• bukaka

    Förkortad cervix v 18+

    Hej!

    Hittat till denna tråd eftersom jag för några dagar sedan fick veta att min cervix är för kort.
    Andra graviditet, 2,5 cm, vecka 25-26. Fick progesteron utskrivet av läkaren, men är tveksam till den, eftersom a) jag ammar b) instruktionen säger att den inte får tas av gravida, egentligen c) i Storbritannien är 2,5 cm gränsen för normal tapp, och om den är mindre än 2,0 cm, då skrivs läkemedel ut. 

    Nu har jag kontroll om 3 veckor... Åh, är det för lång tid mellan mätningarna? Så orolig... Hade ni krävt att se läkaren tidigare? Och tjejer, får jag fråga, hur ser era sd ut? Snälla, beskriv hur de känns! Är de mycket tydliga? Var nånstans i magen?

  • bukaka
    Qaroliine skrev 2014-10-12 11:48:08 följande:

    På två veckor med progesteron förlängdes min tapp med 5 mm, den var då 26 mm. Jag hade då varit liggandes i 7 veckor och fick börja testa att röra mig lite. Mindre än 48 h senare släppte slemproppen så vi fick åka in och då var tappen 14 mm men jag kände inget. Så nu är jag sängliggandes igen! Ny kontroll på torsdag, en vecka sedan slemmisen släppte då.

    24+6 idag
    Så glad vi kommit så långt att barnet har en chans att få hjälp ifall hon föds.
    Vårt stora mål är att gå oktober ut.


    Jag hoppas att det kommer att gå bra för er <3 
    Jag är ungefär i samma vecka, liknande problem. Hade dock inte det under första graviditeten, så vet inte vad det beror på.
    Men kan verkligen tappen växa? Jag fick höra att den inte kan göra det, utan att det är antagligen läkaren som mäter den för kort. Vad tror du om det? 
  • bukaka
    Qaroliine skrev 2014-10-17 23:22:07 följande:
    Livmodertappen är ett levande organ och växer och krymper framför ögonen på oss när vi gör vul. Därför tas alltid mer än ett mått vid en mätning. Den påverkas mer eller mindre av barnets rörelser, sammandragningar eller mammans fysiska aktivitet.

    Progesteron vill jag säga har räddat livet på mitt barn, utan tvekan. Det har hjälpt så oerhört mkt mot mina sammandragningar. Tappen har blivit bakåtvänd sedan jag började med det också
    25 mm tapp är som du skriver ett gränsfall. Upp till dig att ta progesteron eller ej.

    Mina sammandragningar känns i rygg och mage (i livmodern förstås)  och en del gör ont, andra känns mindre. Vet inte hur man kan förklara det. Men alla mina är tydliga och dem som gör ont är ju väldigt jobbiga.
    Hur ofta får du mäta tappen? Och gör du det bara med vul? 

    Hur strikt vila följer du? Ligger du nere hela dagarna, och går inte ens ut? Eller får man promenera lite? Har en 3-åring hemma, blir ju så svårt att bara ligga i sängen.
  • bukaka
    Qaroliine skrev 2014-10-18 18:25:11 följande:

    Ligger ned helt och hållet, bortsett från toalett/dusch/fixa enkla mål att äta. Inne på nionde veckan liggandes nu.
    Jag har en dotter på 3 år och 10 mån.  Men hennes pappa tar ju hand om henne  


    Mäter varannan vecka med vul, det är det enda säkra sättet att mäta.


    Åh, vad skönt att hennes pappa kan hjälpa till, underbart för er :) Vi har det lite svårare, hennes pappa jobbar, så vi är ensamma på dagarna.

    Jag har gått och tänkt på varför jag inte hade samma problem under första graviditeten. Och efter att ha läst runt lite, förstod jag - första graviditeten är anledningen till detta problem. Dottern var stor, jag sprack mycket, och antagligen skadades cervix så pass att jag har fått dessa men nu. Visst kan progesteron eventuellt hjälpa om den här cervixinsufficiensen är medfödd eller baserad på hormonstörningar? För det är inte anledningen för mig, och antagligen kan jag endast få hjälp med kirurgiskt ingrepp. Måste diskutera med läkaren, men har tid först om 2 veckor, och har så många tankar och funderingar :(
  • bukaka

    Tankte ocksa skriva att jag blev tipsad om att dricka mycket och kissa varannan timme. Bade uttorkning och fylld urinblasa leder tydligen till sd.

    Har du hort nagot om att anvanda bandage for att halla magen pa plats, sa att den inte trycker pa tappen? Eller ar det bara en myt att det hjalper?

  • bukaka
    Qaroliine skrev 2014-10-19 13:15:24 följande:

    Min dotter är på förskolan om dagarna, har du din hemma alltid?
    Progesteronet gör att kroppen håller hårdare i graviditeten, det hjälper inte på alla såklart.
    När du skriver kir ingrepp, menar du cerklage? Jag vet inte vilket sjukhus du hör till men oftast sätts ett cerklage i tidiga veckor och inte när man gått så långt som vi.
    I lund är dem väldigt restriktiva med att sätta cerklage öht.

