• Anonym ((blockad))

    Blockad på Facebook av en som jag aldrig pratat med

    Det är en person på Facebook vars profil jag brukar gå in på då och då. Jag vet vem denna person är och personen i frågan vet vem jag är, men inget mer än det. Jag kollar det personen lägger upp som offentlig material eftersom det är en del intressanta artiklar, diskussioner mm.
    Att vi inte är "vänner" beror på komplicerad situation mellan våra respektive.

    Idag var jag uttråkad och skulle kolla lite, då ser jag att jag är blockad (har en annan profil som jag kan se att denna person är kvar på FB men inte från min egen profil).

    Inget ont i det eller så. Blev bara fundersam över varför man blockar någon som man knappt känner eller är involverad i livet i övrigt? Dvs denna person har aktivt letat upp mig och blockat mig utan att vi någonsin har utbytt mer än ett "Hej" med varandra vid ett tillfälle i år.

    Har ni blockat någon på detta vis? Varför gjorde ni så eller skulle göra det?

    P.S. Jobbar med beteendevetenskap och därför tycker jag att detta är intressant (kanske mer än någon "normal" människa :))

  • Svar på tråden Blockad på Facebook av en som jag aldrig pratat med
  • Bestemor
    Anonym ((blockad)) skrev 2014-07-31 13:27:39 följande:

    Går det att se vem som besöker ens sida på FB? trodde inte detta gick.

    Ja det går att se. Man laddar ned någon fil på facebook. Egentligen var väl det till för att se hur många besökare man har.

    :) ja jag snokar men inget privat ... som sagt, jag ser bara det personen delar offentligt och det är tidningsartiklar, diskussionstrådar och liknande. Då vi inte har någon kontakt så har jag svårt att förstå hur det skulle gå till, alltså att personen "förstått" att jag snokat.

    Det andra FB kontot har inga vänner.


    Anonym ((blockad)) skrev 2014-07-31 13:27:39 följande:

    Går det att se vem som besöker ens sida på FB? trodde inte detta gick.

    :) ja jag snokar men inget privat ... som sagt, jag ser bara det personen delar offentligt och det är tidningsartiklar, diskussionstrådar och liknande. Då vi inte har någon kontakt så har jag svårt att förstå hur det skulle gå till, alltså att personen "förstått" att jag snokat.

    Det andra FB kontot har inga vänner.


    Ja det går att se. Kommer inte ihåg hur man gjorde. Egentligen var det tänkt för att se hur många besökare man haft på sidan.
  • Anonym ((blockad))
    mr me skrev 2014-07-31 13:34:25 följande:
    Tillräckligt "galen" för att skapa en tråd om det på Familjeliv...
    Förvånad
    lite galen och uttråkad
  • Anonym ((blockad))
    Anonym (Liv) skrev 2014-07-31 13:37:55 följande:
    Jag tror absolut inte att du är en galen stalker. Vi är ju alla mer eller mindre nyfikna av oss. Även jag :)

    Men jag har svårt att förstå varför denne person skulle blocka just dig om hen inte har fått reda på att du "snokar" då och då på dennes sida. Frågan är väl hur hen fått veta detta. Mig veterligen kan man inte se vem som har varit inne på ens facebooksida. Är det någon som vet om att du brukar kika in där som har skvallrat?
    Vi har absolut inga gemensamma bekanta (förutom våra respektive) vad jag vet i alla fall. 
    I så fall är det min partner som har snokat på mig och skvallrat (men jag ser ingen anledning till det).
  • Anonym ((blockad))
    Bestemor skrev 2014-07-31 13:39:13 följande:
    Anonym ((blockad)) skrev 2014-07-31 13:27:39 följande:

    Går det att se vem som besöker ens sida på FB? trodde inte detta gick.

    :) ja jag snokar men inget privat ... som sagt, jag ser bara det personen delar offentligt och det är tidningsartiklar, diskussionstrådar och liknande. Då vi inte har någon kontakt så har jag svårt att förstå hur det skulle gå till, alltså att personen "förstått" att jag snokat.

    Det andra FB kontot har inga vänner.


    Ja det går att se. Kommer inte ihåg hur man gjorde. Egentligen var det tänkt för att se hur många besökare man haft på sidan.
    Tror det cirkulerade sådana applikationer ett tag som i verkligheten inte fungerade (någon spam grej).

