• Mamma till Olle

    Hjälp! Sonen kommer upp typ tusen ggr varje kväll - hur göra?

    Hej! Skriver här för att vi sedan ett par månader tillbaka har fått väldiga problem med läggningen av vår 3,5-åriga son. För att beskriva historien så somnade han själv (oftast utan problem) från nyfödd till 2 års ålder. Sedan blev det strul så då började vi med att ligga bredvid honom i hans säng efter sagoläsning tills han somnade. Detta pågick från 2-ca 3 års ålder. Sedan tröttnade vi på att ligga bredvid och eftersom jag är gravid och sonen ska få syskon så beslutade vi oss för att ta fighten och låta honom somna själv igen efter att vi läst saga. Detta både för sonens skull och för att det annars kommer bli ett problem med läggning de kvällar jag kommer vara ensam hemma med 2 barn.

    Tillbaka till problemet... Det gick bra de första månaderna, sonen somnade relativt smärtfritt själv i sin säng. Men nu, sedan några månader tillbaka, kommer han upp hur många gånger som helst varje kväll. Ofta är det upp emot 20 ggr (kan vara mer eller mindre) och det slutar ofta med att vi blir arga och att vi blir osams med vår lilla ögonsten. Inte kul! Vi har provat olika metoder: Ta honom konsekvent i handen och gå tillbaka till hans säng så fort han kommer upp, ignorera honom, inte låtsas se, diskuterat med honom, låtit honom titta i en bok själv efter att vi läst saga m.m m.m. Men inget funkar. Han kommer upp, springer och gömmer sig och skrattar oss ofta upp i ansiktet.

    Skulle vilja ha tips och råd från er där ute som haft/har samma problem. Hur kommer man till bukt med detta problem? Går det ens att göra något eller är det en period de måste igenom?

    Tacksam för alla svar!
    Mvh Sofia  


     

  • Svar på tråden Hjälp! Sonen kommer upp typ tusen ggr varje kväll - hur göra?
  • Speakers Corner
    Valkyria75 skrev 2014-09-17 15:32:56 följande:
    Fast det kanske inte är just trots... Kanske har han ett större behov av närhet och säkerhet just nu. Även om han kunnat somna själv innan så utvecklas han och nu kanske det är andra tankar och oro som snurrar runt i huvudet... Dessutom känner han säkert av att det snart kommer en liten till, så jag tycker inte alls det är konstigt om han behöver lite extra uppmärksamhet och närhet. Såna här saker går ju i perioder.

    Och jag är inte så säker på att man kan lära barn att somna själv. Jag tror snarare att vissa barn kan somna själv typ alltid, vissa bara i perioder, och andra kan aldrig (förrän de är äldre). Att försöka tvinga fram ett önskat beteende de inte är mogna för kan nog bara göra saken värre, för alla inblandade.

    Passa istället på att ligga och mysa med honom i lugn och ro nu medan ni kan!
    Det var min tanke också, du formulerade den så bra. 

    Ts
    Tror inte heller det här handlar om trots och gör inte läggningen till en maktkamp där barnet kan börja förknippa sänggåendet med ett obehag.
    Jag är rätt säker på att det är övergående och att han behöver extra närhet just nu.
    Ge honom den.. 
  • Mamma till Olle

    Tack alla för svar. Vi ger vår son massa närhet och kärlek och det är ju inte alls så att han är ledsen när han ska sova. Tvärtom kommer han upp och skrattar och springer och busar mm. Sen är det klart att det beteendet står för något, vi funderar bara för vad?! Helt klart är att han har påverkats av att jag är gravid och han snart ska bli storebror. Det ger säkert med sig efter en tid! Det är heller inte så att han uttrycker att han vill att vi ska ligga bredvid. Han är en glad och trygg pojke i sig själv!

  • katastrofplantagen

    Vi kör belöningssystem. Somnar och sover hon hela natten i sängen får hon sätta ett klistermärke i boken för klistermärken, samt sätta en stjärna på nappen. Hon älskar det. Men egentligen tror jag inte på sådana system, eftersom jag ogillar bestraffningar vilket det ju blir om hon ändå kommer upp av en anledning. Så stjärnan på nappen får hon åndå.

