• Haskel

    Varför är "lagen" emot kvinnlig omskärelse???

    Visst man kunde ju låta bli att "sy igen" och ta bort klitoris. Men man borde ju få ta bort de inre blygdläpparna och klitoriskappan.

    "Det är ju bara hud. Vidare blir det ju lättare att hålla rent utan hudveck. Inre blygdläpparna kan ju även bli skavda vid sex och vid cykling/ridning. Dessutom är det ju mer estetiskt utan blygdläppar. Sist och inte minst finns det ju en tradition att omskära flickor i vissa kulturer."

    Känns ovanstående skäl vettiga för dig?

    Slutkommentar: Jag är jävligt tacksam att det olagligt/straffbart att omskära kvinnor, oavsett vart det görs. Men jag är jävligt förbannad över att Sverige år 2014 tillåter detta barbari mot pojkar!

  • Svar på tråden Varför är "lagen" emot kvinnlig omskärelse???
  • sextiotalist
    Anonym (Omskuren) skrev 2014-08-02 09:52:38 följande:
    Jamen vad bra att du tillhör en majoritet av alla kvinnor som tycker att stöket ska vara över snabbt och lätt.

    Får väl bara konstatera att min lilla lyckostjärna alltid tagit hand om mig och sett till att bara få erfarenhet av minoriteten av kvinnor.

    Nåväl, ångrar bara att jag skrev här, bittra och negativa människor som inte mår bra, eller lider av bokstavskombinationer är kanske förklaringen..?

    hej o hopp, pillesnopp

    Nu ska jag underhålla min fru

    o lämnar tråden till er bittra, negativa människor
    Inte ett dugg negativ, men jag gillar korta sessioner och det gör min sambo också.
    Att jag sedan ser det väldigt positivt till förhud beror på att jag vet hur viktig den har varit i sexlivet.

    Bara för att vi är fler som inte anser att man ska bort en fungerande del på en kropp och anser att förhuden har en viktig funktion (inte bara för att skydda och smörja ollonet utan även i sexlivet) så innebär det inte att vi är bittra, negativa eller har bokstavskombination.
    Men vad jag har förstått, så är det  (på det här forumet) män som har omskurit sig och inbillar sig att kvinnor jublar och de blir bittra och sura (och slänger ut det själva) när de upptäcker att det som de trodde var en gåva till kvinnorna, var ett felaktivt val. För mig veterligen så vill de flesta kvinnorna ha sina män intakta
  • Haskel
    sextiotalist skrev 2014-08-02 09:18:54 följande:
    Och där kommer det som många män tror. Jag lovar, det är fler kvinnor som klagar på att män tar för lång tid på sig än att de är för snabba.
    Så nej, det är ingen fördel för kvinnor att män behöver nöta längre för att nå ända fram.
    Föredrar en man som fixar det på 4 sekunder hellre än en man som behöver 30 minuter
    En vanlig missuppfattning. "4-sekundersproblemet" förekommer hos både omskurna och icke omskurna män. Det har inte med känslighet att göra. 

    Däremot är det känt att omskurna män blir mer okänsliga. Detta kan leda till svårigheter med att få orgasm eller att man iaf behöver längre tid på sig. De flesta tycks dock inte se det som något problem.

    I övrigt går det att träna upp uthållighet och även få en kontroll på när man vill ha orgasm.

    Vissa män kan också lida av överkänslighet, vilket säkert kan avhjälpas med omskärelse. Men återigen är detta snarast ett medicinskt skäl, och något som sällan behöver avhjälpas före 18 års ålder.
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2014-08-02 10:23:21 följande:
    En vanlig missuppfattning. "4-sekundersproblemet" förekommer hos både omskurna och icke omskurna män. Det har inte med känslighet att göra. 

    Däremot är det känt att omskurna män blir mer okänsliga. Detta kan leda till svårigheter med att få orgasm eller att man iaf behöver längre tid på sig. De flesta tycks dock inte se det som något problem.

    I övrigt går det att träna upp uthållighet och även få en kontroll på när man vill ha orgasm.

