• Molle1981

    Vem vill du se som statsminister efter 14 sep?

    Igår var det Löfvens tur i utfrågning i SVT och det gick väl sådär eller?
    Men nu har båda statsministerkandidaterna blivit utfrågade. För mig är det solklart att jag vill ha kvar Reinfeldt även om jag långt ifrån delar alla hans åsikter. Men borgarna har skött den svenska ekonomin på ett bra sätt genom väldigt svåra tider och de ska de ha cred för.
    Vad tycker ni, vem är din favorit?

    OBS detta är ingen tråd om SD ;)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem vill du se som statsminister efter 14 sep?
  • Linnea1994
    mraj skrev 2014-09-04 14:35:23 följande:
    Det är demokrati, you know. :)

    Reinfeldt tror ju på tvåpartisystemet, likt USA.
    Visst är det så, men du kan ju tänka dej när 3 viljor med så olika viljor skall komma överens. Alliansen är ju överens om det som dom styrt i 8år.....
  • mraj
    Linnea1994 skrev 2014-09-05 08:49:38 följande:

    Visst är det så, men du kan ju tänka dej när 3 viljor med så olika viljor skall komma överens. Alliansen är ju överens om det som dom styrt i 8år.....


    Precis, Alliansen tror på ett tvåpartisystem, frågan är varför de inte går fram som Alliansen istället för individuellt? Att partier med olika utgångspunkt tvingas samarbeta och göra kompromisser är inget nytt, det har funnits i alla tider. Att rösta på ett borgerligt parti innebär att det gör detsamma vilket borgerligt du röstar på, politiken blir exakt densamma.
  • Molle1981
    mraj skrev 2014-09-05 13:00:39 följande:

    Precis, Alliansen tror på ett tvåpartisystem, frågan är varför de inte går fram som Alliansen istället för individuellt? Att partier med olika utgångspunkt tvingas samarbeta och göra kompromisser är inget nytt, det har funnits i alla tider. Att rösta på ett borgerligt parti innebär att det gör detsamma vilket borgerligt du röstar på, politiken blir exakt densamma.


    Nä det stämmer inte riktigt, alla partier har sina kärnfrågor, så det beror lite på procentfördelningen med.

    Och ska vi följa din tes, så kvittar det på vilket rödgrönt parti du röstat på med i så fall, då S, V, Mp och ev F! Kommer att samarbeta med om de blir störst. Ända partiet som ingen vet, hur de kommer att hamna är SD som hittills ingen vågat säga att de kommer att samarbeta med.
  • Molle1981

    Jag hoppas att alliansen fortsätter, då de iallafall sköter Sveriges ekonomi på ett väldigt bra sätt. Sedan känns det som att invandringen kommer att balla ur ännu mer när vi ev får in 3 partier som propagera för fri invandring och vill det sig illa så får Mp, V och F! Lika stort stöd som S och då är det bara för S att ge med sig där och vi tar bort det sista små hindren för att alla inte ska kunna få stanna.

  • Anonym (Naken)

    Reinfäldt! Vill ha fortsatt bäst ekonomi i Europa samt en postiv arbetsmarknad med riktiga jobb! Inga sk plastjobb som Löfven vill ersätta ungdomsjobben med...

  • Anonym (Ironman)
    Molle1981 skrev 2014-09-01 15:36:57 följande:

    Igår var det Löfvens tur i utfrågning i SVT och det gick väl sådär eller?

    Men nu har båda statsministerkandidaterna blivit utfrågade. För mig är det solklart att jag vill ha kvar Reinfeldt även om jag långt ifrån delar alla hans åsikter. Men borgarna har skött den svenska ekonomin på ett bra sätt genom väldigt svåra tider och de ska de ha cred för.

    Vad tycker ni, vem är din favorit?

    OBS detta är ingen tråd om SD ;)


    Min pensionerade granne ;)
  • mr me

    Ingen av dem. Jag hoppas att SD blir skitstora, kanske att Fi kommer in och rubbar maktbalansen, att S inget av blocken får egen majoritet och S och M tvingas samregera eller att det blir regeringskris och nyval.

    Regeringskris med rejält svajig ekonomi och allmänt kaos skulle vara riktigt nyttigt för det politiska Sverige just nu.

  • Linnea1994
    mr me skrev 2014-09-08 16:09:47 följande:

    Ingen av dem. Jag hoppas att SD blir skitstora, kanske att Fi kommer in och rubbar maktbalansen, att S inget av blocken får egen majoritet och S och M tvingas samregera eller att det blir regeringskris och nyval.

    Regeringskris med rejält svajig ekonomi och allmänt kaos skulle vara riktigt nyttigt för det politiska Sverige just nu.


    Visst vore det skoj om det belv total kaos i ekonomin...Vilka skulle det gynna?
  • mr me
    Linnea1994 skrev 2014-09-09 09:56:14 följande:
    Visst vore det skoj om det belv total kaos i ekonomin...Vilka skulle det gynna?
    Det skulle gynna oss alla om det blev uppenbar oreda. Det är redan nu kaos i ekonomin och har så varit i många års tid, men vi har lurats att tro att allt är sin ordning och att Borg har koll på läget, vilket han inte har.
Svar på tråden Vem vill du se som statsminister efter 14 sep?