• Michiyo

    katten bajsar utanför ibland typ när den känner för det....

    Jag har en fin liten hankatt som är snart 1.5 år gammal. i början var han duktig. han gick på låda som han borde. det började så successivt att jag inte kan komma ihåg när det började. men första olyckan hände inne på toan (på ovan våningen har jag kattlåda då jag har små barn som inte kan lämna katten ifred alltid) då en blöt handuk var på golvet. då gjorde han sitt behov i handduken.. detta hände igen en bra tag senare. sen så helt plötsligt bajsade han på golvet bara så där ca 6 månader sen. sen gjorde han det på en duk som ramlat ner på golvet i köket.. sen i makens byxor på i hallen på ovanvåningen. 
    men ALDRIG på kläderna i nedre hallen ? eller kläderna i vardagsrummet.. ja jag sorterar kläder i hallen då tvättmaskinen är där.. ibland lämnar ungarna sina kläder i vardagsrummet när dom anser att det är dags att klä av sig -.-

    men det är inte konstant beteende heller.. han kan gå på toan 3 ggr i rad för att sen bajsa utanför en eller två gånger innan han går på toan igen.. jag rensar toan så fort jag märker han bajsat där.. (kollar 4 ggr om dagen) ibland kan han till och med bajsa 2 ggr innan jag hinner rensa ur.

    jag har testat att byta sand.. det spelar ingen roll om jag bytt sand eller om lådan e nystädad eller inte han bajsar utanför iaf.... jag har 2 lådor.. han går på båda. 
    har har aldrig pinkat utanför sina lådor.. han jamar inte eller visar obehag när han går på toan. 

    han är den enda katten i huset.. så det är inget bråk eller störning när han går på låda.

    någon som kanske har en ide om vad som kan vara problemet?

  • Svar på tråden katten bajsar utanför ibland typ när den känner för det....
  • carolinheiner
    EnAnonumius skrev 2014-08-18 20:54:27 följande:
    Ja och du kunde lika gärna påstått att du hade testat testat den på 3000 katter med. SKapar ändå ingen sollida "bevis" och "fakta" om den individuella Fröken/Fru Katt om huruvida den kommer att gillar det eller inte.

    Katter är ingen homogen grupp, det är individer det med. Men men kan du inte ta till dig det så får det stå för dig.
  • Anonym (min med)

    Har också en katt som bajsar utanför ibland. Han började med det när det under en period var stressigt för oss och vi inte hann rengöra lådorna lika ofta - ibland gick det två dagar emellan. dessutom hade vi inte tid att klappa honom så ofta då. Tror han gjorde det i protest. Och sen har han fortsatt av bekvämlighet. 

    Vi har utökat antalet lådor och har både sand och pellets (inte blandat utan i olika lådor) och försöker hålla rent. Är det rent så går han ibland på lådan men ibland gör han det ändå utanför. Kanske för att han känt sig ensam eller för att han har ont i magen eller - ja, jag vet faktiskt inte. Vi har accepterat läget - det har tack och lov inte eskalerat till kiss på andra platser - och har alltid ytdesinfektion hemma numera.

    Vår katt är kastrerad, är cirka tolv år och har hållit på så här i ungefär två års tid.

  • nemo1
    Anonym (min med) skrev 2014-08-18 21:08:06 följande:
    Har också en katt som bajsar utanför ibland. Han började med det när det under en period var stressigt för oss och vi inte hann rengöra lådorna lika ofta - ibland gick det två dagar emellan. dessutom hade vi inte tid att klappa honom så ofta då. Tror han gjorde det i protest. Och sen har han fortsatt av bekvämlighet. 

    Vi har utökat antalet lådor och har både sand och pellets (inte blandat utan i olika lådor) och försöker hålla rent. Är det rent så går han ibland på lådan men ibland gör han det ändå utanför. Kanske för att han känt sig ensam eller för att han har ont i magen eller - ja, jag vet faktiskt inte. Vi har accepterat läget - det har tack och lov inte eskalerat till kiss på andra platser - och har alltid ytdesinfektion hemma numera.

    Vår katt är kastrerad, är cirka tolv år och har hållit på så här i ungefär två års tid.
    Jag tycker du ska ta ett urinprov men även ett blodprov då så gamla katter ska in på årlig kontroll för att snabbt hitta att tex njurarna börjar bli dåliga (vilket är vanligt). En katt som har ont i analkörtlarna kan förknippa lådan med smärta och därför sätta sig någon annanstans. De kan även bajsa utanför om de har tex en cystit vilket kan uppkomma vid stress.
  • Anonym (min med)
    nemo1 skrev 2014-08-18 23:54:27 följande:

    Jag tycker du ska ta ett urinprov men även ett blodprov då så gamla katter ska in på årlig kontroll för att snabbt hitta att tex njurarna börjar bli dåliga (vilket är vanligt). En katt som har ont i analkörtlarna kan förknippa lådan med smärta och därför sätta sig någon annanstans. De kan även bajsa utanför om de har tex en cystit vilket kan uppkomma vid stress.


    Ja, kanske det. Har rådgjort med veterinären som trodde att det var psykiskt, men ja, kan ju vara nåt annat också.

