• Anonym (flytta!?)

    Är hyresrätten för dyr?

    Vi bor i fyra rum och kök på andra våningen i ett av ortens sämsta områden. Det är en liten ort men med närhet till större städer. Vår hyra ligger på 8700kr per månad ungefär inklusive hushållselen och vi bor två vuxna, två barn och en katt i lägenheten. Nu vill de göra omfattande renoveringar (som visserligen verkligen behövs) men som kommer innebära "vesäntliga hyreshöjdningar" för att kunna finansiera detta. Även vår parkeringsplats och garageplats kommer höjas vilket innebär att vi säkert landar på 10.000kr per månad om inte mer.

    Jag tycker det känns helt absurt dyrt för en hyreslägenhet! Vad betalar ni andra i liknande områden och storlek på lägenhet.

  • Svar på tråden Är hyresrätten för dyr?
  • Anonym (Standardhöjning)
    Tacksamt skrev 2014-09-21 11:47:03 följande:
    Fast stambyte räknas väl som vanligt underhåll,och jag undrar om de verkligen får göra hyreshöjning pga det???
    Man brukar passa på att kombinera det med en sk "standardhöjande åtgärd", det är inte stambyten i sig man betalar för utan att man höjer nivån på badrummet så att säga.

    Sedan är det iaf i kommunala bolag vanligt att man har en trappa när man gör en större åtgärd med hyreshöjning. Här ska det ske en stor ombyggnad av ett miljonprogramshus nu och då kommer trappan vara på upp till tio år innan full hyra tas ut. Av befintlig hyresgäst då alltså, flyttar någon ny in aktiveras höjning förstås genast.

    Jag bor i förort till stor stad, 3 rok 81,5 kvadrat, 5400 i hyra ( då har vi tillval för köksluckor 125 det kommer komma åtgärder här med men blir hyran över 7000 så tycker vi inte det är värt lägga det på en hyresrätt utan kommer kolla på att köpa lägenhet.

    Vi bor i ett område med dåligt rykte men som är grönt och fint och ryktet är helt klart överdrivet. Vår lägenhet är löjligt billig med tanke på att den är genomgående, ljus, fräsch och har toppenplanlösning ( som ofta är fallet med miljonprogrammets lägenheter, det är deras största fördel då de är byggda för barnfamiljer)
  • Turboplingen
    Tacksamt skrev 2014-09-21 11:47:03 följande:
    Fast stambyte räknas väl som vanligt underhåll,och jag undrar om de verkligen får göra hyreshöjning pga det???
    Dom gör andra grejer också, fixar inglasade balkongen, fixar fasad, byter el, fönster och ytter dörr mm.
    Nästan likadant som på de förra husen..
    Nu säger de att det är annat badrumsavtal eller liknande och de kan inte ta "bara" 5-600:- i hyreshöjning.
    Allt har gått via hyresgästföreningen som godkänt höjningen...
    Jag har mailat dom för 2 veckor sen men inte fått något svar.. jätte ovanligt.. not..
    Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • Noname00
    Anonym (Standardhöjning) skrev 2014-09-21 12:27:21 följande:
    Man brukar passa på att kombinera det med en sk "standardhöjande åtgärd", det är inte stambyten i sig man betalar för utan att man höjer nivån på badrummet så att säga.

    Sedan är det iaf i kommunala bolag vanligt att man har en trappa när man gör en större åtgärd med hyreshöjning. Här ska det ske en stor ombyggnad av ett miljonprogramshus nu och då kommer trappan vara på upp till tio år innan full hyra tas ut. Av befintlig hyresgäst då alltså, flyttar någon ny in aktiveras höjning förstås genast.

    Jag bor i förort till stor stad, 3 rok 81,5 kvadrat, 5400 i hyra ( då har vi tillval för köksluckor 125 det kommer komma åtgärder här med men blir hyran över 7000 så tycker vi inte det är värt lägga det på en hyresrätt utan kommer kolla på att köpa lägenhet.

    Vi bor i ett område med dåligt rykte men som är grönt och fint och ryktet är helt klart överdrivet. Vår lägenhet är löjligt billig med tanke på att den är genomgående, ljus, fräsch och har toppenplanlösning ( som ofta är fallet med miljonprogrammets lägenheter, det är deras största fördel då de är byggda för barnfamiljer)
    Hu länge kommer ni betala 125 kr för köksluckorna, de flesta kör ju samma system för tex diskmaskin, men det skulle jag personligen aldrig betala då sätter jag hellre in den själv och tar den på avbetalning.
  • Anonym (Standardhöjning)
    Noname00 skrev 2014-09-21 17:53:41 följande:
    Hu länge kommer ni betala 125 kr för köksluckorna, de flesta kör ju samma system för tex diskmaskin, men det skulle jag personligen aldrig betala då sätter jag hellre in den själv och tar den på avbetalning.
    Tillvalet följer med lägenheten, vi kommer fortsätta betala den. Man kan inte välja ifrån ett tillval, skulle väl möjligtvis vara vid totalrenovering som det kan ändras.

