Inlägg från: Anonym (Tjejpåsmällen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjejpåsmällen)

    Gör det omäskligt ont att föda barn?

    Om du skulle ranka smärtan mellan 1-10, vad skulle du sätta för siffra på din förlossning?

    10 poäng är så ont att det känns om att man ska dö, att man bara ligger och kvider sig av smärtor. Sådan smärta ska inte vara möjligt att överleva.

    Jag tror ju att det gör så ont att jag skulle vilja dö typ, har panikångest och GAD, så jag tror att jag skulle få panik av smärtan, inte kunna hantera den.

    Så, vilken siffra sätter du???

  • Svar på tråden Gör det omäskligt ont att föda barn?
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    Hannah76 skrev 2014-08-12 20:32:53 följande:

    Man har inte ont hela tiden, det stegar sig och sen bara försvinner det.


    Men en del säger ju att värkarna kommer hela tiden, så man inte får vila, men det kanske är på slutet det är så bara.

    Ok, så en värk känns lite för att sedan kännas mer o mer och sedan klinga av?
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    Anonym (ja) skrev 2014-08-12 20:45:26 följande:

    Ja det gör omänskligt ont... 1-10 skulle nog säga en 11 i smärta. Helt sjukt att man i Sverige år 2014 ska behöva stå ut med sån smärta när man föder barn. Jag trodde jag skulle dö, ville hoppa ut genom fönstret av smärta. Vill aldrig mer föda barn. Ett barn räcker!


    Usch det lät inte roligt alls! Jag förstår inte varför det ska göra så ont när det finns bedövning, får man inte det? Epidural ska ju ta bort mycket, men varför gör det ont ändå?

    Jag vill få bedövning när jag säger att jag vill det, ingen barnmorska eller läkare ska ju bestämma det.
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    Sansa Snark skrev 2014-08-12 21:01:27 följande:
    Vetenskapen har helt enkelt inte kommit längre...
    Man får bedövning när man säger till, det enda som kan dröja är om narkosläkaren som ska lägga ryggbedövningen är upptagen, men på de flesta sjukhus kommer de inom en halvtimma. Läkare och BM ska inte bestämma det, och försöker dem är de idioter! De skräckhistorier du hör om de som blir nekade bedövning är just skräckhistorier, och extremt ovanligt.
    Mel alltså, jag har uppfattat det som ganska vanligt att kvinnor får vänta länge på att få epidural. Det är det som skrämmer mig mest. Är sjukt rädd för att narkosläkaren inte har tid, har hört om kvinnor som inte hunnit få någon bedövning eftersom när väl narkosläkaren varit på plats är det för sent. Då får de väl ha så många narkosläkare i tjänst så inte det problemet uppstår. Det känns som att gravida kvinnor i det fallet är de som prioriteras lägst.
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    Emalver skrev 2014-08-13 09:59:59 följande:
    jag hade drömförlossningen.. :P tog 4 timmar o bada mest av tiden, beställde pizza (trodde de skulle ta längre tid) pappan sprang ner o hämta pizzan o när han kom tillbaka så sa jag typ bara - nu kommer hon :D haha o japp, tre krystar senare va hon ute o jag la o amma henne på bröstet o åt pizza ;) gottmos.. hoppas nästa blir lika go.. :) kan man ju aldrig veta som du säger.. 
    Låter ju som en drömförlossning
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    fluu skrev 2014-08-13 10:15:42 följande:
    Man måste vara ett visst antal centimeter öppen för att få epidural. Det kan ju ta olika lång tid att nå dit. Att narkosläkaren får in mer akuta fall händer också, för mig var det så. Min epidural funkade inte, kanske för att jag fick den för sent eftersom jag tog lång tid på mig från att beslutet om epidural togs till att jag var redo att ta den och sedan så blev narkosläkaren försenad.
    Jag vet inte hur många narkosläkare sjukhus kan ha i tjänst samtidigt, men att alltid ha någon på stand by går nog inte. Men jag har full förståelse för att du oroar dig för detta. Har du pratat med din bm om detta? Gått på Aurorasamtal(som det heter här)?
    Jo jag har tagit upp det med min bm. Ska börja gå hos aurora, så får vi se om det hjälper. Är man väldigt rädd så kanske man kan an få skriva en förlossningsplan, om att man ska få epidural tidigare. Eller att efter X antal timmar värkarbete, får man snitt.