    Han är ju förvisso hankatt och gräver aldrig ner sitt bajs även de gånger han går på lådan, så kanske har han en lägre tröskel än honkatterna som täcker över sitt mer till att lämna det fullt synligt på golvet?
  • Majsan70

    En av mina honor bajsar på golvet. Orsak: att det inte är harmoni i kattgruppen tyvärr.  När den felande katten inte är hemma händer aldrig sånt här. Orsakerna kan vara typ hur många som helst.

  • nemo1
    Majsan70 skrev 2014-08-19 14:49:43 följande:
    En av mina honor bajsar på golvet. Orsak: att det inte är harmoni i kattgruppen tyvärr.  När den felande katten inte är hemma händer aldrig sånt här. Orsakerna kan vara typ hur många som helst.
    Fast du har väl fertila katter hos dig?
  • Majsan70
    nemo1 skrev 2014-08-19 19:40:28 följande:
    Fast du har väl fertila katter hos dig?
    Just den här honan är kastrerad. Orosmomenten är dock en av de fertila katter vi har och vi jobbar på en lösning så hon kan få ett annat hem som kastrat och med max en annan katt. 
    Verkligen trist att gruppen inte fungerar med henne och att hon inte trivs. 
  • Michiyo

    nu har det gått en månad. katten är kastrerad.. testat exakt ALLA sorters sand. har TRE lådor åt katten som den gör båda behoven i. vill inte ha enskild låda för enskilt behov tydligen. den pinkar ALLTID på lådan men det där med bajsandet vill inte........... nu har jag bara en olycka per vecka ist för flera men ändå.

  • nemo1
    Michiyo skrev 2014-09-21 16:12:59 följande:
    nu har det gått en månad. katten är kastrerad.. testat exakt ALLA sorters sand. har TRE lådor åt katten som den gör båda behoven i. vill inte ha enskild låda för enskilt behov tydligen. den pinkar ALLTID på lådan men det där med bajsandet vill inte........... nu har jag bara en olycka per vecka ist för flera men ändå.
    Aktiverar du katten? Lämnas han ensam mycket? Har man varit egoistisk som jag anser att man är när man bara köper en katt så måste katten aktiveras ännu mer. Hur ser avföringen ut? Slemmig? Lös? Hård? Hur ser analkörtlarna ut? Brukar han hasa rumpan mot golvet?
    Det är vår uppgift som djurägare att uppmärksamma och upptäcka vad som är fel, för katten gör det inte för att jävlas.
  • Michiyo
    nemo1 skrev 2014-09-21 18:20:00 följande:
    Aktiverar du katten? Lämnas han ensam mycket? Har man varit egoistisk som jag anser att man är när man bara köper en katt så måste katten aktiveras ännu mer. Hur ser avföringen ut? Slemmig? Lös? Hård? Hur ser analkörtlarna ut? Brukar han hasa rumpan mot golvet?
    Det är vår uppgift som djurägare att uppmärksamma och upptäcka vad som är fel, för katten gör det inte för att jävlas.
    han har aldrig varit ensam mer än 2 timmar på en och samma dag. hans avföring är normal och han är semi långhårig men han har aldrig hasat med rumpan. utan jag har sett honom.. han kommer stolt vandrandes fårn hallen in på toan, sätter sig på mitt på golvet och bajsar där. sen vandrar han iväg igen. och detta helt sporadiskt, det kan vara nybytt sand, det kan vara en dag gammal sand... det enda som är det samma är att han alltid luktar på golvet, varje gång han går på toan, och varje gång krafsar han lätt på golvet innan han bajsar där... sen kan han lixom komma tillbka 2 timmar senare och bajsa på lådan. det verkar lixom inte hänga ihop på något vis... kan testa att aktivera honom mera. mest han som blir utråkad vid lek :p men värt ett försök.. ska leka mera ^^
  • maka011

    Mina tips är kastrering och att ni skaffar Feliway adapter. Det finns hos veterinärer och djuraffärer.
    Är en adapter som utsöndrar en doft som bara katterna känner. Den verkar lugnande och kan vara behjälplig vid oönskade beteenden. Lycka till!

  • Madmoiselle
    Anonym (min med) skrev 2014-08-19 08:42:26 följande:

    Ja, kanske det. Har rådgjort med veterinären som trodde att det var psykiskt, men ja, kan ju vara nåt annat också.

    Han är ju förvisso hankatt och gräver aldrig ner sitt bajs även de gånger han går på lådan, så kanske har han en lägre tröskel än honkatterna som täcker över sitt mer till att lämna det fullt synligt på golvet?


    Det har med rang att göra, högrangade katter gräver inte alltid ner sin avföring, det är ett sätt för dem att tydligt markera till de andra katterna vem som bestämmer. :)
  • Lindabju

    Om en katt gör utanför lådan finns det ALLTID en bakomliggande orsak.

    Kan vara fertilitet (bra att du ska kastrera eller nu säkert redan gjort detta)
    Annars kan det vara stress, ogillande av sand, att han förknippar lådan med obehag (behöver inte betyda att han visar obehag när han går på lådan)
    Oren låda, ( såg att han gjorde det oavsett men det är en av alla dessa orsaker)
    Vissa katter vill att man gör ren lådan efter varje gång dom varit där.

    Små små saker kan göra att katten gör utanför, så det svåra i allt är att hitta just denna bakomliggande orsak som gäller för just din katt.

    Om du nu har kastrerat, hur har det förändrats?

    MVH Linda

Svar på tråden katten bajsar utanför ibland typ när den känner för det....