Inlägg från: Brumma |Visa alla inlägg
  • Brumma

    Mamma ger sin bebis chips!

    Obehagligare? För att en ettåring fick chips? Hur tänkte du nu?

  • Brumma
    FrauCasio skrev 2014-08-15 00:44:48 följande:
    Ja tyckte det var obehagligt att hon gav just chips. Bebisen kan ha varit yngre, det var bara en bedömning från min sida. Men okej då vet jag att ni tycker det är okej!
    Jag förstår inte varför just chips skulle vara farligt? Ett barn runt ett år klarar av att hantera saltet och antagligen också att tugga (ingen större fara för att sätta i halsen än med ett smörgåsrån)... Så jag förstår fortfarande inte VARFÖR du tyckte det var obehagligt med just chips?

    Du skrev ovan att det antagligen var starkt. Menar du att det var pepparchips? Även barn klarar ju av kryddor, speciellt om de är vana vid det.
  • Brumma
    FrauCasio skrev 2014-08-15 01:01:34 följande:
    Jaha jo det är för att chips är gjord på farligt fett, innehåller e nummer i alla kryddorna samt att det är cancerframkallande.
    Ja, det finns mkt som är cancerframkallande - om man äter MÄNGDER av det. Att äta ett chips då o då är det inte.
  • Brumma
    FrauCasio skrev 2014-08-15 01:04:10 följande:
    Inget jag vant min bebis med.
    Det behöver du inte heller. Men det är inte farligt oavsett i små mängder...
  • Brumma
    FrauCasio skrev 2014-08-15 01:14:28 följande:
    Ja risken finns om man redan börjar med en tio månaders bebis!
    Eller så lär man barnet att det är viktigt att ära en varierad kost och att man då o då även kan äta onyttigheter. Att hålla barn ifrån allt vad godis o chips heter lär ju riskera att resultera i att barnet smygäter eller överäter när det väl får ngt onyttigt...
  • Brumma
    FrauCasio skrev 2014-08-15 01:16:21 följande:
    Okej, aldrig jag ger sådant skit till min bebis. Vuxna kan ju själva avgöra det kan inte en liten en. Tycker du det är okej att ge soure cream chips till din bebis så gör du det!
    Sour cream? Sa du inte att det var starka chips?
  • Brumma
    FrauCasio skrev 2014-08-15 01:56:57 följande:
    Jo. De var inte naturell.
    Fast sour cream är inte starkt... Det är mkt SMAK, men inte starkt...

    Det är som när jag lagade mat till min bebis (ja, jag lagade all barnmat från grunden o frös in i lagoma portioner, ingen burkmat o inga halvfabrikat) - jag hade fortfarande mkt SMAK i. Örter, kryddor, vitlök... Kryddig mat...
  • Brumma
    Anonym (mor) skrev 2014-08-15 07:42:51 följande:
    Ja det låter ju rimligt men det borde finnas ngt med mindre smak kan man tycka. Undrar om det är bra för barnets smaksinne att äta chips för man brukar ju få vänja dem långsamt vid nya smaker och det mesta smakar okryddat.
    I böckerna om barnmat jag fått från BVC står det tydligt att man absolut jan ge barn smakrik mat. Mat som inte smakar ngt - hur kul är det att äta liksom? En ettåring äter antagligen inte smakportioner längre utan riktig mat, självklart ska det smaka :) tycker uppriktigt synd om barn som bara får äta saker med "mindre smak". Det är ju lika med tråkig mat...