    Hur kändes det då, när du fick veta att narkosläkaren inte hade tid och skulle bli försenad? Var det hemskt eller kunde du behålla lugnet?
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    Flisan79 skrev 2014-08-13 11:39:50 följande:

    TS; gå och prata med Aurora. Då kan du få hjälp att lägga upp en plan och fundera på vad du är rädd för och hur ni bäst löser det för dig.

    För mig är fl smärtan 10+. Jag har haft utomkroppsliga upplevelser och svimmat av smärtan.

    Men...vid tredje förlossningen blev jag igångsatt pga förlossningsrädsla. Då fick jag Eda satt INNAN de tig hinnorna och startade förlossningen. Så att man måste vara ett visst antal cm är inte riktigt sant.
    Då kunde de i lugn och ro sätta den och se att den tog och satt rätt. Det gjorde enorm skillnad.
    Att kompensera med dyktekniken och avslappning är också bra.

    Att bara ha en plan och att tex ha snittlöfte el liknande kan ge trygghet som någon tidigare skrev.


    Jo det är så jag kommer få göra, barnmorskan sa att det inte alls är omöjligt att man kan få lovat snitt om värkarbetet blir för jobbigt. Kanske skulle överväga att få bli igångsatt, då vet jag i alla fall att jag får Eda. Så du tyckte att det gjorde mindre ont att bli igångsatt?
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    JagVetVadJagPratarOm skrev 2014-08-13 12:51:26 följande:

    Då kan jag berätta för dig att när jag födde min dotter, Mars 2014 fick jag ingen bedövning trots att jag skrek efter den. Narkosläkaren "var på villovägar". Jag kände mig LURAD. BM och undersköterskan sa hela tiden att "läkaren kommer snart". Han/hon kom aldrig. Så kom inte O säg att det är skräckhistorier. Skräck var det för mig kan jag tala om. Att de visste om från början att jag ville ha epidural och att detta gick till på det sätt som det gjorde är UNDER all kritik. Känner mig bestulen på min förlossningsupplevelse.


    Stackars dig, beklagar verkligen det du upplevde, fy vad hemskt att du blev behandlad på det sättet. Det är just det som jag är livrädd för, att narkosläkaren har annat för sig och inte hinner lägga någon Eda (inte ovanligt!). Skulle det hända mig, skulle jag nog vilja ta livet av mig om jag hade så ont att jag inte kände jag kunde hantera det.
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    ramsylina skrev 2014-08-13 13:20:36 följande:
    Jag hade också den här lösningen med att få EDA först och sen bli igångsatt.

    Det man kan göra om man är rätt för att inte hinna få EDA är ju just att be direkt man kommer in att de ska sätta själva nålen. Sen kanske man inte får bedövningen insprutad förrän man är öppen viss bit för att det inte ska stanna av, men det läkaren behövs till är ju just att sätta nålen, sen kan sköterskan fixa själva doseringen. Jag hade min nål i ett antal timmar utan bedövning, sen satte de igång mig och sen när jag kände att det blev för mkt så fick jag lite bedövning. Så kolla om du kan få en plan där du får sätta nålen i ett tidigt skede.
    Ok, så du hann inte få så jätteont då eftersom du fick eda så tidigt? Men för att kunna få nålen så tidigt så gäller det ju ändå att det finns en narkosläkare ledig, och att det inte går så fort så man inte hinner få eda.
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    Anonym (Tjejpåsmällen) skrev 2014-08-13 14:27:52 följande:
    Ok, så du hann inte få så jätteont då eftersom du fick eda så tidigt? Men för att kunna få nålen så tidigt så gäller det ju ändå att det finns en narkosläkare ledig, och att det inte går så fort så man inte hinner få eda.
    Missförstod nog, när man ska bli igångsatt hinner man ju alltid få eda innan. Läste inte att du skulle bli igångsatt utan trodde du födde när det var dags och sedan fick nålen på en gång när du kom in.
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    Kajsa100 skrev 2014-08-13 22:03:18 följande:

    Jag tyckte det var häftigt att föda barn, men smärtan är svår att beskriva för att smärtans natur är så olik allt annat av smärta jag upplevt. Det trycker och drar, på ett vanvettigt sätt, samtidigt som det gör ont och ett illamående ligger på lut... (i den senare fasen m utdrivningsvärkar) Dessa senare värkar kom också så fort och var så kraftfulla att jag inte hann med att andas, det var bara att "åka med" och skrika som en grottmänniska rakt in i lustgasmasken!
    Nu gick det fort för mig på BB, bara 1 timme och 45 min (var öppen 10 cm när jag kom in)så det underlättade ju, att det gick så fort - och om du har en längre förlossning hinner du ju få bedövning, som t ex EDA, men jag vet inte hur effektiv den är, eftersom jag bara hade lustgas, och hemma hade jag dusch + andning och klarade mig bra på det (hela öppningsfasen)


    Detta tycker jag låter intressant, att det rycker och drar. Det är alltså ingen molande smärta, normal smärta om du förstår hur jag menar. Utan det är själva rycken och dragningarna som gör ont? Förstår jag rätt?
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    Mimosa86 skrev 2014-08-13 21:46:53 följande:

    4. Seriöst, trodde verkligen det skulle vara värre än det var. Visst, det gjorde ont men helt hanterbart. Blev aldrig rädd och tappade aldrig fokus. Maken drog skämt när jag jag var öppen 8 cm som jag skrattade till. Lustgasen var fantastisk. Skippade Eda. Spenderade 1 dygn på BB. Hade värkar även dygnet innan. Typisk standardförlossning.

    Mitt tips till dig. Läs INTE andras skräckhistorier för en förlossning är helt individuell och detsamma gäller upplevelse av smärta. Utgå från dig själv, hur hanterar du smärta? Vad gör du för att lindra den- värme-rörelser-skratt-musik? Jag rekommenderar starkt profylaxkurs. Du är inte själv i förlossningsrummet. Du har fin personal och din kille med dig, ni är ett team. En förlossning är vansinnigt mäktig att uppleva... Helt otrolig upplevelse... Lyckost dig som har det framför dig! :) och när barnet kommer upp på bröstet.. Jösses.. Finns inget vackrare


    Jag har pratat med min barnmorska om hur rädd jag är (började till o med gråta), att hon är så förstående och lyssnar har hjälpt en del. Ska också få träffa en läkare snart får vi se vad vi kommer fram till.

    Har inte upplevt så svår smärta i mitt liv, lider av migrän vilket inte kommer i närheten av förlossningssmärta kan jag tänka mig. Sen har jag haft sjukt ont av magkatarr, sådär ont att jag bara ligger och vrider mig. Då brukar jag försöka stå ut och tänka positivt, "Snart går det över. snart går det över". Vore skönt om jag kunde tänka så under förlossningen.

    Känns bara jobbigt att ha den framför mig...hua!! Men tack för de pepprande orden :)
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    SmultronSöt skrev 2014-08-14 11:05:30 följande:
    Ja fast om man frågar om det gör för jävla ont att föda barn, då får man ju vara beredd på folks erfarenheter. Knappast för att skrämma TS utan man presenterar ju den sanning man själv tycker att man har upplevt.  

