• MammasTvåSmå

    Från vilken ålder anser du att barnet kan gå till och från skolan själv?

    Vi bor 4-5 minuters promenad från skolan, centralt i en storstad. Jag och pappan är inte riktigt överens..

  • Svar på tråden Från vilken ålder anser du att barnet kan gå till och från skolan själv?
  • Vinterankan
    Drottningen70 skrev 2014-08-27 08:55:12 följande:
    Du tycker alltså att det är lämpligt att två femåringar på egen hand korsar fyra vägar?
    Ja jag tycker det går alldeles utmärkt att de gör det. Vi har tränat på att gå över vägar sedan hon var 3 och när vi går tillsammans så är det alltid hon som kollar och säger när man får gå över.

    Är mest orolig för att hon inte ska komma fram för att hon stannar och plockar blommor eller gör snöänglar. Så det krävs väl kanske att hon lär sig klockan litegrann först.
  • Gladskit
    Vinterankan skrev 2014-08-27 13:17:48 följande:
    Är mest orolig för att hon inte ska komma fram för att hon stannar och plockar blommor eller gör snöänglar. Så det krävs väl kanske att hon lär sig klockan litegrann först.
    Och det är väl där mognadsfrågan kan tänkas komma in. Att förstå att det inte är läge att göra snöänglar just nu eftersom jag är på väg till skolan. Och att det finns tider att passa. Men det vet ju bara du som förälder, som känner både ditt barn och vägen till skolan.
  • Vinterankan
    Gladskit skrev 2014-08-27 13:22:04 följande:
    Och det är väl där mognadsfrågan kan tänkas komma in. Att förstå att det inte är läge att göra snöänglar just nu eftersom jag är på väg till skolan. Och att det finns tider att passa. Men det vet ju bara du som förälder, som känner både ditt barn och vägen till skolan.
    Klart man får leka på vägen till skolan så länge man kommer i tid. Därför hon behöver ha lite koll på klockan innan hon kan gå själv.
  • Mrs Green
    Gladskit skrev 2014-08-27 09:41:13 följande:

    Vi har rätt mycket trafik, även om sträckan är kort. Så för egen del kommer det dröja innan vi skickar iväg barnen att gå själva.
    Min son går i tvåan.
    Min man har sagt nån gång att det kanske är säkrare om han går med två kompisar men jag tänker tvärtom. De tre tillsammans, de kommer ha så mycket att prata och skoja om så de kommer heeeelt glömma bort detta med trafiksäkerhet osv.


    Håller med! Jag är lugn när dottern går själv, då vet jag att hon är rent av feg när det gäller att gå över gatan. Men jag har också sett henne gå och pladdra med en kompis och de har båda klivit rakt ut i gatan utan att se sig om alls.
  • idis78

    Bor centralt i halvstor stad. Sonen fyller 8 om ett par veckor. Att gå till skolan själv är inte aktuellt ännu, men det beror på att vi ändå lämnar lillebror på morgonen. Vi har 300 m till både skola och förskola. De ligger grannar.

    Vi har dock tänkt att äldsta ska få börja gå hem själv från fritids på eftermiddagen i höst.

    Hade vi inte haft lillebror att lämna hade äldsta fått börja gå själv på morgonen nu i höst.

  • Penida

    Det beror väl på var man bor och mognad hos barnet. Vi bor i en liten stad men har runt 2 km till skolan och ett par bilväggar att korsa. Sonen går i förskoleklass, dottern i ettan. Tanken är väl att de ska promenera tillsammans nån gång. Just nu promenerar jag så gärna med dem.


    Avskyr CIO-metoder
  • Naaw

    Beror på var man bor. Vi bor i lugnt villaområde 500 meter från skolan och mina har gått själva sedan förskoleklass/6-års.

  • Barbamama08

    Jag bodde i centrala Stockholm och fick gå till/från skolan själv från 7 års ålder. Sträckan tog mig väl 10-15 min att gå, eller så.

  • MxMeNow

    Det är egentligen inte barnen jag inte litar på och vars mognad jag ifrågasätter, det är omgivningen! Idiotiska bilister, äckliga pedofiler och andra nötter.

  • glassen

    Ja, det där är en svår fråga. Beror helt på trafiksituationen och barnets mognad. Om det är hårt trafikerade vägar så skulle jag nog vänta till mellanstadieåldern tills barnet får gå själv.  

Svar på tråden Från vilken ålder anser du att barnet kan gå till och från skolan själv?