  • Mamma till Olle

    Tack katastrofplantagen för ditt svar. Jag är själv lärare och också ganska anti belöningssystem, men vet att det fungerar bra på vissa barn/klasser!

    Gällande att så många skriver att det är bra att ligga bredvid tills barnet somnar.. Jag förstår er tanke, men tycker ändå det är värt att lära barnen att somna själv i sin säng eftersom man vet att barn som inte somnar själv på kvällen har väldigt svårt att somna om själv på natten om de vaknar. Och det gynnar ju inte deras sovutveckling direkt tänker jag! Alla ska göra som de tycker är bäst helt enkelt, alla är vi olika!

  • MallaL
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-16 22:48:37 följande:

    Men varför inte ligga med honom tills han somnar? Jag har tre barn som vi ligger med tills de somnar. Går fint även då någon av oss vuxna inte är hemma. Och med tre så har alltid någon av oss två barn. Låter urjobbigt som ni har det. Krångla inte till livet i onödan.


    Jag tycker ligga bredvid låter jobbigt och krångligt...Mina barn somnade alltid själva, efter saga och mys var det godnatt kl 8. I perioder kom de upp som ts son, men det är bara att ha tålamod, det går över, ge inte upp om ni vill att han ska somna själv.
  • Natulcien
    Mamma till Olle skrev 2014-09-17 19:10:07 följande:

    Tack katastrofplantagen för ditt svar. Jag är själv lärare och också ganska anti belöningssystem, men vet att det fungerar bra på vissa barn/klasser!

    Gällande att så många skriver att det är bra att ligga bredvid tills barnet somnar.. Jag förstår er tanke, men tycker ändå det är värt att lära barnen att somna själv i sin säng eftersom man vet att barn som inte somnar själv på kvällen har väldigt svårt att somna om själv på natten om de vaknar. Och det gynnar ju inte deras sovutveckling direkt tänker jag! Alla ska göra som de tycker är bäst helt enkelt, alla är vi olika!


    Fast det där att barn inte kan somna om på natten om de inte har somnat själva på kvällen är ju en myt. Det är inget "man vet".
    Vi har alltid legat bredvid sonen (snart 4 år) tills han somnar. Men han somnar alltid om själv på natten och sover fantastiskt bra.
    Likadant med många andra barn jag känner. Och vad är det för sovutveckling du pratar om? När barnet är moget så somnar det själv, oavsett om hen är 6 månader, 2 år eller 7 år. Inga konstigheter.
    Sen är det ju en annan sak om ni föräldrar inte vill ligga hos barnet. Då får ni ju hitta något sätt som passar er familj.

    Belöningssystem tror jag, för övrigt, att man ska akta sig för. Då talar man ju bara om för barnet att man inte tror att barnet klarar av den hen ska göra om hen inte belönas. Inte så bra för självkänslan skulle jag tro.
  • Alexi

    Vi sitter i sonens rum tills han somnar varje kväll, han är drygt 3,5 år. Känns självklart att möta det behovet. Storasyster fick börja somna ensam i rummet först nu i år och hon är två år äldre, hon ligger och lyssnar på ljudbok eller musik tills hon somnar. Dock har jag aldrig velat ligga bredvid barnen tills de somnar, jag vill inte riskera att somna själv, så jag sitter i en fåtölj bredvid. Sen har vår son varit väldigt jobbig att lägga under sommaren, ljust, varmt, han var inte lika trött osv men nu har det vänt igen, han går på förskola och är jättetrött på kvällen.

    Ett tips som 3,5-åringen gillar mycket är att lyssna på musik. Han har inte gjort det tidigare men nu älskar han Astrid Lindgrens sånger så vi skaffade en cd-spelare och kör en skiva med den musiken sen någon månad tillbaka, ganska låg volym så man behöver ligga stilla och lyssna, han somnar jättesnabbt.