    Och sour cream är inte starka, bara smakrika...
  • Brumma
    Anonym (mor) skrev 2014-08-15 08:15:33 följande:
    Men chips till en ettåring? En fyraåring äter väl ganska varierat och har dessutom tänder!
    Det har många ettåringar också. Väldigt många äter varierat med... Min ettåring tex - både varierad kost och har munnen full med tänder ;)
  • Brumma
    Natulcien skrev 2014-08-15 10:28:46 följande:
    Det är en gammal myt att bebisen måste vänjas långsamt vid nya smaker. Självklart ska man vara försiktig med saltet, men kryddor är inte farligt. Vår son smakade både thaimat, indiska grytor och starka korvar från ca 10 månaders ålder. Han älskade det! Däremot öppnade han inte munnen om man någon gång försökte med en smaklös, blaskig barnmatsburk. Fullt förståeligt. En härlig kryddstark, indisk gryta är mycket bättre mat för en 1-åring än barnmatsburkssörja.

    TS. Jag skulle inte ge en 1-åring chips alls eftersom jag tycker att det är onödigt att ge små barn skräpmat. Däremot skulle jag inte bli hysterisk om jag såg någon annan göra just det eftersom chips inte är farligt, kryddor inte är farligt, och en 1-åring klarar salt i liten mängd.
    Man kan inte döma ut en person om man bara har sett ett ögonblick ur dennes liv.
  • Brumma
    FrauCasio skrev 2014-08-15 12:39:10 följande:
    Nej det menade jag inte heller. Men jag tycker det är smaklöst och totalt onödigt att ge en sådan liten bebis chips!
    Finner det snäppet mer smaklöst att förfasa sig över vad andra föräldrar gör (så länge barnet inte far illa, vilket inte är fallet här), tycka att man är sååå mkt bättre och därtill starta en tråd på familjeliv om det...

    Men det är ju bara jag....
  • Brumma
    FrauCasio skrev 2014-08-15 01:01:34 följande:
    Jaha jo det är för att chips är gjord på farligt fett, innehåller e nummer i alla kryddorna samt att det är cancerframkallande.
    ;D
  • Brumma
    Harvester skrev 2014-08-15 22:40:57 följande:

    Mata med chips känns väl inte så lämpligt men ge en liten bit att smaka är väl helt ok. Lite otydligt vad som egentligen hände här...

    Har gett min 10-mån sen ett par månader tillbaka små smakisar när jag äter ngt onyttigt (lite dumt, jag vet, men det är ju så kul att mata :). Han har fått tex en liten slick av min glass, ett litet gnag av en kaka osv. Är övertygad om att detta inte skadar honom...


    TS skriver i sitt andra inlägg att det var "en chipsbit, inte hela påsen", så vi får väl anta att det faktiskt bara var en ynka bit ;)

    Jag är övertygad om att din bebis klarar sig alldeles utmärkt "trots" smakbitar ibland :D
  • Brumma
    FrauCasio skrev 2014-08-16 09:15:09 följande:
    Mamman gav chips hela tiden när vi satt där men en chips bit i taget, flickan hade ej hela påsen hos sig. Jag förmodar att så skedde både innan och efter. Dessutom var bebisen överviktig.
    Dags att addera lite till historien så det låter "värre"?

    Oavsett - lite chips är inte farligt.. Många ettåringar är dessutom lite "tjocka"... Mina två barn är nästan underviktiga - de håller sig på gränsen men är de sjuka ett par dagar märks det direkt. De får allsidig kost och extra fett som tillägg (BVC's rekomendation). Och ja, de äter även onyttigheter ibland. Barn är inte stöpta ur samma form - det "normala" har ett ganska brett spektrum.

    Varför anser du dig ha rätt att moralpredika över andra föräldrars val? Visst är övermatning till fetma en sorts misshandel, men tycker du inte att om barnet nu var så överviktigt så kanske det vore värt att nämna det i början? Nu känns det mest som om du behöver ngt mer som gör din förfasan trovärdig. För det lät inte ens i närheten av detta när jag frågade i början. Då var det EN bit och att du förfasades var för att det är e-nummer i chips plus att det är cancerframkallande (i extrema mängder...). Inget om fetma eller att hon matade HELA TIDEN....

    Ursäkta men det gör det väldigt svårt att tro på dessa nya "fakta"....
Svar på tråden Mamma ger sin bebis chips!