Inlägg från: PTmartina |Visa alla inlägg
  • PTmartina

    Bra mat, hälsosam vikt - nu gör vi !

    Hej alla !
    Jag jobbar som personlig tränare, fitnesscoach och gyminstruktör. Det smärtar mig att se alla som är vilse i viktdjungeln och tar till VLCD, bantningspiller, svält och extrema tvshopsdieter.

    Så nu tänker jag att vi hjälps åt att peppa varandra till att äta bra, bryta osunda vanor, hitta rätt träningsform och framförallt MÅ BRA !

    Dela gärna mer er med härliga recept eller bara skriv om er dag, er kost/träning, om det är kämpigt eller era delmål och resultat. Jag ska hjälpa så mycket jag kan och hoppas att många hänger på !

  • Svar på tråden Bra mat, hälsosam vikt - nu gör vi !
  • PTmartina
    Tocopherol skrev 2014-08-03 06:19:52 följande:

    Jag hänger på! Kul med en tråd som handlar om en sund livsstil.

    Jag har som mål att gå ner ca 4-5 kg, få så platt mage jag kan vid den vikten, och bli stark och frisk i kroppen. Det där med platt mage är p.g.a. hälsoproblem som gör att jag helst inte ska ha fett kring midjan, tyvärr är det just där jag lägger på mig som mest. Så det handlar inte primärt om utseende för min del utan att bli stark och frisk.

    Just nu tränar jag enligt en träningsguide som jag har hittat online där man gör 3 styrkepass i veckan hemma på 30 minuter, samt 3 konditionspass och ett stretchingpass. Det går ganska bra, men jag körde i 2 veckor och sen kom jag av mig, så nu har jag börjat köra igen. Ska lägga ribban lite lägre nu dock, för det är ganska intensivt! Så om jag verkligen inte orkar en kväll så ska jag köra igenom halva, bättre hälften än inget!

    Maten är jag bra på, det är ibland svårt att hitta en balans mellan för hälsosamt och för ohälsosamt. Jag vill kunna njuta av livet och middag ute, en kopp kaffe och en bulle då och då, utan att det blir dagsvanor.

    Idag har jag ätit:

    Fruktsallad (frukost)

    Riskakor med hummus (lunch)

    En halv avocado (mellis)

    Ska gå ut för en latte med min partner sen och ikväll blir det något med grönsaker och fullkorns cous-cous. Kanske något mer mellis ifall jag blir hungrig.


    Hej och va roligt !

    Den där envisa "tjejmagen" är rätt typisk men inte omöjlig att få bort, håller med föregående talare att du äter på tok för lite ! Hela ditt dagsintag är i princip en måltid, frukost ska även vara ditt störst mål på dagen, och glöm inte före-efter mat vid träning.

    Tränar du och äter sunt kan du absolut avnjuta en bulle då och då, men då måste du äta mer till vardags. Din kropp får annars på svält och bara suger in och lagrar den där Bullen.

    Sen är det viktigt att komma ihåg att du inte kan punktförbränna fett, kroppen är en enhet som jobbar ihop och tappar du i fettmassa så behöver du inte nödvändigtvis höra de runt magen, jag själv minskar i ansiktet och armarna om jag tappar vikt, så kämpa på och ge inte upp !

    Skriv gärna om du har några frågor :)
  • PTmartina
    Elderberry skrev 2014-08-03 13:18:34 följande:

    Jag tror att jag hänger på här!

    Jag vill framför allt bli friskare, starkare och få bättre hållning. Finare kropp kommer väl förhoppningsvis på köpet ;) Tänkte försöka mig på Jillian Michaels 30 day shred som finns utlagd på youtube för att "komma igång". Jag har aldrig varit vältränad och jag har haft dålig hållning så länge som jag kan minnas. Vet inte om jag borde lägga in extra ryggövningar eller om Jillians 30 day shred "räcker". Provade ett pass av level 1 för någon dag sen och fick avbryta efter 13 minuter eftersom hela kroppen skakade, så det säger väl en del om hur otränad jag är. 

