Inlägg från: de Robespierre |Visa alla inlägg
  • de Robespierre

    Hatar du SD? Tänk om

    Jimmie är en duktig retoriker. Inget snack om saken. Har har vett att föra sig i politikens salonger och det han säger är genomtänkt och låter bra. Men om vi ser bortom dagens Jimmie där vi har vant oss att se honom endast prata om invandringsfrågorna och rasism, vad finns där?

    Vem finns mer inom partiet som kan mäta sig med Jimmie, åtminstone lite? Vem verkar vara sansad, stabil, professionell, förtroendeingivande och känns trygg att lägga landets finanser och styra i personens händer? SD är smarta och låter Jimmie fronta som den smarta politikerna som vill skapa förändring och utmana de gamla partierna och dess politik. Men är SD bara Jimmie eller finns det någon bakom? För många är Jimmie just SD och han kan inte styra ett helt parti själv oavsett hur stor stab han har eller hur mycket partipiskan viner.

    Fremskridtspartiet i Danmark på 70-talet var nog det första tydliga missnöjespartiet (idag Dansk Folkeparti). Och det byggde på samma retorik som Ny Demokrati fortsatte med i Sverige. Folk var trötta på den vanliga politiken och när någon lovade drag under galoscherna och pekade finger på orsaken till saker i samhället så lät det som ett bra alternativ (trots att det var tydligt att det fanns en hel del populism med). SD gör något liknande. Som underdog har man friheten i att inte behöva stå ansvarig för ett dåligt track record. Mao, det är först senare man som nytt parti får bekänna färg.

    Men lek med tanken att alla lokala SD-politiker i kommuner runt om i Sverige skulle få en chans att bilda regering, hur skulle det kännas? De skulle bli ministrar, beslutsfattare, ha direkt påverkan på nationella beslut inom ekonomi, sysselsättning, infrastruktur, samhälle, sjukvård, äldreomsorg, försvar osv. Skulle det fortfarande kännas okey? Eller ser man Jimmie som person på alla dessa poster? Har de lyckat leverera ett förtroendeingivande program och budget på hur allt det de vill göra skall finansieras? Vilka beslut som skall fattas? Samt vilka punkter de kan tänkas köpslå om för att få igenom de saker de prioriterar?  

  • de Robespierre
    Molle1981 skrev 2014-09-01 18:24:19 följande:
    Jag kommer inte rösta på SD bara för det har funnits en del dåliga skandaler även om det händer i andra partiet med, men det inte skrivs om det på samma sätt i media då de inte granskas lika hårt.
    Jag kommer rösta på SD för att dagens invandrarpolitik inte kan fortsätta som den är.
    Det som är unikt med SD:s skandaler jämfört med de andra är att det som de avlönade SD-politikerna säger går stick i stäv emot det som man utåt säger i sin policy. Och då extremt ofta om invandrare, muslimer och hur man vill hantera invandrarfrågan. Antingen så har man dålig pli på de lokala politikerna eller så kör man med dubbla agendor. Den enda motsvarande skandalen jag kan minnas för de andra partierna är valstugeskandalen där Janne i Uppdrag granskning med dold kamera fick några lokala valarbetare att berätta sin syn på invandrare.

    De andra skandalerna har mest handlat om sönderklippta kvitton, pampvälde, chokladköp, obetald TV-avgift, svart arbetskraft, lägenhetsköp osv. Men dessa har även resulterat i de har fått lämna sina uppdrag. 
  • de Robespierre
    Molle1981 skrev 2014-09-01 22:00:55 följande:
    Det finns säkert mkt mer, men alla medias ögon och spadar är riktade åt SD, hade man grävt lika hårt i andras parties kommunvalde så hade man nog hittat båda det ena och det andra.
    Sedan har SD ett litet problem med att växa så fort, de hinner inte få in tillräckligt med duktigt folk på samma snabba sätt, så tyvärr blir det även många stolpskott som kommer med, det kan även jag som kommer att rösta på SD nu till valet erkänna.

