• Anonym (Förtvivlad)

    Ansöka om abort efter vecka 18

    Jag fick igår reda på att jag är gravid i vecka 18+3, när läkaren skulle göra ultraljud över mina äggstockar pga långvariga smärtor i magen. Istället visade det ett livs levande piggt foster. Aldrig blivit så chockad i hela mitt liv. Har nämligen haft spiral som tydligen hade hamnat snett.. Har ett barn på två år och vill inte på några villkor ha ett till barn. Har helt platt mage, syns inte ens lite att jag är gravid, är så sjukt chockad. Har inte möjlighet att ta hand om ett till barn nu. Fick mitt första barn innan jag gått klart gymnasiet och jag har precis påbörjat mina studier igen för att kunna bli klar och fortsätta på universitetet.. Är tillsammans med pappan till båda och vi bor tillsammans men det knakar i fogarna och vet inte hur länge till vi kommer att orka försöka med varandra. Han tog inte sitt ansvar heller sist utan stack förra graviditeten och jag har.i stort sett tagit hand om vårt barn ensam. Känner att vårt förhållande är alldeles för ostadigt för ytterligare ett barn.. Kan man anöka om abort av sådana skäl eller får jag finna mig i att bli tvåbarnsmamma? :( någon som kan ge mig råd?? Känner mig fullständigt förtvivlad..

  • Svar på tråden Ansöka om abort efter vecka 18
  • Anonym (alma)

    Sena aborter godkänns ibland pga psykosociala skäl som dina.
    Har du kontakt med någon kurator som kan hjälpa dig med ansökan? Det är viktigt att det framgår att du inte visste om graviditeten, och hur fullbordandet av graviditeten skulle påverka ditt psykiska mående, din ekonomiska situation och förmågan att ta hand om det barn du redan har.

  • Anonym (alma)
    Birgitta02 skrev 2014-09-04 13:28:51 följande:
    Du har alltså fyra dagar på dig att prata med KK och genomföra aborten. Därefter är det socialstyrelsens beslut. Anses barnet livsdugligt utanför livmodern så kan du inte räkna med abort.
    Nej, det är socialstyrelsens beslut efter 18 fullgångna veckor och det har ts redan passerat.
    Inget foster anses vara livsdugligt utanför livmodern innan 22 fulla veckor.
  • Birgitta02
    Anonym (alma) skrev 2014-09-04 13:36:30 följande:
    Nej, det är socialstyrelsens beslut efter 18 fullgångna veckor och det har ts redan passerat.
    Inget foster anses vara livsdugligt utanför livmodern innan 22 fulla veckor.
    Jag citerar: Efter den graviditetsvecka 18 får abort endast utföras om Socialstyrelsen har givit tillstånd baserat på att synnerliga skäl föreligger. Socialstyrelsen får inte ge tillstånd till abort om fostret vid tillfället antas vara livsdugligt utanför livmodern.

    Kan inte tolka annat än att socialstyrelsen beslutar här. Dessutom kommer det ta tid innan beslutet tas och risken är stor att det tar flera veckor.

    Sen begrep jag inte riktigt vad du skrev där ovan.
  • Anonym (alma)
    Birgitta02 skrev 2014-09-04 13:40:16 följande:
    Jag citerar: Efter den graviditetsvecka 18 får abort endast utföras om Socialstyrelsen har givit tillstånd baserat på att synnerliga skäl föreligger. Socialstyrelsen får inte ge tillstånd till abort om fostret vid tillfället antas vara livsdugligt utanför livmodern.

    Kan inte tolka annat än att socialstyrelsen beslutar här. Dessutom kommer det ta tid innan beslutet tas och risken är stor att det tar flera veckor.

    Sen begrep jag inte riktigt vad du skrev där ovan.
    Fast det finns en fastställd gräns som i dagsläget ligger på 22+0. Innan dess är inte fostret livsdugligt utanför livmodern.

    Varför försöker du skrämma upp ts? Givetvis tas de här besluten så skyndsamt som möjligt, det är ingen som drar ut på det med flit. Det behöver inte alls ta flera veckor.
  • Harmagedon

    Se till att få en tid hos kurator på kvinnokliniken omgående. Hen kan hjälpa dig landa i ett beslut om hur du ska ta dig an den här graviditeten. Kuratorn kan även hjälpa till med ansökan till socialstyrelsen om du väljer den vägen.

