• Honungsblomman

    I vilket LANDSKAP bor du?

    Frågan gäller alltså i vilket LANDSKAP du bor (eller rättare sagt är skriven).
    Är du osäker på skillnad mellan exempelvis landsdel, landskap och län, vg kolla upp detta innan du röstar, tack.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilket LANDSKAP bor du?
  • Honungsblomman

    Åh, kul att så många redan röstat. Tack!

  • Aniiee

    Jag är väl Sörmlänning, då jag bor på Södertörn.


    lövet2 skrev 2014-08-29 22:35:11 följande:

    Jag svarar Norrbotten, även om det egentligen inte är ett regelrätt landskap.


    Varför skulle Norrbotten inte vara ett landskap?
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Anonym
    lövet2 skrev 2014-08-29 22:35:11 följande:

    Jag svarar Norrbotten, även om det egentligen inte är ett regelrätt landskap.


    Hur menar du nu?
  • lövet2
    Aniiee skrev 2014-08-29 22:38:03 följande:
    Varför skulle Norrbotten inte vara ett landskap?
    Det utnämndes aldrig formellt till landskap när de övriga landskapen bildades, utan det har hört till Västerbottens landskap men Norrbottens län. Numera räknar alla Norrbotten som ett eget landskap, och länsstyrelsen bestämde att vi skulle vara ett landskap för X antal år sedan, men så där riktigt äkta som de ursprungliga landskapen är vi inte.
  • Aniiee
    lövet2 skrev 2014-08-29 22:45:26 följande:
    Det utnämndes aldrig formellt till landskap när de övriga landskapen bildades, utan det har hört till Västerbottens landskap men Norrbottens län. Numera räknar alla Norrbotten som ett eget landskap, och länsstyrelsen bestämde att vi skulle vara ett landskap för X antal år sedan, men så där riktigt äkta som de ursprungliga landskapen är vi inte.
    Intressant. Min pappa var norrbottning (Pitebo), halva min släkt (som jag inte känner) bor där, men koll har jag uppenbarligen inte.
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Anonym (tråkig)

    Uppland. Utflyttad norrbottning med halva släkten i Lappland. Fått träna på geografin ;)

  • lövet2
    Aniiee skrev 2014-08-29 22:50:19 följande:
    Intressant. Min pappa var norrbottning (Pitebo), halva min släkt (som jag inte känner) bor där, men koll har jag uppenbarligen inte.
    Det där är sådant där som vi lärde oss i skolan, när vi läste om Sveriges geografi. Då påpekades alltid att vi egentligen bodde i Västerbottens landskap och Norrbottens län (tydligen mycket viktigt att veta), för det var innan det blev bestämt att de skulle försöka ändra på det. En sådan där grej jag aldrig tänkt på att skolbarn i övriga Sverige kanske inte fått lära sig ...
  • Anonym (tråkig)
    lövet2 skrev 2014-08-29 23:08:48 följande:
    Det där är sådant där som vi lärde oss i skolan, när vi läste om Sveriges geografi. Då påpekades alltid att vi egentligen bodde i Västerbottens landskap och Norrbottens län (tydligen mycket viktigt att veta), för det var innan det blev bestämt att de skulle försöka ändra på det. En sådan där grej jag aldrig tänkt på att skolbarn i övriga Sverige kanske inte fått lära sig ...
    Är 37 och har aldrig fått lära mig det :( Vi satt alltid och tragglade Vi ska laga ni ska äta och liknande, vi pratade aldrig om norra Sverige.
Svar på tråden I vilket LANDSKAP bor du?