• Anonym (Jolly)

    Du som är 35+! Får du visa leg på Systemet?

    Observera att frågan endast riktar sig till dig som är 35+.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som är 35+! Får du visa leg på Systemet?
  • SatanLendMeADollar

    Haha jag röstade trots jag inte är 35+ Cool

  • Nyfiken gul

    37 år här och jodå det händer, inte varje gång men det händer lite då och då. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Jorå)

    Ja det händer eftersom kassan ibland talar om att de ska fråga oavsett om de ser/vet att personen som handlar är gammal nog. Det är alltså kassan som gör slumpvisa urval

  • x0x0x0x

    Ja, det händer ibland. Är 37 år. Konstigast var när jag var på systemet men min mamma.

  • fluu

    Min mamma fick visa sista gången då hon var 41, killen i kassan tyckte att det var väldigt pinsamt :P


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (kort?)

    Tror att det kan ha nåt att göra med att jag är kort.

  • Superbjarne
    Anonym (Jorå) skrev 2014-09-02 20:16:07 följande:

    Ja det händer eftersom kassan ibland talar om att de ska fråga oavsett om de ser/vet att personen som handlar är gammal nog. Det är alltså kassan som gör slumpvisa urval


    Ja, så är det så vitt jag har förstått. På 60-talet var det tydligen en röd lampa som signalerade att det var dags för slumpmässig stickprovskontroll av åldern. Idag dyker det tydligen upp nån sorts meddelande på den datoriserade kassaapparaten om att kunden ska legitimera sig. Nån som jobbar på Systembolaget kanske vet mer om detta.

    Summa summarum: det är inte alls nödvändigtvis för att man ser ung ut som man blir ombedd att visa leg.
  • Anonym (Jolly)
    Superbjarne skrev 2014-09-03 00:14:23 följande:
    Ja, så är det så vitt jag har förstått. På 60-talet var det tydligen en röd lampa som signalerade att det var dags för slumpmässig stickprovskontroll av åldern. Idag dyker det tydligen upp nån sorts meddelande på den datoriserade kassaapparaten om att kunden ska legitimera sig. Nån som jobbar på Systembolaget kanske vet mer om detta.

    Summa summarum: det är inte alls nödvändigtvis för att man ser ung ut som man blir ombedd att visa leg.
    Sant.

    I mitt fall är det dock pga att jag ser ung ut, har fått visa varenda gång. De kommenterar det också oftast med "ojdå, du ser mycket yngre ut!". Haha.
  • Anonym (KA)

    Väldigt ofta. 38 år gammal och visar cirka 9 av 10 gånger. Tycker själv att det är konstigt (och har knappast dykt på slumpmässig kontroll alla gånger), samtidigt som jag tycker jag ser yngre ut än vad jag är, men jag ser DEFINITIVT inte ut som 20-25 år gammal. De som blivit förvånade av min ålder har på senare tid sagt att jag ser ut att vara runt 30-32 år.

  • Superbjarne
    Anonym (Jolly) skrev 2014-09-03 00:30:23 följande:
    Sant.

    I mitt fall är det dock pga att jag ser ung ut, har fått visa varenda gång. De kommenterar det också oftast med "ojdå, du ser mycket yngre ut!". Haha.
    Ja, för att motsäga mig själv litegrann så konstaterar jag att jag fick visa leg ganska ofta till ganska nyligen, och jag har nyss passerat 40. Helt plötsligt gick jag från att känna mig förnärmad av att de bad om leg hela tiden till att känna mig förnärmad av att de inte längre bad om leg, haha!
  • vampyria2

    Jepp jag får visa var annan gång ungefär, de brukar säga oj du ser mycket yngre ut och ursäkta sig med att de måste fråga folk upp till de är 30 år.

    Sist jag var där hade jag inget legg med mig, min kusin som är 23 år och umgås med mina barn som är i samma ålder stod bakom mig.
    Jag säger att jag har inget legg med mig och skrattar sedan och säger att hon bakom mig är lika gammal som mina döttrar och nog måste du väl ändå se att jag är en bra bit över 20 år? Tanten i kassan ser tjurigt på mig och säger -du ser faktiskt bara ett par år äldre ut än henne och även om jag ser att du är över 20 så är jag inte säker på om du är äldre än 25 och då ska man minsann visa legg....hm jag är 42 år >.<

  • vampyria2
    Anonym (KA) skrev 2014-09-03 00:33:10 följande:
    Väldigt ofta. 38 år gammal och visar cirka 9 av 10 gånger. Tycker själv att det är konstigt (och har knappast dykt på slumpmässig kontroll alla gånger), samtidigt som jag tycker jag ser yngre ut än vad jag är, men jag ser DEFINITIVT inte ut som 20-25 år gammal. De som blivit förvånade av min ålder har på senare tid sagt att jag ser ut att vara runt 30-32 år.
    De ska fråga om de tror att man är yngre än 30, så sug åt dig du
  • Anonym (KA)

    Ah, okej. Under 25 år trodde jag det var och det har gjort att jag de senaste fem åren inte fattat nånting. Men om det är under 30 år så är det ju mer förståeligt, trots allt.

  • Johan75

    Det händer men allt mer sällan. Är jag nyrakad och kanske har en keps på mig, så visst händer det, Men orakad, synliga grå hårstrån vid tinningarna och en unge på armen? - Nej. 


    Behold, i come as a thief.
  • sextiotalist

    Jag fick visa leg rätt ofta fram tills jag var drygt 35 och ibland tills jag var 40. Efter det har det nog inte inträffat.
    Det där att det kommer upp något via datorn att visa leg har jag inte hört talas om efter det den röda lampan avskaffades
    I vilket falls om helst så fanns det inte under 80-talet då jag arbetade på systemet.

  • vampyria2

    Nä det där med att de måste fråga legg pga nån lampa eller så stämmer inte, jag frågade en vän som jobbar på bolaget och hon sa att det tog man bort för länge sedan

Svar på tråden Du som är 35+! Får du visa leg på Systemet?