Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

    Vilka två I-länder skulle ni inte kunna tänka er flytta till?

    Ni behöver inte motivera varför just dom länderna, jag är bara intresserad av att se om det finns nån form av struktur i svaren.

    Vad som är ett I-land finns inget exakt svar på, det beräknas lite olika, men generellt å förenklat gäller, att U-länder är länder som lever av jordbruk, fiske å saknar det mesta av inhemsk industri utöver det det.

    Det betyder alltså, att ett U-land inte nödvändigtvis behöver vara ett land där folk lever i misär..

    Undrar ni vilka länder som är I-länder, så finns inget exakt svar på det, men ni kan utgå från den här sammanställningen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_Human_Development_Index även om det finns en hel del länder som skulle platsa på listan över I-länder, med utgångspunkt från andra parametrar, så finns ändå de flesta med.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Svar på tråden Vilka två I-länder skulle ni inte kunna tänka er flytta till?
  • ölburk2
    Gert skrev 2014-07-31 22:45:21 följande:
    Jag läste fel. Jag trodde det stod "Vilka två i-länder skulle ni tänka er flytta till?".

    Så jag får ändra mitt svar till Baltikum.
    Baltikum är inget land.., blir omöjligt att utläsa strukturer om du klumpar ihop, dessutom är det tre länder, Estland, Lettland å Littauen
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2

    Jag behöver många fler svar, så skickar upp tråden.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2

    Så mycket Norge, det hade jag inte förväntat mig.., men annars så.., ja kör på.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Ivan52x53 skrev 2014-08-01 13:38:19 följande:

    'Murica och Israel.


    Antar du menar enbart USA å inte Amerika, eller?
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2014-08-01 13:51:10 följande:

    Begriper inte heller problemet med Norge. Visst, de kan ha sina sidor och är förmodligen såsom publik världens sämsta vinnare i sportsammanhang men det är ju ingenting i jämförelse med de flesta andra länder.N


    åt måste det ju va, men så illa som att det kan vara den svenska avundsjukan å Jante-lagen som ger sig tillkänna, har jag svårt att tro.., fast vem vet, vi är ju på FL nu.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2

    Ja lite väl mycket OT är det, snälla, låt inte länderna drunkna bland en massa långa OT inlägg..


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Drottningen70 skrev 2014-08-01 18:02:47 följande:
    Ja i viss mån. Nån kommer väl och skrapar upp dig från gatan den dagen du dör i din pappkartong.
    Bara jag får leva lyckligt tills jag dör, är det fan detsamma var jag hamnar när jag en gång är död..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2

    Problemet med USA å statistik, är att den alltid haltar,
    Helt enkelt för att det inte går att få med alla, då det i USA bor minst 40 miljoner icke existerande personer.

    Men utan dom så skulle USA få stora problem, eftersom dom oftast gör alla skitjobben ingen amerikan vill ha.., USA nöjer sig alltså med att kasta ut de utan jobb å bevaka sin gräns, å lite andra, t.ex "buset" dom får tag i
    Men övriga blundar man för, helt enkelt för att man har inget val..

    Minns jag inte fel, så var visst frågan uppe att ge illegala invandrare permanent upphållstillstånd, men tror inte det blev så, tror heller inte det gällde alla, men det hade definitivt löst en hel del problem..

    Nåja, skit samma, den här tråden ska inte handla om resp land välfärd, så jag tycker vi tar det i en annan tråd..


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    hezekiel skrev 2014-08-03 10:05:16 följande:

    Schweiz
    Alperna och riktig demokrati!


    Har du läst frågan?
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Themis skrev 2014-08-11 09:20:50 följande:
    Jag har en vän från Finland som har försökt skapa sig en tillvaro i USA.

    Hon blev plötsligt ensamstående med tre barn och för att kunna försörja sig bättre på sikt började hon lärlingskap för att bli elektriker. Då har man en lärlingstid på ett antal tusen timmar där man börjar på 20% av ingångslönen, sen 40, 60 osv.

    Hon har inte haft någon som helst möjlighet att betala för sjukförsäkring förrän nu när hon gick upp till 80% av den låga ingångslönen. Man lever på en bön och ett hopp att ingen i familjen ska bli allvarligt sjuk, i några år. Och har ont i magen hela tiden så fort man ens blir förkyld.