    Mat är jag dålig på, mest för att jag känner att jag har bråttom och bara vill äta något fort så att hungern försvinner. Jag erkänner att jag har ett visst chips-beroende också, jag försöker att hålla sånt till 1 dag i veckan men oftast så blir det upp emot 3-4 dagar i veckan (och då snackar vi en hel chipspåse på 300 g varje gång). Nu har jag varit utan chips i flera dagar och ska försöka att undvika att köpa det igen.

    Annars tror jag att jag äter "okej". Chips och annat snacks gör att kaloriintaget blir högt vissa dagar men på vanliga dagar äter jag oftast.:

    Frukost: Yoghurt eller 2 mackor, 1 glas vatten.

    Lunch: Pasta med köttbullar/korv eller Pasta + grönsaker eller grönsaker + köttbullar/korv

    Kvällsmat: Wok + fiskpinnar eller wok + äggnudlar.

    Eftersom jag får i mig en hel del grönsaker så inbillar jag mig att jag inte äter så illa, men vad vet jag. Jag äter ca 1/5-2/3 av en "normal portion" för andra, så jag är inte stor i maten.


    Hej du ! Vad roligt :)

    Jag har inte sett den på youtube så kan inte kommentera den mer än att all träning är bra träning och vi alla måste börja nånstans :) kämpa på och fokusera på resultat, det kan vara att du står i plankan 20sek längre, små delmål är viktiga !

    När det kommer till maten så är det jättebra att du äter mycket grönsaker men du måste komma ihåg att veckan är en helhet, som tjej borde du ligga på 16-2000 kcal för viktnedgång dvs ca 14 000 kcal per vecka enkelt uträknat, om du då trycker chips 2-3ggr i veckan a lá 1500 kcal per påse så hamnar din totala kalorimängd rätt högt. Vilket kan förstöra resten av veckan. Du måste tänka på helheten ist för dom snabba små tillfredsställersena. Och om du håller dig till chips kanske en gång varannan vecka eller en gång i månaden, vilket skulle vara helt ok, så skulle det samtidigt kännas mer värt ! :)

    Annars med din diet så innehåller den i överlag väldigt mycket kolhydrater och lite protein (vilket är kroppens byggstenar), vad äter du för korv ? Många korvar har väldigt låg kötthalt och är därmed mest fyllda med crap :) samma med köttbullar !

    Och vart är middagen ?! ;)
  • PTmartina
    Elderberry skrev 2014-08-03 14:45:36 följande:

    Jag tror det kommer ta tid innan jag kan köra ett helt pass (30 min) av den workouten som jag pratar om, men det får ta den tid det tar, har inte så mycket annat att välja på ;)

    Jag vet att chips är dåligt och jag försöker hålla mig borta från det. Nu är inte vikten mitt problem men jag märker ju att jag samlar på mig massa vatten som håller i ca 2 dagar efter jag ätit chips, får mig att känna mig ganska klumpig. Men det försvinner som sagt efter 2 dagar om jag inte äter mer chips, tycker det är rätt så fascinerande

    Jag vet att protein är det jag behöver och har svårast för, jag är dålig på att tillaga kött + kött är dyrt. Köttbullar och korv är i princip det lättaste och enda jag köper, ibland bacon också. Korven innehåller 51 % kött så det är ju en hel del annat i den. Jag har funderat på att försöka äta mer ägg (t.ex. 1 varje frukost) och kanske ta kvarg som mellanmål. Vet inte om sånt kan väga upp bristen på kött men det är väl iaf bättre än inget?

    Middag = kvällsmat för mig!


    Låt det ta tid, allt måste inte gå fort. Kämpa på !

    Vikt, fettmassa, vätska osv är oftast indikationer på att kroppen protesterar.

