• sancia

    Min 5 åring äter så mycket - tips?

    Jag har en 5 åring som "behöver" extremt mycket mat. Jag skulle säga att han äter som en vuxen eller mer. Han tål inte soja, mjölkprotein och ägg.  En vanlig dag

    Frukost
    Smörgås med skinka och mycket smör.
    6-7 köttbullar och 2 dl naturell yogurth med flingor.

    Mellis
    Banan

    Lunch
    Stor portion köttfärssås med spagetti. Några morötter och lite gurka.

    Mellis
    Smoothie på en banan, lite bär, havremjölk och kokosfett.
    Ett par prinskorvar.

    Middag
    1,5 laxbit, bulgur och lite sås.

    Kvällsmat
    1-2 Smörgåsar med smör och leverpastej.

    Han är 111 cm och väger 17-18 kilo.

    Maten går snabbt genom kroppen och han går på toaletten ca 5 gånger per dag.
    Vi har haft kontakt med dietist tidigare, då var det ännu värre. Då sa de att vi skulle ta som drev på magen och det gjorde vi.

    Är det någon som har det likadant? Han är inte särskilt glad i att äta, men han orkar inte med dagen om han inte äter...

  • Svar på tråden Min 5 åring äter så mycket - tips?
  • Myling

    Många allergier... Är han utredd för gluten också? Det gör ju att tarmen tar upp näring sämre, men man får inga andra klassiska allergisymtom.

  • sancia
    Myling skrev 2014-09-01 11:29:24 följande:

    Många allergier... Är han utredd för gluten också? Det gör ju att tarmen tar upp näring sämre, men man får inga andra klassiska allergisymtom.



    När han var 3 så gjordes ett större allergitest och man testade för glutenintollerans. Då var han alltid lös i magen och kunde bajsa 6-7 gånger per dag. Man hittade inga annat än soja, mjölkprotein och ägg, och det har vi kännt till sen han var bebis.

    Han är också sockerkänslig, blir "bakis" när han ätit socker. Socker funkar bara i anslutning till mat.
  • cosinus
    sancia skrev 2014-09-01 11:35:33 följande:

    När han var 3 så gjordes ett större allergitest och man testade för glutenintollerans. Då var han alltid lös i magen och kunde bajsa 6-7 gånger per dag. Man hittade inga annat än soja, mjölkprotein och ägg, och det har vi kännt till sen han var bebis.

    Han är också sockerkänslig, blir "bakis" när han ätit socker. Socker funkar bara i anslutning till mat.
    Blodprov?

    Min son, testades med både blodprov och pricktest som 2.5-åring. Då visade det negativt på allt trots att vi visste att det var något han reagera på.

    Kort därefter lyckades vi iaf komma fram till att han reagerade på ägg (när vi förstod att dagis serverade det till frukost) och därmed var det största problemet ur världen (han slutade vara prickig och klia sig hela tiden). Jag misstänkte i samma veva fisk men lyckades aldrig riktigt bevisa det.

    Sen som 7-åring togs ett nytt blodprov då han kräktes av nötter. Då helt plötsligt fick vi utslag på ägg, nötter, mandel och torsk. Det är ju lurigt med småbarn att de inte alltid ger utslag på proverna.
  • sancia
    cosinus skrev 2014-09-01 12:59:09 följande:
    Blodprov?

    Min son, testades med både blodprov och pricktest som 2.5-åring. Då visade det negativt på allt trots att vi visste att det var något han reagera på.

    Kort därefter lyckades vi iaf komma fram till att han reagerade på ägg (när vi förstod att dagis serverade det till frukost) och därmed var det största problemet ur världen (han slutade vara prickig och klia sig hela tiden). Jag misstänkte i samma veva fisk men lyckades aldrig riktigt bevisa det.

    Sen som 7-åring togs ett nytt blodprov då han kräktes av nötter. Då helt plötsligt fick vi utslag på ägg, nötter, mandel och torsk. Det är ju lurigt med småbarn att de inte alltid ger utslag på proverna.
    De tog blovprov. Det är kanske värt att pröva gluten-fritt en period.

    Han klarar inte att äta mat som inte har mycket fett/protein, då blir han hungrig på en gång igen och på dåligt humör. Han blir som en våt fläck de dagar förskolan serverar soppa.  

    Det är egentligen inte större fara, men det går så mycket tid till ätande och trugandet med mat. Ville mest höra om någon annan upplever samma sak.
  • cosinus
    sancia skrev 2014-09-01 13:09:44 följande:
    De tog blovprov. Det är kanske värt att pröva gluten-fritt en period.