    All styrka!

  • Anonym
    Birgitta02 skrev 2014-09-04 13:40:16 följande:

    Kan inte tolka annat än att socialstyrelsen beslutar här. Dessutom kommer det ta tid innan beslutet tas och risken är stor att det tar flera veckor.


    Ja, de bestämmer. Men det tar inte flera veckor. Det etiska rådet sammanträder en gång i veckan och beskeden går ut direkt till kvinnoklinikerna.
  • Anonym (Xc)
    Birgitta02 skrev 2014-09-04 12:48:42 följande:

    Om jag inte är fel på det så ska det vara fara för mammans liv eller en gravt handikapp hos barnet att en abortering är nödvändig.

    Sen att du har helt platt mage förundrar mig. Du borde ha ett par dl fostervatten i livmodern, samt ett litet foster (som inte är så litet vid vecka 18). Men ska inte ifrågasätta det.


    Jag hade helt platt mage till ca v.25 med andra och tredje barnet.. Vid vecka 37 såg det mer ut som om jag var nygravid.. Det är inget ovanligt att det börjar synas sent. Alla får inte mage innan v. 20 och vissa har knappt mage när graviditeten är fullgången. Sådant är olika för person till person och lite beroende på hur barnet och kakan ligger.
  • Anonym (...)
    Anonym (Xc) skrev 2014-09-04 14:28:47 följande:
    Jag hade helt platt mage till ca v.25 med andra och tredje barnet.. Vid vecka 37 såg det mer ut som om jag var nygravid.. Det är inget ovanligt att det börjar synas sent. Alla får inte mage innan v. 20 och vissa har knappt mage när graviditeten är fullgången. Sådant är olika för person till person och lite beroende på hur barnet och kakan ligger.
    ja medans andra svullar upp som balonger på en gång =( ( jag e inte bitter =P har sitter jag som en flodhäst )

    men pröva kan du men prata med någon o försök smälta nyheten o ta sambon till familjeråd givning . annars så är jag helt säker på att ensama mammor kan de oxå
  • Ankanpankan1

    Finaste du! Vilken jättesvår situation ! Har du funderat på möjligheten att adoptera bort barnet? Det finns massor av människor som säkert skulle bli fantastiska föräldrar till ditt foster/ barn.

    Lycka till hur det än går och många kramar!

  • WelmaQe

    Om du gråter en skvätt och är förtvivlad så att de misstänker att du inte kommer klara detta psykiskt så kommer nog en abort att gå igenom.
    Sedan så tar det absolut inte veckor, trams. De vet ju hur snabbt detta måste ske om du ska genomgå en abort, inte tar det lång tid alls.
    Sedan så ska du inte känna dig tvingad till att adoptera bort bara för att andra har svårt att få barn. Det kan kännas extremt svårt att behöva ge bort sitt barn när man väl sett det, och dessutom ska du inte behöva genomgå en graviditet om du inte ens vill ha barnet.

  • cxvb

    Jag har genomgått en abort i vecka 18 (eftersom barnet inte skulle klara sig). Det var fruktansvärt. Jobbigt både psykiskt och fysiskt. Det är inte så att man sövs ner och väcks när det är klart, utan man måste föda ut fostret. Så det är inte en sån enkel lösning på ditt problem som du kanske tror.

  • Anonym (Glad)

    Är väll jätte bra att få ett syskon till ditt barn med samma pappa, du måste ju ändå ha honom i dit liv tills första barnet är vuxet även om ni inte lever ihop. Jag tycker du ska vara glad att fått två bar tätt när du är ung med samma pappa, sen kan du ju vara klar med barn och satsa på utbildning och karriär helhjärtat! Sänd kärlek till pyret i magen och gläds åt ett syskon:)!

  • elle9
    Anonym skrev 2014-09-04 14:06:20 följande:

    Ja, de bestämmer. Men det tar inte flera veckor. Det etiska rådet sammanträder en gång i veckan och beskeden går ut direkt till kvinnoklinikerna.


    Rättelse: rättsliga rådet ska det vara.
Svar på tråden Ansöka om abort efter vecka 18