    Sedan är det extra svårt för SD att rekrytera mer välutbildade personer, pga det rådande demokratiska klimatet i Sverige. Där de anti-demokratiska krafterna gör att du kan bli av med jobbet om du har förtroendeuppdrag för SD eller för den delen öppet sympatisera med dem.
    Fast kanske detta blir bättre nu efter detta valet, då de kommer att bli ett parti, de övriga riksdagspartierna inte längre kan blunda för.

    Själv hoppas jag att Reinfeldt sitter kvar ytterligare 4 år, även om jag denna gången inte kommer att ge honom min röst.
    Jag kan hålla med om att det finns ett fokus från vissa på SD. Men samtidigt är det så att nya partier som har mycket populism i sitt budskap alltid har varit föremål för granskande ögon. Och väljer man att ge sig in i politiken så får man acceptera att bli granskad, ifrågasatt och emotsagd. Men även hålla rent framför sina egen dörr. I början av resan till riksdagen så kanske det går lätt och man kan flyga in under radarn. Men ju närmare Helgeandsholmen desto mer kommer press, media och vanligt folk att titta i varje garderob som finns. Har man tidigare kunnat stå utanför och kritiserat de etablerade partierna och dess politiker så kommer man nu finna sig själv att stå i rampljuset och vara en utav dem. Det är just det som ingår i att vara politiker i etablissemanget. För eller senare blir man en av dom man också.

    Det som får just SD att sticka ut när det gäller "skandaler" är deras politikers (läs folkvaldas) kommentarer som de har skrivit i social media. Vet inte om det är ovana, vildhussar eller rötägg. Men det är svårt att hitta andra partier och deras politiker som ha gjort motsvarande fadäser. Om SD hade varit smarta så hade SD haft en stenhård kommunikationspolicy om vem och vad som får skrivas eller sägas i social media. Vad de sedan hade sagt i social media efter valet hade varit en annan sak. Nu har man istället matat granskarna varje vecka och gång på gång bundit ris kring sin egen rygg. Utan dessa kommentarer så hade granskarna inte haft något case.