    Han klarar inte att äta mat som inte har mycket fett/protein, då blir han hungrig på en gång igen och på dåligt humör. Han blir som en våt fläck de dagar förskolan serverar soppa.  

    Det är egentligen inte större fara, men det går så mycket tid till ätande och trugandet med mat. Ville mest höra om någon annan upplever samma sak.
    Just gluten vet jag inte om det är samma med som de övriga men det går ju fråga. Vad jag har hört ska man väl inte prova just gluten själv för att det gör det ännu svårare att sen få rätt diagnos hos sjukvården.


  • Tocopherol

    Det låter som ett solklart fall av malabsorption. Han tar helt enkelt inte upp näringen han äter. Han är inte överviktig så låt honom äta och fortsätt leta efter fel, för något fel är det. Fortsätt pusha på läkarna att ni vill undersöka.

  • Tocopherol

    Och gluten är definitivt något han ska bli testad för!! Alltså celiaki. Det kommer inte alltid upp på blodprov utan man ska helst göra en biopsi.

  • sancia

    Han är mycket smal med har samtidigt en hel del muskler. När han gick hos dietisten fick han göra ett test och de såg att maten gick väldigt snabbt genom kroppen.

    Han får äta allt han vill (med undantag för sötsaker). Men det känns inte helt rätt för hans ålder/kropp att vara tvungen att äta så mycket.

  • Fjärilslarv

    glutenintollerans visar sig inte alltid på blodprov. det bästa är att göra en endoskopi och gastroskopi och se om tarmluddet är borta.

  • sancia

    Tack för alla svar.

    Är det någon som har någon annan teori än glutenintollerans?
    och är det någon annan som har ett barn som också äter stora mängder mat utan att gå upp i vikt?

  • tomsfru

    ni kanske bör prova att ge honom gröt istället för köttbullar till frukost och prinskorv till mellanmål. förstår att ni anser att han äter mycket men en kost med så mycket kött som er son äter får garanterat fart på magen. mjölk och ägg fungerar ju annars lite stoppande men eftersom han inte äter det och har hög ämnesomsättning kanske man kan hjälpa till lite att stoppa upp med annat. och yogurt med frukt är ju också lösande....
    jag har en dotter med hög omsättning vilket jag inte vet anledningen till, men hon är 1,5 och är 84 cm lång och väger 11 kg trots mycket stort matintag jämfört med många jämnåriga. Hon bajsar "bara" 3 gånger om dagen om vi ger henne rätt mat för henne, vi får hela tiden tänka på typen av mat hon äter. för mycket rökt mat t.ex funkar inte alls utan kycklingfilé och annat "rent" kött får vi göra för det mesta. potatis snarare än ris, gröt och högst en smörgås till frukost och kvällsmat osv

  • sancia
    tomsfru skrev 2014-09-03 08:11:14 följande:

    ni kanske bör prova att ge honom gröt istället för köttbullar till frukost och prinskorv till mellanmål. förstår att ni anser att han äter mycket men en kost med så mycket kött som er son äter får garanterat fart på magen. mjölk och ägg fungerar ju annars lite stoppande men eftersom han inte äter det och har hög ämnesomsättning kanske man kan hjälpa till lite att stoppa upp med annat. och yogurt med frukt är ju också lösande....
    jag har en dotter med hög omsättning vilket jag inte vet anledningen till, men hon är 1,5 och är 84 cm lång och väger 11 kg trots mycket stort matintag jämfört med många jämnåriga. Hon bajsar "bara" 3 gånger om dagen om vi ger henne rätt mat för henne, vi får hela tiden tänka på typen av mat hon äter. för mycket rökt mat t.ex funkar inte alls utan kycklingfilé och annat "rent" kött får vi göra för det mesta. potatis snarare än ris, gröt och högst en smörgås till frukost och kvällsmat osv


    Gröt blir han helt enkelt inte mätt på och tex havregrynsgröt går igenom hans kropp på ca 3 timmar. Vi kan inte ge mat med skal, tex ärtor, äpplen med skal och majs, det ger väldig fart på magen. Potatis funkar dåligt, liksom riktigt vitt ris. Vi ger honom havrebaserad yogurth, naturell utan frukt.

    Vi ger honom morot och omogen banan, annan frukt får han bara ibland.

    Min son vägde 10,5 kilo när han var tre, då la vi om kosten som han äter nu och han mår mycket bättre.

    Han är inte särskilt matglad, och det är en kamp hela tiden att alls få honom att äta.
Svar på tråden Min 5 åring äter så mycket - tips?