    Vet inte vad som är beräknad livslängd på köksluckor faktiskt. Men med tanke på att de som byttes ut var sedan 70 tal så är det nog länge :)

    Mm tillval av framdragning till diskmaskin kommer i stamrenoveringarna nu. Ej själva maskinen dock, det är för mycket jobb med att underhålla vitvaror för att det ska löna sig
  • Anonym (flytta!?)

    Hade lägenheten varit av radhuskaraktär hade jag kunnat köpa den höga hyran, men en våning upp i ett asfult tegelhus med odrägliga grannar (som tur är inte i min trappuppgång men i andra) och sunkstandard inne så är det fasiken inte värt det. 

    Jag kan förstå om det kostar i en storstad, men vi bor i en liten jäkla håla. Här finns en Ica, ett systembolag och ett par pizzerior liksom.

  • Noname00
    Anonym (flytta!?) skrev 2014-09-22 22:53:53 följande:

    Hade lägenheten varit av radhuskaraktär hade jag kunnat köpa den höga hyran, men en våning upp i ett asfult tegelhus med odrägliga grannar (som tur är inte i min trappuppgång men i andra) och sunkstandard inne så är det fasiken inte värt det. 

    Jag kan förstå om det kostar i en storstad, men vi bor i en liten jäkla håla. Här finns en Ica, ett systembolag och ett par pizzerior liksom.


    Men om det är en småstad så kanske det finns bostadsrätter där också.
    Ett alternativ kan ju kanske vara att köpa något?
  • Anonym (Dyrt, men normalt)

    Det börjar tyvärr bli de hyrorna på många platser, framför allt om det är hyfsat nära till Stockholm.

    Kollade på en hyresrätt i Uppsala 3 km från centrum, renoverad 2010. Hyra för 3 rok på 70 m2 är 8100 kr/mån exkl vatten. Kötid ca 10 år.

    Att köpa något liknande kräver att man har minst 300 000-400 000 kronor sparat.

    Vill man bo centralt i nyproduktion får man en hyra på 12500-13000 kr/mån för ca 70 m2 och 17000 kr/mån för 100 m2 exkl vatten.

  • Noname00
    Anonym (Dyrt, men normalt) skrev 2014-09-23 07:20:53 följande:

    Det börjar tyvärr bli de hyrorna på många platser, framför allt om det är hyfsat nära till Stockholm.

    Kollade på en hyresrätt i Uppsala 3 km från centrum, renoverad 2010. Hyra för 3 rok på 70 m2 är 8100 kr/mån exkl vatten. Kötid ca 10 år.

    Att köpa något liknande kräver att man har minst 300 000-400 000 kronor sparat.

    Vill man bo centralt i nyproduktion får man en hyra på 12500-13000 kr/mån för ca 70 m2 och 17000 kr/mån för 100 m2 exkl vatten.


    För den kostnaden så bor man billigare i en bostadsrätt.
  • Anonym (grr)
    Anonym (Standardhöjning) skrev 2014-09-21 12:27:21 följande:
    Man brukar passa på att kombinera det med en sk "standardhöjande åtgärd", det är inte stambyten i sig man betalar för utan att man höjer nivån på badrummet så att säga.

    Sedan är det iaf i kommunala bolag vanligt att man har en trappa när man gör en större åtgärd med hyreshöjning. Här ska det ske en stor ombyggnad av ett miljonprogramshus nu och då kommer trappan vara på upp till tio år innan full hyra tas ut. Av befintlig hyresgäst då alltså, flyttar någon ny in aktiveras höjning förstås genast.

    Jag bor i förort till stor stad, 3 rok 81,5 kvadrat, 5400 i hyra ( då har vi tillval för köksluckor 125 det kommer komma åtgärder här med men blir hyran över 7000 så tycker vi inte det är värt lägga det på en hyresrätt utan kommer kolla på att köpa lägenhet.

    Vi bor i ett område med dåligt rykte men som är grönt och fint och ryktet är helt klart överdrivet. Vår lägenhet är löjligt billig med tanke på att den är genomgående, ljus, fräsch och har toppenplanlösning ( som ofta är fallet med miljonprogrammets lägenheter, det är deras största fördel då de är byggda för barnfamiljer)
    Jag Bor oxå på ett ställe som har dåligt rykte,för här bor nästan bara invandrare,men jag är nöjd,jag har stor lägenhet,bra hyra,bra hyresvärd,walk in closet,stor uteplats,fristående tvättstuga med bra tvättider...kan tillägga att de lagt till i kontraktet att stör man sina grannar åker man ut :)

  • Anonym (flytta!?)

    Ja vi har pratat om att det börjar bli dags att se sig om efter något att köpa istället. Sambon har pengar sparat till kontantinsatsen så vi får se oss om efter något han har råd med.

Svar på tråden Är hyresrätten för dyr?