• Anonym (extra frukt?)

    Extra frukt med till skolan hiss eller diss

    Idag började min son i förskoleklass och i info brevet vi fick hem stod det medtag en frukt så du håller dig mätt till lunch som vi äter kl 12 (de börjar kl 8 om ej fritids innan)
    Hemma på morgonen ville han ta ett äpple med det vi hade var ett jätte litet så jag som är nojjig över att en frukt skall räcka fram till lunch fick honom att ta med en banan oxå och sa till honom att han fick bjuda på den ena om någon glömt.


    Nu på kvällen berättade han att en i klassen inte hade haft med nån frukt så hen hade fått bananen och blivit jätte glad då hen berättat att hen älskar banan men att de nästan aldrig har det hemma då hens pappa säger att det är för dyrt med frukt.


    Nu till min fråga Om jag systematiskt fortsätter att skicka med min son dubbla frukter och det visar sig att de går åt pga att annat barn inte har, kommer vi bli betraktade som stroppiga snoffsar eller är det uppskattat?

    Vi har Ok/bra ekonomi och jag har inga bekymmer med att fixa vare sig massäckar eller frukter etc men har full förståelse för att det inte är alla som har det så. Vill inte att det skall uppfattas som hån eller översitteri eller så OM vi skickar med dubbelt


     


    (Nu kan det ju vara en ren engångs händelse att hen inte hade mmed sig så kanske inte ens behövs jag bara funderar, och ja jag vet att skolan SKALL vara avgiftsfri och rättvis för alla men det är en annan debatt och en annan kamp att driva)

  • Svar på tråden Extra frukt med till skolan hiss eller diss
  • Anonym (ansvarsfull mamma)
    Påven Johanna skrev 2014-08-22 15:43:51 följande:
    Hon skickar förmodligen inte med en helstekt spädgris och en säck potatis, ska du se. Hennes barn orkar säkert den extra bördan, det är många barn och föräldrar som orkar ett extra varv för andra människors skull. Tack och lov. 
    ??? Herregud vad du tar i. Du kanske tycker det är normalt att år ut och år in skicka med sitt barn två matsäckar men jag tror det är extremt ovanligt. Mina barn har gått i civiliserade skolor och inte behövt ta med mat till fattiga skolkamrater men det är så klart stor variation över landet.
  • MxMeNow
    Anonym (ansvarsfull mamma) skrev 2014-08-22 15:40:07 följande:

    Ja jag vet inte hur du känner till hur "MMN" gör med den extra matsäcken men du vet alltså att det inte är så att hon skickar med sitt barn extra mycket utan hon gör två olika matsäckar som hennes stackars unge ska släpa på? Då vet du också vad barnet tänker kring det kanske? Den enda ungen i klassen som har två matsäckar året efter år. Stackars unge säger jag.


    En extra smörgås, korv eller festis väger inte mycket Oftast följer jag med på studiedagar och det är aldrig några problem.

    Mina barn har växt upp med att förstå att kan man hjälpa/stötta/dela med sig så gör man det. De kan be om extra ifall jag glömt och då blir jag lycklig för då har jag som förälder lyckats! Dom är omtänksamma.
  • Miew

    I mina barns skola så har vi gjort såhär. De föräldrar som vill(har råd) sätter in pengar på föräldraföreningens konto, skriver frukt på överföringen. Sen så handlar vi frukt som ligger i en korg i klassrummet så alla barn får ta frukt när de är sugna/hungriga. Alla barn får ta, insättningarna är anonyma så ingen vet vem som satt in vad.
    Vi började förra läsåret och vi fick snabbt in nästan 10.000kr till barnens frukt. Det har också gått till Festis, korv med bröd och liknande till deras utflykter.
    Suveränt enligt oss och vi är alla nöjda med upplägget

  • MxMeNow
    Anonym (ansvarsfull mamma) skrev 2014-08-22 15:47:51 följande:

    ??? Herregud vad du tar i. Du kanske tycker det är normalt att år ut och år in skicka med sitt barn två matsäckar men jag tror det är extremt ovanligt. Mina barn har gått i civiliserade skolor och inte behövt ta med mat till fattiga skolkamrater men det är så klart stor variation över landet.