    Men finns det sätt, dela gärna med er. Skulle tycka det är intressant att se vem som kollar in min profil :)
  • Anonym (Liv)
    Anonym ((blockad)) skrev 2014-07-31 13:40:06 följande:

    lite galen och uttråkad


    Som de flesta andra av oss här då? :)

    Jag kan inte se någon anledning till att du skulle bli blockad om inte det har framkommit att du brukar kika in på personens Facebook. Jag har blockat 2 personer sedan flera år tillbaka. Mitt ex och dennes nya partner eftersom saker de sade gjorde att det framkom att de hade läst på min sida och jag orkade inte med deras tjafs så därav beslutet att blocka. Annars är det väl inte så vanligt att man blockar personer. Jag menar det brukar väl finnas en bakomliggande orsak till blockningen? Kan du komma på någon orsak ts?
  • Anonym (fb)
    Bestemor skrev 2014-07-31 13:39:13 följande:
    Anonym ((blockad)) skrev 2014-07-31 13:27:39 följande:

    Går det att se vem som besöker ens sida på FB? trodde inte detta gick.

    :) ja jag snokar men inget privat ... som sagt, jag ser bara det personen delar offentligt och det är tidningsartiklar, diskussionstrådar och liknande. Då vi inte har någon kontakt så har jag svårt att förstå hur det skulle gå till, alltså att personen "förstått" att jag snokat.

    Det andra FB kontot har inga vänner.


    Ja det går att se. Kommer inte ihåg hur man gjorde. Egentligen var det tänkt för att se hur många besökare man haft på sidan.
    nej det går inte alls att se. inte heller går det att se antal besökare. detta enligt facebook själva.
  • Limaliie

    Nej det går inte alls att se besökare eller antal. Fanns nån skitapp på fb tidigare som "visade" vem som besökte mest osv men det var ju bara bluff o båg såklart som med mkt annat på fb.

  • Kereza

    Jag blockar folk jag aldrig pratat med ibland - jag gör det uteslutande av En orsak; personen postar saker som visas på mitt feed via gemensamma kompisar (dvs "Din kompis har kommenterat på det här") 

    Om deras poster stör mej (oftast pga att de har politiska eller sociala åsikter jag absolut inte håller med om) så blockar jag dem, för att slippa sitta och bli irriterad.

    Det är ingen förlust, eftersom jag ändåså inte pratar med dem, och jag slipper se saker som ger mej negativa känslor. 

  • Anonym ((blockad))
    Anonym (Liv) skrev 2014-07-31 13:47:05 följande:
    Som de flesta andra av oss här då? :)

    Jag kan inte se någon anledning till att du skulle bli blockad om inte det har framkommit att du brukar kika in på personens Facebook. Jag har blockat 2 personer sedan flera år tillbaka. Mitt ex och dennes nya partner eftersom saker de sade gjorde att det framkom att de hade läst på min sida och jag orkade inte med deras tjafs så därav beslutet att blocka. Annars är det väl inte så vanligt att man blockar personer. Jag menar det brukar väl finnas en bakomliggande orsak till blockningen? Kan du komma på någon orsak ts?
    Jag har blockat några personer från min vänlista och hänvisat att jag lagt ner min FB profil. Aldrig någon som jag känner eller inte har på vänlistan, utan personer jag har på vänlistan men tröttnat på :).

    Enda orsaken eller kopplingen är våra respektive, som är det enda som gör att vi vet om varandra. Ska klura på det lite, kolla lite min partner.
  • Anonym ((blockad))
    Kereza skrev 2014-07-31 13:53:19 följande:

    Jag blockar folk jag aldrig pratat med ibland - jag gör det uteslutande av En orsak; personen postar saker som visas på mitt feed via gemensamma kompisar (dvs "Din kompis har kommenterat på det här") 

    Om deras poster stör mej (oftast pga att de har politiska eller sociala åsikter jag absolut inte håller med om) så blockar jag dem, för att slippa sitta och bli irriterad.

    Det är ingen förlust, eftersom jag ändåså inte pratar med dem, och jag slipper se saker som ger mej negativa känslor. 


    Intressant! Är osäker om vi har gemensamma vänner på FB, eller vänners vänner ... men kul att läsa hur du resonerar.

    Kan hålla med dig faktiskt, tycker att den förändringen FB införde är värdelös. Jag vill se mina vänner, och endast de. Tycker inte det behöver dyka upp på min feed vad mina vänner har kommenterat hos någon tredje eller fjärde part.
Svar på tråden Blockad på Facebook av en som jag aldrig pratat med