Inlägg från: mr me |Visa alla inlägg
  • mr me

    Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

    Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.


    ??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.


    www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

    Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • mr me
    The Fugly skrev 2014-08-25 20:02:27 följande:

    Var den den länken du avsåg att klistra in?


    Ja?

    "En av besökarna framhöll svårigheterna med de stränga formella kraven i Sverige när man söker jobb, och att det ofta krävs referenser.

    ? ?Ja, vi måste bli mycket bättre på validering av yrkeskompetens, svarade Patricio Ruiz Vergara , riksdagskandidat från Norrköping, och fortsatte:


    ??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen."

  • mr me
    Rataxes skrev 2014-08-25 20:12:44 följande:

    Miljöpartist. Varför blir jag inte förvånad...


    Det är ju ändå ett par stycken av dem som röstat som tycker att det är ett bra förslag.

    Jag undrar hur de som röstat ja tänker? Kommer de att rösta på MP i valet?
  • mr me
    Fjärilslarv skrev 2014-08-25 20:23:06 följande:

    Att man ska behöva läsa hela utbildningen igen verkar ju dumt, men de kan ju validera sin utbildning tkr jag (avser då de som HAR sina papper i ordning).


    Tror du att man kan validera en läkarutbildning från den medicinska fakulteten på Mogadishus Universitet? Universitetet som dedikerat en av sina fakulteter åt studier i sharialagar?

    Jag är skeptisk.
  • mr me
    Tow2Mater skrev 2014-08-25 20:40:35 följande:

    Vad tycker du om utbildningar från Svenska universitet som har teologiska fakulteter då....? Ar inte det samma sak?


    Nej, eftersom vi i Sverige inte blandar juridik med teologi, vilket man gör på Mogadishus Universitet.
  • mr me

    Vad tycker ni som röstade för att det här är ett bra förslag?

  • mr me

    Man kanske kan nå en kompromiss och låta dem arbeta som provläkare enbart för miljöpartister?

    Man kan ju då bocka i när man söker vård om man är miljöpartist eller inte och om man är det så kan man få en provjobbande somalisk läkare som undersöker eller kanske någon som opererar i egenskap av kirurg.

  • mr me
    sofhia skrev 2014-08-26 01:19:40 följande:

    Och att behova ha en tolk I sitt eget hemland ar helt sjukt.


    Fast det är väl just det vi fått lära oss att det inte är? Det är inte "vårt" hemland längre, det är deras land, och att påstå annorlunda är rasism.
  • mr me
    enånittitre skrev 2014-08-26 08:13:35 följande:

    Man kan ifrågasätta ifall personen ifråga är lämplig att släppa in i Riksdagen. Skall väl vara på åhörarläktaren i så fall.


    Fast det står väl fortfarande i Miljöpartiets partiprogram att man vill införa "alternativmedicin" på sjukhusen, så det ligger väl egentligen i linje med partiprogrammet.

    Visst kan det skrämma med en outbildad somalier som ska leka läkare i ett år, men det är ju långt mer skrämmande att ha en massa "healers", schamaner och zoonterapeuter som går runt i sjukhuskorridorerna med läkarrockar.
  • mr me
    Notetur Nomen skrev 2014-08-26 08:29:14 följande:
    Detta har jag aldrig hört. Har du källa? Misstänker att du överdriver starkt men om det nu är sant är det riktigt sjukt faktiskt.
    Miljöpartiets partiprogram, duger det som källa?

    Fast man kanske har skrivit om det sedan sist.
  • mr me
    Notetur Nomen skrev 2014-08-26 08:29:14 följande:
    Detta har jag aldrig hört. Har du källa? Misstänker att du överdriver starkt men om det nu är sant är det riktigt sjukt faktiskt.
    Man har tydligen strukit de mest iögonenfallande formuleringarna, numera står det bara att:

    "För att öka kunskapen och förståelsen för komplementär medicin bör sjukvårdspersonal inom den offentliga vården ha möjlighet till utbildning om komplementär behandling."

    Sedan har man lagt till att man inte ska "använda sig av metoder som saknar vetenskapligt stöd".

    Så såg inte partiprogrammet ut för ett par år sedan då man uttalade sig negativt om "skolmedicin" dvs vanlig läkarvetenskap som all svensk sjukvård bygger på. Själva formuleringen "komplementär medicin" är en formulering som tyder på att Miljöpartiet fortfarande inte distanserar sig från skrock och humbug.
  • mr me
    Notetur Nomen skrev 2014-08-26 09:06:26 följande:
    Det behöver det väl inte alls betyda. Om de poängterar att allt ska ha vetenskaplig stöd är det inte fråga om skrock och humbug.