    Nej, det är ingen som hävdar att det är norm att skicka med extra, men tänk om det vore det. Så många barn skulle må så mycket bättre.
  • MxMeNow
    Miew skrev 2014-08-22 15:52:58 följande:

    I mina barns skola så har vi gjort såhär. De föräldrar som vill(har råd) sätter in pengar på föräldraföreningens konto, skriver frukt på överföringen. Sen så handlar vi frukt som ligger i en korg i klassrummet så alla barn får ta frukt när de är sugna/hungriga. Alla barn får ta, insättningarna är anonyma så ingen vet vem som satt in vad.

    Vi började förra läsåret och vi fick snabbt in nästan 10.000kr till barnens frukt. Det har också gått till Festis, korv med bröd och liknande till deras utflykter.

    Suveränt enligt oss och vi är alla nöjda med upplägget


    Det är ett fantastiskt upplägg! Jag ska föreslå det på nästa skolmöte
  • Anonym (ansvarsfull mamma)
    MxMeNow skrev 2014-08-22 15:53:53 följande:
    Nej, det är ingen som hävdar att det är norm att skicka med extra, men tänk om det vore det. Så många barn skulle må så mycket bättre.
     Våra ungar har alltid fått rejäla matsäckar med sig och för det mesta har det blivit någon macka över eller bullar/kakor som legat i packningen hela dan och fått kastas när de kommit hem. Skickar du med extra termos också eller en modell större?
  • Miew

    Min pappa satte in 500kr, han tyckte också att det var en toppenide. Vår lokala Ica gav oss rabatt också . Så nu är det alltid färsk frukt i klassrummen och många olika frukter fast bananer är storfavoriten

  • MxMeNow
    Anonym (ansvarsfull mamma) skrev 2014-08-22 15:58:30 följande:

     Våra ungar har alltid fått rejäla matsäckar med sig och för det mesta har det blivit någon macka över eller bullar/kakor som legat i packningen hela dan och fått kastas när de kommit hem. Skickar du med extra termos också eller en modell större?


    Dom har alltid med en stor termos, och nästan alltid mig som bär på allt. Jag känner inte att jag behöver gå in.på detalj med dig kring vad jag packar, hur mycket och vad som blir över.

    Det är dock intressant att du inte tycks vilja förstå att barn kan vara omtänksamma och vilja ställa upp för varandra. Och att du ifrågasätter mitt föräldraskap och tycker synd om mina barn som lär sig tänka på andra.
  • Anonym (ansvarsfull mamma)
    Miew skrev 2014-08-22 15:52:58 följande:

    I mina barns skola så har vi gjort såhär. De föräldrar som vill(har råd) sätter in pengar på föräldraföreningens konto, skriver frukt på överföringen. Sen så handlar vi frukt som ligger i en korg i klassrummet så alla barn får ta frukt när de är sugna/hungriga. Alla barn får ta, insättningarna är anonyma så ingen vet vem som satt in vad.
    Vi började förra läsåret och vi fick snabbt in nästan 10.000kr till barnens frukt. Det har också gått till Festis, korv med bröd och liknande till deras utflykter.
    Suveränt enligt oss och vi är alla nöjda med upplägget


    Ja då behöver ju ingen ta med sig matsäck alls och det är väl kanske en lättnad?
    såg aldrig det som särskilt betungande eftersom det var typ två gånger /termin. Jag tycker inte att det är en bra lösning för att avlasta oansvariga föräldrar dock.
  • Anonym (ansvarsfull mamma)
    Miew skrev 2014-08-22 16:03:29 följande:

    Min pappa satte in 500kr, han tyckte också att det var en toppenide. Vår lokala Ica gav oss rabatt också . Så nu är det alltid färsk frukt i klassrummen och många olika frukter fast bananer är storfavoriten


    Sätt undan 8500:- för skolresor.
Svar på tråden Extra frukt med till skolan hiss eller diss