    Jag förstår vad du menat, men det är en dålig ursäkt. Har man råd och köpa skräpmat så har man råd att köpa bra mat. Googla bilägare recept och håll koll i tidningen på extrapriser och sätt i frysen. Köp fisk, makrill/tonfisk är inte dyrt och håller bra och går att använda till hur mycket som helst !

    Kvar är också jättebra, men kanske som Mellis eller kvällsmat. Ät inte kvällsmaten till middag utan ät det separat och inte för kolhydratsrikt på kvällen innan läggdags, då kanske chipssuget även försvinner :)
  • PTmartina
    Elderberry skrev 2014-08-03 16:21:30 följande:

    Jo, jag förstår att chipssuget nog skulle försvinna om jag åt bättre och oftare, det är oftast när jag är hungrig som jag känner ett chipssug och jag är nog hungrig lite för ofta.

    Kyckling är gott men jag köper aldrig hem det för att tillaga själv, kanske för att jag är lite feg, "gör inte si och gör inte så för då blir du sjuk" = håller mig borta från kyckling. Men det kanske jag bör prova ändå, dock skulle jag nog köpa sån där frysta kycklingfiléer då, jag har aldrig gillat att stycka upp kyckling och jag ogillar ben...

    Lövbiff måste det vara minst 10 år sedan jag åt sist! Har ingen aning om hur man tillagar sånt, men det kan väl google informera mig om, förhoppningsvis.

    Själv har jag inga problem med min vikt, men jag vill gärna ge min kropp det den behöver :) Ganska lustigt att den kan gå runt på nästan vad som helst, förra året år jag i princip bara snacks och mackor.


    Okey lyssna här för detta måste du förstå: vikten är inte allt, bara för att du inte har problem nu så kan du få. Stoppa i tid ! Och tänk på hur kroppen ser ut inifrån.

    Bra och nyttig mat behöver inte vara krångligt och dyrt, tidigare talare gav jättefina tips ! Och sön du själv säger så handlar mycket om planering, planerar du din vecka och set till att du har råvaror hemma och gör matlådor så du inte gör dåliga val i panikhungern så kommer både ditt socker stabiliseras och järnnivån bli bättre. Kött innehåller järn och dina sockerdippar beror på att ditt insulin åker bergochdalbana.

    Som sagt så tror jag inte fem öre på att du inte har råd med nått annat än chips, 1kg potatis kostar typ 7kr och det kan du göra sååå många olika maträtter på och potatis är 1000ggr bättre än pasta (och billigare). Så skippa ursäkterna och se möjligheterna :D
  • PTmartina
    Elderberry skrev 2014-08-03 18:38:03 följande:

    Jag nämnde att vikten inte är mitt problem eftersom jag inte försöker gå ner i vikt, jag försöker bli hälsosam så att vara på mig om vikten när jag ligger på gränsen till undervikt är onödigt. Jag förstår att jag ska äta bättre, det var en av anledningarna till att jag hängde på här, men jag gör det inte för att gå ner i vikt. Kanske var knasigt att hänga på den här tråden eftersom den ligger under "vikt" i mitt fall, men det får vara, jag vill behandla min kropp väl. :)

    Jag får (som sagt) försöka sätta ihop något typ av matschema varje vecka. Jag vet dock inte vad för typ av kött jag bör satsa på. Köttfärs är väl det enda jag begriper mig på....och lax.

    Det jag vill undvika är att jag köper massvis med produkter som jag sedan inte vet hur jag använder/tillagar/blandar och sen att allt hinner bli gammalt :/ Det har jag inte råd med.

    Jag hade blodsockerfall även när jag bodde hemma och åt bra (varierad) kost, så det beror med största sannolikhet inte bara på kosten. Men det är ju bara att äta ofta och regelbundet, något jag definitivt kan bli bättre på.


