• Panda79

    2 eller 3 barn??!!

    Jag har en flicka på 5 och ett halvt år och en pojke på 7 månader. Allt känns bra och ganska lätt med de 2 barn jag har,funderar fram och tillbaka på om vi ska skaffa ett 3:e barn när min pojke är 2 år ungefär...! Har alltid velat ha 3 barn,men jag är lite rädd för att det ska bli kaos,jobbigt!? Ni därute som har 3 barn hur känner ni?Är det många nackdelar med 3 barn?

  • Svar på tråden 2 eller 3 barn??!!
  • Flickan och kråkan

    Jag har tre barn och tycker att det är fantastiskt. Inte alls jobbigt med en trea. Men å andra sidan har vi tätt mellan de första (16 månader) och sedan var de 4 respektive 5,5 när tredje föddes. Jösses vilken skillnad !

  • enbär

    Tre barn är fantastiskt! Det är ett helt litet gäng. Vi har 2 år mellan varje barn och det ska villigt erkännas att det stundtals var tufft när man hade en som nyligen fyllt 4, en som nyligen fyllt 2 och en bebis som var ganska missnöjd av och till. Nu har det precis blivit 7, 5 och 3. De har så mycket glädje av varandra och det hoppas jag de ska ha hela livet. Det är mer med 3 barn än med 2; mer jobb men också fler fantastiska stunder och mer kärlek. Kan stundtals drömma om en fyra men det blir det inte. Pappan vill inte och innerst inne är jag ganska nöjd med att åter ha ett lite mer ordnat liv.

  • lövet2

    Jag tyckte det var enklare med 3 barn än med 2. Avundsjuka och konkurrens försvann och ungarna bråkade mindre. Känner flera andra som upplevt samma sak.

  • Kina79

    På ett sätt håller jag med om att tre barn är lättare än två, just för att det blev mer balans i familjen, mindre avundsjuka o konkurrens mellan de två äldsta (2 år mellan).
    Samtidigt är det mer jobb och ibland svårt att räcka till.
    Men det är värt det jobbiga tusen gånger om.
    Vi är kompletta, vi är klara! Vi är precis så noga som vi ska vara i bår familj. Det är underbart att vara så klar, så nöjd med antalet barn.

  • Flickan och kråkan
    lövet2 skrev 2014-08-18 23:52:25 följande:

    Jag tyckte det var enklare med 3 barn än med 2. Avundsjuka och konkurrens försvann och ungarna bråkade mindre. Känner flera andra som upplevt samma sak.


    Jag har samma erfarenhet. 
  • Panda79

    Åh nu blir jag ännu mer sugen på en 3:a efter alla positiva kommentarer:)) fyller ju 35 nästa månad så vill inte vänta för länge heller, Tänkte isåfall att vi skulle börja försöka nästa sommar.Men hur gör/ gjorde ni när den yngsta skulle sova?Nu när jag fick min pojke så var ju min dotter 5 år så jag kunde lätt gå in i ett annat rum för att lägga honom ( flera gånger om dagen) medan min dotter tittade på tv eller lekte ,men tänk har man en 2 åring och en nyfödd så blir det svårare.2 åringen springer väl in och stör hela tiden?! Hur gjorde ni?

  • Pirum

    Jag tyckte det blev kaos när trean kom. Fast jag fick en förlossningsdepression. Allt hade gått så bra med ettan och tvåan så jag räknade med att det skulle göra det med trean också. Men det gjorde det inte. 

    Sedan är det det där att med två barn kan man som förälder ta hand om ett barn var men med tre så blir det mer stressigt. 

    Fundera på hur livet ser ut för er:
    Bor ni tillräckligt stort (om, inte har ni råd med större?) ? 
    Behöver ni större bil?
    Tycker ni om att resa (alla familjeerbjudanden är på 2 vuxna och 2 barn, inte 3)?
    Om ni har exvis mormor som avlastar med barnvakt ibland, hur kommer det se ut med ett barn till?
    Har ni ork och engagemang att stötta tre barn genom uppväxten?

  • Flickan och kråkan
    Panda79 skrev 2014-08-19 12:04:54 följande:

    Åh nu blir jag ännu mer sugen på en 3:a efter alla positiva kommentarer:)) fyller ju 35 nästa månad så vill inte vänta för länge heller, Tänkte isåfall att vi skulle börja försöka nästa sommar.Men hur gör/ gjorde ni när den yngsta skulle sova?Nu när jag fick min pojke så var ju min dotter 5 år så jag kunde lätt gå in i ett annat rum för att lägga honom ( flera gånger om dagen) medan min dotter tittade på tv eller lekte ,men tänk har man en 2 åring och en nyfödd så blir det svårare.2 åringen springer väl in och stör hela tiden?! Hur gjorde ni?


    Med mina täta äldsta barn så somnade jag minstingen vid bröstet eller i sjal. Alla mina barn har sovit sin dagsvila i sjal i stort sett hela första året i alla fall. 
  • Panda79

    Ja man måste fundera på det här med boendet...har en 3: a på 86 kvm,fungerar några år sedangår det ju inte.Kan man inte bo i en 4: a med 3 barn?Så kan två av dem dela rum? Är det någon som har det så? Kan de dela rum föralltid eller är det dumt? bil har vi,reser inte mycket och jag skulle orka med att stötta 3 barn under uppväxten.Har mormor som kan avlasta lite.Har man tid till alla tänker jag med på.?Det gäller väl att planera ännu mer än vad man gör nu:) hehe.

  • Erfdgt

    Vi är i lite samma sits som er TS. Vi har också två barn, men det skiljer hela 8år mellan våra barn. Vi funderar nu på om tre barn kanske skulle vara något för oss. Eller ännu fler! Väldigt intressant och roligt att läsa här i tråden :) 

Svar på tråden 2 eller 3 barn??!!