• TessanTess

    Söka hjälp

    Jag kommer i början av september att söka hjälp för mina långa och oregelbundna menscykler. Sedan maj 2013 har jag endast haft mens 5 gånger, dock har jag varit gravid 2 gånger, men slutat i missfall/MA, och efter det har det dröjt innan mensen kom igång igen. Eftersom jag och min man försöker få barn är det lite problematiskt med långa och oregelbundna cyklar, eftersom jag inte har någon större koll när ÄL är eftersom jag aldrig vet när mensen behagar att komma.

    Det jag undrar över är vart jag ska ringa för att söka hjälp. Är det barnmorskemottagningen i mitt område, kvinnokliniken eller vårdcentralen? Jag bor i Göteborg.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Söka hjälp
  • TessanTess

    Vi har försökt sedan maj 2013, så snart 1,5 år. Problemet är ju att jag har varit gravid, men "bara" fått 2 missfall, så därför tänkte jag först och främst söka hjälp för den oregelbundna mensen (Första grav. blev på första försöket under en period med regelbunden mens, andra grav. blev med hjälp av rosenrot)

  • TessanTess

    Minihallon: Har kikat på deras hemsida tidigare :) Tänkte vänta några veckor till (ungefär till nästa mens, när den nu behagar att komma) sen kommer jag/vi att ringa för att prata med någon

  • TessanTess

    Jag fick min mens idag (på cykeldag 50) så tänkte ringa sjukvårdsupplysningen imorgon när jag ändå slutar tidigt från jobbet :) Och jag har ju lyckats bli gravid 2 gånger, men det har inte velat stanna, men det är som sagt svårt att pricka in ÄL när cykeln är som den är. Så tror jag kommer att söka för mensen (och ÄL) först och främst, men får se vad 1177 säger :)

  • TessanTess

    Blir så frustrerad... Ringde till 1177 i onsdags för rådgivning, dom hänvisade till barnmorskemottagning. Ringde dit direkt efter och de skulle ringa upp torsdag morgon. När jag väl fick prata med dom hänvisade dom mig vidare till gynekolog, exempelvis Göteborg kvinnoklinik, som ni också sa. Nu för en liten stund sedan skulle jag fylla i kontaktformuläret på Gbg KK för tid till gynekolog, men nej, då tar de inte emot några fler förfrågningar idag. Så tidigast måndag, troligtvis tisdag kommer jag att förhoppningsvis få pratat med rätt enhet. När jag väl vågar söka hjälp är det svårt att nå hjälpen :(

  • TessanTess

    Ja, det är inte alltid lätt. Och jag som nästan aldrig gått till gynekolog osv har ju ingen koll på vart man ska vända sig.

    Men nu lyckades jag att lägga in en förfrågan om kontakt på Gbg Kvinnoklinik, så förhoppningsvis ringer de på måndag :)

    Tack för din uppmuntran!

  • TessanTess

    Det var som jag trodde, PCO/PCOS. Jag och min man har fått tid i slutet av oktober för utredning, känns ändå skönt att det är på gång nu.

  • TessanTess
    Pimpinellan skrev 2014-08-31 19:31:59 följande:

    PCO är den bästa diagnosen för ni har den bästa äggkvaliteten-när ni väl har äl eller gör IVF. Lycka till!


    Tack! Får hoppas att mina 2 missfall bara beror på slumpen då :)
Svar på tråden Söka hjälp