• Anonym (ts)

    Hur hantera snuskig kollega? Äckelvarning

    Jag har en kollega som jag arbetar nära med, vi sitter bredvid varann i ett kontor. Företaget har ca 15 anställda, litet med andra ord.

    Min kollega petar sig i näsan och äter upp snoret. Hen gräver ut sitt öronvax, inspekterar det och stoppar det sen i munnen. Hen klämmer pormaskar och äter upp. Hen biter och äter upp sina naglar. Hen drar loss saker från håret (mjäll?) och äter upp. Och hen gör detta helt öppet framför alla. Hen kan prata med mig och samtidigt obekymrat stoppa i sig snorbusar.

    Hen är jättetrevlig och go men det här äcklar mig så till den milda grad att jag knappt vill vara i närheten av hen.

    Hur ska jag framföra på ett fint sätt att jag vill att hen slutar med sitt beteende? Personen verkar inte bry sig avsevärt eftersom hen gör detta helt öppet.

  • Svar på tråden Hur hantera snuskig kollega? Äckelvarning
  • Anonym (hmm)
    Anonym (ts) skrev 2014-08-31 08:20:59 följande:
    Det verkar inte som att hen har en diagnos. Bortsett från detta har hen god social kompetens. Det verkar som att det ligger tvång bakom eftersom hen får något speciellt i blicken när hen sätter igång.

    Vill helst undvika att dra in andra. Det är så svårt detta. Man vill ju ha en god relation med hen. Jag kanske ska fråga hen varför hen håller på?
    Jag måste ärligt säga att jag har lite svårt att tro på att en människa som gör dessa saker helt öppet, t o m när hen pratar med dig, ändå har "god social kompetens"???? Beteendet bryter ju mot alla sociala normer och det borde hen ha fattat för länge sedan om hen har "social kompetens", eftersom allt sånt straffar sig genast under hela skoltiden.

    Men om denna människa verkligen finns på riktigt och beskrivningen stämmer, förstår jag inte varför du INTE frågar. Om hen håller på helt öppet, och inte ens bara när hen tror att ingen ser, borde hen inte ha någonting alls emot en enkel fråga.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (ts) skrev 2014-08-31 08:21:57 följande:
    Förslag på hur jag ska uttrycka mig?
    "Kan du inte vänta med att äta dina kråkor tills du är på toaletten, så att vi andra slipper se?"
  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-08-30 22:40:16 följande:

    Människan förtjänar inte att vistas i samhället bland oss vanliga. Hon borde spärras in för gott. Att prata med chefen är det minsta du ska göra. Fattar inte att du kan hålla masken. Jag hade spytt rätt ut och sen hade jag nog misshandlat grisen..


  • Rolleek82
    Drottningen70 skrev 2014-08-30 22:40:16 följande:

    Människan förtjänar inte att vistas i samhället bland oss vanliga. Hon borde spärras in för gott. Att prata med chefen är det minsta du ska göra. Fattar inte att du kan hålla masken. Jag hade spytt rätt ut och sen hade jag nog misshandlat grisen..


    Drottningen70 du skulle inte klara av att göra nått. det skulle bara sluta med att hon/han trycker upp sina snorkusar i munnen på dig för att sedan skratta högt och hånande
  • En blå giraff
    Anonym (ts) skrev 2014-08-31 08:21:57 följande:
    Förslag på hur jag ska uttrycka mig?
    "Jag tycker att du är en jättebra person på alla sätt och vis och tycker om att jobba med dig MEN jag har sett att du ofta petar näsan/petar öronen och jag tycker det är väldigt otrevligt här inne på kontoret. Kan du vara snäll och gå in på toa när du gör detta?"
  • Anonym (äckligt juh!!)
    Anonym (feg) skrev 2014-08-31 09:09:40 följande:

    Den fega utvägen är ju att ta reda på vad som finns för hjälp att få (kanske rä det en udda form av OCD) och skriva ett brev där man dels förklarar att man tycker jättemycket om hen, men att hens beteende med att äta sina kroppsutsöndringar är otrevligt och att man i all välmening skriver detta så att inte alla ska ta avstånd pga hens beteende.