    Vissa män kan också lida av överkänslighet, vilket säkert kan avhjälpas med omskärelse. Men återigen är detta snarast ett medicinskt skäl, och något som sällan behöver avhjälpas före 18 års ålder.
    Det har jag också förstått, de med extremt snabb utlösning, det sitter mer i huvudet än i snoppen.
    Jag vet att många män inte ser det som ett problem att det tar lång tid (hade ett ex som gjorde det till en sport och tyckte att han var så duktig, själv repeterade jag bevis inför tentor under akten efter ett tag, uttråkad, ja)
    När man som kvinnor emellan pratar om sådant, så är det mer vanligt att det är männen som vill ha långa akter, kvinnorna inte alls lika intresserade och det har nog lite med hur vi är konstruerade, vi kvinnor kan bli ömma och det inuti oss om vi inte är på hugget och hålla igång fuktighet kan vara svårt
  • Haskel
    Godnatt skrev 2014-08-02 09:48:09 följande:

    Inte en enda som är för sexuellt övergrepp på barn i tråden än så länge. Måste säga att jag är imponerad över den vändning som tidigare funnits på FL. Som myndig får man såklart stympa sig själv bäst man vill.
    De direkta komplikationerna är väldigt lika mellan stympning av pojke och flicka, typ chock p.g.a. smärta eller blodförlust, infektion (sepsis) och död. Får barnet narkos kan även det döda, eller som nu senast i år i Köpenhamn, få barnet att hamna i koma.


    Jag håller med. Omskärelse har diskuterats flitigt i många andra trådar, där många debatterat för ingreppet/övergreppet.
  • Michelle 341
    Anonym (Nej) skrev 2014-08-02 09:13:28 följande:

    Jag tycker att omskärelse ska vara tillåtet i vuxen ålder då personen har bildat sin egen uppfattning och gör vad han/hon vill med sin egen kropp.

    Däremot är jag emot omskärelse framförallt på nyfödda, barn, tonåringar både pojkar och flickor. Flickor får många problem som urinvägsinfektioner och andra problem. Att ta bort klitoris förstår jag inte grejen med, då den är till för njutning. Det är ett stort förgrepp att göra sånt mot en annan människa oav nyfödd eller äldre.


    Grejen med att skära bort klittan är just för att kvinnan inte ska kunna känna sexuell njutning. Därav mindre risk att hon är otrogen. Kvinnan är till för att behaga mannen, så hennes njutning ska elemineras. Det är även därför hon sys ihop, för att det ska vara skönt och trångt för mannen.

    Så nu vet du det
  • Godnatt
    Anonym (Omskuren) skrev 2014-08-02 09:52:38 följande:
    Jamen vad bra att du tillhör en majoritet av alla kvinnor som tycker att stöket ska vara över snabbt och lätt.

    Får väl bara konstatera att min lilla lyckostjärna alltid tagit hand om mig och sett till att bara få erfarenhet av minoriteten av kvinnor.

    Nåväl, ångrar bara att jag skrev här, bittra och negativa människor som inte mår bra, eller lider av bokstavskombinationer är kanske förklaringen..?

    hej o hopp, pillesnopp

    Nu ska jag underhålla min fru

    o lämnar tråden till er bittra, negativa människor
    Har du inga problem är det bara till att tacka och vara glad. Är själv opererad för blindtarmsinflammation och har nu sämre försvar mot bakterieangrepp. Det är inget jag förmodligen kommer märka av boendes i Sverige och jag är jäkligt tacksam att jag blev opererad. Det innebär förstås inte att alla barn ska behöva opereras och riskera att dö p.g.a. sepsis eller narkos.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Haskel
    sextiotalist skrev 2014-08-02 10:27:20 följande:
    Det har jag också förstått, de med extremt snabb utlösning, det sitter mer i huvudet än i snoppen.
    Jag vet att många män inte ser det som ett problem att det tar lång tid (hade ett ex som gjorde det till en sport och tyckte att han var så duktig, själv repeterade jag bevis inför tentor under akten efter ett tag, uttråkad, ja)
    När man som kvinnor emellan pratar om sådant, så är det mer vanligt att det är männen som vill ha långa akter, kvinnorna inte alls lika intresserade och det har nog lite med hur vi är konstruerade, vi kvinnor kan bli ömma och det inuti oss om vi inte är på hugget och hålla igång fuktighet kan vara svårt
    Tyvärr hamnar jag i ett lite prekärt situation nu, även om jag till stor del delar dina åsikter. Jag är av den åsikten att "utmålande" av offer, enbart skapar problem. Ingen människa blir stark av att se sig som ett offer. Det försätter mest människor i en okontrollerbar sits.

    Jag vill därför inte heller att redan omskurna män ska känna sig sämre, eller att de ska ta på sig någon "offerkofta". Liksom alla människor bör de se att de är bra som de är, och göra det bästa efter just sina förutsättningar.

    På samma sätt som jag inte är emot omskärelse som sådant. Är man över 18 år så får man bestämma det själv. Eller om förhuden måste tas bort tidigare, av medicinska skäl.

