Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

    Muslimer vill stoppa avgudadyrkan i Kaabah

    TS, till din fråga: 'Är det avgudadyrkan att tillbe den svarta stenen?' så vore det förvisso en relevant fråga  om det är vad muslimer gör. Men det gör vi inte. Islam är en väldigt enkel religion, det  finns inga semi-gudar, som i en del andra religioner, inga helgon, inga  mellanting mellan människan och Allah (swt). Så den som har den minsta lilla kunskap om Islam skulle inte ens ställa den frågan, eftersom den utesluter sig självt.

    Sen om man tittar lite på den första artikeln som du hänvisat till och byggt din TS runt, så står det ju där svart på vitt:

    The Twitter account https://twitter.com/nm8smyh, which sent the original message, has been suspended. The authenticity of the account as belonging to an ISIS member has not been verified.

    This piece has been updated to reflect the lack of authentication behind the reported tweet.

    Så det skulle lika gärna kunna vara t.ex. du som har skrivit det, med tanke på att du inte heller känner till Islams enkla trosbegrepp. Och sen blir det som ringar på vattnet och alla som hoppar i den båten och vill segla med den är alla lika felnavigerande som den som först satte sig i båten. Till slut lär den kantra.


     
  • oOHalalOo

    Lillenora

    Om du läser artikeln du hänvisar till så finns det ett datum och tid när detta postats på twitter och sen finns det en annan, senare tid när den uppdaterats. I uppdateringen står det:
    The Twitter account https://twitter.com/nm8smyh, which sent the original message, has been suspended. The authenticity of the account as belonging to an ISIS member has not been verified.

    Så visst kan det likväl vara du som skrivit artikeln, om man nu ser till vad som står där; 'has not been verified'.

  • oOHalalOo
    LiIIenora skrev 2014-09-18 09:51:36 följande:

    Jodå, muslimer dyrkar den svarta stenen och här är tre länkar som bekräftar misstankarna. Men oärliga muslimer fliker in och klipper och klistrar. Uppmanar alla att gå och läsa "hela" artikeln som bekräftar hoten:
     
    .



    Jag skulle vilja uppmana dig att läsa om detta, eftersom du ändå verkar vilja diskutera Islam. Då är det ju inte helt fel att veta vad Islam är, inte sant?

    Så ditt påstående, 'jodå muslimer dyrkar svarta stenen' är således inte sant så antingen hittar du bara på, ljuger eller så har du inte en susning. Men du har chansen att uppdatera dig.

    http://www.jews-for-allah.org/jewish-mythson-islam/muslims-worship-stone.htm 
  • oOHalalOo
    Intresseklubben skrev 2014-09-18 10:23:11 följande:

    Salam alaikum!

    Det är alltid lika intressant när en icke-muslim berättar för en praktiserande muslim vad vi muslimer gör.

    Precis som att det alltid är lika intressant när ni kallar muslimer hjärntvättade medan ni själva tror blint på nyheterna.


    Wa alaikum assalam (och fred vare med dig!)

    Ja visst är det fascinerande! Glad 
  • oOHalalOo

    Lillenora

    Läste du artikeln från www.jews-for-allah.org ? Rätt intressant faktiskt att läsa vad en f.d. judiskt troende skrivit, inte sant? Får ju med sig fler sidor av flera världar helt enkelt. Sen är ju det som skrivs även utifrån Islams källor, så vad är det du egentligen inte hänger med på där?

  • oOHalalOo
    LiIIenora skrev 2014-09-18 10:35:28 följande:
    Intressant tanke det där, är icke-muslimer oförmögna att se vad muslimer gör?

    Du får gärna förklara varför du anser hur en "praktiserande muslim" är bättre i frågan?

    Måste nog rätta dig lite här, DU ser vad extremister gör, men inget annat. Så lite bakläxa får du nog.

    Om man gör en liten enkel jämförelse, som här; säger Islams källor att muslimer dyrkar den svarta stenen i Kaba? Som du förstår innebär den frågan att man är uppdaterad i vad Islams källor säger. Den som då är det, kommer inte att säga, 'ja det gör dom!' eftersom Islams källor talar om tro och dyrkan och Vem som dyrkas osv. Så om man då inte kan se logiken i att en muslim här då utgår från Islams källor har bättre koll på vad som är korrekt eller inte, faktiskt vet hur det ligger till, men blundar blint och tycker att det är fel, då finns det inget sunt förnuft att ens vädja till i det påståendet. Den som inte vill se hur landet ligger, den förblir förblindad och okunnig, men fortsätter kanske att slå i blindo ändå, men till vilken nytta tror du? Resonera och tänk gärna lite för dig själv runt detta. Det är bättre att komma till diskussionen påläst än med ögonblindel.
  • oOHalalOo
    LiIIenora skrev 2014-09-18 11:07:12 följande:

    Stay on topic gott folk. Vi pratar inte om koranens förfalskning eller om andra islamska korrupta skrifter. Tråden handlar om stendyrkare och att den "heliga" stenen i mecka står inför ett hot. Muslimer, vill ni att den skall överleva så jihad'a för det och ni andra som står i det andra lägret. Jihad'a för stenens tillintetgörelse. Visa var ni står. Taqbir.


