• Anonym (ogift)

    Gifta sig efter barn?

    Många i min omgivning har gift sig efter att ha fått barn. Och jag funderar på varför? Jag ser en massa fördelar med att gifta sig rent juridiskt, och det känns fint att visa för omvärlden att man hör ihop. Men har man barn har man redan ett band som är starkare än giftermålet, man kommer ha kontakt tills barnen är vuxna, och förmodligen hela livet. Och har man barn hoppas jag att man ordnat det juridiska med arv osv på andra sätt.

    Ni som gift er när ni redan har barn tillsammans, vad har orsaken varit? Var det att ha en fest?

    Obs att detta inte är kritik mot ena sättet eller andra...jag vill bara förstå. :)

  • Svar på tråden Gifta sig efter barn?
  • Anonym (qwerty)

    Om man ändå tänkt att gifta sig så känns det dumt att göra det efter man fått barn. Att gifta sig är ett steg mindre än att skaffa barn. Kan man inte lova varandra för evigt (just då) så borde man inte skaffa barn..

  • Axo

    Jag och min sambo ska gifta oss om 1 månad. Vi har två barn, en på 4 år och en på 2 månader som döps samtidigt.

    För oss är det för det juridiska som vi gifter oss. Sambon står som ensam ägare på huset och att skriva över mig som sambo skulle kosta runt 15 000 och som gifta runt 4000.

    Vi ska bygga ut och byta kök i höst så vi vill kunna utnyttja rotavdraget fullt ut.

  • Anonym (*)
    Anonym (qwerty) skrev 2014-07-31 20:17:00 följande:

    Om man ändå tänkt att gifta sig så känns det dumt att göra det efter man fått barn. Att gifta sig är ett steg mindre än att skaffa barn. Kan man inte lova varandra för evigt (just då) så borde man inte skaffa barn..


    Vad är det för trams, varför måste man gradera de lika sakerna? Det är två olika saker, som inte hör samman.
  • Wilbes

    Vi planerade bröllop till året efter att vi fick barn. Dock var vi ovetandes om graviditeten när vi satte första datumet så vi valde att flytta datumet till ett år tidigare vilket blev 4 månader efter sonens födelse. Men då jag hade väldiga foglossningar och mådde otroligt dåligt när jag var gravid så valde vi att vänta till efter våran son kom. För oss handlade de väldigt mycket om juridiskt då jag har en dotter sedan tidigare som vi ville skulle få bli min mans dotter på papper eftersom att hennes sk pappa inte bryr sig men de gör min man. Och nu efter några år kan min man adoptera henne och vi blir en hel familj där han kan fatta beslut och skulle de hända mig något finns han där även med juridisk rätt.

  • Majsan70
    Anonym (ogift) skrev 2014-07-31 18:32:46 följande:

    Många i min omgivning har gift sig efter att ha fått barn. Och jag funderar på varför? Jag ser en massa fördelar med att gifta sig rent juridiskt, och det känns fint att visa för omvärlden att man hör ihop. Men har man barn har man redan ett band som är starkare än giftermålet, man kommer ha kontakt tills barnen är vuxna, och förmodligen hela livet. Och har man barn hoppas jag att man ordnat det juridiska med arv osv på andra sätt.

    Ni som gift er när ni redan har barn tillsammans, vad har orsaken varit? Var det att ha en fest?

    Obs att detta inte är kritik mot ena sättet eller andra...jag vill bara förstå. :)


    Vi gifte oss efter ca 6 år tillsammans just för att vi hade barn. Det är ett bra sätt att säkra framtiden. Innan dess tänkte vi inte så mycket på det...och när vi tänkte så trodde maken att förhållandet skulle ta slut om vi gifte oss. Men till slut slog vi till ändå.

    För övrigt blev vi gravida 6 veckor in i vårt förhållande så giftermål var inte på tal alls varken innan eller under graviditeten. Fokus var att maken skulle flytta till samma del av landet.
  • Anonym (.......)
    Anonym (ogift) skrev 2014-07-31 20:10:50 följande:

    Du tänker som jag...förutom att det inte känns så viktig med ett stort bröllop.

    Min fundering kom upp nu när jag och min sambo började prata om när vi ska ha få barn. Vi har pratat om giftermål och barn tidigare och för mig känns det självklart att giftermål kommer först. Han hade inte alls tänkt i de banorna eftersom de flesta han känner gift sig när barnen varit några år gamla. 

