkret bara drabbats av avstämningar (de övriga sakerna du nämner är ju hur du tolkar personalen eftersom de inte sagt något rakt ut?). Du har ju inte blivit polisanmäld för stöld eller blivit avstängd från självscanning eller butiken eller liknande eller hur?.
  • Stumpan07

    Min sambo har utlåndskt efternamn och får avstämning varje till vartannan gång han handlar. jag får kanske 2ggr per år och heter Johansson i efternamn. 


    min sambos avstämningar har aldrig felat..

    You do the mat, självklart diskriminering!

  • Aniiee
    Stumpan07 skrev 2022-02-06 17:50:00 följande:

    Min sambo har utlåndskt efternamn och får avstämning varje till vartannan gång han handlar. jag får kanske 2ggr per år och heter Johansson i efternamn. 


    min sambos avstämningar har aldrig felat..

    You do the mat, självklart diskriminering!


    Grattis till veckans trådlyft
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Trams)

    Vilket trams att avstämningen skulle grunda sig i etnicitet! Jag har väldigt utländskt namn och min man väldigt svenskt namn, han har hittills fått fler avstämningar. 

  • Anonym
    elmadumle skrev 2022-02-06 18:23:07 följande:

    En ny Anof?


    Tråden är från 2014.
  • Glinda från Oz

    Sluta självscanna. Jag fick sluta för jag fick avstämningar precis hela tiden, två gånger av tre ändå hade jag aldrig scannat fel. Det började för två år sedan så jag misstänker att någon personal manuellt har flaggat mig av någon anledning. Jag började använda kassan där man scannar och betalar med kort istället och jag fick avstämningar där varje gång också (!!!) Jag bytte butik efter det. Det är inte kul att bli misstänkliggjord. 

Svar på tråden Ica maxi ljuger och påstår att jag har missat 13 gånger med självscanning!