    Har aldrig hört talas om något bandage, onekligen en myt som inte låter vettig på något sätt då tryck på magen förvärrar mångas sd. Jag kan inte ens ha ett par trosor uppdragna och dem sitter ju inte direkt åt Drömmer
    Gravitationen finns där oavsett om du binder ihop magen eller ej.


    Ja, vi har vår dotter hemma. :)

    Jag vet att det finns två olika kirurgiska ingrepp. Ett är att man sätter en sorts ring (är det det som är cerklage?) som inte låter barnets tyngd påverka tappen, och ett annat är att man syr ihop änden av tappen. Om jag har förstått det rätt, så ska dessa ingrepp hjälpa om ens cervix har ursprungligen blivit skadad. Hormoner och piller ska däremot hjälpa om det är medfött eller typ pga hormoner. Men som du skriver, antagligen kan medicin hjälpa i båda fall, beror nog på ens kropp. Jag har precis flyttat bort från Sverige, så jag vet inte än vilket ingrepp som görs i det landet där vi bor. Har typ haft 2 träffar med min läkare så länge...

    Jag såg precis att den beräknade bf för er är en dag innan vår beräknade bf :) Vi får hålla alla tummar och tår! 

    Sover du med benen uppåt? Det har jag också fått som tips.

    Vet du om det finns någon "regel" om hur många dagar det får gå minst mellan VUL? Kan man göra det efter en vecka, eller blir det för ofta = för farligt för barnet?


     


     


     

  • bukaka

    Och det där med sd, mina känns så konstiga ibland. Ibland vet jag inte om det är barnet som trycker med foten/någon kroppsdel, eller om det är sd. Smått hypokondrisk som jag är, känner jag alltid det värsta :/

  • bukaka
    Leiben skrev 2014-10-19 17:45:06 följande:
    ja det märks tydligt. Och jag kissar betydligt oftare än varannan timme redan.
    bukaka skrev 2014-10-19 17:35:44 följande:

    Och det där med sd, mina känns så konstiga ibland. Ibland vet jag inte om det är barnet som trycker med foten/någon kroppsdel, eller om det är sd. Smått hypokondrisk som jag är, känner jag alltid det värsta :/


    detta kan jag också skriva under på men det har kommit mer nu på senare tid när rörelserna är stora och tryckande. Känner också att rörelser kan utlösa sd.

    mina är också av olika karaktär. I bland ont ibland bara obehag. I bland så det påverkar andningen mer och känns som om jag tappar blodflöde till huvudet. 

    jag ska mäta min tapp i morgon.
    Lycka till imorgon!!! :)

    Är du också liggande till sängs? Får du medicin? 
    Förresten, jag har läst att i Sverige får man bricanyl. Den är ju till för astma och hosta, varför får ni det?

    Alltså, angående sd kan jag som sagt inte riktigt sätta fingret på dem. Jag tänker att om man har en liten människa i sin mage, klart det känns! Människan blir allt tyngre, rör på sig, det blir helt klart mer tryck... Det behöver ju inte nödvändigtvis vara sd. Ibland, när jag promenerade raskt, fick jag ont i magen, som en kramp, men jag trodde faktiskt att det var en muskelkramp. Liksom, hur tänker ni? Enligt er, allt som känns obehagligt i magen är sd? 
  • bukaka
    Leiben skrev 2014-10-19 20:28:33 följande:
    men hur överlever du? att  vara sängliggandes måste göra att tiden kryper fram? Vilken vecka är du i nu?
    Ja, det måste nog vara ganska svårt. Jag har varit halvt-sängliggande i 3 dagar, men känner mig redan maktlös. Tiden har stannat.
    Fram tills onsdag har jag sprungit, hoppat, flugit, lyft, ja, gjort liksom allt som jag också har gjort under min första graviditet. Hur ofta har jag sprungit till bussen med min 3-åring i famnen! Så detta är en stor omställning för mig, att vara hemma och knappt få göra något. 

    Leiben, förlåt att jag frågar och om jag har missat, men hur kort var din tapp när den var som kortast under denna graviditet?
  • bukaka
    Leiben skrev 2014-10-19 21:26:31 följande:
    min var nu senast 2.7 för 2 veckor sedan. Några veckor innan dess var den 3.8 så den har ändå krympt rätt snabbt. får se i morgon nu då.

    Håller tummarna! <3

  • bukaka
    Leiben skrev 2014-10-19 21:26:31 följande:
    min var nu senast 2.7 för 2 veckor sedan. Några veckor innan dess var den 3.8 så den har ändå krympt rätt snabbt. får se i morgon nu då.
    Har det gått bra för dig idag? :)
  • bukaka
    Leiben skrev 2014-10-21 14:16:40 följande:
    tappen samma lika, läkaren inte jätteoroad men sjukskrev mig deltid och vill ha fortsatt koll.