    Vi måste kunna få stopp på saker, och skapa lagar, utan att människor känner sig kränkta.
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2014-08-02 10:50:52 följande:
    Tyvärr hamnar jag i ett lite prekärt situation nu, även om jag till stor del delar dina åsikter. Jag är av den åsikten att "utmålande" av offer, enbart skapar problem. Ingen människa blir stark av att se sig som ett offer. Det försätter mest människor i en okontrollerbar sits.

    Jag vill därför inte heller att redan omskurna män ska känna sig sämre, eller att de ska ta på sig någon "offerkofta". Liksom alla människor bör de se att de är bra som de är, och göra det bästa efter just sina förutsättningar.

    På samma sätt som jag inte är emot omskärelse som sådant. Är man över 18 år så får man bestämma det själv. Eller om förhuden måste tas bort tidigare, av medicinska skäl.

    Vi måste kunna få stopp på saker, och skapa lagar, utan att människor känner sig kränkta.
    Självklart är det så. Om man vill ta bort förhuden eller så, så ska det ske av egen vilja. Men det ska inte ske för att man tror att man blir bättre i sängen eller att kvinnor uppskattar det mest.
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2014-08-02 10:50:52 följande:
    Tyvärr hamnar jag i ett lite prekärt situation nu, även om jag till stor del delar dina åsikter. Jag är av den åsikten att "utmålande" av offer, enbart skapar problem. Ingen människa blir stark av att se sig som ett offer. Det försätter mest människor i en okontrollerbar sits.

    Jag vill därför inte heller att redan omskurna män ska känna sig sämre, eller att de ska ta på sig någon "offerkofta". Liksom alla människor bör de se att de är bra som de är, och göra det bästa efter just sina förutsättningar.

    På samma sätt som jag inte är emot omskärelse som sådant. Är man över 18 år så får man bestämma det själv. Eller om förhuden måste tas bort tidigare, av medicinska skäl.

    Vi måste kunna få stopp på saker, och skapa lagar, utan att människor känner sig kränkta.
    Och en sak till, jag vill ta bort idén att förhuden är en skinnbit utan betydelse. Den är en skinnbit som är nervtät, den innehåller körtlar som smörjer ollonet och den skinnbiten har också en viktig betydelse inom sexet
  • Haskel
    sextiotalist skrev 2014-08-02 10:56:31 följande:
    Självklart är det så. Om man vill ta bort förhuden eller så, så ska det ske av egen vilja. Men det ska inte ske för att man tror att man blir bättre i sängen eller att kvinnor uppskattar det mest.
  • Anonym (danne)
    sextiotalist skrev 2014-08-02 09:18:54 följande:
    Och där kommer det som många män tror. Jag lovar, det är fler kvinnor som klagar på att män tar för lång tid på sig än att de är för snabba.
    Så nej, det är ingen fördel för kvinnor att män behöver nöta längre för att nå ända fram.
    Föredrar en man som fixar det på 4 sekunder hellre än en man som behöver 30 minuter
    Bra poäng, väldigt bra poäng. Har tänkt på det där och det känns faktiskt som att förtidig utlösning är något överdrivet. Jag har aldrig haft det problem, snarare har jag haft motsatsen att man inte kommer alls. Så var det för mig dom första gångerna. Samma med andra män jag pratat med, många hade svårt att komma första gången eller när de varit nervös.
  • Haskel

    Nästan tråkigt att alla som förespråkar omskärelse nu håller sig borta, debatten blir ensidig. Det borde vara glädjande att se att så många är emot. Tyvärr har väldigt många talat för omskärelse i andra trådar.

    Kanske känns argumenten väldigt felaktiga nu, om de även riktas för kvinnlig omskärelse???

  • ica
    sextiotalist skrev 2014-08-02 10:27:20 följande:
    Det har jag också förstått, de med extremt snabb utlösning, det sitter mer i huvudet än i snoppen.
    Jag vet att många män inte ser det som ett problem att det tar lång tid (hade ett ex som gjorde det till en sport och tyckte att han var så duktig, själv repeterade jag bevis inför tentor under akten efter ett tag, uttråkad, ja)
    När man som kvinnor emellan pratar om sådant, så är det mer vanligt att det är männen som vill ha långa akter, kvinnorna inte alls lika intresserade och det har nog lite med hur vi är konstruerade, vi kvinnor kan bli ömma och det inuti oss om vi inte är på hugget och hålla igång fuktighet kan vara svårt
    Ett underbart inlägg. Vi är nog fler kvinnor som tappar lusten om det blir för utdraget.
Svar på tråden Varför är "lagen" emot kvinnlig omskärelse???