• Anonym (Ledsen)

    Rökning under grav, någon kunnig?

    Hej!
    Fick veta för drygt en vecka sedan att jag är gravid i v. 11. Jag är rökare och har ännu inte slutat. Barnet är välkommen.

    Nu till mitt problem. Även om jag slutar röka idag, är det inte redan försent? Är bebisen inte redan skadad och som rökare är det ju stor risk att bebisen sedan dör i psd. Minskar den risken om jag slutar nu? Eller är det bara att boka tid för abort?

    Skulle bli sjukt tacksam för svar!
    /Ledsen blivande mamma.

  • Svar på tråden Rökning under grav, någon kunnig?
  • Anonym (q)

    Bebisen blir inte skadad sådär och det finns ingen stor risk. Det finns en liten risk om du röker genom hela graviditeten. Så du behöver inte oroa dig, det är inte försent.

  • vampyria2
    Anonym (q) skrev 2014-09-18 15:58:43 följande:

    Bebisen blir inte skadad sådär och det finns ingen stor risk. Det finns en liten risk om du röker genom hela graviditeten. Så du behöver inte oroa dig, det är inte försent.


    Du vet verkligen inte vad du pratar om :-/

    Till TS nej det är absolut inte försent att sluta röka, ju tidigare ju bättre men fördelarna med att sluta är enorma.

    För det första så slipper ditt barn födas med ett beroende, slutar du inte kommer barnet behöva gå igenom den abstinens som du inta klarar att ta, känns inte så snällt att låta den lilla födas och vara med om det den första den får uppleva.

    Varje gång du röker så drars bebisens och dina blodkärl ihop och bebisen får mindre syre, vilket hämmar bebisens tillväxt, slutar du nu så kommer bebisen växa normalt.

    När det gäller plötsligtspädbarnsdöd så halverades antalet som dog sen de gick ut och sa att gravida och de som ammar inte ska röka, den risken försvinner om du slutar röka nu.

    Finns säker en hel del andra viktiga saker som gör att du och bebisen tjänar på att du slutar men dessa borde räcka tycker jag

    Jag röker själv så jag är ingen som är hatiskt mot rökare men graviditet och spädbarn hör inte ihop med rökande mammor faktiskt Drömmer
  • matildaaf

    Har tre kollegor som alla rökte under deras grav & det var inget fel på något av barnen. Har en vän som fick för ett år sedan & hennes dotter är även helt frisk. Jag röker själv men förespråkar inte rökning under grav & jag skulle själv röka om jag var gravid men det gick bra för dem...

  • mr me
    matildaaf skrev 2014-09-18 16:30:11 följande:

    Har tre kollegor som alla rökte under deras grav & det var inget fel på något av barnen. Har en vän som fick för ett år sedan & hennes dotter är även helt frisk. Jag röker själv men förespråkar inte rökning under grav & jag skulle själv röka om jag var gravid men det gick bra för dem...


    Hur vet du att det inte är något fel på barnen? Har de ingått i någon klinisk studie, läkarundersökts eller på annat sätt fått sin hälsostatus utredd?

    Rökning kan ge skador som är bestående för barnet. Bland annat olika slags hjärnskador, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och övervikt. Många av dessa åkommor uppstår inte förrän långt senare i livet.
  • gbgumman
    matildaaf skrev 2014-09-18 16:30:11 följande:

    Har tre kollegor som alla rökte under deras grav & det var inget fel på något av barnen. Har en vän som fick för ett år sedan & hennes dotter är även helt frisk. Jag röker själv men förespråkar inte rökning under grav & jag skulle själv röka om jag var gravid men det gick bra för dem...


    Min mans mamma rökte hela graviditeten. Han föddes en månad förtidigt, kraftigt underviktig och helt blå i ansiktet.
  • Anonym (Snusare)

    Hej!

    Aldrig försent att sluta!

    Att sluta röka är den enskilt största åtgärden man kan göra för sin hälsa (och sannolikt också för fostrets).

    Sen är det självklart att barn till rökande mammor föds och det går jättebra men vem vill ta risken?

    Abstinens, mindre födelsevikt, risk för plötslig spädbarnsdöd mm är fakta, inget påhitt.

    Det är svårt men du kommer att klara det!

  • Anonym (Snusare)

    Klart risken för psd minskar om du slutar nu!

  • lövet2

    I Sverige dör 1 barn per ca 7000 levande födda i PSD. Rökningen står för en liten del av fallen, så om du slutar röka nu, så minskar du den lilla risken till en pytteliten risk. Vid en abort däremot dör 1 barn av 1. Verkar dumt att satsa på det ...

  • volvo142

    Det är nog lugnt mamma rökte med alla tre barnen inga fel på oss utom att ja börja röka när hon lyckades sluta..

  • Anonym (Oroa dig inte)

    Nej, för guds skull. Behåll ditt barn. Ja, det finns högre risker för vissa saker, men vi talar kanske dubbelt (som värst) så hög risk för tillstånd som är oerhört ovanliga. Det här är dessutom risker för mammor som röker hela graviditeten; slutar du nu så kommer riskerna vara signifikant mindre.

    Dessutom tror jag inte att orsakssambanden är ordentligt utredda, eftersom det inte gjorts ordentliga blindtester, så det är svårt att veta vad som beror direkt på rökningen och vad som beror på en okänd faktor som påverkar både tillståndet och sannolikheten att mamman röker.

    Till slut - fundera över hur många som rökte genom hela graviditeten på 60-70-talet. Så illa är väl inte den generationen?

Svar på tråden Rökning under grav, någon kunnig?