    Jag tycker snarare att ni som förminskar andras upplevelser av smärta är lite märkliga. Var glada istället att ni tyckte att det var hanterbart, för mig var det inte det.
    Men du dog ju inte i alla fall.

    Om man har en smärta som inte är hanterbar, borde man inte dö då eller i alla fall tuppa av, förlora medvetandet?
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    SmultronSöt skrev 2014-08-14 13:22:27 följande:
     Ja det är mycket man "borde". Jag har läst ganska mycket om förlossningsvården i Sverige, själv upplevt den och jag kan säga att i många fall är det under all kritik. Dåliga beslut tagna i all hast på överfulla förlossningsavdelningar med sönderstressad personal. Ibland är det såklart bra också, och då är det bara att gratulera alla parter. 

    Kan ju vara så att de med mig som tycker att förlossning sållas in över 10 på TS skala, helt enkelt har upplevt att det gjort så ont att det inte ens går att beskriva eller skildra på ett sätt som stämmer överens med verkligheten. Det går inte ens att formulera i tal eller siffror.

    Många kanske (likt mig) har svårt att förminska ner det hela till en nivå där det går att kvala in på en "skala". då är ett sätt att säga "...du kan inte fatta hur det känns" att skriva 11. Eller 100.  En smärta så enorm för vissa att den kan inte beskrivas, den måste upplevas för att begripas.
    Men om någonting gör så ont så det känns som man ska dö, kan det bli värre då? Jag trodde att min förklaring på 10 poäng var det värsta man kan tänka sig.
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    Anonym (Största smärtan) skrev 2014-08-14 16:57:42 följande:
    Tack! Men lås om de fyra sista sidorna så kanske du förstår bättre!

    Maximal smärta, ja vad är det?

    I alla fall var min förlossning den största smärtan jag någonsinn känt under så pass många timmar. Om det finns en ännu värre smärta förblir till dagens datum för mig en icke fråga då det är just denna smärtan som är den värsta jag känt och gått igenom i mitt liv. Allt är relativt dessutom. Dumt att överhuvudtaget ifrågasätta andras smärtor.

    Dessutom faller hela denna tråden om man enligt dig inte kan uppleva sin smärta förrens man enligt dig i tron om att det verkligen existerar en maximal gräns smärta inte upplevt den.

    Det är det jag menar, att ingen kan säga att min tia inte är en tia för just mig. Att tvivla så och skriva att vi överdriver eller att man enbart kan känna sådan smärta när man dör eller svimmar blir för mig lite som att förminska min och andras hemska smärtupplevelse genom att tro att vi talar osanning.

    Nå vi är OT nu och jag vill inte förstöra tråden för ts!

    TS jag hoppas att du får hjälp och att dina rädslor blir hanterbara och att din förlossning blir en bra förlossning med minimal smärta! Lycka till!
    Jag tröstar och lugnar mig med att en pungspark är som att föda 160 barn samtidigt i smärta, så där ligger en förlossning i lä.

    Läste i en tidigare tråd att en förlossning uppgår till max 57 UP (Units of pain)
    En pungspark uppgår till 9000 UP.

    45 UP kan man klara av trots att det är på gränsen.
  • Anonym (Tjejpåsmällen)

    Kanske ska omformulera poäng 10. Istället för att känna som att man håller på att dö, så kanske det skulle vara att det gör så ont att man SKULLE vilja dö just då.

  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    Anonym (Ina) skrev 2014-08-15 12:58:08 följande:
    Visst kan man känna en helvetisk smärta utan att tro att man är döende. Men i denna tråd har ts definierat smärtskalan som att 10 är att det gör så ont att man tror att man ska dö. Det vanliga är nog att man definierar smärtskalan som att 0 är helt smärtfri och 10 är värsta tänkbara smärta. Det kanske är mer rättvisande eftersom inte alla behöver tro sig vara döende trots att de känner värsta tänkbara smärta.

