• Anonym (SoL 4:1)

    Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)

    Ja, det är bara att fråga på. Jag har många gånger märkt att folk tror sig veta hur det fungerar och vad som gäller vid försörjningsstöd så nu kan ni fråga på bäst ni vill.

  • Svar på tråden Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)
  • puss
    Anonym (SoL 4:1) skrev 2014-08-19 09:12:18 följande:
    Måste det vara antingen eller?

    Jo, på ytan kan man ibland tycka att folk kanske får skylla sig själva. Men i de allra flesta fall så om man skrapar på ytan så finns det nästan alltid någon bakomliggande orsak till varför det blivit som det blivit för personen. Varför personen inte hade förmågan att ta vettiga beslut eller varför den inte hade orken att kämpa. Man måste komma ihåg att allt inte alltid är som det verkar. 

    Att så många ser ner på och ondgör sig över de "lata socialbidragstagarna" tror jag beror just på folks bristande förmåga till att se bakom fasaden och leta förklaringar.

    Din sista fråga är bara barnslig...
    Bristande förmåga tror jag inte, snarare bristande förutsättningar.

    Man ser ju bara ytan. Såg man hela historien skulle man säkerligen ha förmåga till empati. Vilket inte utesluter att det FINNS lata klantarslen, också.
  • Anonym (SoL 4:1)
    Anonym (stuga) skrev 2014-08-19 09:07:31 följande:

    En ovanlig fråga...:)

    Om jag och min man byggde en friggebod / stuga i vår trädgård som min vuxne son med Aspergers skulle bo i skulle han då få hjälp med aktivitetsersättning / botillägg eller försörjningsstöd


    Jag kan ju inte svara på om din son har rätt till aktivitetsersättning och bostadstillägg eftersom det ju utreds av Försäkringskassan. Nu har jag många klienter med t ex Aspergers och en del av dem har fått aktivitetsersättning men då oftast för att de har någon mer diagnos och att de har stora svårigheter och inte anses arbetsföra alls. Beroende på hur 2vusen" din son är så kan han kanske få aktivitetsersättning för förlängd skolgång också. Har ni ansökt om aktivitetsersättning?

    Försörjningsstöd kan han ansöka om precis som alla andra om han inte har rätt till aktivitetsersättning och uppfyller de krav som finns.
  • Chrysabelle
    Anonym (stuga) skrev 2014-08-19 09:07:31 följande:

    En ovanlig fråga...:)

    Om jag och min man byggde en friggebod / stuga i vår trädgård som min vuxne son med Aspergers skulle bo i skulle han då få hjälp med aktivitetsersättning / botillägg eller försörjningsstöd


    Fast aktivitetsersättning och försörjningsstöd är ganska olika.
  • Anonym (SoL 4:1)
    puss skrev 2014-08-19 09:16:09 följande:
    Bristande förmåga tror jag inte, snarare bristande förutsättningar.

    Man ser ju bara ytan. Såg man hela historien skulle man säkerligen ha förmåga till empati. Vilket inte utesluter att det FINNS lata klantarslen, också.
    Precis. Dock beror ibland den bristande förmågan på dåliga förutsättningar
  • Jeaninne
    Anonym (SoL 4:1) skrev 2014-08-19 09:05:05 följande:
    1. Jag kan till viss del hålla med dig faktiskt. Vi har bl a problem med AF som inte är så villiga alltid till samarbete. Arbetsförmedlare som tar sig friheter att säga saker som inte stämmer och sen drabbar klienten. Ett exempel på det är att all ju vet att man ska skriva in sig påAF första arbetslösa dag. Vi har då haft flera nysökande som blivit avvisade från AF av olika anledningar t ex 2kan du komma nästa vecka istället eftersom vi har så många här nu" eller "nej, du får ändå ingen ersättning så det är inte så bråttom att skriva in dig".  Dock så måste jag ändå säga att individen har ett ansvar att kolla upp vad som gäller för olika myndigheter. AF säger att individen inte behöver söka jobb ja, men det gäller ju i förhållande till just AF. Rent logiskt så kan ju inte AF säga saker som gäller för en helt annan myndighet som dessutom beviljar bistånd. Nej, personen behövde inte söka jobb vad AF anbelangar men vad som gäller för att få sitt försörjningsstöd måste man ju fråga Socialtjänsten om. Sen kan jag säga att vi kräver inga listor på sökta arbeten längre. Vi resonerar som så att är personen på AF så är det dem som ska se till att man söker de jobb man ska så då får vi lita på det.

