• Decibel84

    100kg+ och en längtan!

    Vill gärna komma i kontakt med er plus size kvinnor som har en längtan om att bli gravida.
    Vad har ni fått för hjälp?


    Vad har ni fått för stöd`?
    Hur har ni blivit mottagna?

    Jag ska på utredning i November, jag VET att övervikt kan vara en bidragande faktor till att man inte blir gravid men jag känner att jag vägrar sitta och betala ett samtal och ta ledigt från jobbet för att en läkare ska snöa in sig på att jag är tjock.
    Då kan jag ju lika gärna stanna hemma och ligga:P

  • Svar på tråden 100kg+ och en längtan!
  • fiskenBea

    Jag undrar också vilket bemötande man kommer få. Ska in för mitt första besök i oktober och är nervös för att man bara kommer stirra sig blind på övervikten ????

  • SofieA86

    Jag tror mycket beror på ert bmi. Jag får ingen hjälp förrän jag har gått ner i vikt så det kämpar jag med varje dag, dock är det väldigt svårt med  tanke på att jag har en så stor längtan efter barn som gör mig väldigt ledsen.

    Går ni via landstinger eller privat klinik? Det kanske spelar roll i hur bemötandet blir.

  • Gweny

    Jag har varit på både privat och landsting och dem nämnde allt om att det kan vara bra att gå ner i vikt. Chansen att lyckas bli gravid ökar rejält, "bara" man lyckas gå ner några kg iallafall.  

    Sen som nämns ovan, så är det BMI som spelar in också. Blir det att man måste göra IVF, så har alla ställen en BMI-gräns, just för att riskerna ökar rejält annars.

    Gränsen beror på landsting. Vissa ligger på BMI 30, men där jag bor är det på 35.

    Så jag försöker kämpa på nu med vikten, men svårt då jag har PCO och hypothyreos, som gör det svårare att gå ner i vikt och man har ofta väldigt sug efter kolhydrater/socker.

    Hoppas ni får bra läkare, som tar er på allvar. Lycka till.

  • SofieA86
    Gweny skrev 2014-09-24 09:24:00 följande:

    Jag har varit på både privat och landsting och dem nämnde allt om att det kan vara bra att gå ner i vikt. Chansen att lyckas bli gravid ökar rejält, "bara" man lyckas gå ner några kg iallafall.  

    Sen som nämns ovan, så är det BMI som spelar in också. Blir det att man måste göra IVF, så har alla ställen en BMI-gräns, just för att riskerna ökar rejält annars.

    Gränsen beror på landsting. Vissa ligger på BMI 30, men där jag bor är det på 35.

    Så jag försöker kämpa på nu med vikten, men svårt då jag har PCO och hypothyreos, som gör det svårare att gå ner i vikt och man har ofta väldigt sug efter kolhydrater/socker.

    Hoppas ni får bra läkare, som tar er på allvar. Lycka till.


    Vilken BMI har du? Om du vill säga. Såg på din sida att du fått pergotime utskrivet. Det får inte jag pga att jag har för högt BMI.
  • Gweny
    SofieA86 skrev 2014-09-24 09:29:01 följande:
    Vilken BMI har du? Om du vill säga. Såg på din sida att du fått pergotime utskrivet. Det får inte jag pga att jag har för högt BMI.
    När jag fick pergotime utskrivet låg jag på  nånstans BMI 33 har jag för mig. dessvärre har jag fortsatt gå upp i vikt(fast jag borde ha gjort tvärtom) Jättefrustrerande, tickade på... Så nu ligger jag över 35 tyvärr. Måste gå ner i vikt, för verkar tyvärr luta åt att det blir IVF nästa år.

    Vad har du för BMI? läst om andra som inte fått det utskrivet... måste ju kännas jättejobbigt att inte kunna få det ens.
  • Cinder85

    Hej!


    Exakt sådär kände jag! BMI 36 och när mensen inte kom tillbaka 1 år efter jag slutade min 10-årig P-pillerätande, förstökte jag med ett och annat bantningsknep för att ?om jag går till läkaren blir jag bara hemskickat och får återkomma när jag har gått ner i vikt?.


    När min bästa vän tillslut mer eller mindre tvingade mig att boka läkartid, googlade jag först runt väldigt mycket för att vara säker att jag har från början hamnade till någon som kunde det här med infertilitet, och inte bara var en ?vanlig gynekolog?.


    Sagt och gjort, och 3 veckor sen var det dags. Diagnosen PCO och jag fick ordern att göra en kostförändring (inga kolhydrater på 3 månader) samt Metaformin som skulle hjälpa att kroppen i balans, samt hjälpa till att tappa nån kilo. Jag behöver tappa vikt. Däremot, trots alla mina kilon ? fick jag inte börja banta (typ. svältdiet och hoppa måltider)


    Kändes så himla bra att slippa vikt-tjatet! Jag förstår ju också att det verkligen inte är bra, men behöver uppenbarligen hjälp med att komma vidare. Vilket jag fick!


    Så, det behöver inte betyda att man får uppläxning pga av sin vikt! Go for it! Nu ångrar jag mig att jag inte tog tag i detta tidigare, allting tar ju så lång tid!! ( jag menar, hur lång tid är inte en månad t.ex att vänta på mens osv J

  • SofieA86

    Jag ska till en dietist på tisdag. Hoppas på att få råd och stöttning  att bli av med kilorna och därmed få ett efterlängtat plus.

  • Decibel84

    Grejen är...

    Jag är enligt prover frisk.
    Ingen PCO eller liknande.
    Detta visades genom blodprov på VC och ingen PCO syntes hos gyn. Har alltså inte genomgått utredning helt ännu.

    Har googlat ihjäl mig efter kvinnor i liknande sits.
    Överviktiga och vill ha barn.
    ALLA bloggar jag kommer över där har kvinnorna PCO; och då blir det ju liksom en annan grej?

    Hur kan man ens veta om man har ägglossning varje månad?


    Testerna är ju jätte dyra.


    Min mens är regelbunden och det är ju alla fall ett gott tecken?

  • Söndag

    Jag gör ivf jan/feb någongång! Har bmi på 34 har fått trevligt bemötande även för 10 kg sen men en önskan att gå ner innan behandling vilket jag gjorde :)

Svar på tråden 100kg+ och en längtan!