    Sen kan jag tycka att ovana bland deras politiker eller svårigheten hitta mer lämpliga kandidater inte är någon direkt ursäkt. Du går till val med de kandidater du har. Inte med de som du kanske får längre fram. Att folk inte vågar visa sitt stöd öppet pga påföljder kan till stor del skyllas på att några av partiets politiker har låtit grodor hoppa ur deras munnar. Hade de däremot kunnat föra sig som Jimmie, haft en tydlig policy om vad man svarar så hade dessa sympatisörer inte haft samma oro. Idag kopplas många SD-anhängare ihop med åsikterna hos någon felvallad gammal greve i Skåne som alltid har varit på den yttersta högern.
  • de Robespierre
    Aaamanda skrev 2014-09-02 08:22:18 följande:
    Hej Sverigedemokrat. Kanske backar du redan nu. Kanske tänker du att du minsann inte är "Sverige-demokrat". Inte på det sättet jag menar. Du funderar bara på att rösta på dem. Jag tror inte att du är rasist. Jag tror att du funderar på SD för att du är missnöjd. För att du är trött på Fredrik Reinfeldt. För att du tycker att sossen, MP-duon, den barske skolministern, den frireligiöse, hon den rödhåriga och vänsterpartisten alla är olika sidor av samma mynt. Jag håller med. Jag tror att du känner att det här valet inte handlar om dig. Att de inte ser dig. Jag tror att du kanske tycker att tiggare på gatorna är ett otyg men att när du säger det högt blir det ett jäkla liv. Jag tror att du funderar på om det verkligen stämmer att äldre svenskar van­vårdas men invandrare får femsiffriga belopp. Kanske har du själv bråkat med Försäkringskassan? De bråkar ju med de flesta. Jag tror att du har tappat tilltron till politiker och att du vill röra om i grytan. Inte för mycket. Du är inte rasist. Du har flera i din bekantskapskrets från andra länder. Det är inte dem du menar. Utan de som förstör. Jag fattar. Det är bara ett problem. Du är inte rasist. Du är en bra person. Men namnen på listan? Vad vet du om dem? Du gillar att SD vill "ta krafttag mot brottsligheten", men vet du att sex av namnen på riksdagslistan är dömda brottslingar? Skyldiga till våld mot tjänsteman och misshandel. SD "värnar om äldre". Bra så. Gå in på deras hemsida, läs varenda pressmeddelande från 2013. Du hittar du inte ett enda som handlar om äldre. SD lovar dig mer pengar. Men vill du lägga din, och Sveriges, ekonomi i händerna på partiet som har flest politiker med betalningsanmärkningar (17,5 procent), och flest politiker med skulder hos kronofogden (12,5 procent), av hela högen? Problemet i världen är att kloka människor är fulla av tvivel, medan idioter är fulla av självförtroende. Risken är att du kanske har lyssnat på den som gapat högst. Inte den med mest att säga. Du inte är nöjd. Jag fattar. Men innan du stoppar din viktiga röst i urnan, svara på den här frågan: Är lösningen på just dina problem att välja det absolut sämsta alternativet? Detta är från Aftonbladet och bra skrivet av Carina Bergfeldt
    Det är alltid lättare att stå i en grupp framför en politiker och kritisera än att själv stå på podiet och stå för det man har gjort och inte gjort. Historien upprepar sig ofta och det var en utav orsakerna till att Ny Demokrati inte levde så länge (plus att partiet imploderade). Men när man själv hamnar på gräddhyllan, får tillgång till alla fördelar samt den makt (och ansvar/skyldighet) en politisk position innebär så brukar det alltför ofta bli så att de största kritikerna själva faller för frestelsen eller inser att politik handlar om löften, köpslående samt prioriteringar. När MP kom in i riksdagen på sin retorik om närmare naturen, bromsa konsumtionssamhället osv var de snabba med att kvittera ut datorer, mobil och fax från Riksdagens "förråd". På den tiden var dessa saker ett signum för just konsumtion och en oerhört dyr sådan.

    Tittar man på SD (precis som för Ny Demokrati en gång i tiden) så handlar det mycket om politikerförakt. Man ifrågasätter de etablerade politikernas agerande och dåliga moral/etik. "De sitter på sina feta rövar, roffar åt sig och bara kvitterar ut höga löner för ingenting".  Man lovar förändring, att det händer saker och att det skall bli slut på ett samhälle där politiker (och folk i största allmänhet) kräver pengar utan att ha gjort rätt för sig.

    Samtidigt så har SD haft 47 (av total 54) tomma stolar bland Sveriges alla kommuner. Folkvalda platser som de inte har kunnat fylla. Om det beror på att folk hoppat av pga påtryckningar, att de inte har kunnat hitta någon kandidat eller att de har fått in någon olämplig som har fått avgå efter en "skandal" låter jag vara osagt. Men det anmärkningsvärda är att SD trots icke utfört arbete har krävt och fortfarande kräver lön för dessa icke-existerade SD-politiker från respektive kommun. Denna lön kallas för partistöd och är bl.a tänkt att finansiera lokalpolitikernas arbete och då även under den tid de närvarar på möten. SD menar att det inte spelar någon roll, att de enligt lagen har rätt till det och att kommunens och kommuninnevånarnas skattepengar går direkt in i den centrala partikassan är ointressant. Det har gått så långt att det har blivit en rättsligt process av det hela och kommunerna runt om i landet har tvingats att skriva om sina avtal så att ersättning bara utgår då det existerar ett lokalt parti samt en politiker är närvarande på ett möte. 