    2. Nu är det ju så att om man haft försörjningsstöd i minst 6 månader och får ett jobb så räknar vi inte in hela den inkomsten utan man får behålla 25% av den. Jag förstår dock ditt resonemang till viss del. Jag tycker dock inte att det är självklart att folk  slutar att ta timjobb. Det finns en del som resonerar så självklart, men de allra flesta inser att ett timjobb dels är en bättre merit i CV:t än att det är tomt, dels kan ett timjobb leda till många timmar eller t o m en fast tjänst och sen så tillfredsställelsen till att göra nytta och bidra till sin egen försörjning som inte är att förakta.

    3. Här tänkte jag märka ord lite Man är inte försörjningsskyldiga som sambo i Socialtjänstlagen heller. Däremot så ansöker man tillsammans eftersom man har en "hushållsgemenskap". I praktiken blir det ju samma sak såklart, men ville bara påpeka det. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det egentligen. De problem du tar upp är såklart riktiga. Vi får då och då in ärenden där kvinnor ansöker där deras män varit svin på olika sätt men att det blir problem eftersom de antingen är gifta eller så bor de fortfarande ihop med sambon som tar alla pengar och låter kvinnan vara utan. Å andra sidan känner jag att det vore orimligt att ändra helt och hållet och inte se sambor som en hushållsgemenskap. Då skulle i princip den ene kunna vara miljardär medan den andre skulle få försörjningsstöd, det tycker jag vore helt galet. Sen tycker jag nog att det är naturligt att man om man lever tillsammans också delar det ekonomiska. Jag tycker att det är en konstig inställning att det känns dåligt att ens partner ska försörja en medan man inte har några problem alls med att ens grannar ska göra det. 

    Ja, Soc tänker ofta kortsiktigt. Och det är ju för att vi är ålagda att tänka så, vi utgår ju ifrån lagen och lagstiftarens intentioner och det är att försörjningsstöd är - eller ska vara - ett tillfälligt stöd för att klara sig när inga andra möjligheter finns. Det är inte tänkt att vara en regelbunden försörjning. Nu har det blivit så för alldeles för många och därför har lagstiftaren ändå gjort vissa anpassningar som t ex den tidigare nämnda "jobbstimulansen" och även den nya extra "fritidspengen" för barnfamiljer för att barnen i familjer med försörjningsstöd ska kunna delta i regelbunden föreningsverksamhet.
    Tack för ditt svar! Det var intressant.

    En annan sak som är tokig: om man har ett år kvar på t.ex. ssk-programmet - som garanterat leder till jobb - men inte längre har rätt till studiemedel. Så kan man inte få försörjningen från soc under det året. Går man däremot en AMS-kurs på ett år - till ett jobb som man inte passar för och inte vill ha, låt oss säga svetsare - så FÅR man försörjningen från soc under tiden. 
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Anonym (Passionata)
    Anonym (SoL 4:1) skrev 2014-08-19 09:12:18 följande:
    Måste det vara antingen eller?

    Jo, på ytan kan man ibland tycka att folk kanske får skylla sig själva. Men i de allra flesta fall så om man skrapar på ytan så finns det nästan alltid någon bakomliggande orsak till varför det blivit som det blivit för personen. Varför personen inte hade förmågan att ta vettiga beslut eller varför den inte hade orken att kämpa. Man måste komma ihåg att allt inte alltid är som det verkar. 

    Att så många ser ner på och ondgör sig över de "lata socialbidragstagarna" tror jag beror just på folks bristande förmåga till att se bakom fasaden och leta förklaringar.

    Din sista fråga är bara barnslig...
    Självklart har varje familj - lyckad eller mindre lyckad sin historia, det är en del av charmen med att alla är olika. Vad jag dock skulle vilja att man fokuserade mer på är hur många aktiva val människor gjort för att hamna där de är idag. De är oftast inga offer för omständigheterna utan har gjort hundratals val, några varje dag, som lett dit där de är idag. Val av skola, utbildning, arbete, gå upp på morgonen, festa, vänner, partner, sexstunder som lett till barn, kläder, ord som sägs, handlingar, mat som stoppas i munnen, allt är val, som leder nånstans. 

