• Sadie123

    Hund får sitta 6-8 timmar utanför restaurang varje dag

    Hej allihopa. Jag har en fråga som jag hoppas kunna få råd om, eftersom jag själv inte är hundägare och aldrig har ägt en hund.

    Utanför restaurangen som ligger nedanför min lägenhet sitter en hund ca 6 timmar per dag. Hon har en skål med vatten framför sig oftast och någon gång har kocken kommit ut och gett henne en matskål också, därför misstänker jag att det är hans hund och att han löser hund-jobbdilemmat på detta vis. Problemet är att jag flyttade in i min lägenhet i november förra året och sedan dess har den här hunden varit där varje dag. Hon är väldigt tillgiven och verkar inte vara särskilt ung.

    Hon tvingas alltså sitta en hel jobbdag utanför restaurangen varje dag som dessutom ligger på en gata fylld med lunchätande människor och trafik, i närheten av populära shoppingstråk i centrala Malmö. Jag tycker att det är helt förfärligt att en hund som behöver sällskap får sitta i ur och skur utomhus så många timmar av sitt liv och vänta, helt ensam.

    Nu är jag som sagt ingen hundägare, och jag vet inte om det här är normalt beteende för hundägare? Jag anser det vara oerhört oansvarigt och har funderat fram och tillbaka på vad jag ska göra. Idag kom jag nyss hem i ösregnet, såg hunden sitta där igen och var nära på att kliva rakt in i restauangen och ge den förmodade ägaren en utskällning. Samtidigt kanske jag reagerar starkare eftersom jag inte har hund och således inte vet generella regler om sånt här? Vad tycker ni att jag borde göra?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Hund får sitta 6-8 timmar utanför restaurang varje dag
  • Aniiee

    Det är inte ok nånstans. MINST ska hunden ha en koja den kan gå in i om det regnar, om de inte har något inomhus där den kan vara.

    Är restaurangägaren kock? ISF förstår jag att det är svårt att komma ifrån och gå och rasta hunden. Det är ingen ursäkt, då löser man det med hjälp av hundvakt, men jag fattar dilemmat. 

    Om du inte vill eller kan engagera dig (vilket jag absolut förstår) så kan du alltid ringa djurskyddet, så pratar de med ägaren (de kommer inte ta hunden bara s där, de försöker lösa situationen först).


    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • annaba

    Nej, det är inte tillåtet att hålla hunden på det sättet. Saxar från Jordbruksverket:

    "Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder."

    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

  • riboflavin

    Jag känner som du, det är inget liv för en hund faktiskt, även den mest sociala och uteälskande hund tycker nog med tiden det är jobbigt att aldrig ha lugn och ro omkring sig och tak över huvudet. Prata med ägaren i första hand, säg som det är, att du känner med hans hund, och att du tycker det är dåligt djurägande. Om han inte själv sen ser några problem med det hela så har du lagstiftning att ta till. 

    Enligt Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (L102) 2 kap. 11§ får hundar inte hållas uppbunda mer än två timmar per dygn. Uppbundna hundar ska dessutom ha väderskydd som medger en torr och ren liggplats.

    www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1242046873606/2008-005.pdf

    Skulle djurägaren inte bättra sig så kan du med andra ord anmäla. Skriv gärna upp de tillfällen du ser hunden sitta där, klockslag och datum, samt fotografera i olika väderlekar. 


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Fundersam02

    Stackars hund! Det låter helt förskräckligt. Så ska den förstås inte behöva ha det. Hundägaren måste ordna passning: dagmatte/hunddagis eller ge bort hunden till någon som kan ta bättre hand om den.

  • ZeldinaMina

    Du kan inte vara 100% säker på att hunden inte rastas eller att ägaren inte ser till den. Sköt dig själv och om det är sååååå hemsk så föreslår jag att du går ner och frågar ägaren rakt av.

  • Aniiee
    ZeldinaMina skrev 2014-08-29 20:31:30 följande:

    Du kan inte vara 100% säker på att hunden inte rastas eller att ägaren inte ser till den. Sköt dig själv och om det är sååååå hemsk så föreslår jag att du går ner och frågar ägaren rakt av.


    Det kan TS inte vara, nej, men Ts kan nog vara 99,9% säker på att hunden inte har något skydd, för då hade hunden lagt sig där åtminståne när det regnar. (vilket, i mina ögon, är tusen gånger värre än att hunden bara har ett par meter lina).

    Skulle vilja se pälsen och huden på den hunden.....
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • viseversa

    Klart det INTE är okej att låta en hund ha det så. Prata med ägaren och säg att du kommer anmäla om han inte gör det bättre för hunden.

Svar på tråden Hund får sitta 6-8 timmar utanför restaurang varje dag