• Anonym (?)

    Har jag skyddat min Sgi när jag skrev in mig på Af?

    Lång historia kort: Jag hade anställning som löpte i 6månadersperioder i 3 år. Var 6:e månad blev jag anställd på "nytt" alltså.
    Blev gravid och jobbade fram till vecka 20 då komplikationer uppstod som gjorde att jag hamnade på sjukhus och blev sjukskriven under resten av graviditeten. 
    Barnet föddes för tidigt och jag fick ta ut tillfällig fp fram tills barnet var fullgånget då jag klev på vanliga fp som var den högsta. 
    När jag skulle börja arbeta igen så fick min arbetsgivare reda på att jag var gravid igen och ville inte förlänga min anställning som vanligt. Antagligen pga att jag var gravid och dom ville väl inte riskera en till sjukskrivning pga mig. Fast detta sa dom såklart inte. Det hette: Nedskärningar pga bristande arbete eller något i den stilen. 
    Hursomhelst så skrev jag in mig på Af samma dag som fpdagarna tog slut. Och får således akassa nu. 

    Är nu i vecka 26 och undrar lite om hur det blir om jag blir sjukskriven igen? Går på aktivitet just nu och börjar få komplikationer som gör att läkarna vill sjukskriva mig igen. 
    Har jag kvar min sgi eller är den nollställd nu när jag är arbetslös? Fp har jag koll på, den är samma som barn nr ett va eftersom barnet inte var 1 år och 9 månader när jag blev gravid igen? 

    Men sjukskrivning och  tillfällig föräldrapenning (om denna också föds för tidigt) undrar jag över? 

    Jättetacksam för svar! 

  • Svar på tråden Har jag skyddat min Sgi när jag skrev in mig på Af?
  • nuharjagbytt

    Om jag har förstått det rätt så är det viktiga att inte ha luckor. Så jag antar att du har gjort rätt som gick till AF direkt. SGI:n ska inte nollas när man gjort så men det var längesen jag var arbetslös. Hoppas någon med mer aktuella erfarenheter kan svara.

  • Anonym (?)
    nuharjagbytt skrev 2014-09-03 07:47:01 följande:
    Om jag har förstått det rätt så är det viktiga att inte ha luckor. Så jag antar att du har gjort rätt som gick till AF direkt. SGI:n ska inte nollas när man gjort så men det var längesen jag var arbetslös. Hoppas någon med mer aktuella erfarenheter kan svara.
    Tack för att du "försökte" svara iallafall :) 
    Nej såvitt jag vet så har jag inga luckor! Gick till Af samma dag som fp tog slut och jag blev "inkomstlös" eller hur man ska uttrycka sig!
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2014-09-03 07:58:23 följande:
    Tack för att du "försökte" svara iallafall :) 
    Nej såvitt jag vet så har jag inga luckor! Gick till Af samma dag som fp tog slut och jag blev "inkomstlös" eller hur man ska uttrycka sig!
    Det låter ju bra iallalfall nu kanske någon kan komplettera mitt svar.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2014-09-03 19:42:07 följande:
    Det låter ju bra iallalfall nu kanske någon kan komplettera mitt svar.
    Var inne och dubbelkollade på af och fk och ja, jag skrev in mig samma dag som jag tog ut min sista fpdag. 
    Då borde det inte vara några problem va? 
  • Anonym (Cl)

    Jag är lite i ungefär samma sits. Gick på ett vikariat som tog slut nu den 31/8, jag var sjukskriven de sista 3månaderna (pga foglossning) och skrev in mig på af den 1/9 för att skydda min sgi men läkaren har sjukskrivit mig igen, från 1/9. Dock är det svårare att bli sjukskriven som arbetslös så jag ska även söka a-kassa ifall fk inte godkänner. Men som det låter bör din sgi vara skyddad :)