    Men men, det finns säkert enstaka knäppskalliga elallergiker i mp som inte gillar skolmedicin.
    Nu har man tydligen skrivit om sitt partiprogram, men blotta tanken på att det bara var två år sedan man tydligt propagerade för införandet av alternativmedicin och annat hokuspokus som vårdformer som skulle jämställas den vetenskapliga räcker för att jag ska bli skrämd av detta vetenskapsfientliga parti.
  • mr me
    Notetur Nomen skrev 2014-08-26 12:42:33 följande:
    Förvisso, men du kanske kommer ihåg fel :)
    Nej nej, det finns säkert någon kopia någonstans på internet även om Miljöpartiet noggrant rensat bort tidigare partiprogram av förklarliga skäl...
  • mr me
    Notetur Nomen skrev 2014-08-26 12:42:33 följande:
    Förvisso, men du kanske kommer ihåg fel :)
    Det var inte så svårt:

    www.mp.se/sites/default/files/partiprogram_2005.pdf

    "Det behövs en god dialog, samverkan och ett vetenskapligt samarbete, byggd på öppenhet och ömsesidig respekt, mellan skolmedicin och komplementärmedicin, även kallat alternativmedicin. Ett nationellt och offentligt register över utövare av komplementärmedicin ska finnas. Godkända komplementärmedicinska metoder måste bli en integrerad del av det allmänna sjukvårdssystemet. För att öka kunskapen och förståelsen för komplementärmedicin bör sjukvårdspersonal inom den offentliga vården erbjudas utbildning och vidareutbildning inom komplementär behandling."

    "Komplementär- och alternativmedicin samt psykoterapeutiska metoder ska vara naturliga delar av vården."

    "Skolmedicin". "Komplementärmedicin".

    Man ryser av obehag bara av att läsa vad Miljöpartiet har för unkna medeltidsplaner om sjukvården.

    Usch!
  • mr me
    Moonis skrev 2014-08-26 22:39:12 följande:

    Länken till friatider säger ju allt allt om syftet med denna tråden.


    Länken till Fria Tider? Jag har väl inte länkat till Fria Tider? Drömmer

    Hade det förövrigt spelat någon roll om jag hade gjort det?
  • mr me
    Moonis skrev 2014-08-27 09:27:14 följande:
    Har inte skrivit vem som länkade. Fria tider är ingen opartisk sida vilket man genast ser när man går in där. Nästan alla artiklar handlar om invandrare/muslimer som begått brott eller hur vårt samhälle förfaller på grund av invandrare.
    Nenne666 skrev 2014-08-27 00:58:07 följande:
    Har läst fria tider och tycker dom är korta och koncis ... Har aldrig sett nåt rasistiskt mer än jäkligt vidriga kommentarer . Kommentarsfältet är dock stängt av den anledningen. Men artiklarna är inget att bråka om.
    Läs mitt svar ovan och kan ju länka till lite info. om sidan.

    expo.se/2011/de-ligger-bakom-fria-tider_3800.html
    nyheter24.se/nyheter/politik/758501-sd-topp-onskar-livet-ur-flyktingbarn-anonyma-politiker-avpixlade
    Men det var ju jag som skapade tråden och jag har då inte länkat till Fria Tider? Vad ANDRA i tråden skriver för länkar kan väl inte riktigt jag rå för? Eller?

    Sedan kan man ju undra sedan när Expo är en trovärdig källa? Och den där "artikeln" i Nyheter24, som hyllar Researchgruppen, har ju inte ens med Fria Tider att göra? Researchgruppen består av ett gäng vänsterextremister varav samtliga suttit i fängelse för grova våldsbrott som mordbrand, misshandel, rån mm. Jag vet inte om jag direkt vill ställa sig bakom sådana saker, men du verkar ha lite udda prioriteringar.

    Är du en av moderatorerna/forumvärdarna här på Familjeliv förresten? Du är väldigt lik en av dem och det hade förklarat en del i sådana fall...
  • mr me
    Klotjohan skrev 2014-08-27 09:58:25 följande:
    Jag har mött läkare som studerat på 4e året och fortfarande har fobi mot kroppsvätskor och slem och helst inte vill titta på patienten så det finns ju både bättre och sämre exemplar i alla yrkesgrupper. 
    Det är därför läkarlegitimation inte kan utfärdas utan att man uppfyller en massa kriterier och har en fullgod utbildning men det vore ett stort slöseri att inte skapa utbildningsplatser och erbjuda validering åt invandrade läkare. Om de kan arbeta och bidra med skatteintäkter efter 1-2 år istället för efter 7 som är genomsnittet så är det ju bara bra. 
    Det är inte lätt att komma in på läkarlinjerna i Sverige. Antagningskraven är skyhöga, folk söker in år efter år med toppbetyg utan att bli antagna.

    Menar du på fullaste allvar att man istället för att utbilda svenska ungdomar som är taggade och drivna, kan språket felfritt och har gått i svensk skola i minst 12 år ska få stå tillbaka för att afrikaner som inte kan språket och förmodligen i de flesta fall inte ens har en utbildning som når upp till svensk grundskolenivå ska snabbutbildas?
  • mr me
    Moonis skrev 2014-08-27 10:56:42 följande:
    Men vi pratar ju inte om obildade så förstår inte varför det skulle vara ett hån. Möter dom inte kriterierna här så lär dom ju inte få jobba som läkare heller.
    mr me skrev 2014-08-27 10:13:08 följande:
    Men det var ju jag som skapade tråden och jag har då inte länkat till Fria Tider? Vad ANDRA i tråden skriver för länkar kan väl inte riktigt jag rå för? Eller?

