• Ewald01

    Bensin- eller dieseldriven bil .... eller elbil?

    Vilken bil skulle du köpa idag? En bensindriven bil eller en dieseldriven bil ... eller ska det vara en elbil?

    Berätta även gärna vad ni tycker!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bensin- eller dieseldriven bil .... eller elbil?
  • Majsan70

    Vi köpte en dieseldriven SUV förra året. Den drar lite bränsle helt enkelt, men är tillräckligt stark för att dra trailern med hästen. 

    Vi har tidigare haft två etanolbilar och de blev dyra i drift. 

  • Ewald01
    mammatill6 skrev 2014-09-18 21:15:35 följande:

    Aldrig elbil. Vilket skit, åtminstone de jag kört.


    Vilka var det? Elbilar är populära i Norge ...
  • jlhm
    mammatill6 skrev 2014-09-18 21:15:35 följande:

    Aldrig elbil. Vilket skit, åtminstone de jag kört.


    Då har du inte provkört en Tesla S
  • Ewald01

    Jag har räknat lite. Jag kör ca. 5 000 mil/ 50 000 km per år.

    Om man nu jämför en Volvo V 40 D2 (diesel) och en Volvo V 40 T2 (bensin) skulle jag spara kring 22 500 Kronor (ca. 2 500 EUR) per 10 000 mil/ 100 000 km på att köra en dieseldriven bil.

    MEN

    Jag hörde att dieseldrivna bilar behöver en del underhåll. Man måste fylla på t.ex. AdBlue  ... DEF (Diesel Exhaust Fluid) och ibland kan det också krävas att man fyller på DPF-vätska som rengör diesel-partikelfiltern, men Vovlo V 40 D2 har ett udnerhållsfritt System vad jag hörde.

    Men om man inte fyller på dessa vätskor stannar bilen ... kan det vara? Ngn som vet mer?

    Har en bensindriven Mitsubishi Colt just nu.

    I princip är det Volvo, Toyota och Mitsubishi bilar som kan vara interessanta i framtiden.

    Alternativ: kanske Renault Clio eller eventuellt Citroen, men franska bilar håller ofta inte. Jag kör ganska mycket .... och vill helst undvika franska bilar ...

  • Ewald01
    Studentpappa skrev 2014-09-18 21:17:36 följande:

    Åker diesel nu, nästa kan dock bli el om det kommer några bra alternativ.


    V 60 Plug in Hybrid

    http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-v60/hybrid/pages/default.aspx

    Är dock troligtvis Ingen billig bil Obestämd

    Andra alternativ: Opel Ampera som kan tankas med både el och bensin.

    Sen läste jag om den nya Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid. Ska dock läsa mer om hur den fungerar.
  • Ewald01

    Ni som har dieseldrivna bilar .... kann ni fylla på alla vätskor själva eller krävs det en verkstad som gör det?

    DPF-vätska, DEF-vätska osv. ...?

    Elbilar verkar fortfarande inte vara populära ... de är fortfarande för dyra ...

  • Mentat

    En hybrid verkar mest lovande som teknik betraktat men de är fortfarande för dyra för min budget. Skulle jag bytt idag hade jag nog letat efter en diesel.

    En ren elbil är helt utesluten eftersom jag ibland vill ha lång räckvidd. I somras körde jag hem från Alperna, 1580 km. Finns ingen elbil som skulle kunna klara det och jag har inte råd med två bilar.

  • Ewald01
    Mentat skrev 2014-09-19 09:45:03 följande:

    En hybrid verkar mest lovande som teknik betraktat men de är fortfarande för dyra för min budget. Skulle jag bytt idag hade jag nog letat efter en diesel.

    En ren elbil är helt utesluten eftersom jag ibland vill ha lång räckvidd. I somras körde jag hem från Alperna, 1580 km. Finns ingen elbil som skulle kunna klara det och jag har inte råd med två bilar.


    Exakt! Jag har samma problem!

    Men Opel Ampera, Mitsubishi Outlander  och Volvo V 60 Hybrid Plug in skulle vara ett alternativ för oss.

    Finns det möjligheten att tanka el (t.ex. i Danmark vid rastplatsen nära Nyborg (innan man åker över Storebelt bron)) tankar man el, annars bensin.

    Toyota Prius t.ex. kann bara tankas med bensin, men Opel Ampera kan tankas med både bensin och el.

    Men dyra är dessa bilar .... har inte råd med en sådan.
Svar på tråden Bensin- eller dieseldriven bil .... eller elbil?