Inlägg från: Anonym (cannabis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (cannabis)

    antidepressiva utan biverkningar

    Den enda antidepressiva man kan kalla nått så när biverkningslös är olaglig tyvärr, annars om du inte vill ha sjuka biverkningar av legala laboratorie experiment så finns cannabis, vad jag inte vet däremot är om den legala cannabis baserade sprayen som säljs i Sverige fungerar som det.


     

  • Anonym (cannabis)
    SatanLendMeADollar skrev 2014-08-30 13:31:17 följande:
    Man blir trött, seg, torr i munnen och får dåligt närminne av cannabis. Det skulle inte jag kalla biverkningslöst.

    Medicinsk dosering är en bråkdel av rekreationsdosen, man blir inte berusad så sätt med dom vanliga "symptom"


    Dålig närminne _kan_ man få om man röker mycket dygnet runt och skiter i det övriga livet.


     

  • Anonym (cannabis)
    SatanLendMeADollar skrev 2014-08-30 13:35:01 följande:
    Även om du har rätt, vilket du inte har, så erkänner du att det finns biverkningar. Så sluta ljug.

    Klart det finns biverkningar men det är ingenting mot legala antidepressiva, man blir en inte känslodöd zombi i en bubbla. 
    Sen kommer biverngar av cannabis först vid överbruk, inget som kommer vid medicinsk dosering.


    Ts frågade om biverkningslösa alternativ, det finns det inga av men man kan komma rätt nära.


     

  • Anonym (cannabis)
    Anonym (vilken?) skrev 2014-08-30 16:32:42 följande:

    Det är många bra tips som kommer här.

    Cannabis är jag nog för feg för. Men det var ett kul förslag.

    Lamotrigin känner jag som en epilepsimedicin. Intressant!

    Jag har ju en tjugo år lång historia av depressioner så jag förstår att de är snabba med att skriva ut. Men eftersom jag bara hamnar hos första bästa läkare på vårdcentralen så blir det ingen kontinuitet. Det är svårt också att prata biverkningar när man är hos en ny läkare.

    Jag har en remiss samtalsbehandling men jag har inte orkat börja dra i det. Mitt landsting har kontrakt med jättemånga psykologer. Vilken uppförsbacke!

    Jag är rätt tjockhudad. Inga inlägg hittills har jag upplevt som trista. Jag är bara så imponerad över att det finns folk därute som är beredda på att lägga tid på att svara. Tack!


    Cannabis är inte bara kul, det är en av få antidepressiva som inte kräver att du blir beroende av för att det ska fungera för det omkring så alla ssri oc andra "lyckopiller fungerar"


    2-3 veckors period där du blir beroende och mår rent av skit, långt värre än innan, kallas fint för insätningsperiod i vården, efter det får man se om medicinen faktiskt tar effekt.
    Sedan, om det inte ger önskat effekt då har man 2-3 veckor av abstinens att se fram emot, fint kallat utsätningsperiod i vården.
    Inget jag ville se fram emot så jag medicinerade min depression med cannabis, fungerar fint.


     

  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-30 20:06:39 följande:
    Nej, så är det inte! Jag har ätit mediciner i omgångar i över tio år och aldrig någonsin blivit beroende av dem. Det enda medicinerna gjort för mig är att normalisera hormoner i hjärnan, så att jag har kunnat må bättre.
    Jag har också rökt hasch, och jo, det finns visst biverkningar som man får även om man inte överdoserar.
    Det har aldrig tagit mer än en vecka innan jag mått bättre av mina mediciner, och jag har aldrig haft abstinens av dem heller.

    Äter du ssri och eller liknande så har du inget val, tiden det "tar mediciner att börja verka" är den tiden du måste bli fysiskt beroende av den så den kontrollerar alla signalsubstanser och inte du per automatik.


    Röker man mycket varje dag och kallar det för medicin så absolut kommer man fram till biverkningar för eller senare, äter man däremot kontrollerade långtidsverkande doser så mindre så.


    Det har du, du visste bara inte vad det var för läkaren varnade dig.