    Sedan kan man ju undra sedan när Expo är en trovärdig källa? Och den där "artikeln" i Nyheter24, som hyllar Researchgruppen, har ju inte ens med Fria Tider att göra? Researchgruppen består av ett gäng vänsterextremister varav samtliga suttit i fängelse för grova våldsbrott som mordbrand, misshandel, rån mm. Jag vet inte om jag direkt vill ställa sig bakom sådana saker, men du verkar ha lite udda prioriteringar.

    Är du en av moderatorerna/forumvärdarna här på Familjeliv förresten? Du är väldigt lik en av dem och det hade förklarat en del i sådana fall...
    Men snälla du, jag har inte sagt att det va du som länkade eller gett dig skit för den länken. Men tråden går i samma anda som resten av alla dessa trådarna som startas som handlar om allt ont invandrare gör eller hur synd det är om oss svenskar av en eller annan anledning pga. invandrare.
    Tröttsamt är det och det är så uppenbart att man fiskar röster nu till SD.

    Lika trovärdig som Fria tider då Jo, Fria tider ingick i detta också. Lite roligt att du verkar veta exakt vilka som är i den gruppen och att alla är brottslingar. Du får väl lägga fram lite bevis för det påståendet. Dessutom har detta varit ett samarbete med även Expressen men nu kommer du väl påstå att alla där också är kriminella Tungan utewww.expressen.se/nyheter/granskningen-av-nathat-utreds-av-jk/
    www.expressen.se/nyheter/utreder-hatbrott-efter-expressenavslojandet/
    www.expressen.se/nyheter/sd-namndeman-avgar-efter-avslojande/
    www.expressen.se/gt/hogerextremistens-hot-mot-expressen/

    Är deras inlägg något du vill ställa dig bakom? Då kan man i så fall fråga sig vem det är som verkligen har "udda" prioriteringar.

    Blev nyfiken på vad detta skulle ha med saken att göra, om jag är moderator eller forumvärd
    Om jag svarar på dina inlägg i omvänd ordning.

    1. Med tanke på dina goddag-yxskaft inlägg så faller pusselbitarna på plats om du är moderator/forumvärd. Moderationen av forumet och de trådar som skapas av forumvärdarna brukar hålla en riktigt dålig nivå att man nästan skäms lite å Familjelivs vägnar.

    2. Vilkas inlägg skulle vara något jag vill ställa mig bakom? Vad har dina länkar ens med Fria Tider som tidning att göra? Några av kommentarerna var ju sådant som skrevs i GT:s kommentarsfält exempelvis, vilket är en av Bonniers egna tidningar.

    3. Expressen är kriminella. Thomas Mattsson är dömd för brott. Två gånger t,o.m, varav senast vapenbrott. Att de samarbetar med dömda brottslingar i Researchgruppen gör inte dessa brottslingar mindre kriminella. Din logik är verkligen, obefintlig...

    4. Kritiken i min trådstart är väl ändå ganska tydligt riktad emot Miljöpartiet och hur fan kan du få det till rasism?!? att man kritiserar ett förslag som lagts fram av en av deras riksdagsledamöter?

    Nej, nu måste jag veta, är du moderator och/eller forumvärd här på Familjeliv? Det skulle förklara väldigt mycket i sådana fall, väldigt väldigt mycket...

  • mr me
    FDFMGA skrev 2014-08-28 10:43:45 följande:
    Tja, SvP-aren som startade tråden vill ju ha en diskussion av förslaget. Då är det väl rimligt att veta hur förslaget ser ut, kan man som vän av ordning och reda vilja vetaSkrattande
    Jag är inte "SvP-are". Du ljuger, som alltid. Sluta ljuga tack. I synnerhet om andra människor på forumet.

    Du som slår dig för bröstet om "källkritik" skriver sällan ett enda inlägg utan att det är sprängfullt av påhopp, hån, förolämpningar och illvilligt förtal. Så börja med dig själv och sluta upp med dina dumheter.
    FDFMGA skrev 2014-08-28 13:01:25 följande:
    medan tråden som helhet skulle kunna vara ett utmärks exempel på hur rasistisk propaganda vinklas för en högstadieklass.

    Miljöpartiet är inte en ras och en tråd som kritiserar Miljöpartiet kan därför knappast anses vara "rasistisk".

    Förslaget är framfört av en av MP:s riksdagskandidater, inte vem som helst inom partiet, och kan därför mycket väl bli en riksdagsmotion efter valet i höst.

    Jag tror bara du lyckas lura dig själv och en handfull andra korkade vänsterextremister/miljöpartister här på forumet när du försöker slå undan tråden. Norrköpings Tidningars journalist reagerade uppenbarligen själv på förslaget och att det kom från en troligen blivande riksdagsledamot.

    Och en sista uppmaning. Sluta med dina lögner och i synnerhet påhopp "bakom ryggen" på andra människor här på forumet. Din respektlöshet och ditt hat mot dina medmänniskor är förfärlig.
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?