• Anonym (-)

    Kräva att barnen inte serveras linser?

    Tines skrev 2014-09-14 19:38:45 följande:
    Dom får väl kära sig äta linser, vad är problemet?
    Problemet är att TS inte gillar linser.
  • Anonym (-)

    Vad tänkte du skulle hända? Att dina barn får specialmat utan linser, eller att de helt plötsligt slutar använda linser så att inga andra barn får äta det?
    Tja, försök du...
    (Lättare i så fall att "kräva" att de får ta mjuka mackor, men ännu lättare att skicka med lite frukt eller macka hemifrån).

  • Anonym (-)
    Anonym (linslus) skrev 2014-09-14 20:43:25 följande:
    Jag har inte skrivit "all" mat!
    Men det brukar väl vara möjligt att få tag på en meny i förväg där du kan se vilka dagar det gäller?
    Då får du väl skicka med dem något extra dessa dagar. Lite mackor, pannkakor, frukt, eller liknande.
  • Anonym (-)
    Anonym (linslus) skrev 2014-09-15 11:42:48 följande:
    Men ge dig, jag har pratat med pedagoger och personal i skolköket samt elever.
    Om du redan pratat med pedagoger och personal i skolköket har du väl ställt frågan till dem om du kan kräva linsfri mat till dina barn? Vad svarade de på det?

    Hur vet du att det är 3-4 gånger av 5 det är linser i maten? Det brukar ju inte stå alla ingredienser på matsedeln. Har du själv ätit där, eller är det fortfarande dina barn som rapporterar "det var linser idag igen"? Eller är det skolkökets personal som gett dig recepten?
  • Anonym (-)
    Anonym (linslus) skrev 2014-09-15 12:06:27 följande:
    Ska jag skriva med stora bokstäver och mellanrum mellan bokstäverna så du och vissa andra med dig förstår?
    Tja, antingen det eller vara tydligt på normalt vis.
    Du säger att du "kollat upp det". Det kan betyda i stort sett vad som helst.
  • Anonym (-)
    Anonym (linslus) skrev 2014-09-15 12:13:50 följande:
    Nej det kan inte betyda i "stort sett vad som helst" om du ser till sammanhanget i tråden och frågan jag besvarade.
    Sammanhanget i tråden? Det verkar som om dina ungar klagar på att det finns linser i nästan allt. Det framgår inte tydligt att skolkökets personal bekräftat detta. Du verkar rätt irriterad.
  • Anonym (-)
    Anonym (linslus) skrev 2014-09-15 15:32:37 följande:
    Nej som jag skrev i TS är jag inte orolig för det, vi äter väldigt bra och näringsrik mat hemma. Jag vill att de ska kunna koncentrera sig på lektionerna, spagetti mättar inte länge.
    Spaghetti mättar visst länge.
    Du har fortfarande inte svarat på varför du inte skickar med dem tex några skivor av ditt toppen-bröd varje dag, så de slipper gå hungriga.
  • Anonym (-)

    Vad har de sagt i skolan när du frågar: "Hur går man tillväga om man vill ha specialkost till sina barn?"

  • Anonym (-)
    Lavish skrev 2014-09-15 18:14:41 följande:
    En köttfärssås tror jag absolut kan bli god med linser (om man nu gillar linser) däremot fiskgratäng eller kyckling måste onekligen vara ett väldigt "speciellt" recept för att bli ätligt, jag älskar linser men kan inte se hur man gör en god fiskgratäng med linser i.
    Googla fisk och linser så ser du att det finns mängder av recept som verkar riktigt smarriga. Likaså för kyckling.

  • Anonym (-)
    Anonym (linslus) skrev 2014-09-15 18:58:52 följande:
    Jag har inte frågat än eftersom jag ville kolla här först om någon visste om det gick. Om jag hade frågat hade jag inte behövt starta tråden, det säger väl sig själv.
    Det är ingen här som tror att det går, men kanske alla har fel. Det mest rimliga är väl ändå att vända sig direkt till skolan och höra efter hur det fungerar på just den skolan. Ställ frågan om hur man går tillväga om man vill ha specialkost till barnen och du får ett bättre svar än i en tråd på FL. Inser du inte det?
  • Anonym (-)
    Anonym skrev 2014-09-15 20:22:05 följande:
    Fast enbart kräsenhet är inte skäl att få specialkost och ska heller inte utnyttjas av curlande föräldrar
    Nej, jag håller med. Jag tror och tycker inte att TS barn skall få specialkost, men det verkar ju vettigare av TS att ställa frågan till aktuell skola än att fråga oss.
  • Anonym (-)
    Anonym (linslus) skrev 2014-09-15 20:26:30 följande:
    Dom är inte kräsna, dom tycker inte om linser och bönor. Allt annat äter dom nöjt.
    Är det inte märkligt att inget av dina barn tycker om just linser? Kanske dags att börja servera det hemma.
  • Anonym (-)

    Hade du gillat linser hade du sannolikt bemött dina barn på ett annat vis. Lite mer av... men smaka kan ni väl göra i alla fall, nä men ät bara spaghettin då, ni kommer lära er gilla det....osv

    Nu tycker du dina barn gör "rätt" eftersom de valt ut något du själv inte gillar.

  • Anonym (-)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-09-18 22:06:15 följande:
    Du kan ange att du vill att ditt barn ska äta ekologisk svensk mat som specialkost och de får inte neka ditt barn det.
    Det är väl klart att en grundskola kan neka att tillaga mat med specifika råvaror som ekologisk svensk mat. Inte ens vid allergier får man ju tillstånd till specialmat utan läkarintyg.
Svar på tråden Kräva att barnen inte serveras linser?