    Det märkliga är att flera personer har svarat att deras smärta överskred 10 på en 10-gradig skala vilket rent logiskt är omöjligt. Det vore mer korrekt att säga att deras smärta var den värsta tänkbara alldeles oavsett om smärtan fick dem att tro att de skulle dö eller inte.

    Sedan anser jag att man bör skilja på "positiv" smärta som genererar något positivt tex flrlossningssmärta och träningsvärk medan "negativ" smärta inte generar något alls förutom smärtan i sig så som tex migrän, gallstensanfall, pungspark och dyl.

    För mig är det lättare att hantera en "positiv" smärta som att föda barn eftersom det man får ut av det är så betydelsefullt att man frivilligt utsätter sig för samma smärta igen genom att skaffa fler barn.

    Negativ smärta som tex ett gallstensanfall försöker de flesta nog på alla sätt undvika att behöva genomlida igen.

    Därför tror jag att det är svårare att stå ut med "negativ" smärta än med "positiv" smärta.
    Det tror jag du har rätt i. Att föda barn leder ju till att man får något härligt i slutändan. Migrän är ju bara lidande, finns inget positivt med det, därför blir det också jobbigare att stå ut med.
  • Anonym (Tjejpåsmällen)

    När jag har mensvärk så värker det både i magen och ryggen, det är som ett band som går runt om. Sen värker det ner i ljumskarna. Kan det vara så värkarna känns fast 1000 ggr värre såklart?

    Jag vet att jag inte kan föreställa mig hur en värk precis känns hur mycket ni än förklarar, men jag kan ju ändå få lite hum av hur det kan kännas.

  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    Chrysabelle skrev 2014-08-15 19:21:25 följande:

    Jag tyckte det var värre att sätta in en spiral än att föda barn.


    Jag skulle aldrig i livet våga sätta in en spiral, just för att jag är rädd för att det ska göra ont. Då kan ni ju förstå att jag är livrädd för att föda barn.
  • Anonym (Tjejpåsmällen)
    Galaxtica skrev 2014-08-16 23:18:33 följande:
    Jag får också mensvärk så och värkarna kändes så, fast intensivare.

    Själva utdrivningen så kände man livmodern dra ihop sig, typ som reflexen när man hulkar, så man behöver egentligen inte göra något, bara låta kroppen jobba.

    Jag födde utan smärtlindring större delen av förlossningen, då jag trodde att den skulle hålla på längre och att jag bara var mesig som inte "klarade av" smärtan (totalt 18 timmar varav fyra var på sjukhus och tre med lustgas). Körde med psykisk andning som gör att man hamnar i ett djupt meditativt tillstånd. Jag andades och "gick in i mig själv". Stängde helt ute allt och ignorerade min sambo när det kom en värk. Sa knappt tre ord till personalen, tror jag.

    Sa typ "Nu är det dags!!" och så satte krystvärkarna igång.

    Det som är bra med att stanna hemma så länge som möjligt är att man då får mer närvaro av personalen när man kommer in, då en kvinna i ett aktivt förlossningsarbete kräver med fokus än en kvinna som går och väntar på att öppna sig.

    Direkt efter ville jag ju inte göra om det, nu längtar jag.

    Startade en tråd med lästips för gravida, finns några böcker som tar upp förlossningsrädsla, skulle rekommendera Att föda av Gudrun Abascal.
    www.familjeliv.se/forum/thread/73812259-lastips-for-gravidanyblivna

    Lycka till! Du klarar det!
    Kul att höra att du längtar. Jo jag tror nog att jag har fått en föraning om hur värkarna kan kännas. Menssmärtan strålar också ner i benen för mig och så har jag hört många beskriva att värkar känns.

    Om jag föder normalt så hoppas jag att värkarna sitter mest i ryggen.
Svar på tråden Gör det omäskligt ont att föda barn?