    Bra att du påminner dig själv Lillenora att du själv uppmärksammar hur du och Dao spårat ut och gått off topic i tråden. Som du ser så håller jag mig on topic för min del.
    Psst off topic - jag tror du kommer behöva påminna dig själv och Dao några gånger till före ni hittar tillbaka till on topic.
  • oOHalalOo
    LiIIenora skrev 2014-09-18 13:16:27 följande:


    Lägger sitt hopp på en död sten, vilken villfarelse.

    Var finns texten som talar om att dessa personer på bilden lägger sitt hopp till en sten? Jag kan inte med säkerhet säga var bilden är tagen, men kan misstänka att det är i Kaba och då vet jag att personerna är där för att göra bl.a. tawaf, dvs. cirkulera 7 gånger runt Kaba eftersom stenen är som en 'varvräknare'.

    Men som sagts förut, om man ser till den islamiska läran och vem muslimer lägger sin tro till och dyrkar så är det Allah (swt). Inga mellanhänder eller mellangudar eller helgon eller torterade offer som spikas upp eller annat behövs eller dyrkas. Det är tydligt klargjort vad den sortens dyrkan är för en muslim och shirk (att dyrka någon eller något annat vid sidan av Allah swt) är den största synden i Islam. Så om du skulle resonera med förnuft och logik så skulle du väldigt lätt kunna förstå varför ca 2 miljoner muslimer årligen gör när de åker på pilgrimsfärd till Mecka. Annars kan man utan att använda sig av det även enkelt kolla upp på internet vad som händer i Mecka - möjligheterna är otaliga idag i vårt IT-samhälle. Svårt är det inte heller. Handlar bara om intresse att vilja förkovra sig och utvecklas.

  • oOHalalOo
    Intresseklubben skrev 2014-09-18 16:57:24 följande:
    Men Halal dina motståndare i detta forum vet bättre än alla dessa 2 miljoner människor! Ja de vet till och med bättre än de 1,3 miljarder människor som är muslimer i världen idag.

    :D
    Cool
    Oj! Hade jag missat!
  • oOHalalOo
    Zoom skrev 2014-09-22 19:50:20 följande:
    Du vet alltså inte var bilden är tagen men misstänker att det är kaabah. Att man på bilden dyrkar stenen är lika tydligt som att du kan se var den är tagen. Det är ju på grund av detta ISIS vill förgöra den. Du kommenterar ju själv ritualerna man utför.
    Nej jag kan inte veta säkert eftersom det inte klart framgår eller finns någon förklarande text till. Så jag gissar ja.

    Jag vet inte vad du anser att dyrkan är, kanske därför vi har olika uppfattningar om innebörden av det? Men för att ta det kort. En muslim dyrkar endast Allah (swt), inga mellanhänger, inga ting, inga uppspikade tortyroffer, inga helgon, inga människor, inga djur m.m. Utan den muslimska dyrkan är enkel och  rak eftersom den endast är till Skaparen av universum.

    IS vill förgöra människor också om du har missat det. Tycker du verkligen att de är på rätt väg i sin förstörelseiver? Har du tänkt igenom detta?

  • oOHalalOo
    Zoom skrev 2014-09-22 19:54:14 följande:

    Halal, kvinnan som bugar sig för stenen håller sig fast och går inte runt i cirklar. Hon står still och tillber den.


    Du vet, när man står stilla så står man stilla, inte helt ny kunskap. Men jag kan gärna hänvisa dig så att du själv kan läsa om hur bönen i moskén går till så kanske du får en något grundläggande kunskap om vad det är så att säga? Säg till så  hänvisar jag gärna.

    Menar du att om man står still så tillber man något? Vet inte hur du tänker då, jag är väl mer praktiskt lagd kanske och står ju stilla i väldigt olika situationer ibland utan att det innebär dyrkan. Men det är väl som jag skrev nyss kanske, vi har väldigt olika uppfattning om vad dyrkan är antagligen. Jag som muslim dyrkar ju inte folk och ting till höger och vänster, utan dyrkan är specifikt riktad till Allah (swt). Så det är min och den muslimska dyrkan.

    Hur ser din dyrkan ut?
  • oOHalalOo

    Zoom

    Du skrev ju tidigare om IS, eller? Så det är ju de du upphöjde i ditt tidigare inlägg, åtminstone ser det så ut. Så nu kan du ju inte bara svänga om och ändra till 'muslimerna förgör människor' du förstår skillnaden i din framställan hoppas jag och hur du förvrängt den i det här inlägget i jämförelse  med det tidigare inlägget?

    Vad om bönen är det som du inte tror på? Förklara.

    Varför är jag sjuk i huvudet? På vilket  sätt har jag skrivit föraktfullt? På vilket sätt skriver jag nedlåtande. Ge mig feedback och förklara hur jag kan förändra det jag skriver så att det kan bli bättre.