    Jag förstår de, det var inte så jag menade heller men de kanske lästes så. Menade bara att man kan få problem med vikten i framtiden av att äta fel även om man just nu nästan kan äta vad som helst utan problem.

    Du kan göra massor med köttfärs och lax så det är ju en superstart ! Ett tips är att köpa och frysa in, då blir de int dåligt :) köp svenskt eller ekologiskt då får du bra kött och behöver inte va orolig för sjukdomar.

    Allt handlar om vanor, och du är på rätt väg. Kör hårt :)
  • PTmartina
    pinkie skrev 2014-08-04 15:52:58 följande:

    Jag hakar på här. Jag startade en utmaning för mig själv idag. Jag måste vända rätt på skutan. Jag skadade knäet i Januari och opererades i början på februari. Hade knäet låst i en ortos i 7 veckor. Så under hela den tiden dog allt vad träning och en god kosthållning. Jag blev av med min ortos i början på april. Och har gått på rehab sedan dess och det har varit den anda träning jag kört eftersom jag inte har kunnat göra annat. Nu är knäet så pass bra att jag kan börja köra annan träning än bara rehab. Dock har jag sträng inskolning för knäet vad det gäller löpning. Cykla är fritt fram. Vilket är fantastiskt då jag äger en racer.

    Så min utmaning började idag. Det handlar om 100 dagar. 100 dagar utan godis och läsk samt under denna tiden ändra min livstil till en hållbar livstil och se hur mkt man kan förändra sin kropp på 100 dagar. Målet är att ha fått in träning som en del av vardagen, något man inte vill vara utan. Få en stark kropp och ett bättre välmående. Givetvis vill jag gå ner ett par kg i vikt men fäster inte mig så mkt vid vikten som vid spegelbilden.

    Jag jobbar mot mål som jag har 2015 och det är bland annat att genomföra toughest och vättern rundan. Med reservetaion för vad mitt knä pallar.

    Idag har jag ätit:

    frulle: smoothie

    mellis: banan

    lunch: kycklingsallad utan pasta eller ris. 

    mellis: två kokta ägg.

    middag ännu inte intagen. Måste planera veckan måltider och åka o handla. 

    Får se vad jag får in för träning idag. Cyklade 110 km i lördags och är lite mör fortfarande. Är inte direkt pigg på att sätta mig på cykelsadel i alla fall. :D


    Härligt hörrudu ! Trist på knät såklart men jag gillar din inställning ! Bara köra på och glöm inte att ha små delmål för att klara dina 100 dagar, behöver inte va något speciellt utan tex. Köpa sig en ny tröja, unna dig en massage, klippning osv. Viktigt för att hålla motivationen uppe :)

    110km är inte dåligt, anar att rumpan var lite mör ! Glöm inte bort styrketräningen bara och rehab för knät. Lägg gärna till ett litet kvällsmål också, annars är du på riktigt god väg :)

    Jag körde toughest i våras i Umeå, ruskigt kul !
  • PTmartina
    Betrayed skrev 2014-08-04 19:47:06 följande:

    Jag vill gärna joina!

    Träningen har jag inga problem med, tränar 4-5 pass Crossfit i veckan.

    Däremot har jag enkelt att gå upp i vikt, och det är också delvis därför jag tränar så mycket (samt tycker det är skitkul)!

    Jag försöker äta bra "ren" mat.

    En vanlig dag ser ut såhär:

    Frukost: 1 kesella med någon frukt

    Lunch: kött/fisk/kyckling med sallad och eventuellt en sås gjord på kesella eller créme fraishe.

    Eftermiddag: frukt och/eller kvarg beroende om jag ska träna eller ej

    Middag: samma princip som lunch. Idag var det caesarsallad (utan bacon och krutonger) igår var det taco (utan bröd) dagen innan sashimi med soja.