  • Anonym (?)
    Anonym (Cl) skrev 2014-09-04 12:29:07 följande:
    Jag är lite i ungefär samma sits. Gick på ett vikariat som tog slut nu den 31/8, jag var sjukskriven de sista 3månaderna (pga foglossning) och skrev in mig på af den 1/9 för att skydda min sgi men läkaren har sjukskrivit mig igen, från 1/9. Dock är det svårare att bli sjukskriven som arbetslös så jag ska även söka a-kassa ifall fk inte godkänner. Men som det låter bör din sgi vara skyddad :)
    Vad "skönt" med andra i samma sits! Misstolka mig inte. 
    Men att stå där rakt upp och ner arbetslös och sen kanske får en sjukskrivning får mig väldigt nervös när jag inte riktigt vet hur det fungerar, aldrig varit arbetslös i mitt liv.. 

    Problemet för mig med Akassan är att jag är 25 och således tvungen att gå på en aktivitet om jag är arbetssökande längre än 90 dagar. Och det är över 90 dagar sedan jag blev arbetslös så jag har ju denna aktivitet att infinna mig på varje dag mellan 09.00-16.00.. 
    Så hur jag än vänder och vrider på alternativen så är det bara att hålla tummarna att fk inte är kinkiga med att godkänna min sjukskrivning för annars står jag där utan akassa, utan sjukpenning och utan inkomst :( 
    Var inte direkt det jag räknat med när min kropp inte vill vara gravid längre än drygt 20 veckor.. 
  • Anonym (Cl)
    Anonym (?) skrev 2014-09-04 12:50:58 följande:

    Vad "skönt" med andra i samma sits! Misstolka mig inte. 

    Men att stå där rakt upp och ner arbetslös och sen kanske får en sjukskrivning får mig väldigt nervös när jag inte riktigt vet hur det fungerar, aldrig varit arbetslös i mitt liv.. 

    Problemet för mig med Akassan är att jag är 25 och således tvungen att gå på en aktivitet om jag är arbetssökande längre än 90 dagar. Och det är över 90 dagar sedan jag blev arbetslös så jag har ju denna aktivitet att infinna mig på varje dag mellan 09.00-16.00.. 

    Så hur jag än vänder och vrider på alternativen så är det bara att hålla tummarna att fk inte är kinkiga med att godkänna min sjukskrivning för annars står jag där utan akassa, utan sjukpenning och utan inkomst :( 

    Var inte direkt det jag räknat med när min kropp inte vill vara gravid längre än drygt 20 veckor.. 


    Jag är 24 så hamnar i ett fint fack som heter "ungdomsgaranti" vilket innebär att om de inte godkänner min sjukskrivning kommer även jag behöva gå på en aktivitet efter ett tag. Jag har svårt för att rörelser jag gör, både att sitta o stå längre stunder är plågsamt så jag hoppas fk är schysta.

    9-16 är långa dagar. Sitter du framför datorn då?
  • Anonym (?)
    Anonym (Cl) skrev 2014-09-04 13:06:48 följande:
    Jag är 24 så hamnar i ett fint fack som heter "ungdomsgaranti" vilket innebär att om de inte godkänner min sjukskrivning kommer även jag behöva gå på en aktivitet efter ett tag. Jag har svårt för att rörelser jag gör, både att sitta o stå längre stunder är plågsamt så jag hoppas fk är schysta.

    9-16 är långa dagar. Sitter du framför datorn då?
    Jamen det är ju samma då, upp till 25 år.. Aktivitets och ungdomsgaranti. Helt värdelöst om du frågar mig. 
    Jag HAR ju ett arbete men inte då jag är gravid.. 

    Ja det är tröga dagar men nej ingen dator. I går spelade vi kubb tex och lyssnade på en föreläsning. 
    Önskar så att Fk godkänner sjukskrivningen då jag knappt kan röra mig utan att få förvärkar. Varit inne och fått stoppat värkar 3 ggr på sjukhuset redan och varit in betydligt fler för blödningar osv. 
    Att tvingas gå till denna aktivitet varje dag och rädslan att det drar igång när som helst är inte humant.. 
Svar på tråden Har jag skyddat min Sgi när jag skrev in mig på Af?