    Vad bra!! :)


     

  • bukaka

    Tjejer, är det något som ni undviker att äta/dricka? Jag tänker mest på sd-framkallande produkter, men också rent allmänt under graviditeten.

  • bukaka

    Jag var hos läkaren idag. Tappen är tydligen 2,4 cm nu, mot 2,5 cm mot för två veckor sedan. Men läkaren såg inte så värst orolig ut. Hon sa att om tappen är 1,5 cm, då bör man oroa sig. Nu borde jag "bara" ta det lugnt (men hon sa att det gick bra att promenera lite varje dag, jag blev lite överraskad där faktiskt). Jag vet inte om hon är iskall eller bara... okunnig? :o Hon skrev ut mer progesteron till mig, nu 3 ggr per dag jämfört med 1 gång per dag som jag skulle ha tagit (och inte gjort) hittills.

    Alltså, jag kan inte låta bli att oroa mig över vul varje gång (2 ggr per månad typ). Det kan ju knappt vara bra för barnet, eller? Sedan kollar hon mig med handen också, för att se om tappen är mjuk och om barnets huvud trycker på. Känner mig så konstig i magen efter det... Kollar era läkare er med handen också? Visst är det inte heller så bra? Har hört att det kan t.o.m. leda till missfall eller preterm birth, men vet inte om det är en myt eller om det stämmer.

    Jag har mailat lite med en brittisk barnmorska som har länkat mig till en massa artiklar om progesteron, kort cervix och liknande, och i en av artiklarna står det att forskningen visar att det där med att mäta cervix efter vecka 25 är ingen bra idé, eftersom mätningarna kan vara felaktiga och/eller inte alls återspegla den egentliga risken för preterm birth. Hmmm...

    Hur tänker ni om det hela?


    Och hur mår ni? :)

  • bukaka
    Qaroliine skrev 2014-10-29 21:01:28 följande:
    Nej, inga läkare gör vaginala undersökningar på mig med händerna, absolut inte. Visst kan det reta, det gör ju ingen nytta alls. Dem kan titta om du öppnat dig och se att allt ser bra ut men inte med händerna.
    Varför är du orolig för vul? 

    Jag är ingen läkare och kan därmed inte tycka till ang cervixmätningar efter v 25. Förstår inte varför det skulle vara mindre korrekt än före v 25.

    Jag var på ny mätning idag och tappen är prick 2 cm precis som sist Känns stabilt och bra och magen är lugn! Är i v 27+2 nu.
    Aaaah, du skrämde mig med ditt "absolut inte med händerna". Hur förklarar jag snällt nästa gång för läkaren att jag inte vill att hon ska göra det på mig? Vill ju inte verka som "jag vet bäst"...

    Vul, nja, det är ju typ någon sorts strålning trots allt. Tycker inte om och är misstänksam mot sånt :/

    Hurra för dig! :) Vad bra det går :)
  • bukaka
    Leiben skrev 2014-10-30 17:17:20 följande:

    Hej!

    Jag är inte heller så orolig generellt. För oss har all oro legat i barnlöshetsissues, tidigare missfall och konstiga blödningar i början. Det har krävts otaliga fertilitetsförsök för att få både första och nu vårt andra barn. Så sett i spegeln så har vår oro varit befogad. Däremot är jag inte så benägen att ha katastroftankar. Tvärtom tänker jag att "Äh det händer inte mig"! Inte ens med det här så är jag egentligen orolig alls utan mest bara oerhört besvärad av alla frekventa sammandragningar.

    Jag upplever min livmoder/ mage så mycket mer påtaglig och jobbig än vad jag tycker att andra upplevt sin. Är det pg a sd? Tycker ofta den är spänd och hård och lättretad. Ofta på kvällarna pumpar det på i 30-90 minuter med relativt regelbundna sd allt från var 7-12 minut. Detta i viloläge i soffan tom.

    Känner ni er orörliga och har det tufft fysiskt? Är i v.33 och tycker att det börjar bli jobbigt helt klart. Fattar inte hur man ska palla 7 veckor till. Jobbar iaf halvtid nu och det är skööönt!


    Kan inte du sjukskriva dig på heltid, om du vill/kan?

    På 1177 står det att sd är mycket vanligt och inget att oroa sig över, men för vissa kvinnor kan det leda till påverkan av cervix. Jag hoppas bara att i våra fall så -behöver inte- varje sd påverka våra tappar... 


    Eh, jag är lite vilsen här, men jag har nyligen förstått vad sd faktiskt är. Trodde att det var någon sorts smärta, men det är alltså när magen blir hård... Det har jag ofta. Känner mig som en anka då. Men trodde hittills att det var helt normalt att känna så.

    Får ni göra vul varannan vecka?

  • bukaka

    Håll ut, tjejer! :)

    Ja, vi är ju i samma vecka, Qaroliine, men jag känner mig typ höggravid. Med första barnet kände jag mig såhär stor i vecka 37... Men min gyn sa att tydligen är magen (men inte nödvändigtvis barnet) större under den andra graviditeten.

Svar på tråden Förkortad cervix v 18+