     

  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-30 20:02:33 följande:
    Risken att exempelvis drabbas av schizofreni ökar om man röker cannabis.

    Nej det gör det inte, det finns många omfattande studier som inte pekar på uppgång av sådana psykiska besvär trots mångdubblad bruk i respektive länder, endast några få är predisponerade tillståndet och dessa får det utlöst mest av tunga psykosframkallande situationer som stress, trauma, personliga tragedier.


    Cannabis är i det sällskapet ett fis i rymden.


     

  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-30 20:56:18 följande:
    Jo, det gör det, och jag har själv sett det.
    Det har du säkert Drömmer men du har ingen forskning som stödjer det du påstår, att cannabis skulle vara boven, det är ofta man kan fråga sig, vad kom först hönan eller ägget och i det fallet så agerar rätt sortens cannabis antipsykotiskt, vad kom först, sjukdomen eller medicinering som vid fel tillfälle eller fel sammansättning (thc cbd) kan tyvärr vara faktorn som utlöser.
    border1 skrev 2014-08-30 20:58:03 följande:
    När jag åt mediciner första gången sa läkaren att det kan ta mellan två-tre veckor innan du känner skillnad. Men han påpekade också att det både kunde ta kortare och längre tid.
    Det tog kortare tid för egen del.
    Ingen läkare har någonsin varnat mig eller pratat med mig om eventuell abstinens.


    nja, inte skillnad, effekt, det är ingen hemlighet att antidepressiva kan driva folk till självmord om man mår för dåligt från start och får sitt tillstånd förvärvad, det är inte utan anledning som det skrivs ut sobril eller annan lugnande per automatik för att motverka perioden där man blir beroende och mår skit.


    det är tyvärr så det ser ut i vården, det nämns inte, man får ingen varning att man kan bli beroende av benzo man får inte en genomgång av vad det är man ska ta dom kommande månader eller åren, man får bara det, stoppa det i munnen det hjälper, att det kan driva dig till självmord första perioden nämns inte nånstans.


    att det så kallat "stabiliserar dig" med det omvandlar dig till en känslodöd zombie nämns heller inte.


    Har läst allt för många utsagor från folk som har gått på ssri snri och liknande i år och "mått bra" efter dom har lidit sig genom abstinens och gått av dom, fått sina känslor tillbaka så beskrev dom perioden som i att leva i en drömbubla, inget var riktigt, allt var medicin.


     

  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-31 12:34:14 följande:
    Benzo är ju en helt annan sak än ssri som du påstod att man blir beroende av. Benzo kan man bli beroende av, ja, vilket mina läkare alltid informerat mig om. Jag har aldrig känt mig avtrubbad när jag ätit mediciner, utan jag har känt mig normal.

    Benzo fungerar direkt, du kan vid längre användning bli beroende,ssri och liknande måste skapa ett beroende innan dom verkar, fråga din läkare rakt av vad insättning och utsätningsperiod innebär i klarspråk ;)


    Precis, folk känner sig normalt allt som oftast, dom tycker det fungerar, först när beroendet avtar och effekt försvinner så märker man, återkommande story av år och år i "stabil" dimma där man var övertygad man fungerade korrekt.


    Men men, säger inte att det är så för alla, det kan fungera galant för dig, det gör det inte för många andra dock och skjuter på problemen istället.


     

  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-31 18:43:54 följande:
    Det är en myt att SSRI är beroendeframkallande.
    Att vara beroende innebär att man får abstinens om man går utan. De ger varken tolerans eller merbegär.
    Om behandling med selektiva serotoninåterupptagshämmare, SSRI, avbryts abrupt kan så kallade utsättningsreaktioner uppstå. Yrsel, huvudvärk, oro, parestesier, illamående och kräkningar är exempel på symtom. Men dessa symtom är inte detsamma som abstinens. Det konstaterades på ett av Läkarstämmans symposier.

    ? Att klassa utsättningsreaktioner som beroende är inkorrekt, sade professor Björn Beermann, som arbetar på Läkemedelsverket.