    Varken jag eller muslimer dyrkar ju någon sten heller, så då antar jag det är rätt lika. Men jag frågade dig vad du dyrkar, så det får du givetvis väldigt gärna svara på. Då kanske det blir lättare att förstå vad du lägger för värdering i just ordet dyrkan.
  • oOHalalOo
    Zoom skrev 2014-09-22 21:57:00 följande:
    Om inte du och de andra muslimerna inte hade varit stendyrkare så skulle ISIS inte velat förgöra den. Ganska logiskt faktiskt.

    Jag tror inte på att ni enbart dyrkar allah. Som jag redan utryckt så förstår du att jag menar att den svarta stenen är objekt för avgudadyrkan och det bekräftar ISIS med sina hot. Sen menar jag också att ni dyrkar muhammad och månen.

    Dina andra frågor är offtopic.
    Fast om du anser det så visar du ju bara att du är i samma lag som IS, om du inte känner till att muslimer inte dyrkar några stenar utan endast Allah (swt). Så hur menar du att det är logiskt? Jag tycker nog att ditt 'logiska' beslut grundar sig på okunnighet om den islamiska läran, så givetvis blir ju utgångspunkten då helt fel som du resonerar från.

    Givetvis får du tro vad du vill, det står alla fritt. Men om du vill veta vad Islam handlar om - och verkligen vill veta det, så är det nog dags att gå vidare. Så det är egentligen bara du som kan avgöra om du vill veta eller fortsätta tro.

    Muslimer dyrkar inte svarta stenen eller några andra sten, vi dyrkar inte heller människor - det skrev jag i mitt tidigare inlägg, och vi dyrkar inte heller månen som också den är en av Allahs (swt) skapelser.

    Varför är dyrkan off topic? Det är ju vad tråden handlar om!

    Så vad är dyrkan för dig och vad/vem dyrkar du?
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2014-09-22 22:32:45 följande:
    Just det. Så varför slicka på en sten? Av ritualen att döma är det stenen som dyrkas. Stenen i Kabah är definitionsmässigt en idol. Det lär göra detsamma om den är en företrädare eller symbol för Allah. Du anser ju knappast att man får lov att göra bilder av Allah så varför då en sten.

    Ta nu konsekvensen av din tro och sälla dig till dem som vill krossa stenen i Kabah!
    Jag har aldrig hört att någon slickar på den svarta stenen, var har du fått det ifrån?
    Nej, muslimer dyrkar inte den svarta stenen, den används som en varvmätare när man går runt Kaba, sen finns det en traditionell berättelse om den, men det betyder inte att den är Gud.
    Nej, den svarta stenen är inte en företrädare eller symbol för Allah (swt). Jag måste säga att jag är förvånad JTA, för du har diskuterat Islam i så många år på FL, men du vet fortfarande inte det mest basala vad det gäller Islams läror? Jag är uppriktigt förvånad.

  • oOHalalOo
    Zoom skrev 2014-09-22 22:41:14 följande:

    Välj lag halal. Förbli en avgudadyrkare eller förena dig med de som inte dyrkar stenar.


    Jag har redan valt för länge sen. Jag är ingen extremist och utövar inte terrorism.

    Så om jag utgår från din förståelse av detta så menar du alltså att extremister och terrorister dyrkar stenar, det är upp till dem då att göra det säger jag då.

    Jag har valt Allahs (swt) väg för min egen del.


  • oOHalalOo
    Zoom skrev 2014-09-22 22:49:08 följande:
    Jag anade att du är typen som inte förstår inlägg. Det är ju extremisterna som vill krossa stenen och det är extremisterna som är riktiga muslimer som gör det som står i koranen. Inte de som inte utövar terrorism. Men du kan ju alltid vända din bakdel mot kaaba och bevisa att du inte går på knä för en sten.
    Fast var i Koranen står det att muslimer ska krossa den svarta stenen? Det blir ju lite konstigt också att man ska krossa den eftersom den inte dyrkas. Du tror inte att extremisterna och även du här kan ha missat lite väsentlig information?
  • oOHalalOo
    Zoom skrev 2014-09-22 23:12:03 följande:
    Jag tror ingenting. Det är du själv som missar all information. Det går liksom inte in så försök att inte anstränga dig så mycket.
    Hur menar du då? Jag vet inte hur du går tillväga, men jag tänker så här: om det finns någon, spelar ingen roll om de kallar sig för muslim eller om det inte är en muslim och de påstår att en muslim dyrkar något annat än Allah (swt) - så borde en liten varningsklocka ringa, i alla fall om vi utgår från att de som påstår detta har basic kunskap om Islam, som då är tron på Allahs (swt) Enhet och Den Ende som dyrkas. Så i såna fall tycker jag nog man ska använda sitt sunda förnuft och våga ifrågasätta de som påstår saker som saknar relevans utifrån Islams källor. För gör man inte det så är man ju varken källkritisk eller inte ens intresserad av att ta reda på mer, som jag så ser det. Då kan man undra, vad har man där i en sådan diskussion att göra, när man i princip deltar endast för att sitta och rulla tummarna eller stoppa huvudet i sanden? Så vilken är din inriktning i den här diskussionen undrar jag då?
Svar på tråden Muslimer vill stoppa avgudadyrkan i Kaabah