• helena29

    För mycket fostervatten, polyhydramnios. SÅ OROLIG!

    Hej,
    Gravid i vecka 33. Mitt sf-mått har legat på översta kurvan hela tiden. Sista mätningen i tisdags hade jag hoppat upp ett snäpp över kurvan.
    Blev skickad på TUL och för att kolla fostervattensmängd.
    Normalstort barn, men fostervatten på 300 ml. = Polyhydramnios.
    De kollade bebisen och de kunde inte se nåt konstigt med barnet. Magsäck, urinblåsa, njure såg bra ut.
    Ska göra glukosbelastning.
    Är såååå orolig nu!!! Vad innebär detta? Ska på ytterligare Ul-kontroll om 2 veckor hos läkare, då de kollar bebisen extra. Varför? De såg ju inga fel?
    OM det skulle vara bebisen som orsakat mängden fostervatten, borde de inte sett det då?
    Jag har gjort KUB =låg risk
    Rutin-Ul såg bra ut.
    Googlar man får man ju fram allt möjligt, såsom kromosomförändringar mm.
    en brde inte då KUB-testet visat högre risk?
    Eller kan risken ökas för avvikelser pga av vattnet?
    Ni med erfarenheter! Delge mig!!!

  • Svar på tråden För mycket fostervatten, polyhydramnios. SÅ OROLIG!
  • Knäcken
    helena29 skrev 2014-08-22 08:59:26 följande:

    Tack snälla Knäcken!
    Vilken vecka var du i när de upptäckte för mycket vatten och hur mycket var det? Jag hade som sagt 300 ml i vecka 32+4.
    Så mängden kan alltså bli "normal" igen?
    Vad kollar läkarna efter?
    Så vid förlossningen var vattenmängden normal?


    Jag va också runt vecka 31-32 nånstans. Hade precis över gränsen, 260 tror jag det va, veckan efter va det 220. Så ja, det kan bli normalt igen. Andra läkaren sa även att första kan ha mätt fel. Sen sa hon att även om de har mått för vad som är normalt å inte, så ska man inte gå för mycket på de måtten, för i de allra flesta graviditeterna görs bara ett ul runt v 18-20. Vilket gör att de egentligen inte har 100 procentig koll hur mycket man har alla de andra veckorna. Hon menade att det kan gå upp och ner. Även efter förlossningen pratade jag med en annan läkare som sa samma. Jag hade ganska mycket vatten även vid förlossningen, men om det va över normalt eller inte vet jag ej.

    Det de kollade efter under mina extra ul, va att bebisen svalde och kissade. Så att det inte va stopp nånstans på vägen och att det va anledningen till mycket vatten. Allt sånt såg bra ut!
  • helena29

    Knäcken; tack låter lite lugnande.
    Såg det inte det på det första ultraljudet? Att bebisen svalde och kissade? Eller är det enda anledningen till fler UL? Kan man missa att se det menar jag?
    På mig har de sett det både på rutin UL och det extra UL jag gjorde igår.

  • solish

    Hejsan.
    Jag hade också för mkt vatten vid ett av detillväxtul jag gjorde i min senaste graviditet
    Jag hade 28cm tror jag och mellan 5-25 räknades normaltom jag int missminner mig.
    Jag googlde alldeles för mkt och blev super orolig.Extra orolig då detta var en tvilinggrav från rjan där na tvillingen dog i v.16.
    Men vid nästatillväxtul var vattenmängden 14cm dvs helt normal!
    Vår lilla prinsessa föddes 1mån förtidigt fullt frisk och alldeles underbar!
    Jag tror inte du behöver oroa dig när allt ser fint ut med bebben!kram

  • Emja
    helena29 skrev 2014-08-22 14:47:49 följande:

    Emja; tack för ditt svar.
    Födde du för tidigt? Sägs ju att det kan vara risk för det.
    Blev du sjukskriven? Får man fråga vilket landsting?
    Var det läkare som gjorde de ytterligare UL? Vad kollade de särskilt på?
    Förlåt alla frågor...


    Nej jag födde 10 dagar efter BF. 

    Nej jag blev inte sjukskriven. Det var i Stockholm. 
    Minns inte om det va läkare eller inte som gjorde UL men jag anledningen verkade mest vara för att hålla koll på att bebisen växte som den skulle, dvs att den inte blev jättestor som man kunde tro med tanke på mitt SF-mått och att den inte heller stannade i växt och att SF-måttet ökade endast av att vattenmängden ökade.
    Dock ska man inte lita för mycket på den vikt som dom säger när man gör UL sent för min son vägde 500 g mindre än vad som uppskattades på sista UL:  
  • Snöigahästar

    Hade också för mkt vatten på rutinul 2. Skitorolig. Gjorde det enda jag kunde åt saken och det var att inte äta socker :)

    På nästa ul efter 2 v var mängden normal och ut kom ett friskt barn.

  • Emja
    helena29 skrev 2014-08-22 19:39:55 följande:

    Är det ingen som fick göra glukosbelastning pga fostervattenmängden??


    Jo jag fick göra det. Resultatet var bra. 
Svar på tråden För mycket fostervatten, polyhydramnios. SÅ OROLIG!