    Men om man kommer på så småningom att det är klokt juridiskt förstår jag att man väljer att gifta sig senare. Jag är ju 30+ och har hunnit fundera på hur jag vill ha det.


    Jag var 31 när jag gifte mig så jag hade också en klar bild över hur mitt liv skulle vara.( studier, jobb, spara, gård, äktenskap, barn osv) Det kanske underlättar att man väntat några år med barn så man haft tid att hitta sig själv och fundera över vilket liv man vill ha :)
  • Kina79

    När jag o min man träffades i mars 2003, så hade vi framtiden klar för oss: förlovning juni 2003, bröllop juni 2004 och sen barn 2005.
    Nu blev vi gravida trots p-piller i juni 2003, dottern föddes feb 2004. Så vi gifte oss juni 2005 istället.
    Sen har vi fått två döttrar till sen dess

  • Anonym (Nygift)
    Anonym (ogift) skrev 2014-07-31 18:32:46 följande:

    Många i min omgivning har gift sig efter att ha fått barn. Och jag funderar på varför? Jag ser en massa fördelar med att gifta sig rent juridiskt, och det känns fint att visa för omvärlden att man hör ihop. Men har man barn har man redan ett band som är starkare än giftermålet, man kommer ha kontakt tills barnen är vuxna, och förmodligen hela livet. Och har man barn hoppas jag att man ordnat det juridiska med arv osv på andra sätt.

    Ni som gift er när ni redan har barn tillsammans, vad har orsaken varit? Var det att ha en fest?

    Obs att detta inte är kritik mot ena sättet eller andra...jag vill bara förstå. :)


    Vi gifte oss av kärlek när äldsta barnet var nio år. Barnen säger inte ett skit om eventuell kärlek i min värld. Äktenskap är frivilligt, för att vi vill leva med varandra. Det handlade inte om att visa omvärlden, däremot att fira vår kärlek, knyta ett band till till varandra och detta var otroligt roligt att få fira med vännerna och närmaste släkten!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (*) skrev 2014-07-31 20:44:25 följande:
    Vad är det för trams, varför måste man gradera de lika sakerna? Det är två olika saker, som inte hör samman.
    Jo jag tycker att de gör det. Om man inte kan lova varandra att vara för evigt, varför vill man då sätta barn till världen? (Om man vill gifta sig så att säga). Sen att det finns folk som aldrig vill gifta sig hör inte hit.
  • Anonym (...)

    1. Att lova varandra evig kärlek kan man göra utan att gifta sig, det är bara att säga det till partnern.

    2. Merparten av äktenskap i Sverige idag varar inte tills döden skiljer dem åt.

    Om ett giftermål inte är viktigt av religiösa skäl så är det helt ok att vänta och det kan finnas många andra anledningar till att man väntar och jag tror knappast att det har att göra med rädslan att binda upp sig om man planerar barn tillsammans. Vissa har kanske en dröm om att ens barn ska vara med i det speciella ögonblicket, alla är olika och man måste ha förståelse för det. Eller vad ser ni för problem med att man gör tvärtom, är det ngn som skadas av det eller är det ett samhällsproblem?


    Anonym (qwerty) skrev 2014-07-31 22:22:49 följande:

    Jo jag tycker att de gör det. Om man inte kan lova varandra att vara för evigt, varför vill man då sätta barn till världen? (Om man vill gifta sig så att säga). Sen att det finns folk som aldrig vill gifta sig hör inte hit.


  • Anonym (.......)
    Anonym (...) skrev 2014-07-31 22:42:58 följande:

    1. Att lova varandra evig kärlek kan man göra utan att gifta sig, det är bara att säga det till partnern.

    2. Merparten av äktenskap i Sverige idag varar inte tills döden skiljer dem åt.

    Om ett giftermål inte är viktigt av religiösa skäl så är det helt ok att vänta och det kan finnas många andra anledningar till att man väntar och jag tror knappast att det har att göra med rädslan att binda upp sig om man planerar barn tillsammans. Vissa har kanske en dröm om att ens barn ska vara med i det speciella ögonblicket, alla är olika och man måste ha förståelse för det. Eller vad ser ni för problem med att man gör tvärtom, är det ngn som skadas av det eller är det ett samhällsproblem?


    Tvåan stämmer inte alls. De flesta håller. För par som gifter sig när dom är under 25 år så är statistiken bedrövlig, där skiljer sig många par inom 5 år. Men för par som gifter sig när båda fyllt 30 så är det ovanligt med skilsmässa.
Svar på tråden Gifta sig efter barn?