    I flera år har det i medier cirkulerat missvisande påståenden om att SSRI-preparat skulle orsaka/framkalla beroende. Utsättningsreaktionerna, som det egentligen handlar om, är inte något dolt problem ? varken av myndigheter eller i publikationer. År 2000 genomförde EU:s båda organ EMEA och CPMP utredningar som visade att den tillgängliga kunskapen talade emot att SSRI orsakar beroende.


    Utsättningsreaktioner förekommer även med en del andra icke-beroendeframkallande läkemedel som exempelvis betablockerare och protonpumpshämmare.


    Det är ingen myt, du kan ta en snack med din läkare, det är fakta som många bortser ifrån då beroende och abstinens är stigmatiserad och ingen "normal" människas vill belägga sig med skammen vi har sett till det innebär.


    Du kan slå upp diagnosen beroende och tänka till lite, och som du själv säger, avbryter man behandlingen så får man abstinens nästan omgående.


     

  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-31 18:52:54 följande:
    Nej, man får inte abstinens! När jag slutat med mediciner omgående har jag aldrig känt ett merbegär, vilket man gör om man är beroende av något.
    Och vad menar du med stabil dimma?

    Du ja, undantag som bekräftar regel, du beskrev abstinens själv i tidigare inlägg, bara det att jag kallar det för vad det är du vill kalla samma sak för lite prydligare inte stigmatiserande ord.


    Stabil känslodöd dimma, enligt på tok för många berättelser jag har läst från företedda användare så upplevde dom inga upp eller nedgångar i humöret, bara en jämn död linje, när dom slutade och känslor kom tillbaks, med facit på hand så har jag läst utsagor som levande döda på piller trots att dom i dimman uppfattade det som dom mådde bra.


     

  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-31 19:42:16 följande:
    Abstinens betyder att man har ett merbegär, alltså att man vill ha mer av det man är beroende av. Så har jag aldrig känt.
    Jag har aldrig träffat en enda person som känt som att de befunnit sig i en stabil känslodöd dimma när de ätit ssri-preparat. Jag har heller aldrig känt så.
    Utsättningssymtom är inte det samma som abstinens.

    Nej?


    Abstinens innebär att din kropp inte fungerar utan substansen du intar och du mår dåligt på olika sätt när du slutar ta den, precis det som drabbat dom allra flesta ssri användare med dig undantaget.


    Uttsätning är för guds abstinens utan skam som vi belägger den beroende/missbrukaren/människan med psykoska problem med.


    Okey, på vilket sätt förändrar det att nätet sköljs över av såna berättelser, försvinner parkbänkalkisar för att jag aldrig har träffat på en?


     

  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-31 19:46:59 följande:
    www.janusinfo.se/Nyheter/Symposiereferat-och-webbtv-sandningar/2003/Myt-att-SSRI-ar-beroendeframkallande/

    Jag är en person som har väldigt lätt att bli beroende, så jag kan då (om nu SSRI skulle varit beroendeframkallande) inte förstå varför jag aldrig fått abstinens eller utsättningssymtom.

    Din kropp reagerar så, var jävligt glad för det, folk begår annars självmord vid skapandet av beroendet och fortsatt abstinens.


     

  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-31 19:49:27 följande:

    beroende, okontrollerbart begär efter njutnings- eller berusningsmedel (Natinalencyklopedien)


    Du kanske borde testa att googla diagnosen i vården som bestämmer kriterier och inte hur den i folkmun tolkas
  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-31 19:52:48 följande:
    Jag tycker att ssri är jättebra. Jag är verkligen en person som gärna framhåller det positiva med dessa mediciner. Jag har själv tagit en rad olika ssri- och snri-preparat genom livet, och tycker att de är hur bra som helst.
    Men det är min erfarenhet,

    Din egen som inte många delar tyvärr.


    Men jag är glad att du har hittat nått som får dig att fungera utan att dras med en massa skit på köpet.


     

  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-31 19:57:16 följande:
    Nej, de begår inte självmord vid insättning. Jag har aldrig haft utsättningssymtom, men överjävliga insättningssymtom.
    Min farfar har diabetes, och jag minns vilka insättningssymtom han fick av sina mediciner... men det var väl att han höll på att bli beroende då?