  • Flickan och kråkan
    Mamma till Olle skrev 2014-09-17 19:10:07 följande:

    Gällande att så många skriver att det är bra att ligga bredvid tills barnet somnar.. Jag förstår er tanke, men tycker ändå det är värt att lära barnen att somna själv i sin säng eftersom man vet att barn som inte somnar själv på kvällen har väldigt svårt att somna om själv på natten om de vaknar. Och det gynnar ju inte deras sovutveckling direkt tänker jag! Alla ska göra som de tycker är bäst helt enkelt, alla är vi olika!


    Det stämmer faktiskt inte. Det finns verkligen inget som helst vetenskaplig grund för det påståendet även om det är ett populärt argument bland diverse "experter".

    Sedan kan man självklart tycka olika ändå. Någon tyckte att det verkade krångligt och jobbigt att ligga bredvid. Vi tycker att det är mysigt och jag tänker på alla tankar och funderingar jag skulle missat om vi inte legat bredvid dem.......det är mycket som poppar upp i både min 5- årings och 6-årings huvud när vi ligger där i mörkret och sömnen är nära.

    Krångligt och jobbigt verkar det däremot vara att hålla på att kämpa med ett uppspringande barn för en principsak . Men som du säger, alla är vi olika.
  • Penida

    Stanna hos honom?
    Det är vanligt att barn som ska få eller har fått syskon "går tillbaka" i tid, det är inga konstigheter. Som förälder kan man dock underlätta denna process. Jag/vi skulle utan tvekan stanna hos barnet, det skulle underlätta för barnet och för oss som inte behövde lägga energi på något (enligt min mening då) onödigt. Jag tror att det bästa man kan göra om man vill se en fin syskonrelation och motverka svartsjuka är att fortfarande möta det äldsta barnet där det är och inte tänka "Nu är du stor, du ska få eller har fått syskon, nu ska det och det förändras därför.." och faktiskt se att det är en stor omställning för ett barn som hitintills varit ensamt barn i familjen. Att tänka att det är djupare än trots.


    Avskyr CIO-metoder
  • Leiben
    Mamma till Olle skrev 2014-09-17 14:50:56 följande:
    Vi har tänkt lite som du säger, undrat om det är värt att "krångla till det" så. Men vi ser det som väldigt positivt att barn lär sig somna själv i sin säng, speciellt med tanke på att vi snart har två barn som ska nattas. Och grejen är ju som sagt att han har kunnat somna själv under ett par års tid utan problem. Så detta handlar nog mest om trots. Han har bestämt sig för att jävlas lite med oss..

    Sen var jag inlagd på sjukhus några dagar för ett par veckor sen och efter det blev problemet större upplever vi. Det finns nog en oro i honom att jag inte mådde bra samt vetskapen att det snart kommer bo en bebis här hos oss. Inte lätt för honom!
    en fråga kring detta om det är ok. 

    just det här med att inte ligga bredvid när barn nr 1 ska sova för att man ska få syskon. det är ju inte bara det som tar tid. För oss tar det tid med nattningsrutinen INNAN han somnar själv med att göra sig i ordning, borsta tänder, läsa minst 2 böcker, sjunga en stump kanske och sedan gå ut och lämna. Ni som resonerar som så att man inte kan ligga där för att det tar tid vad har ni/ eller tänkt er för nattningsritual innan?

    Jag kan gruva mig för att vår är lång nu när det kommer ett syskon samtidigt som det är sååå mycket värt att att ha lite kvalitetstid, mys och lästid och ägna honom uppmärksamheten och inte minst att det är viktigt med högläsningen.
  • Leiben
    Caliin skrev 2014-09-17 19:05:31 följande:

    petrakrantzlindgren.se/2012/02/26/fragan-jag-onskar-att-fler-foraldrar-funderade-over/

    Läs gärna det där TS. Det stämmer in på er situation.


    men är behov och lust likställt? och vad händer när ens behov krockar med andras? och ska man ha sina behov tillgodosedda i alla lägen? 

    det är också viktiga frågor att tänka på. och vilka behov är riktiga behov? Är det ett behov att ha kul hela tiden eller är det bara roligt och därför önskvärt att ha kul hel tiden?

    jag menar inte att Petra har fel. det är en väsentlig fråga som man bör ställa sig. Men tänk om svaret bara är att: "tja det är ju roligare att vara vaken än att ligga och vänta på att somna"...
  • Mamma till Olle
    Leiben skrev 2014-09-23 20:35:04 följande:
    en fråga kring detta om det är ok. 

    just det här med att inte ligga bredvid när barn nr 1 ska sova för att man ska få syskon. det är ju inte bara det som tar tid. För oss tar det tid med nattningsrutinen INNAN han somnar själv med att göra sig i ordning, borsta tänder, läsa minst 2 böcker, sjunga en stump kanske och sedan gå ut och lämna. Ni som resonerar som så att man inte kan ligga där för att det tar tid vad har ni/ eller tänkt er för nattningsritual innan?