    Jag tycker INTE att ts ska försöka sig på att diagnosticera kollegan eller börja ge allmänna råd eller råd om behandling. Det känns bara sååå fel och kan bara bli fel.

    Istället tycker jag att ts ska utgå ifrån sig själv och vad hon själv tycker och tänker. Exempelvis skicka ett respektfullt och vänligt mail med ett klart och tydligt men neutralt budskap i jag-format.

    Förkortat och förenklat något i stil med "Rent allmänt uppskattar dig verkligen som kollega men blir otroligt störd i mitt arbete av att du petar dig i näsan och öronen samt pillar dig själv i håret. På grund av att det stör mitt arbete skulle jag därför verkligen uppskatta om du kunde sluta med det när jag är i närheten. Jag hoppas innerligen att vi kan behålla vår goda arbetsrelation trots mina önskemål. Vänligen/Lisa"
  • Anonym (Kybrcl)
    Anonym (ts) skrev 2014-08-31 08:20:59 följande:

    Det verkar inte som att hen har en diagnos. Bortsett från detta har hen god social kompetens. Det verkar som att det ligger tvång bakom eftersom hen får något speciellt i blicken när hen sätter igång.

    Vill helst undvika att dra in andra. Det är så svårt detta. Man vill ju ha en god relation med hen. Jag kanske ska fråga hen varför hen håller på?


    Om du nu inte vill tala med chefen får du helt enkelt försöka prata med kollegan själv. En blå giraff sa nåt bra här.
  • Drottningen70
    Rolleek82 skrev 2014-08-31 09:39:09 följande:

    Drottningen70 du skulle inte klara av att göra nått. det skulle bara sluta med att hon/han trycker upp sina snorkusar i munnen på dig för att sedan skratta högt och hånande


    Du missbedömer kraftigt mina starka känslor inför ovan beskrivna äckel.
  • Chrysabelle
    Drottningen70 skrev 2014-08-31 10:45:27 följande:
    Du missbedömer kraftigt mina starka känslor inför ovan beskrivna äckel.
    Men inte så långt att du misshandlat personen?
  • Anonym (ts)
    Anonym (hmm) skrev 2014-08-31 09:24:44 följande:

    Jag måste ärligt säga att jag har lite svårt att tro på att en människa som gör dessa saker helt öppet, t o m när hen pratar med dig, ändå har "god social kompetens"???? Beteendet bryter ju mot alla sociala normer och det borde hen ha fattat för länge sedan om hen har "social kompetens", eftersom allt sånt straffar sig genast under hela skoltiden.

    Men om denna människa verkligen finns på riktigt och beskrivningen stämmer, förstår jag inte varför du INTE frågar. Om hen håller på helt öppet, och inte ens bara när hen tror att ingen ser, borde hen inte ha någonting alls emot en enkel fråga.


    Jag fattar att det låter helt osannolikt och jag trodde inte mina ögon när jag såg det första gången. Min chef kom av sig under ett möte när min kollega höll på men min chef verkar inte ha tagit tag i det vilket jag tycker är dåligt.

    Vad jag menar med social kompetens är såklart bortsett från det vidriga beteendet. I övrigt är hen trevlig, lätt att prata med, social, vettiga värderingar och nära till skratt. Hen syns (i dubbel bemärkelse) och hörs. Men beteendet strider ju givetvis mot allt vad social kompetens heter. Man kan ju tänka sig att det är en introvert, asocial person som ingen vill hänga med men så är inte fallet här. Jag har aldrig varit med om något liknande.

    Det är känsligt att ta upp sånt här med både henom och chefen. Jag vill inte vara den som "skvallrar".
Svar på tråden Hur hantera snuskig kollega? Äckelvarning