    Och vad spelar det egentligen för roll? Varför skulle cannabis vara bättre? På vilket sätt fungerar cannabis över tid? På lång sikt? Vad gör man om man inte får tag i cannabis en dag?

    Sluta idiotförklara mig. Mycket av det jag vet har jag lärt mig från min mor som jobbat på psyket i 30 år.

    Det vad du säger är den officiella versionen, det jag säger är den verkliga motsvarigheten, tänker man bara till lite och använder sig av logik ;)


    För den saknar alla biverkningar som ssri har, min mor går på ssri, jag avskyr vad den "medicinen" har gjort med henne bettendesmässigt, och så hon har gått upp 30 kilo på den trots ihärdiga motionsrundor och koll på maten h¨ller på att döda henne, så kom inte och säg att allt är frid och fröjd med giftet vi tillverkar i laboratorie.


    Eftersom cannabis är inte beroendeframkallande så kolapsar man inte om man inte tar sin dos.


     

  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-31 20:00:08 följande:

    Enligt FASS innebär abstinens att man har ett sug.

    www.fass.se/LIF/medicinebookdocument&documentId=3c49f303-1554-482b-9986-4baf427d083b&headlineIllnessType=H%C3%A4lsorisker


    Men herre gud, du tittar på tv antar jag, vad ser du på film som abstinens, folk som över en kopp kaffe säger att det skulle vara trevligt med en heroinspruta eller ligger dom abstinta på golvet i frossor värk spyor och så vidare, det stirrar dig rakt i ögonen.


     

  • Anonym (cannabis)
    Anonym (An) skrev 2014-08-31 20:12:39 följande:

    Min erfarenhet är att det är helt hopplöst att prata med människor som går på cannabis. Argument biter inte. Det tar en månad för cannabis att gå ur kroppen och under tiden är man påverkad av det. Fast de som använder det tror att de bara är påverkade under ruset. De tycker ofta att cannabis är lösningen på allt medan alla runt omkring får se hur personen blir mer instängd, passiv och innesluten och allt mer övertygad om att endast mer cannabis kan hjälpa dem.


    Njaaa, det är en sanning med modifikation, det tar omkring 9 timmar timmar för dom aktiva ämnen att försvinna från systemet, 1-3 timmar varar själva ruset, vad som finns att hitta i kroppen sen är inaktiva spår,ämnen som inte ger nån rus mer än att ämnen tar längre tid på sig att lämna kroppen, finns flera vitaminer som fungerar på det sätt.


    Sen att det finns folk som röker in sig i en bubbla där dom skapar egen verklighet, ja tyvärr, det finns missbrukare av den drogen också, dom är få som tur är.


     

  • Anonym (cannabis)
    border1 skrev 2014-08-31 20:14:44 följande:
    Jag förstår dig! Har man den erfarenheten av ssri som du har, så är det klart att man ser det negativa med medicinen.
    Jag är verkligen ledsen gällande din mamma och hennes situation. Jag är också ledsen för att du ska behöva se henne förändras på det sättet.
    Jag förstår ditt tänk angående cannabis också, men då gäller det ju också att man inte överdoserar. Jag har en kompis, som hamnade på psyket efter att ha slutat med cannabis. Han hade rökt på två gånger om dagen i ett års tid. Sen åkte hans langare fast och han visste inte vart han skulle få tag på cannabis.

    Tack.

    Det är tragiskt att se min mor försvinna så där, hon vad jag förstår börjat missbruka dessa piller, enligt egen utsagå så ibland när allt är för mycket så tar hon flera tabletter och får rus av dom.


    Självklart, medicinsk dosering är bara en del av den relationella tanken är inte att bli hög och borta "för att må bra" utan ta en liten mängd för att låta ämnen verka i systemet.

    det finns i exempel du säger det i likhet med ssri att det slutar riktigt illa när man skjuter problemet framför sig och bara slutar en dag göra det.

Svar på tråden antidepressiva utan biverkningar