    Det hade varit en sak om SD hade lämnat stolarna tomma. Men att kräva ersättning för det rimmar dåligt med deras retorik.
  • de Robespierre
    StackarsMia skrev 2014-09-02 10:15:53 följande:
    Jag håller med. Men alternativen är pedofiler, våldsbrottslingar och förskingrare. Är det att ta ansvar för Sveriges ekonomi och tillväxt?
    Lek med tanken: Om vi slängde ut alla invandrare imorgon, tror du att det skulle få bort alla pedofiler, våldsbrottslingar och förskingrare?
  • de Robespierre
    tobbe01 skrev 2014-09-02 11:47:21 följande:
    Om ni som "hatar" SD faktiskt lyssnade på t ex Jimmie Åkesson eller Rikard Jomshof m fl så tror jag ni skulle inse att ni bara följt med i mediaströmmen och hört vad andra säger istf att tänka själva. Prova ngt nytt...tänk själv.  Vid SD:s torgmöten går det inte att höra ngt för alla BU och Jalla Jalla men gå in på YT och lyssna på ngn av alla intervjuer och riksdagsdebatter med SD som finns där. F ö begriper inte jag varför så många plötsligt ser fler invandrare som den viktigaste frågan. Ju fler desto bättre eller? Var kommer det ifrån? Vad är det för fel på tanken att ha en förnuftig invandring där vi bromsar ett tag och ser till att de tusentals som sitter på asylboendena runt om i landet kommer i arbete och får en egen bostad. Ska de sitta kvar på boendena? Ska tiggarna ligga kvar utanför ICA? Prova ngt nytt.....använd sunt förnuft.
    I rättvisans namn är det väl ingen som har sagt ju fler desto bättre. Och tiggarna har inget med invandrarfrågan att göra då de per definition är EU-medborgare med rätt till fri rörlighet som alla andra EU-medborgare och har rätt att vara här några få månader. Sedan måste de lämna landet. Det är "baksidan" av det vi har förbundit oss till när vi gick med i EU. De må komma från ett annat land men de är inte asylsökande eller söker PUT. Däremot håller jag med om att det är ett problem på många plan som måste lösas.
  • de Robespierre
    tobbe01 skrev 2014-09-02 13:31:01 följande:
    Men vad ligger bakom detta "hat" mot SD då? Är det deras åsikter om hur de vill att våra pensionärer ska ha det? Deras skolpolitik? Det kommer ju sig av att SD är det enda parti i Sverige som tycker att vi ska ha en ansvarsfull invandringspolitik och inte som idag då vi tar emot människor som placeras ut i förläggningar ofta ute i obygden och allt fler kommuner tvingas ta emot asylsökande fast de säger att de inte har plats. Hur blir det med jobb och bostäder åt oss alla i framtiden? Spelar det ngn roll för unga människor idag öht? Vad gäller tiggarna så vet jag att de har all rätt att vara här i tre månader men frågan är om de verkligen ska ha rätt att tigga? Jag tycker inte att det är godhet att slänga åt en tiggare som ligger utanför ICA tre spänn utan FÖRAKT!
    Man brukar säga att hat föder hat. Vem som hatade först kanske är ointressant men faktum är att folk känner sig pressade som individer när någon säger att de är oönskade.

    När det gäller pensionen så skrev jag detta i en annan tråd:

    SD vill ge pensionärerna betydligt högre pension men det är fortfarande otydligt hur det skall kunna genomföras inom statens finanser utan att antingen höja skatterna eller ta från ett annat område. En del pensionärer verkar tro att man det senaste decenniet har tagit deras inarbetade pensionspengar (ur deras öronmärkta "pott/saldo") och lagt dem på annat. Men sanningen är att dessa pengar inte finns. Istället bygger pensionssystemet idag på att alla som har en inkomst betalar 18,5% av sin bruttolön i pensionsavgift. Av detta går 2,5% till personens egna framtida pension. Resterande 16% går ut direkt till pension till dagens pensionärer. Det är alltså lite "ur hand i mun" och systemet fungerar så länge det finns tillräckligt många som arbetar och därigenom betalar skatt som försörjer våra pensionärer. Den dag antalet förvärvsarbetare minskar så kommer pengarna till pensionen även att minska. Det är därför systemet bygger på att man hela tiden har så många som möjligt i arbete och att det håller jämna steg med antalet pensionärer.