    Jag kan gruva mig för att vår är lång nu när det kommer ett syskon samtidigt som det är sååå mycket värt att att ha lite kvalitetstid, mys och lästid och ägna honom uppmärksamheten och inte minst att det är viktigt med högläsningen.
    Självklart får du fråga!

    Våra nattningsrutiner ser ut ungefär som de du beskriver. Först städar vi hans rum tillsammans, myser i soffan, tar på pyjamas, tvättar honom och borstar tänder. Därefter går en av oss föräldrar med honom in i hans rum. Han ligger i sin säng och jag eller min man läser en saga. Vi pratar därefter om boken och sammanfattar dagen lite kort. Sen säger föräldern god natt och går ut. Han har en lampa tänd hos sig.

    Visst tar det lite tid som du säger men så är det ju med småbarn.. Detta med att vi inte vill ligga bredvid har också att göra med att det kan dra ut väldigt på tiden innan han somnar och då blir ju nattningen dubbelt så lång.

    Det passar oss att göra på det här viset men tråkigt nu när han har kommit upp så mycket som sagt. Men vi tog till oss av någons tips om klistermärken och det gillar sonen! Oavsett hur det går får han ett klistermärke som han klistrar in i en bok han har. Går det så bra att han endast kommer upp nån gång för att kissa eller dricka vatten (för det måste man ju få göra) så får han två klistermärken och en tatuering. Uppskattat och det har funkat bra! Han har inte kommit upp lika mycket sista veckan. Superskönt!
  • konichiwa

    Vi pratade också om hur vi skulle göra när vår son skulle bli storebror. Vi beslutade att inte ändra någonting innan bebisen kom, vi fortsatte att natta genom att ligga bredvid. Nu är bebisen 10 månader och vi har inte haft några problem att natta dem. Jag lägger bebisen vid 19, är jag ensam hemma får storebror antingen vara med (han sitter tyst tills han tycker att det är tråkigt då går han till sitt rum, haha) eller så leker han på sitt rum. I nödfall får han se en film. När lillebror somnat så börjar vi nattningen av storebror. 

    Nu har vi börjat säga till stora barnet att vi ska på toa när vi har legat där en stund och när vi kommer tillbaka efter några minuter så har han somnat. Men det är BARA för att vi inte pallar ligga i ett mörkt rum hur länge om helst :) Inte för hans skull alltså :) Lite ego får man vara när man har nattat två barn ;)

    Du kommer vara tvungen att lära dig att natta barn samtidigt som du underhåller ett annat barn, bebisar sover ju på dagen också. Dessutom kom väldigt många beteenden tillbaka som vi trodde var över för länge sedan när bebisen kom. Stora barnet började vakna på natten och ville inte sova i sin egen säng osv. Vi lät honom så klart sova hos oss. När vi inte ville ha båda i samma rum gick jag iväg med lillebror och la mig i ett annat rum så att inte storebror skulle känna sig undanskuffad från vår säng. Nu har vi sängar i alla sovrum så att en vuxen och ett barn kan sova i alla rum, man vet inte vart man vaknar på morgonen ;) Alla somnar i sina egna sängar men när storebror kommer in till oss så lägger sig pappan inne hos lillebror, han vill oftast ha mat (ersättning) i den vevan. 

    Vi kanske krånglar till saker och ting, men ingen är ledsen eller känner sig utanför. Och vi har aldrig använt mutor och kommer inte att göra det heller. Inte heller straff, metoder eller hot. 

Svar på tråden Hjälp! Sonen kommer upp typ tusen ggr varje kväll - hur göra?