    Och hon skrev också med lättnad att nu kan mina barn äntligen slippa få kuponger på subventionerade skolluncher för först nu har jag fått så pass inkomst att vi får betala själva.

    Så hade det knappast varit om hon bott i Sverige och bestämt sig för att gå en utbildning som vuxen.
    Felet många gör, är arr tro att USA är ett homogent land, alltså ungefär som länderna här i EU.
    Men det är långt ifrån så, USA är allt från drömmen till slummen å allt däremellan.
    Jmf med Sverige är fortfarande USA som helhet ett U-land, när det kommer till sociala skyddsnät, om du inte själv har råd att betala för dom.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    YokohamaNr2 skrev 2014-08-11 13:09:03 följande:

    Australien och Nya Zeeland, för långt bort


    Annars är Nya Zeeland rätt likt Sverige i många avseenden.., tror vi svenskar skulle kunna trivas rätt bra där..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    YokohamaNr2 skrev 2014-08-11 13:44:27 följande:
    Det tror jag med, har en kompis där och en som är på väg att flytta dit, men det känns bara för långt bort och typ lite isolerat
    Avståndet är inget som avskräcker, men ändå inget land jag skulle flytta till själv, för lika Sverige helt enkelt.
    Varför flytta till ett land som är likt där man bor.., då kan man ju lika gärna bo kvar..

    Jag startade den här tråden för att se hur pålästa å kunniga svenskar är om länder vi har relativt lätt att hitta information om, d.v.s I-länderna.
    Men det tycks va rätt lite folk i gemen vet om andra länder än Sverige, så svaren hittills är rätt förväntade, undantaget är väl Norge, men inte fått klart för mig varför folk inte vill flytta dit.
    Dock hade jag förväntat mig att Kanada å Nya Zeeland skulle få långt fler röster, dom länderna är förutom de nordiska länderna hyfsat lika Sverige i sociala avseenden., vi skulle nog nästan känna oss som hemma där, dock inte överallt förstås..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2

    Äsch, nu syftade jag fel, jag hade förväntat mig att fler skulle nämna Kanada å Nya Zeeland som länder dit man ville flytta, i samband med vilka länder man inte ville flytta till.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Aniiee skrev 2014-08-11 14:22:16 följande:

    Det vore mycket enklare att räkna upp länder dit jag VILL flytta......


    Jag vet inget land jag skulle vilja flytta till för gott, men jag skulle mer än gärna vilja bo på en massa ställen utan att behöva rota mig för mycket.
    Dock är det inget I-land som direkt drar, utan jag skulle välja nåt land som är så långt från Sveriges social liv som möjligt, fast inget fanatiskt religiöst land, å då passar Gambia oss perfekt, här är undantagen fler än reglerna 

    De två I-länderna jag aldrig skulle kunna tänka mig bo i är Israel å USA, helt enkelt för mycket fanatism, våldsdyrkan å översittarfasoner..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Aniiee skrev 2014-08-11 14:51:28 följande:
    Jag vet ett par stycken länder jag kan tänka mig att bo i permanent. Jag har haft privilegiet att bo (och med bo menar jag minst 3 månader i streck, och haft jobb/vardag) i en handfull länder. Men det är fortfarande fler länder jag INTE vill bo i....
    Det flyter för mycket anarkistblod i mina ådror, så jag vet inget land jag skulle vilja bo i permanent, skulle nog behöva sticka iväg å "andas" när för mycket regler å lagar gjort sig påminda.
    Kan inte ens bo i "stan" i Sverige, blir tokig på alla jävla regler å lagar, så landet å en egen skog/jordbruksfastighet passar mig/oss bättre..,  troligen det närmaste det går att komma frihet i Sverige idag..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Aniiee skrev 2014-08-11 15:21:29 följande:
    Du har definitivt inte bott i mitt Stockholm Tungan ute Men så tillhör jag kanske inte mainstream-medel-svensson som ser ner på  inbillade white trash-fiender.....
    Nä det har jag inte, men det räcker med att ha bott i en vanlig svensk medelstor stad för att sakna utrymme å "få göra som jag vill".
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden Vilka två I-länder skulle ni inte kunna tänka er flytta till?