    Man kan självklart flytta pengar inom budgeten för att finansiera delar av pensionen men det krävs mycket mer för att kunna åstadkomma en markant skillnad i plånboken för föra pensionärer. Och det är just detta som jag aldrig har fått något riktig svar på från SD.

    När det gäller skola, vård och omsorg så behövs det mer resurser. Men samtidigt så har man sänkt skatten för förvärvsarbetare med de sk "jobbskatteavdragen". Hur många är de upp i? Fem? De har kostat staten 82 miljarder i uteblivna skatteintäkter. Personligen skulle jag kunna ha klarat mig utan dem om jag visste att de hade gått till att just förbättra skola, vård och omsorg. Men ingen verkar har protesterat då pengarna trillade in i plånboken som sedan i huvudsak kunde läggas på konsumtion.

    Invandringsfrågan har blivit ett signum för debatter om och med SD och jag vill hellre veta mer om allt annat de lovar att de skall göra. Tiggarna är globalt problem som nu har nått oss i Norden. Ett förbud mot tiggeri är lönlöst eftersom det räcker med att tiggarna dagen efter förbudet börjar spela mungiga eller slå på en pinne för att det skall klassas som gatumusiker. Och så har vi fått ytterligare en lag som har kostat pengar och som inte har någon verkan.

