• Anonym (förvirrad)

    varför gör inte alla abort om det är något fel?

    ja, som rubriken lyder? varför försöker man bara inte en gång till? jag har svårt att förstå det, när möjligheten finns.

  • Svar på tråden varför gör inte alla abort om det är något fel?
  • Dixie
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-08-26 09:05:26 följande:
    jag tänker nog så här. säg att man vill skaffa barn. man blir gravid i januari. ställer in sig pålir förlossning i oktober. i mars upptäcker man ett fel. om man gör abort kan man ju försöka bli gravid igen och för de allra flesta blir man kanske det efter några månader. istället får man då ställa in sig på förlossning i kanske mars. ett halvårs skillnad. jämfört med att leva med ett t ex utvecklingsstört barn hela livet?

    De har kanske försökt bli gravida i 3 år, de ser kanske inte det som att ens liv förstörs av ett utvecklingsstört barn etc - det finns ju massor av anledningar, därför är det ju bra att vi har valet att göra vad vi tycer passar bäst!
  • Supersvart

    Jag vet inte vad jag skulle göra om jag fick reda på att det var något som inte står rätt till med min bebis. Det är ju jättesvårt att tänka så. Vi väntar vårt första barn nu och tack och lov visar alla tester på att det är ett friskt barn men man kan ju inte veta till 100% innan det är fött. Men jag tror att det skulle vara ett väldigt svårt beslut eftersom det här är första gången jag lyckats bli gravid och vi har försökt i 10 år. Tänk om det är vår enda chans liksom?

  • Anonym (förvirrad)

    Alltså, jag syftar såklart bara på fel som är kända under första halvan av graviditeten då abort är ett alternativ. Och har man haft jättesvårt att bli gravid förstår jag också, det skrev jag. men för alla som haft lätt för att bli gravida, varför man då inte hellre "gör om", det är det jag inte förstår

  • Oscarsmamma84

    För man kanske älskar sitt barn o inte vill mörda det.

    är så trött på trångsynta personer o att kalla handikappade barn för missfoster ja då e det seriöst nåt fel i huvudet på den som säger så o då borde man ju undra om inte dens föräldrar borde gjort abort då det e ju " nåt fel" i dens huvud.

    skulle man börja abortera bort alla som inte passar in i normen så skulle det inte finnas många människor kvar.


    SatanLendMeADollar skrev 2014-08-25 21:24:44 följande:

    Håller med, det kostar bara samhället pengar när folk ska behålla missfoster.


  • mona83
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-08-26 09:05:26 följande:

    jag tänker nog så här. säg att man vill skaffa barn. man blir gravid i januari. ställer in sig pålir förlossning i oktober. i mars upptäcker man ett fel. om man gör abort kan man ju försöka bli gravid igen och för de allra flesta blir man kanske det efter några månader. istället får man då ställa in sig på förlossning i kanske mars. ett halvårs skillnad. jämfört med att leva med ett t ex utvecklingsstört barn hela livet?


    Mitt barn har en utredd utvecklingsstörning, det hade inget ultraljud i världen kunnat se att han har. Han ser ut som vilket barn som helst. 
    L.O.V.E
  • Dixie
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-08-26 09:24:52 följande:
    Alltså, jag syftar såklart bara på fel som är kända under första halvan av graviditeten då abort är ett alternativ. Och har man haft jättesvårt att bli gravid förstår jag också, det skrev jag. men för alla som haft lätt för att bli gravida, varför man då inte hellre "gör om", det är det jag inte förstår

    Man ser kanske inte på barnet i magen som någon som kan tas bort och göras om!! Många ser ju på fostret i magen som en individ, deras framtida barn och inget man bara tar bort för det ev finns några defekter!
  • Anonym (sajf)
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-08-26 09:05:26 följande:

    jag tänker nog så här. säg att man vill skaffa barn. man blir gravid i januari. ställer in sig pålir förlossning i oktober. i mars upptäcker man ett fel. om man gör abort kan man ju försöka bli gravid igen och för de allra flesta blir man kanske det efter några månader. istället får man då ställa in sig på förlossning i kanske mars. ett halvårs skillnad. jämfört med att leva med ett t ex utvecklingsstört barn hela livet?


    Du menar att det verkar så hemskt med utvecklingsstörning?
  • Anonym
    Oscarsmamma84 skrev 2014-08-26 09:26:20 följande:

    För man kanske älskar sitt barn o inte vill mörda det.

    är så trött på trångsynta personer o att kalla handikappade barn för missfoster ja då e det seriöst nåt fel i huvudet på den som säger så o då borde man ju undra om inte dens föräldrar borde gjort abort då det e ju " nåt fel" i dens huvud.

    skulle man börja abortera bort alla som inte passar in i normen så skulle det inte finnas många människor kvar.


    Fast att göra en abort är inte att mörda ett barn. Det är lite lågt att säga.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym skrev 2014-08-26 09:56:35 följande:
    Fast att göra en abort är inte att mörda ett barn. Det är lite lågt att säga.
    En abort i vecka 20 (om man får veta felet då exempel) tycker jag absolut är att man avslutar ett liv, mord.
  • Anonym (LikaVärde)

    Det finns människor som tycker att vi alla är lika mycket värda oavsett ev diagnoser. Att "ett lyckligt liv" inte har med funktionsförmåga att göra utan har ett direkt samband med inställning.

    Att människor som inte förstår, som är trångsynta, fördomsfulla och rent ut sagt okunniga -kanske t om obildbara- också har lika värde som alla andra.

    Frågan borde snarare vara varför man väljer bort sitt barn, sitt eget kött och blod? Den som inte känner att den klarar av ett barn med funktionsnedsättning gör bäst i att inte skaffa barn. För barnets skull. Majoriteten av de medfödda funktionsnedsättningarna går inte att se på förhand. En del visar sig vid födseln, andra senare i livet. Att skaffa barn är att exponera sig för den möjligheten.

  • Anonym (5%)

    Jahapp, igen då.

    Downs syndrom är den kromosomavvikelsen som är lättast att diagnostisera, så den är enkel att hitta tidigt i graviditeten. Men det är bara ca 5% av alla människor idag med diagnos utvecklingsstörning som har diagnosen downs syndrom (trisomi21). Inse att det är en liten andel, ca 5%, men stösta gruppen efter vad jag förstår. Alla andra då undrar ni? Ja det är olika kromosomavvikelser eller sjukdomar, många vet man inte varför och hittar inte heller orsak. Downs syndrom är som en "frontfigur" och säger man utvecklingsstörd tänker många downs syndrom, vet ni varför? Jo för att många av de mår relativt bra, är ute i samhället och syns. Så skulle jag få veta att mitt barn i magen kommer födas med en utvecklingsstörning så skulle jag hålla tummar och tår att det skulle vara just ds och inte något svårare.

    Jag har barn med ds, i högstadieåldern. Nej jag är inte känslig och jag förstår varför vänner väljer att göra fostervattensprov. Min systers bekant var och hälsade på oss och träffade oss när hon fick provsvar att hon väntade barn med ds, hon valde att göra abort av många olika skäl. Jag varken hatar henne eller föraktar henne och hon kan ibland hälsa och jag ser att hon tittar på mitt barn, inte med förakt, utan med nyfikenhet och faktiskt lite sorg.

Svar på tråden varför gör inte alla abort om det är något fel?