• Mon bébé 81

    Är det för lite/fel kläder i stl 56?

    Vi väntar vårt första barn i slutet av november och har ingen större koll på barnkläder. Därför vänder jag mig till er och frågar om ni tror att detta är för lite eller fel tänkt i stl. 56?

    1 par byxor (jeans, med helt stretchiga muddar)
    2 par koftor (en är liten i storleken, och den andra är stor i storleken)
    5 bodys
    2 klänningar 
    3 par strumpbyxor
    1 tunn bomullsmössa
    6 par strumpor i stl 13-15 (2 av paren är betydligt mindre än de andra 4 paren så de kommer troligtvis att användas i olika skeden).

    Jag vet att vi behöver köpa även pyjamasar. Men hur många? Räcker det med 2 st?

    Och hur gör man med overall/ytterkläder. Vi har köpt en mjuk overall/påse i stl 62-68. Den har vikbara muddar i ärmarna samt luva. Behöver man köpa ytterligare mössa (förutom den tunna bomullsmössan) att ha under luvan? Och så det här med vantar, det behövs väl inte när muddarna är vikbara? 

    Och slutligen, tror ni att man behöver köpa en overall även i stl 56, eller fungerar det att ha en nyfödd i en overallpåse i stl 62-68?

    Angående stl 50 så avvaktar vi tills hon är född och ser om stl 56 är för stort. I så fall ger vi oss ut då och handlar stl 50 (eller mindre) Glad.

  • Svar på tråden Är det för lite/fel kläder i stl 56?
  • lyckligmamma87

    Allt beror på om.ni får en kräkunge el inte som jag min dotter spyr efter varje amning ( har förmycket mat o för fort) o nu spyr hon när hon vid ansträngning som när hon ligger på mage få går det åt endel kläder medan sonen som inte va sån han kunde man ha samma kläder i 2-3 dagar utan problem o sen kan dom få mega bajs så det läcker ur blöjan o blöjan inte hinner säga upp allt.....jag hade nog 20 överdelar o 10 underdelar till mina o sen.fick vi massa kläder av andra.....

  • nozpa

    Vi har med bägge haft stl 50 ibörjan. Med första var det också för stort. Det har tagit över en månad innan 56 varit aktuellt.
    Första var en riktig kräkbebis och vi hade nog tillslut 10 pyjamasar hemma pga alla spyor.
    Bodysar och klänningar hade vi nog ett 20 tal. Hon kräktes massor.

    Andra kräktes inte alls, och då hade nog den uppsättningen du skriver räckt. Kanske några mjukare byxor och så tossor och vantar då. Ev någon varmare mössa iom att det är slutet på november.

    Tänk på att om overallen är för stor så blir det kallt. Då mer luft kommer in. Men har dom lite varmare kläder under samt åkpåse/overall så funkar det kanske.
    Strumpor hade jag köpt i stl 10. Dom ramlar bara av om dom är stora. Det är som påsar på dom där små smala fötterna. :)

  • LängtansBlåaBlomma

    Jag ska ha barn nr 1 i januari och jag tänkte nog ha några fler byxor än bara ett par. Man har ju body + byxa om jag förstått det rätt? Eller när du skriver body, menar du med långa ben och ärmar? Jag har några med korta ärmar och utan ben, och tänkte komplettera med byxor.


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Harmagedon

    Kräks eller inte kräks samt hur ofta du kan/vill tvätta.

    Klänning är ett väldigt opraktiskt plagg på någon som ligger i fosterställning.

    Mina hade i stort sett pyjamas dygnet runt som så små.

  • Svea 123

    Hej jag fick höra att man inte behövde köpa så mycket i 56 för de växte ur det så fort, nu fick jag en stor bebis på över 5kg men kan nu vid 7 veckor fortfarande ha 56 i många av kläderna. Jag skulle köpa 2-3 bodys och några byxor till. Om du får en kräkbebis så kan det gå åt 3 pyjamasar på en kväll ;) men du kan ju köpa lite efterhand men första tiden är det skönt att ha allt hemma :)

  • FrauCasio

    Tycker det är bra och lagom att börja så. Vi hade tre olika bomullsmössor. Jag vet att bodysar går åt, vi hade inget kräkbarn, men man vill byta de ofta.

    Tycker dock att ni kanske kan köpa en body och mjuka byxor i en mindre storlek. 56 känns aningen för stort men det beror ju på hur stor bebisen är. Vad väger bebisen i magen, har bm sagt på ett ungefär vikten?

  • Mon bébé 81
    lyckligmamma87 skrev 2014-08-30 16:46:55 följande:

    Allt beror på om.ni får en kräkunge el inte som jag min dotter spyr efter varje amning ( har förmycket mat o för fort) o nu spyr hon när hon vid ansträngning som när hon ligger på mage få går det åt endel kläder medan sonen som inte va sån han kunde man ha samma kläder i 2-3 dagar utan problem o sen kan dom få mega bajs så det läcker ur blöjan o blöjan inte hinner säga upp allt.....jag hade nog 20 överdelar o 10 underdelar till mina o sen.fick vi massa kläder av andra.....


    Ja, det där är ju svårt att veta förstås... Får väl hålla tummarna för att vår bebis inte Kräks så mycket då....hehe. Kanske är det i minsta laget det vi har köpt. Kommer nog inte att få "ärva" så mycket, och vi umgås inte med överdrivet mycket folk som kommer att ösa presenter över oss (om jag känner vår familj rätt så kommer de snarare att köpa större kläder för att vi inte ska få ett överflöd av stl 50/56).

    Svårt det här, men tack för ditt svar!

    Fler som har åsikter om det hela?Glad 
  • FrauCasio

    Men tänkte också på att ni borde köpa några fler mysbyxor eller leggings i 100% bomull, mjuka och sköna. 1 par jeans låter lite udda att ha hemma.

    Håller med om att omlott bodysar är absolut bäst och smidigast att sätta på.

    Min lilla är 11 månader nu och jag letar fortfarande efter omlottbodysar och köper är jag hittar, men det finns inte många av i storlek 80.

  • Mon bébé 81

    Oj, vad många svar! Tack så mycketGlad 
    Vi har tvättmaskin i lägenheten så vi kan tvätta hur ofta vi vill. 

    De bodysar vi har köpt har långa ärmar men inga ben. 

    Har inte gjort UL sedan vecka 24+ någonting och då var bebisen genomsnittlig. Men det känns inte som att man kan gå på den siffran eftersom det är så lång tid kvar. Ska troligtvis göra UL i vecka 32, och då får jag kanske bättre hum om bebisens storlek. 

    Men ett par set i stl 50 (och mindre strumpor) får det bli om inte nästa UL säger att bebisen är gigantisk Flört. Kanske kompletterar med ytterligare ett par byxor också. Som någon skrev så är det ju kallt i november/december, och då går det säkert åt både strumpbyxa och vanlig byxa. 

    Och det där med overallpåsen, att det blir kallt när den är för stor hade jag inte tänkt på. Ska nog försöka att få tag på en begagnad fleeceoverall i stl 50/56 i alla fall. Känns så onödigt att köpa en ny och dyr overall som kanske bara används i några veckor.

Svar på tråden Är det för lite/fel kläder i stl 56?