    Jag menade inget dumt med Moder Teresa-grejan då det faktiskt finns folk där ute som gillar att ge ge ge. Tänk alla miljardärer som ger miljoner till såna de vill. Det är inget fel att vilja ge, så länge man bollar med sina egna pengar...därför undrade jag om du ville ge pengar till alla, inte om du gjorde det. 

    Tufft jobb du har, alltså inte som i coolt, utan som i tungt.
  • Anonym (Passionata)
    Anonym (SoL 4:1) skrev 2014-08-17 22:56:01 följande:

     


    Har du blivit påhoppad/hotad/utsatt eller är du skyddad på ditt jobb?
    Kan tänka mig att du får ta ganska känsliga beslut. Eller du kanske inte möter människorna?
  • Anonym (Undrar)

    Jag undrar hur det ser ut för missbrukare? Jag ser ofta de sk. A-lagarna nere på stan som har suttit där i alla år (känner igen flera av dem). De är knappast arbetsföra, har de ändå samma krav på sig att vara inskrivna på arbetsförmedlingen osv? Måste de söka varje månad eller rullar deras pengar bara på år efter år? Vad har de för krav på sig? Är kanske kraven att de ska delta i olika rehabprogram?

  • Anonym (SoL 4:1)
    Jeaninne skrev 2014-08-19 09:38:45 följande:
    Tack för ditt svar! Det var intressant.

    En annan sak som är tokig: om man har ett år kvar på t.ex. ssk-programmet - som garanterat leder till jobb - men inte längre har rätt till studiemedel. Så kan man inte få försörjningen från soc under det året. Går man däremot en AMS-kurs på ett år - till ett jobb som man inte passar för och inte vill ha, låt oss säga svetsare - så FÅR man försörjningen från soc under tiden. 
    Visst kan man få det. Inte så att man alltid får det men det är inte alls omöjligt.
  • Anonym (SoL 4:1)
    Anonym (Passionata) skrev 2014-08-19 09:41:23 följande:
    Har du blivit påhoppad/hotad/utsatt eller är du skyddad på ditt jobb?
    Kan tänka mig att du får ta ganska känsliga beslut. Eller du kanske inte möter människorna?
    Jodå, jag möter människorna dagligen eller pratar med dem i telefon. Jag tycker att mötet medmänniskorna är det allra viktigaste. Jag har aldrig blivit hotad. Naturligtvis träffat upprörda människor men sådana situationer tror jag nästan alltid kan lösas genom att bete sig som en medmänniska istället för att gömma sig bakom tryggheten i myndigheten. Det har funkat utmärkt hittills och jag har sällan några incidenter(aldrig) och det innebär inte att jag beviljar allt och inte avslår någonting
    Anonym (Passionata) skrev 2014-08-19 09:40:35 följande:
    Självklart har varje familj - lyckad eller mindre lyckad sin historia, det är en del av charmen med att alla är olika. Vad jag dock skulle vilja att man fokuserade mer på är hur många aktiva val människor gjort för att hamna där de är idag. De är oftast inga offer för omständigheterna utan har gjort hundratals val, några varje dag, som lett dit där de är idag. Val av skola, utbildning, arbete, gå upp på morgonen, festa, vänner, partner, sexstunder som lett till barn, kläder, ord som sägs, handlingar, mat som stoppas i munnen, allt är val, som leder nånstans. 

    Jag menade inget dumt med Moder Teresa-grejan då det faktiskt finns folk där ute som gillar att ge ge ge. Tänk alla miljardärer som ger miljoner till såna de vill. Det är inget fel att vilja ge, så länge man bollar med sina egna pengar...därför undrade jag om du ville ge pengar till alla, inte om du gjorde det. 

    Tufft jobb du har, alltså inte som i coolt, utan som i tungt.
    Jag håller med till viss del men inte helt. Jag ser ju ofta personer som har gjort en massa  i mitt tycke - usla val som gör att de idag sitter hos mig. När jag dock får en inblick i hela deras historia så ser jag någonstans ändå varför dessa val gjordes och varför de helt enkelt inte hade förmågan att göra några andra val i just den stunden.
Svar på tråden Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)