    Jag ÄLSKAR godis! Min största last. Men från i måndags förra veckan har jag 25 dagar utan socker, mjöl, potatis, pasta, ris och alkohol. Och redan efter 4-5 dagar är mitt godissug borta.

    Jag äter mycket frukt, kanske mer än vad man egentligen ska. Kan lätt äta 4-5 nektariner/plommon per dag. Men jag har ganska ok koll på mitt kaloriintag och då känner jag att det inte gör något även om man inte ska äta så mycket fruktsocker enligt vissa!

    Redan efter en vecka som jag ätit nu efter semestern så har jag gått ner 2kg. Mitt mål är ytterligare 6 kg. Så totalt 8kg.

    Förra måndagen vägde jag 69.8kg till mina 168cm.


    Bra jobb med träningen !

    Om du vill gå ner i vikt måste du se till att inte äta för lite, det är jättebra att ha ett "godislöfte" och pasta/ mjöl/alkohol klarar du dig absolut utan men tycker du kan lägga till potatis i din diet. Tränar du mycket behöver du även kolhydrater men bara rätt kolhydrater. Potatis har lågt GI och är superbra efter träning :)

    Kör hårt !
  • PTmartina
    Tocopherol skrev 2014-08-04 23:19:20 följande:

    Okej nu behöver jag tips! Jag är hemifrån från ca 6 till 6 varje dag, ibland längre. Det blir mycket utemat, mackor osv. Vad kan jag packa som får mig igenom hela dagen som inte tar så himla stor plats? Har inte en jättestor väska och jag åker kommunalt. Jag har möjligheten att värma mat, men behöver något jag står mig på hela dagen. Idag har jag packat en låda med ris och Dahl, 2 bananer, 2 mandariner och en liten burk med valnötter och russin. Då har jag heller inte hunnit äta frukost. Ikväll är jag inte hemma förrens 8 så det kommer ju inte funka men hur ska jag göra imorgon?


    Tycker absolut att du ska försöka hitta tid för frukost. Gör en smoothie som står redo på morgonen som du kan dricka omväg till jobbet, till lunch kan du kanske göra en wrap med grönsaksröra eller tonfisk eller nått annat roligt. Ett tips är att göra ett storkok och frysa in matlådor, då har du alltid mat redo att packa ber så slipper du både dyra utematen och mackorna :) nötter och frukt är superbra mellanmål, men du kan inte riktigt äta ett mål och stå hela dan. Kroppen behöver energi hela tiden :)
  • PTmartina
    Dina08 skrev 2014-08-05 13:00:00 följande:

    Jag har 20 kg övervikt, men vägrar gå hungrig. Äter normal mat, samma som familjen (smalisar) med något extra fredagar och lördagar. Mitt första mål är att promenera 7 km 4-5 gånger i veckan (funkar om det är semester och normal temperatur). Går även på Yoga ibland. Äter rejäl frukost med fil, müsli och smörgåsar. Jag har fått min övervikt av depression och medicin som jag fortfarande äter. Tror att jag sitter still för mycket, skulle behöva komma ut med väninnor, dock inte på fika eller annat onyttigt.


    Att vägra gå hungrig är helt rätt, man ska inte svälta eller neka kroppen näring och energi ! Det gäller bara att göra dom rätta valen i hungern, att inte ta mackan eller piazzan för att de går fort. Fil och müsli är bra frukost, och kanske en smörgås men inte flera. Müsli brukar ha rätt mycket energi som det är så ett bra proteinpålägg är bra på sidan som typ ägg/kalkon/kyckling osv.

    Du säger att du sitter still mycket och de kanske stämmer, men det är bra att du har hittat ett mål. Börja traska och när du känner dig piggare så kanske du kan börja småjogga lite, behöver inte vara långa sträckor utan börja kanske med jogga-gå varannan lyktstolpe. Snabbt kommer du se resultat både i konditionen och kroppen. Kämpa på !
Svar på tråden Bra mat, hälsosam vikt - nu gör vi !