    Vad det handlar om där är att sätta riktig press, kanske t.o.m sanktioner, på de länder som skapar denna flykt till ett drägligare liv. Rumänien har t.ex fått minst 100-tals miljoner i bidrag från EU ifall de används för att förbättra förhållanden för deras tiggande medborgare. Problemet är att de knappt har rört pengarna eftersom motkravet är att de måste lägga 15% själva. Något den sittande regeringen inte vill eftersom dessa pengar måste tas ut statsbudgeten och det är snudd på politiskt självmord idag att lägga pengar på romer. Istället spelar Rumänien spelet att "vi hör ert klagomål men ge dem inga pengar så försvinner dom" vilket resulterar att de slipper omkostnaderna samt förhållandena i landet inte förbättras. Mao, det är en gemensam fråga för EU och inte en nationell invandringsfråga.
  • de Robespierre
    tobbe01 skrev 2014-09-02 14:43:59 följande:
    Jag röstar på SD men hatar ingen. Inte skulle jag vråla och bua om Reinfeldt talade på torget i stan. Att det stod tredubbla rader med buande, skrikande ungdomar med ryggen emot Åkesson när han talade på torget i somras chockade mig. Vad buade dessa ungdomar åt kan man tänka? De buade och skanderade Jalla Jalla (vad det nu betyder) och blåste i visselpipor. Jag försökte komma fram för att komma i närheten av Åkesson och höra vad han sa och .........jag lovar.........de blickar och det kroppsspråk jag möttes av, av dessa ungdomar, det var HAT.......! Jag hatade inte alls utan gick därifrån och åkte hem. 
    Yttrandefriheten ger dig rätt att säga din åsikt. Men ger ingen rätt att göra hets mot folkgrupp eller kräva att man får stå oemotsagd. Var gränsen går för att sabotera någon försök att yttra sin åsikt är inte jag rätt person att bedöma. Men det borde finns en gräns där man går från att ifrågasätta eller protestera till att börja störa ordning eller säkerhet. Jag var inte där du var så jag kan inte uttala mig i ditt fall. Men att du kände dig hotad är skäl nog för det du kände. Men som sagt, hat föder hat. Och det finns ofta a long tail i det hela.
  • de Robespierre
    tobbe01 skrev 2014-09-03 06:38:13 följande:
    Det var bl a jag som förde tiggarna på tal och det beror på att SD tycker att man ska vidta åtgärder för att minska tiggeriet. EU-resenärerna som sitter och tigger har rätt att vara här en viss tid, men frågan är om de ska ha rätt att tigga? Är det självklart att det ska ligga folk med pappersmuggar framför snart varenda butiksentré och bli tillslängda ett par kronor då och då? Är det värdigt? Mänskligt? (De som vill ha tiggarna här kan väl åtminstone ge dem en rejäl slant? Bjuda på lunch, logi? )
    Om man hävdar att man känner medmänsklighet med tiggarnas lidande där de tvingas tigga för att klara sitt uppehälle så låter det lite märkligt att man samtidigt vill förbjuda deras inkomstkälla. Eller missförstår jag dig? 
  • de Robespierre
    tobbe01 skrev 2014-09-03 14:44:56 följande:
    Jag vet inte vad du förstår eller inte. Jag ger aldrig pengar till tiggare för jag tycker hela idén är SJUK rakt av och det borde inte få förekomma i ett land som vårt. Myndigheter, hjälporganisationer eller kyrkan or whatever ska gå in och hjälpa dessa individer bort från gatan. Jag gör inte som de flesta nämligen rotar i fickan efter överblivna växelpengar och lägger i en tiggares mugg och tror att jag gjort en välgärning. Det är skamligt att böja sig ned över en person som halvligger på gatan och kvider "Pliiis" "me need food" och ge hen två spänn. Börjar du fatta hur jag tänker.
    Tror du läser in saker i det jag skriver som inte finns. Jag ger inte heller pengar till tiggare och har aldrig heller påstått att man skall göra det. Det jag däremot reserverade mig emot att en personer säger att de tycker synd om dem men i nästa mening vill ha bort dem från gatan genom förbud. Förutom att  förbudet i sig inte kommer att uppnå någon större skillnad så riskerar det även bara att dölja tiggarna vilket innebär att deras problem inte har lösts. Vi har bara satt upp en vägg så att åtminstone vi slipper bli påminda om deras elände.

    Sen kan man fråga ifall vårt svenska välfärdssystem (och våra skattepengar) skall bekosta dessa personers chans till mat, tak över huvudet och sjukvård både här och indirekt i hemlandet. Idag får de sin inkomst från svenskar som frivilligt ger dem pengar samt att en del samlar flaskor och burkar osv. Tak över huvudet erbjuds av frivilligorganisationer som Frälsis och Stadsmissionen. Men de har ingen laglig rätt att få tillgång till vårt välfärdssystem (med undantag av akutvård). Vilket är helt enligt de regler som finns inom EU.  
  • de Robespierre
    tobbe01 skrev 2014-09-04 07:37:50 följande:
    Jo jag vet att det är tiggarnas hemländer som har ansvar för dem och svenska staten bekostar hemresor i parti och minut för dessa tiggare men det hjälper föga. Så länge folk slänger sina överblivna mynt i tiggarmuggarna så kommer de tillbaka och fortsätter ligga vid butiksentréer och "pliiiis". Kanske ser det likadant ut om fem år med den enda skillnaden att de då är tredubbelt så många. Vi får se. 
    Egentligen är detta inget nytt problem i Europa. Det är bara så att vi tidigare har varit förskonade medans mitten och södra Europa har haft tiggare sedan t.ex Ceausescu föll i Rumänien (har gav romerna ett viss skydd och rättigheter under sin tid). Nu har verkligheten hunnit ifatt oss också och det är den som sitter utanför ICA eller i T-banan. Du har rätt i att framtiden med största säkerhet kommer att se likadan ut. För det han den gjort i Frankrike, Spanien osv de senaste 20 åren. 
Svar på tråden Hatar du SD? Tänk om